روند نمودار قیمت چیست و چگونه روند ها را تشخیص دهیم؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "روند نمودار قیمت چیست و چگونه روند ها را تشخیص دهیم؟"


  • 20:02 1403-02-05
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

روند نمودار قیمت چیست و چگونه روندها را تشخیص دهیم؟ تمام ابزارهای تکنیکال مانند الگوها، میانگین متحرک، حمایت و مقاومت و ... تنها با این هدف بوجود اومدن تا کمک کنن روند قیمت اندازه گیری بشه. هر فردی که به دنبال کسب دانش در زمینه ی تحلیل تکنیکال هستش باید یادگیری تشخیص روند بازار رو اولویت اول خودش قرار بده.
بازارهای مالی همیشه در یک خط راست و یک جهت خاص حرکت نمی کنه. تغییرات بازار به صورت یکسری از حرکات زیگزاگ مشخص میشه. این زیگزاگ ها مانند موج های پی در پی هستن که شامل موج های صعودی یا نزولی میشن. به برایند حرکات این موج ها روند نمودار قیمت گفته میشه که در دوره آموزش تحلیل پرایس اکشن بطور تخصصی به این موضوع بپرداختیم. به طور ساده و در بُعد کلی، روند جهت حرکت قیمت رو در بازار نشون میده. در مجموع خطوط روند، اندیکاتورها و پرایس اکشن ابزارهایی برای تشخیص روند نمودار قیمت و هشدار به معامله گران در هنگام معکوس شدن این روند هستن. 
در این مطلب به طور کامل در مورد روند نمودار قیمت، انواع روندها، چگونگی تشخیص روند قیمت و ... صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشین.

روند نمودار قیمت چیست؟

روند نمودار قیمت چیست؟

جهت کلی بازار یا قیمت یک دارایی خاص روند نامیده میشه. اگه ساده تر بخوایم بگیم، روند چیزی جزء جهت گیری کلی بازار در یک دوره ی خاص نیستش. البته هیچ معیار روشنی برای اینکه بتونیم زمان لازم برای یک روند قیمت رو مشخص کنیم، وجود نداره. 
تشخیص روند نقشی برجسته در پیدا کردن فرصت ‌های کسب سود در بازار داره. بر همین اساس ابزارهای مختلفی در قالب دو دیدگاه بنیادی و تکنیکالی در اختیار معامله‌گران قرار داره که تشخیص اینکه کدوم ابزار یا ترکیبی از ابزارها، میتونه بهترین استراتژی تشخیص روند و معامله‌گری رو براشون فراهم بیاره، بر عهده ی خودشون هستش.
در تحلیل تکنیکال روندها با خطوط روند یا "پرایس اکشن" تعریف میشن. بیشتر معامله گران مایل هستن بر اساس اصطلاحات رایجی از قبیل "همیشه در جهت روند معامله کن" یا  "هرگز با روند نجنگ" معامله کنن اما برخی دیگه از معامله گران به دنبال شناسایی موقعیت‌ هایی در خلاف جهت روند هستن. 
تحلیل روند، کار ساده ای نیستش و به ابزارها و جزئیات از بازارها نیاز داره. البته توجه به این نکته خالی از لطف نیست که بدونیم درسته که تحلیل روند در بازاهای مختلف مانند بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال جنبه های مشترک با هم دارن اما در بسیاری موارد متفاوت هستن.
یک معامله گر حرفه ای برای تشخیص روند بازار باید اطلاعات زیادی از قبیل ابزارهایی که در بازار مورد استفاده قرار می گیره و یا وب سایت هایی که بخش بزرگی از اطلاعات رو در خود جمع کرده، داشته باشه. با دست آوردن این اطلاعات معامله‌گر عدم تقارن اطلاعاتی خودشو کاهش و در نتیجه روند بازار، قیمت دارایی یا جفت ‌ارز مورد نظرشو با دقت بیشتری پیش‌بینی می کنه.

انواع روند نمودار قیمت کدامند؟

انواع روند نمودار قیمت کدامند

همونطور که قبلا هم اشاره شد بازارهای مالی همیشه در یک خط راست و یک جهت خاص حرکت نمی کنن. تغییرات بازار به صورت یکسری از حرکات زیگزاگ مشخص میشه. این زیگزاگ ها مانند موج های پی در پی که شامل موج های صعودی یا نزولی میشن، هستن. برآیند حرکات این موج ‌های صعودی و نزولی روند بازار رو تشکیل میدن. روندها از جنبه ی مسیر قیمتی‌، به روندهای صعودی، نزولی یا خنثی تقسیم‌ میشن. هیچ روندی همواره صعودی یا نزولی نیست چون قیمت‌ ها در طی زمان روندهای گوناگونی تجربه می کنن.
روند صعودی به عنوان یکسری از موج‌ ها و حفره‌ های بالارونده تعریف میشن و روند نزولی برخلاف اون از موج ‌ها و حفره ‌های پایین رونده تشکیل شده و روند خنثی شامل موج‌ ها و حفره‌ هایی هستش که جهت مستقیم دارن. تشخیص تفاوت این سه نوع روند بسیار مهم هستش چرا که در بهترین برآورد حداقل در یک ‌سوم مواقع قیمت‌ ها روند خنثی یا افقی دارن.
در ادمه به‌ صورت خلاصه، روندهای صعودی، نزولی و خنثی به‌ همراه برخی ویژگی‌ هاشونو معرفی میکنیم:

روند صعودی 

روند صعودی (uptrend) که به بازار صعودی هم معروفه، وضعیتی هستش که بازار ارز دیجیتال یا هر بازار مالی دیگه ای و قیمت دارایی ها در جهت های رو به بالا حرکت می کنه. در روند صعودی قیمت ارز در طی زمان افزایش پیدا می کنه. سقف ها (یا کف های) تشکیل شده بالاتر از سقف ها (یا کف های) قبلی هستن. در چنین شرایطی سفارشات خرید بیشتر از سفارشات فروش هستش. بازار صعودی چرخه ی مطلوب سرمایه گذارن به حساب میاد چرا که در این روند بهترین فرصت ها برای کسب سود وجود داره.

روند نزولی

زمانی که بازارهای ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگه ای و قیمت اون ها جهتی رو به پایین داشته باشن، روند نزولی (Downtrend) اتفاق افتاده. در چنین شرایطی قیمت دارایی ها به مرور و گاهی حتی بسیار سریع کاهش پیدا می کنه و کف (یا سقف های) تشکیل شده، پایین تر از کف (یا سقف های) قبلی قرار می گیره. معامله گران در روند نزولی بیشتر در سمت فروش ظاهر میشن و سفارشات فروش بیشتر از سفارشات خرید هستش. این روند، روند مطلوب سرمایه گذارن نیست و باعث میشه افراد دیدی کوتاه مدت و میان مدت به بازار داشته باشن و دارایی های خودشونو نقد کنن و به فروش برسونن. روندهای نزولی گاهی می تونن تا مدت ‌ها دوام داشته باشن.

روند خنثی

روند خنثی (Sideways Trend) یا روند افقی، به روندی گفته میشه که قیمت ارز دیجیتال ها یا قیمت هر دارایی دیگه ای حرکت خاصی نداشته باشه. در این حالت قیمت در حال حرکت به پهلو هستش و روند قیمت مدتی بالا و مدتی پایین میاد. به روند خنثی، بازار بدون روند هم گفته میشه. در روند خنثی جهت قیمت قابل تشخیص نیست و تحلیلگران نمی تونن وضعیت روند بازار رو به خوبی مشخص کنن که این باعث نگرانی سرمایه گذاران و معامله گران میشه. در واقع روند خنثی بیانگر بلاتکلیفی بازار هستش و مشخص نیست چه زمانی احساسات معکوس میشه.
در کل سه انتخاب برای هر معامله‌گری وجود داره اینکه وارد بازار بشه یعنی خرید داشته باشه، از بازار خارج بشه یعنی داراییشو بفروشه یا اینکه نظاره‌گر بازار باشه. زمانی که بازار رو به رشد هستش خرید ارجحتر به نظر می رسه. وقتی بازار در حال نزول و افت باشه دومین انتخاب یعنی فروش درست ‌تر خواهد بود و در وضعیت خنثی، عاقلانه ‌ترین کار بیرون رفتن و نظاره کردن بازار هستش. 

دسته بندی روند ها

دسته بندی روند ها

در این قسمت از مقاله ی "روند نمودار قیمت چیست و چگونه روندها را تشخیص دهیم؟ " میرسیم به دسته بندی روندها. روندها از لحاظ زمانی، به روندهای بلند مدت، میان‌ مدت و کوتاه‌ مدت تقسیم میشن. اما در حقیقت تعداد نامحدودی روند وجود داره که در فعل و انفعال با یکدیگه هستن، روندهای کوتاهی که فقط چند دقیقه تا چند ساعت رو در بر می‌گیرن گرفته تا روند های بسیار بلند مدت 50 تا 100 ساله. هرچند غالب تحلیل‌گران به وجود این سه دسته روند اصلی اعتقاد دارن. در ادامه توضیحی مختصر در مورد این سه دسته داده خواهد شد.

روندهای بلند مدت

روند بلند مدت در اکثر موارد به دلیل چارچوپ زمانی یعنی تایم فریم خاص خود، به راحتی قابل تشخیص هستش. این روند بلند مدت برای یک دوره 25 ساله چیزی جز  تعدادی خط مستقیم نیست که به تدریج به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کنن. بازارهای گاوی و خرسی به‌ عنوان بازارهای اصلی این روند شناخته میشن. روند بلند مدت که می تونه حداقل برای سه دهه دوام بیاره، بسیاری از روندهای اولیه رو در خودشو حفظ میکنه. 
تاریخ روند تکنیکال نشان میده که رالی در بازارهای گاوی قوی‌ تر و بازگشت به روند اولیه ضعیف‌تر و در بازارهای خرسی‌ نیز رالی ‌های کوتاه مدت و بازگشت به روند قبلی قوی ‌تر هستش. روندهای بلند مدت از مجموعه ‌ا‌ی از روندهای کوتاه ‌مدت و میان ‌مدت تشکیل شدن. 

روندهای میان مدت

روندهای میان مدت، روندهایی هستن که جهت بازار در اون ها به صورت ناگهانی تغییر می کنه. در واقع رالی های ناگهانی (یعنی بازه ی زمانی که قیمت در اون دائم رشد میکنه) و چرخش های جهت دار در روندهای قیمتی، روندهای میان مدت رو تشکیل میدن و عمدتا به دلیل تحولات سیاسی، اقتصاد و سایر فاکتورهای موثر بر بازار مالی این روند ایجاد میشه. 
تاریخ تکنیکال نشان داده بازار خرسی و گاوی، دارای حداقل سه دوره میان‌ مدت هستن که هر دوره میان‌ مدت میتونه دو، شش و گاهی تا هشت هفته به درازا بکشه.

روندهای کوتاه مدت

آخرین تقسیم بندی روند نمودار قیمت از نظر زمانی، روندهای کوتاه مدت هستش. روندهای کوتاه مدت، روندهایی هستن که در بازه ی زمانی بین چند روز تا چند هفته ایجاد شده. معمولاً نوسان‌ گیران بازار به دنبال پیدا کردن پوزیشن ‌های خرید یا فروش در این روندهای کوتاه ‌مدت هستن. 
برای داشتن موفقیت های مالی در این روند باید تجربه و تبحر زیادی داشت چرا که طی یک هفته و حتی یک روز ممکنه عوامل زیادی بر نمودار قیمت ارز دیجیتال یا دارایی ها تاثیر داشته باشه و در نتیجه ریسک معاملاتی در روند کوتاه مدت بالا میره. از روند کوتاه‌ مدت می‌توان برای تنظیم زمان ورود و خروج از بازار استفاده کرد. در یک روند متوسط صعودی روندهای کوتاه ‌مدت کاهشی فرصت خوبی رو برای ورود به بازار بوجود میاره.
در کل رسیدن به یک اجماع کلی درباره ی روند تقریباً غیرممکنه دلیلش هم اینه که معامله‌گران برداشت‌ های متفاوتی از یک روند ممکنه داشته باشن. برای معامله‌گران بلند مدت حرکت قیمت در چند روز یا چند هفته شاید بی ‌اهمیت باشه ولی برای کسانی که قصد انجام معاملات کوتاه‌ مدت دارن حرکات قیمت در دو یا سه روز روند اصلی رو تشکیل میده. به بیان کلی اکثر روش ‌هایی که بر اساس تعقیب روند کار می‌کنن بر روند متوسط که اغلب چندین ماه طول می‌کشه تأکید بیشتری دارن.

چگونه روند ها را تشخیص دهیم؟

چگونه روند ها را تشخیص دهیم؟

آرزوی هر معامله گری در بازارهای مالی اینه که بتونه روند بازار رو سریع تشخیص بده. هر چه سریعتر روند نمودار قیمت تشخیص داده بشه، پتانسیل های کسب سود به همون اندازه بالا میره. در زمینه تشخیص روند در بازارهای مالی دو دیدگاه تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی وجود داره. البته نباید نقش خطوط روند و اندیکاتورهای تشخیص روند رو نادیده گرفت:
نقش تحلیل بنیادی در تشخیص روند نمودار قیمت
 تحلیل بنیادی روشی هستش برای ارزیابی و سنجش ذاتی یک دارایی و تجزیه و تحلیل عواملی که میتونه بر قیمت آینده اون تاثیر بذاره. تحلیل‌گران بنیادی هر چیزی رو که میتونه بر ارزش ذاتی ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگه تاثیر بذاره بررسی می کنن. این فاکتورها میتونه از عوامل کلان اقتصادی مانند وضعیت اقتصادی و شرایط صنعتی خاص تا عوامل خرد نظیر اثربخشی و ساختار مدیریتی شرکت مربوطه باشه. این شکل از تجزیه و تحلیل، براساس رویدادها و تاثیرات خارجی و همچنین صورت ‌های مالی و روندهای صنعت کار خودشو ادامه میده و ارزش ذاتی دارایی رو مورد کنکاش قرار میده تا بتونه روند قیمت اونو پیش بینی کنه. 
نقش تحلیل تکنیکال در تشخیص روند نمودار قیمت
همونطور که در مقاله "تحلیل تکنیکال چیست؟" گفتیم، تحلیل تکنیکال تلاش داره تا با استفاده از گذشته ی قیمت ارز، آینده اونو پیش‌بینی کنه. تحلیل تکنیکال بر مبنای این جمله مشهور که تاریخ تکرار میشه بنا داره. تحلیل تکنیکال، فرآیند بررسی قیمت ‌های تاریخی ارز و کوششی جهت تعیین قیمت ‌های احتمالی آینده هستش. این موضوع توسط مقایسه روند انتظاری قیمت‌ های جاری با حرکت قیمت ‌های تاریخی قابل قیاس به منظور کسب یک نتیجه منطقی و رسیدن به روند نمودار قیمت پیش رو انجام میشه. 

نقش خطوط روند در تشخیص روند نمودار قیمت

نقش خطوط روند در تشخیص روند نمودار قیمت

یک روش مرسوم برای تشخیص روند بازار، استفاده از خطوط روند هستش. خطوط روند خط‌ هایی رو شامل میشه که از بالاترین قیمت ‌ها یا پایین ‌ترین قیمت ‌ها رسم میشه تا مسیر قیمتی ارز رو برای معامله‌گر مشخص کنن. خط روند نیز شامل خطوط روند صعودی یا نزولی هستش. در روند صعودی، خط روند مجموعه‌ای از پایین ‌ترین سطوح قیمتی رو به هم متصل می‌کنه و یک سطح حمایتی برای قیمت ‌های آینده ایجاد میشه.
در روند نزولی هم، خط روند مجموعه ‌ای از بالاترین سطوح قیمتی رو به هم وصل می کنه و یک سطح مقاومتی برای قیمت ‌های آینده ایجاد میشه. بنابراین از خطوط روند صعودی و نزولی میشه برای شناسایی نقاط حمایتی و مقاومتی قیمت ارز استفاده کرد. خطوط روند در تشخیص روند نمودار قیمت بسیار کاربردی و مفید هستن.

اندیکاتورهای تشخیص روند نمودار قیمت

نقش خطوط روند در تشخیص روند نمودار قیمت

رویکردهای معاملاتی که بر روند نمودار قیمت مبتنی هستن سعی دارن تا از طریق تحلیل تکنیکال، حرکت یه ارز یا دارایی رو شناسایی کنن و بدین ترتیب کسب سود کنن. اندیکاتورهای مختلفی برای تشخیص روند بازار توسط تحلیل‌گران استفاده میشه. متداول ‌ترین اندیکاتورها در تشخیص روند که به‌ صورتی گسترده توسط تحلیل‌گران بازارهای مالی، فارکس و ارزهای دیجیتال استفاده میشه، شامل اندیکاتورهای زیر هستش:

•    میانگین متحرک (MA)

•    اندیکاتور همگرایی-واگرایی میانگین متحرک (MACD)

•    اندیکاتور قدرت نسبی (RSI)

•    اندیکاتور حجم موجود (OBV)

•    اندیکاتور میانگین حرکت جهت‌دار (ADX)

•    اندیکاتور باند بولینگر (Bollinger Bands)

•    اندیکاتور فیبوناچی (Fibonacci)

•    اندیکاتور (Commodity Channel | CCI)

•    اندیکاتور پارابولیک سار (Parabolic SAR indicator)

•    اندیکاتور انحراف معیار (Standard Deviation)

نتیجه گیری و سخن پایانی

ما در این مقاله از سایت آموزش ارز دیجیتال ارزسنج با عنوان "روند نمودار قیمت چیست و چگونه روندها را تشخیص دهیم؟" به صورت کامل در مورد روند نمودار قیمت و تقسم بندی و انواع روند قیمت و راه های تشخیص روند نمودار قیمت صحبت کردیم. در کل وقتی بتونین با اطمینان روند بازار رو تشخیص بدین، در این صورت می تونین به دنبال ناحیه یا سطح مناسبی در قیمت برای ورود به معامله باشین. شناسایی روند بازار ممکنه کمی مشکل باشه، به ویژه برای معامله‌گران مبتدی. با گذروندن دوره های آموزش در حوزه ارز دیجیتال میتونین به این مهم دست پیدا کنین. سایت آموزشی ارزسنج با برگزاری دوره های آموزشی مختلف توسط اساتید مجرب در این راه کنار شماست موفق و پر سود باشید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد روند نمودار قیمت چیست و چگونه روند ها را تشخیص دهیم؟

در مورد روند نمودار قیمت چیست و چگونه روند ها را تشخیص دهیم؟ نظر دهید
سوال امنیتی :5+78 = ?