هش تراکنش یا کد TxIDچیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "هش تراکنش یا کد TxIDچیست؟"


  • 01:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

در مقاله هش تراکنش یا کد TxID چیست؟ قصد داریم تا با شما در مورد هش تراکنش صحبت کنیم و در مورد این مفهوم کاربردی در حوزه ی ارز های دیجیتال توضیحات مفیدی ارائه بدیم.
 اگر شما فردی هستید که در عرصه ارز های دیجیتال فعالیت می کنید و خرید و فروش انجام دادید حتما در پایان عملیات از شما یه هش تراکنش خواسته می شه که اون رو در کادر مخصوص اون باید وارد کنید که این همون شناسه ی تراکنش هست که از شما در خواسته میشه و در ارسال ارز های دیجیتال و پرداخت های آنلاین هم یکی از ضروریات هست.

وجود یک سری مشکلات یا امکان رخ دادن اختلالات در شبکه ها مخصوصا شبکه ها و سیستم های مالی ممکنه که حساب ها و عملیات انجام شده رو با بی نظمی هایی مواجه بکنه اما شما می تونین با داشتن یک شناسه، حسابتون رو و عملیات انجام شده رو پیگیری کنین.

اما در فناوری ارزهای دیجیتال به دلیل اینکه تراکنش ها و پرداخت ها به صورت ناشناس انجام می شوند و این طور نیست که مانند سیستم های مالی و بانکی نام و نام خانودگی و سایر اطلاعات رو ارائه بدین و شما فقط می تونین با یک شناسه، تراکنش انجام شده رو پیگیری کنین.

هش تراکنش چیست؟

هش تراکنش چیست؟

همه ی ما روزانه با دستگاههای عابر بانک و یا پوز های موجود در فروشگاه ها سرو کار داریم ویا خرید انجام میدیم یا پول انتقال می دیم یا به عنوان فروشنده یا خریدار از مشتریهامون پول دریافت می کنیم که بعد از پایان معامله مون کاغذی به عنوان رسید دریافت می کنیم که روی اون یک شماره با عنوان شماره پیگیری نوشته شده که برای پیگیری اون خرید یا فروش انجام شده میشه ازش استفاده کرد، در سیستم معاملات ارز های دیجیتال در بستر بلاک چین هم یک شناسه یا هش تراکنش وجود داره که برای پیگیری معاملات می تونیم از اون استفاده کنیم.

هش تراکنش بعد از اینکه یک معامله ای در بلاک چین تایید و یا اضافه شد صادر میشه و شامل یک سری از اعداد و حروف انگلیسی هست مثلا یک نمونه از اون می تونه این کد باشه 

e1edeb2b86357997a0f4502739c69a6cad1e64027b33f809bf6dfccc8b038d91

در حقیقت هش تراکنش حاوی همه اطلاعات مربوط به تراکنشی هستش که شما یا هر کسی اون رو انجام داده و تمامی داده های مربوط به این تراکنش در بخشی بنام هش یا TXID ثبت شده اند. این اطلاعات می تونه شامل مقدار دقیق ارز انتقال داده شده، تاریخ و ساعت دقیق انتقال، ادرس کیف پول فرستنده ارز و دریافت کننده ارز و مقدار کارمزد این تراکنش و بلاکی که این تراکنش در اون در بلاکچین ثبت شده باشه.

شما از هش تراکنش برای بررسی اینکه ایا یک تراکنش صورت گرفته یا نه استفاده می کنید. بنابراین وقتی کسی برای شما مقداری رمز ارز انتقال داد و میخواهید مطمئن بشید که این انتقال از طرف اون شخص بوده، می تونید ازش درخواست کنید که هش تراکنش رو بفرسته برای شما و شما هش تراکنش رو در بلاکچین مربوطه وارد کرده و از جزئیات این انتقال مطلع بشین.

نکته دیگه ای هم که باید بهش توجه کنین این هستش که برای بررسی هش تراکنش هر بلاکچینی باید به سایت مربوط به اون بلاکچین سر رفته و هش رو اونجا وارد کنید. برای مثال برای بررسی هش تراکنشی که روی شبکه ترون صورت گرفته باید به سایت tronscan.org مراجعه کنین.

یا برای بررسی هش تراکنش روی شبکه اسمارت چین باید به سایت bscscan.com مراجعه کنین و به این ترتیب برای اتریوم و هر بلاکچینی وب سایت مخصوصی هست برای بررسی هش تراکنش صورت گرفته در اونبلاکچین.

کاربرد هش تراکنش چیست؟

کاربرد هش تراکنش چیست؟

هش یک فرایند رمز نگاری شده است که با اون میشه امنیت ارسال اطلاعات در تراکنش ها رو برقرار کرد. با کمک هش تراکنش تمامی تراکنش ها در سیستم بلاک چین از همدیگه جدا شده و در واقع به صورت شناسنامه دار و طبقه بندی شده نگهداری می شن و اگر هر موقع مشکلی پیش آمد به این وسیله امکانش هست که اون تراکنش رو پیگیری کرد.

اما در بستر بلاک چین چون هویت افراد مشخص نیست و تراکنش ها کاملا ناشناس انجام می شوند وجود کد هایی که به جای اطلاعات هویتی فرد به کار بره و همینطور کسی جز فردی که تراکنش رو انجام داده از اون اطلاعات خبر دار نباشه باعث امنیت بالای اون شده.

چگونه می توان هش تراکنش را پیدا کرد؟

در فناوری بلاک چین هر معامله و خرید و فروشی که انجام میشه یک تراکنش هست که ثبت و ذخیره میشه و وقتی شما معامله ای رو انجام میدین از شما یک شناسه پرداخت یا TXHASH خواسته میشه و این همون هش تراکنش هست. اما برای بسیاری از کاربران مهم هست که بتونن این کد رو ببینن و بهش دسترسی داشته باشن در این قسمت از مقاله به شما خواهیم گفت که نحوه دسترسی و پیدا کردن این کد در پلتفرم های مختلف به چه صورتی هست با ما همراه باشید.

دریافت هش تراکنش در کیف پول تراست ولت 

دریافت هش تراکنش در کیف پول تراست ولت 

برای دریافت هش تراکنش در کیف پول تراست ولت کافیه که به طریقی که می گیم عمل کنین و در این صورت متوجه خواهید شد که این کار اصلا پیچیده نیس و شما به راحتی می تونین بهش دسترسی داشته باشین.

ابتدا وارد کیف پول تراست ولت خودتون بشید و ارز دیجیتال مورد نظر خودتون رو انتخاب کنید، مشاهده میکنین که تمامی نقل و انتقالات انجام شده موجود هست پس روی یکی از تراکنش های انجام شده کلیک کنین و در صفحه ای که باز شد گزینه More details رو انتخاب کنید و در این قسمت شما در مقابل کلمه Hashکاراکترهایی متشکل از اعداد و حروف رو میبینین که همان هش تراکنش مورد نظر هشت

دریافت هش تراکنش در مرور گر بلاک چین 

دریافت هش تراکنش در مرور گر بلاک چین 

دریافت هش تراکنش در این مرورگر کمی پیچیده تر به نظر میاد و پیدا کردن هش تراکنش در صرافی و کیف پول کمی راحتتر از این مورد هست. برای دسترسی به هش تراکنش در بلاک چین آدرس های مختلفی وجود داره اما شما در ابتدا باید بلاگ مرور گر مخصوص هر ارز دیجیتال رو که مد نظرتون هست رو سرچ کنید

برای مثال برای اینکه هش تراکنش بیت کوین رو ببینین از مرور گر blockchain.com/explorer استفاده کنین و یا برای ارز دیجیتال اتریوم باید از مرورگر etherscan.io استفاده کنین بعد از پیدا کردن آدرس مرورگر (در اینجا ما مرور گر بلاک چین برای ارز دیجیتال بیت کوین رو خواهیم گفت) آدرس بیت کوین یا آدرس گیرنده رو وارد می کنیم و می بینین که تعداد زیادی تراکنش برای شما نمایش داده میشه و شما می تونین مقدار بیت کوین ارسالی رو وارد کنید و تراکنش و جزئیات اون که شامل هش تراکنش هم هست رو مشاهده کنید.

دریافت هش تراکنش در صرافی بایننس

دریافت هش تراکنش در صرافی بایننس

زمانی که شما از یک صرافی ارز دیجیتال مثل بایننس برداشتی انجام می دهید، هش تراکنش برداشت شما را نشان می دهد. در صرافی بایننس TxID یا هش تراکنش رو می تونین از قسمت Transaction History ببینید که در ادامه مراحل اون رو توضیح دادیم.

ابتدا وارد حساب بایننس خودتون بشین و از قسمت wallet گزینه overviewرو انتخاب کنیید و بعد روی Transaction History کلیک کنید و در اونجا هش تراکنش رو می تونین ببینین. البته در اپلیکیشن بایننس هم از قسمت wallets گزینه spot و بعد انتخاب Transaction History می تونین روی تراکنش مورد نظر کلیک کنین و هش تراکنش رو مشاهده کنین.

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که در زمان شلوغی شبکه زمان بیشتری لازم هست تا تراکنش ها تایید بشن و شما هش تراکنش رو بتونین دریافت کنین. در اینجا نحوه مشاهده هش تراکنش رو در یک کیف پول، یک مرور گر و یک صرافی به شما گفتیم امیدواریم که مفید واقع بشه براتون.

امنیت اطلاعات در هش تراکنش به چه صورت است؟

امنیت اطلاعات در هش تراکنش به چه صورت است؟

در اغلب موارد کاربران می پرسن که اگه کسی دیگری کد TxHash رو داشته باشه آیا اطلاعات شخصی ما هم فاش میشه؟ ایا می تونه به حساب ما دسترسی داشته باشه و ارز های دیجیتال ما رو خطری تهدید میکنه؟

در پاسخ باید بگیم که خیر. چون این کد ها با اینکه در دسترس عموم هستند اما نشان دهنده جزئیات یک تراکنش از قبیل آدرس فرستنده و گیرنده، مقدار ارزی که منتقل شده، تاریخ تراکنش، هزینه کارمزد و تعدادی اطلاعات دیگر هست که به معامله مربوط میشه و به هیچ عنوان حاوی اطلاعات شخصی نیست و حتی به اشتراک گذاشتن اون هیچ خطری برای امنیت کیف پول و ارز های دیجیتال شما نداره. چیزی که در کیف پول ها باید ازش مراقبت کنین و اون رو در اختیار هیچ کسی قرار ندین، کلید خصوصی یا Private key هستش. چرا که دسترسی به کلید خصوصی یعنی دسترسی به دارایی های شما.
بطور کلی می توان گفت که معاملات انجام شده در بلاک چین به علت اینکه ناشناس و مجازی صورت می گیره از امنیت بالایی بر خوردار هست.

از هش تراکنش در چه مواقعی می تونیم استفاده کنیم؟

حتما این سوال براتون پیش اومده که این هش تراکنش در کجا ها و چه زمانی می تونیم ازش استفاده کنیم؟ در معاملات ارز دیجیتال میشه گفت هش تراکنش از ضروریاتی نیست که همیشه لازمتون بشه و باید حتما نگهدارین و یا جایی یادداشت کنین، این کد ها معمولا زمانی که انتقالات شما با مشکلی مواجه میشه بیشتر به کار میاد. مثلا در مواقعی که انتقال به حساب طرف مقابل به خوبی انجام نشده و شما معمولا برای پیگیری ویا ابات اینکه انتقال رو انجام دادین حتما به کد TXID یا هش تراکنش نیاز خواهید داشت.

جمع بندی 

در مقاله هش تراکنش چیست؟ با شما در مورد معنی و مفهوم این عبارت صحبت کردیم و گفتیم که این کد حاوی چه اطلاعاتی هست و در کجا ها کاربرد داره و سطح امنیت این اطلاعات چقدر هست و همچنین بهتون یاد دادیم که هش تراکنش رو در مرور گر بلاک چین و کیف پول تراست ولت و صرافی بایننس چطور پیدا کنین. امید واریم که این مقاله براتون مفید بوده و تونسته باشیم جواب بعضی از سوالاتتون رو در مورد هش تراکنش داده باشیم.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد هش تراکنش یا کد TxIDچیست؟

در مورد هش تراکنش یا کد TxIDچیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :5+58 = ?