آموزش ساخت بهترین پرتفوی ارز دیجیتال (نکات مهم ساخت سبد ارزها)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "آموزش ساخت بهترین پرتفوی ارز دیجیتال (نکات مهم ساخت سبد ارزها)"


  • 18:01 1403-01-28
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

دستیابی به یک استراتژی امن خرید ارز دیجیتال و کسب سود از آن کار بسیار سخت و زمانگیریه که علاوه بر دانش و مهارت، به تجربه در بازار رمز ارزها و آشنایی با کلیت این بازار هم بستگی داره. به همین منظور امروز در مورد اینکه سبد ارز دیجیتال چیست؟ و چطور میتوان یک سبد هولد ارز دیجیتال ساخت؟ همچنین در این مقاله در مورد نحوه مدیریت سبد ارز دیجیتال هم صحبت میکنیم.
در آموزش مدیریت سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باید به عوامل و مسائل متنوعی توجه داشته باشین که در این مطلب به طور خلاصه در مورد اون ها صحبت خواهیم کرد. البته ساخت پرتفوی ارز دیجیتال به این سادگی ها نیست و ما در این مقاله کلیات این موضوع رو مطرح کردیم. در صورتی که قصد تبدیل شدن به یک تریدر حرفه ای و ساخت استراتژی معاملاتی شخصی خود رو دارین، بهتره در دوره های تخصصی آموزش ارز دیجیتال اکادمی ارزسنج شرکت کنید.

سبد ارز دیجیتال چیست؟

سبد ارز دیجیتال به انگلیسی همان پورتفوی یا Portfolio نام داره و به مجموعه ای از رمز ارزهایی گفته میشه که توسط یک سرمایه گذار خریداری شدن. این ارزهای دیجیتال ممکنه در کیف پول ارز دیجیتال شما باشن و یا اینکه همچنان در صرافی از ان ها نگهداری کنین. (البته پیشنهاد ما اینه که حتما از یک ولت دیجیتالی برای ذخیره دارایی های دیجیتالیتون استفاده کنید.)

سبد ارز دیجیتال چیست؟

سبد سرمایه گذاری در یک دید کلی و بزرگتر شامل تمامی دارایی ها و سرمایه گذاری های یک فرد میشه. برای مثال ممکنه که به عنوان یک سرمایه گذار در حوزه های مختلفی از جمله طلا، ارز، سهام بورسی و ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کرده باشید. البته خرید ارزهای دیجیتال در ایران به تازگی محبوبیت پیدا کرده و بخشی از پرتفوی ایرانیان شده است.
فرقی نداره که استراتژی معاملاتی شما به چه شکلی هستش؛ سبد چینی و ساخت یک پرتفوی قوی یکی از مهمترین مهارت هاییه که هر سرمایه گذار یا تریدر ارز دیجیتال باید اون رو یاد بگیره. در این مقاله سعی کردیم تا به عنوان یک راهنما نحوه ساخت یک سبد کم ریسک ارز دیجیتال رو به شما آموزش بدیم. اما قبل از اون بهتره که در مورد اهمیت سبدبندی ارز دیجیتال صحبت کنیم.

اهمیت پرتفوی متنوع و قوی

هر نوع سرمایه گذاری که انجام میدیم یا با سود و یا با ضرر به نتیجه میرسه که در واقع همون ریسک به ریوارد است. همونطور که بنیامین گراهام در کالب سرمایه گذار هوشمند میگه: یک سرمایه گذاری عملیاتیه که در آن سرمایه گذار بر اساس تحلیل میتونه از بازگشت اصل سرمایه و میزان مشخصی بازدهی اطمینان کافی پیدا کنه.
به عبارت ساده تر برای اینکه بتونین به یک سرمایه گذار موفق تبدیل بشین، باید تا حد امکان از میزان ریسک های سرمایه گذاریتون کم و بیشترین سود ممکن رو کسب کنید. یکی از راه های کاهش ریسک در هنگام ساخت پرتفوی ارز دیجیتال اینه که شامل چندین دارایی دیجیتالی مختلف باشه. در این صورت ریسک از دست دادن سرمایتون به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکنه.

اهمیت پرتفوی ارز دیجیتال

در واقع به لطف داشتن یک سبد ارز دیجیتال متنوع، حتی اگه یکی از دارایی های شما به طور کامل از بین بره، سود ارزهای دیگه تا حدی این ضرر رو جبران میکنه و این یکی از دلایل سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال به روشی هست که میخواهیم برای شما اون رو در این مقاله یاد بدیم. متاسفانه بیشتر افرادی که به تازگی وارد بازار رمز ارزها شدن، بسیار هیجان زده عمل میکنن و بدون دانش و اطلاعات کافی و تنها بر اساس پیشنهاد بقیه اقدام به سرمایه گذاری روی پروژه های مختلف میکنن.
تقریبا در همه ی موارد این افراد متضرر میشن؛ چرا که سبدی از رمز ارزهای مختلف ساختن که بیشتر اون ها هیچ گونه ارزشی رو نداره و حرکت خاصی رو نمیکنه. حتی در مواردی ممکنه که کریپتوکارنسی خریداری شده توسط این افراد، اسکم یا کلاهبرداری از آب دربیاد و قیمتش صفر بشه. به همین دلیل هر ارزی رو نباید خریداری کنین. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشین که بیشتر سبدتون رو به ارزهای پشتوانه دار بازار اختصاص بدین.
در ادامه یک استراتژی امن خرید ارز دیجیتال رو بهتون شرح میدیم که برای سبدچینی بسیار مناسب است و بیشتر در مورد اهمیت ساخت پرتفوی متنوع از ارزهای دیجیتال صحبت خواهیم کرد.

بدترین سبد هولد ارز دیجیتال

قبل از اینکه بخوایم نحوه ساخت و سبدچینی برای ارزهای دیجیتال رو بهتون آموزش بدیم، بهتره با بدترین راه تشکیل سبد در این حوزه آشنا بشیم.
بدترین روش سبدبندی ارز دیجیتال اینه که شما فقط روی یک رمز ارز سرمایه گذاری کنید. در بازار بورس و سهام به این کار تک سهم شدن میگن؛ این اصطلاح زمانی به کار میره که یک سرمایه گذار تنها یک دارایی رو در سبد سهام خود داشته باشه. تجربه نشون داده که در بازار های مالی کوچکترین وقایع میتونن تاثیر شدیدی رو روی یک رمز ارز یا سهام بذارن.

سبد هولد ارز دیجیتال

از طرفی ماهیت این بازار ها به گونه ای است که حرکت های شارپ، شدید و ناگهانی قیمت کاملا عادی تلقی میشه؛ در نتیجه ممکنه که در یک مدت زمان کوتاه قیمت یک ارز دیجیتال یا سهام سقوط کنه. به همین دلیل است که پیشنهاد اکید ما اینه که تحت هیچ شرایطی تمام دارایی خودتون رو روی یک رمز ارز سرمایه گذاری نکنید و تک سهم نشید. وجود تنها یک دارایی در سبد سرمایه گذاری شما میتونه خسارت های غیر قابل جبرانی رو به سرمایه شما وارد کنه.
پیشنهاد ما اینه که برای تشکیل سبد رمز ارزهاتون از تجربه سرمایه گذاران حرفه ای تر استفاده کنین. طبق بررسی ها تمامی سرمایه گذاران حرفه ای برای مدیریت سبد ارز دیجیتال خود، بیشتر سرمایه ای که دارن رو به ارزهای برتر بازار مثل بیت کوین (Bitcoin)، اتریوم (Ethereum)، کاردانو (Cardano)، بایننس کوین (Binance Coin) و. . . اختصاص میدن.
همواره قبل از اینکه تصمیم به تشکیل پرتفوی ارز دیجیتال خودتون بگیرین، پیشنهاد میدیم به این این نکته معروف توجه داشته باشین که: هرگز تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار ندید! البته باید به این نکته هم توجه داشته باشین که هیچ تخم مرغ گندیده ای در سبد سرمایه گذاری شما وجود نداشته باشه. احتمالا براتون سوال شده که منظور از تخم مرغ گندیده چیه؟
در بازار ارزهای دیجیتال رمز ارزهایی وجود دارن که بعد از یه مدت کوتاه (چند ماه یا نهایتا یک سال) قیمتشون به صفر میرسه و ضرر بسیار زیادی رو به سرمایه گذارهاشون وارد میکنن. معمولا این پروژه ها تیم بازاریابی بسیار خوبی رو دارن و در یک مدت زمان کوتاه به خوبی خودشون رو ترویج میدن، اما پروژه اصلی به خوبی بازاریابی پیش نمیره. در نتیجه این پروژه ها و رمز ارز مربوط به اون به طور کامل از بین میرن و از بازار حذف میشن.

سبد هولد ارز دیجیتال

چطور یک سبد ارز دیجیتال کم ریسک داشته باشیم؟

حالا که توضیحاتی کلی در مورد سبد ارز دیجیتال و چینش اون بهتون دادیم، وقتشه که سراغ آموزش ساخت سبد ارز دیجیتال، بریم. البته باید به این نکته توجه داشته باشین که سبدبندی ارز دیجیتال کاری سخت و پیچیده است و هر فرد باید با توجه به استراتژی معاملاتی که داره و دید سرمایه گذاریش (کوتاه، بلند و یا میان مدت) سبد خودش رو تشکیل بده.
فرمول کلی سرمایه گذاری که در این مقاله میخوایم بهتون یاد بدیم به شرح زیر است:

1.    50 تا 60 درصد از کل سرمایه ی خودتون رو به دو ارز دیجیتال برتر بازار یعنی بیت کوین و اتریوم اختصاص بدین. شاید به نظرتون این مقدار زیاد باشه، اما این نکته رو در نظر بگیرید که این پروژه ها کاملا اثبات شده هستن. همچنین مارکت کپ بالای این رمز ارزها مانع از حرکت های شارپ در قیمت این رمز ارزها میشه. البته به این نکته توجه داشته باشین که بیشترِ این بخش از سرمایه ی شما، باید به خرید بیت کوین اختصاص پیدا کنه.

2.    در قدم بعدی پیشنهاد میدیم که 25 تا 30 درصد سرمایه ای که دارین رو به 25 ارز دیجیتال برتر بازار اختصاص بدین. بهترین مرجع برای پیدا کردن این رمز ارزها استفاده از سایت کوین مارکت کپ یا Coin Market Cap است. در این سایت تمامی ارزهای بازار بر اساس ارزش بازاری که دارن، رتبه بندی شدن. البته تمامی ارزهایی که در این محدوده بازار قرار دارن برای سرمایه گذاری مناسب نیستن.
بهتره که از بین 25 ارز دیجیتال برتر بازار 3 تا 5 مورد رو برای خرید انتخاب کنید؛ برای این مار باید عوامل مختلفی رو مورد بررسی قرار بدید که مهمترین اون مطالعه بنیادی درباره پروژه اون رمز ارز است. در صورتی که به دنبال بیشترین رشد ممکن هستین و با تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال آشنا هستین، پیشنهاد میکنیم نمودار قیمت رمز ارزهای مورد نظرتون رو هم مورد بررسی قرار بدین تا بهترین موقعیت های ممکن برای خرید اون ها رو شناسایی کنید.
از جمله بهترین ارزهای دیجیتالی که میتونین برای این منظور مورد بررسی قرار بدین و برای خرید انتخاب کنین، موارد زیر هستن:

•    ارز دیجیتال بایننس کوین با نماد BNB

•    ارز دیجیتال کاردانو با نماد ADA

•    ارز دیجیتال پولکادات با نماد DOT

•    ارز دیجیتال سند باکس با نماد SAND
توجه داشته باشیم که قصد ما از معرفی این رمز ارزها ،پیشنهاد برای خرید و سرمایه گذاری نیست. پیشنهاد میکنیم تا زمانی خودتون شخصا به بررسی این پروژه ها نپرداختین، روی هیچ کدوم از اون ها سرمایه گذاری نکنید.

3.    بهتره 10 تا 15 درصد از سرمایه باقی موندتون رو به خرید استیبل کوین ها اختصاص بدین. همونطور که قبلا در مقاله استیبل کوین چیست؟ بهتون توضیح دادیم ،این دسته از رمز ارزها قیمتی معادل با یک دلار رو دارن و به همین دلیل به اون ها دلار دیجیتالی هم گفته میشه. در حال حاضر معروفترین و پرکاربرد ترین Stable Coin بازار تتر نام داره.
دلیل اینکه پیشنهاد میدیم همواره مقداری استیبل کوین در کیف پول ارز دیجیتال خود داشته باشین اینه که امکان استفاده از فرصت های ایجاد شده در بازار رو داشته باشین. برای مثال اگه یکی از رمز ارزهایی که زیر نظر گرفتین، بنا به دلایل فاندامنتالی یا تکنیکالی به محدوده مورد نظر شما رسید، بتونین مقداری از اون رو خریداری کنین. اینکار میتونه در یک مدت زمان کوتاه، سود مناسبی رو نصیبتون کنه.

بهترین سبد ارز دیجیتال

4.    افرادی که ریسک پذیری بیشتری دارن، میتونن علاوه بر موارد فوق 3 تا 5 درصد از کل سرمایه ای که دارن رو به خرید ارز دیجیتال پروژه های کمتر شناخته شده و یا شت کوین ها اختصاص بدن. البته سرمایه گذاری در شت کوین ها به دانش، مهارت و تجربه خاصی نیاز داره. به همین دلیل پیشنهاد میدیم که در همین ابتدای کار، سرمایتون رو به چنین ارزهایی اختصاص ندین.
قبل از سرمایه گذاری در رمز ارزها به این نکات توجه کنید:

1.    جالبه بدونین که تنها 8 درصد از پروژه های مربوط به آلت کوین ها میتونن به اهدافشون برسن. بقیه ی 92 درصد پروژه های جدید شکست میخورن. دلیل این موضوع اینه که با وجود تبلیغات های گسترده ای که برای معرفی این رمز ارزها میشه، تدراک لازم برای تحقق اهداف این پروژه ها وجود نداره. در نتیجه این رمز ارزها به طور خودکار از بازار حذف میشن.

2.    برای ساخت یک سبد هولد ارز دیجیتال باید مهارت های تحلیلی کافی رو داشته باشین. این مهارت ها عبارتند از تحلیل بنیادی یا فاندامنتال ارزهای دیجیتال و تحلیل تکنیکال. با ترکیب این دو روش تحلیل میتونین بهترین نقاط خرید ارزهای دیجیتال رو پیدا کنین و بیشتری سود ممکن رو از این حوزه بدست بیارین.

3.    قبل از ورود به این حوزه تصمیم بگیرید که با چه دیدی قصد سرمایه گذاری در این بازار ارزهای دیجیتال رو دارین. در صورتی که یک تریدر ماهر ارز دیجیتال هستین و به دنبال کسب سود در بازه های زمانی بسیار کوچک هستین، بهتره که تمام ارزهای خود را به بیت کوین تبدیل کنین. به این ترتیب میتونین از جفت ارز معاملاتی بیت کوین و رمز ارزهای دیگه برای ترید استفاده کنین. البته در صورتی که چنین مهارتی رو ندارین، با شرکت در دوره های آموزش ارز دیجیتال آکادمی ارزسنج، در مدت زمان کوتاهی به یک تریدر حرفه ای تبدیل میشید.

4.    در صورتی که دید بلند مدتی برای سرمایه گذاری های خود دارید (بیشتر از 3 سال)، بهتره که از سرمایه گذاری روی رمز ارزهایی که رتبه ی اون ها بالاتر از 25 است، خودداری کنین. دلیل این موضوع اینه که این نوع رمز ارزها ریسک بسیار زیادی رو دارن و تنها برای نوسان گیری و کسب سود در بازه های زمانی کوتاه مناسب هستند.
5.    امنیت یکی از مهمترین فاکتور هایی است که برای فعالیت در بازار کریپتوکارنسی ها باید بهش توجه کنین. برای افرادی که دید بلندمدت دارن بهتری ابزار نگهداری از رمز ارزهاشون، کیف پول ارز دیجیتال فیزیکی است. تریدر ها هم میتونن از کیف پول صرافی ها برای ارزهاشون استفاده کنن، اما باید خیلی مراقب امنیت حساب کاربری خود باشند. بهترین راه اینه که از احراز هویت دو عاملی برای امن تر کردن اکانتشون استفاده کنن.

6.    قبل از اینکه برای خرید ارز دیجیتالی اقدام کنین، باید وایت پیپر اون رو مورد بررسی قرار بدین. وایت پیپر یک مقاله در مورد نحوه عملکرد، اهداف، قابلیت ها، ویژگی ها، نقشه راه، جزئیات فنی و. . . مربوط به یک پروژه است. بررسی این مقاله میتونه به درک بهتر یک پروژه و تصمیم گیری برای خرید اون به منظور مدیریت سبد ارز دیجیتال شما، بهتون کمک کنه.

مدیریت سبد ارز دیجیتال

7.    از موارد دیگه ای که قبل از قرار دادن یک رمز ارز در لیست سبد ارز دیجیتال بهش توجه کنین، تیم سازنده و توسعه دهنده اون رمز ارز است. برای بررسی سوابق اعضای تیم یک پروژه میتونین از پلتفرم هایی مثل لینکدین و شبکه های اجتماعی مختلف از جمله توییتر استفاده کنین.

8.    سعی کنید هنگام انتخاب رمز ارزها، پروژه های مربوط به حوزه های مختلف رو در سبد سرمایه گذاری خود جای بدید. به این ترتیب هم از میزان ریسک شما کاسته میشود و هم در صورت رشد شارپ یک حوزه، از سود حاصل از اون بی نصیب نمی مونین.

9.    پروژه های دیفای و قابلیت کشت سود به سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال اجازه دادن که علاوه بر نگهداری رمز ارزهای خود و کسب سود از افزایش قیمت اون ها، تعداد رمز ارزهای خود را هم افزایش بدن و سود بیشتری رو بدست بیارن. همچنین میتونین بخشی از سرمایه خود رو که به شکل استیبل کوین است به این پلتفرم ها اختصاص بدین؛ به این ترتیب علاوه بر مصون ماندن از نوسانات بازار، سود مناسب و کم ریسکی رو هم از این راه کسب میکنین.

10.    از راه های دیگه ای که برای کاهش میزان ریسک سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال وجود داره میتونیم به قرارداد های آپشن یا اختیار معامله (Option) است. این قرارداد ها به نحوی طراحی شدن که اجازه فروش یک دارایی رو در یک قیمت و بازه زمانی معین، به معامله گر ها میدن. این قرارداد ها در دو نوع اختیار خرید (Call Option) و اختیار فروش (Put Option) وجود دارن.

11.    همونطور که قبلا هم در مقاله آموزش یک استراتژی امن خرید ارز دیجیتال بهتون گفتیم، داشتن یک سبد متنوع در این مارکت اهمیت بسیار زیادی رو داره. NFT ها نوع دیگری از دارایی های دیجیتالی هستن که بهتره در سبد ارز دیجیتال شما قرار بگیرن. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که ان اف تی ها رابطه معکوسی رو با کلیت بازار ارزهای دیجیتال دارن و در روز های منفی بازار رشد بیشتری رو ثبت میکنن.

کلام پایانی

سرمایه گذاری مطمئن روی ارزهای دیجیتال میتونه بسیار سودده باشه، به شرط این که به شکل درست و اصولی وارد این مارکت شده باشید. مدیریت سبد ارز دیجیتال یکی از مهمترین مهارت هاییه که در این راستا باید فرا بگیرید. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر میشه که به تاریخچه ارزهای دیجیتال و پتانسیل بالای اون ها توجه کنین.
ریسک در بازار های مالی مسئله ای اجتناب ناپذیر است و نباید به هیچ عنوان اون رو دست کم بگیرین. سرمایه گذاران حرفه ای برای کمتر کردن تاثیر ریسک در سرمایه گذاری خود، اقدام به سبدبندی و تقسیم سرمایه خود میکنن. این افراد با سرمایه گذاری در حوزه های مختلف از جمله دیفای، استیکینگ، متاورس و. . . و با استفاده از سبک های تحلیل متفاوت، میزان ریسک خود را به میزان بسیار زیادی کاهش میدن.
در این مقاله سعی کردیم که شما رو با کلیات یک سبد ارز دیجیتال خوب آشنا کنیم. امیدواریم که بتونین از راهکار های ارائه شده در این مطلب نهایت استفاده رو ببرین. همچنین در این مقاله آموزش یک استراتژی امن خرید ارز دیجیتال رو بهتون ارائه کردیم. با توجه به نکاتی که تو این محتوای آموزشی در اختیار شم گذاشتیم، تجربه یک سرمایه گذاری حرفه ای رو خواهید داشت.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آموزش ساخت بهترین پرتفوی ارز دیجیتال (نکات مهم ساخت سبد ارزها)

در مورد آموزش ساخت بهترین پرتفوی ارز دیجیتال (نکات مهم ساخت سبد ارزها) نظر دهید
سوال امنیتی :1+49 = ?