حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟"


  • 03:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

حمایت و مقاومت در نمودارهای تحلیل تکنیکال چیست؟ چگونه نقاط حمایت و مقاومت در نمودارها تشخیص داده می شود؟ در این مقاله به صورت کامل به این پرسش ها پاسخ داده میشه اما ابتدا مقدمه ای کوتاه داشته باشیم در مورد خطوط حمایت و مقاومت. خطوط حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال ارائه‌ دهنده ی نقاط اتصال مهمی هستن که میزان عرضه و تقاضا و البته قدرت اون ها در این نقاط با هم برابر میشن. وقتی صحبت از تحلیل تکنیکال هستش توجه به این خطوط اهمیت زیادی داره. در بررسی الگوهای نموداری، معامله‌گران از سطوح مقاومتی و حمایتی برای بکارگیری سطوحی از قیمت در نمودار استفاده می‌کنن که مانعی در برابر حرکات قیمتی هستن. این موانع، از هُل داده شدن قیمت به یک‌ جهت خاص، جلوگیری می کنن. 
نقاط حمایت و مقاومت در موضوعات مربوط به آموزش تحلیل تکنیکال کاربردهای زیادی داره به طوری که برخی از تحلیلگران تنها با استفاده از این خطوط معامله می کنن. در ادامه در مورد خطوط مقاومت و حمایت، نحوه ی کار این خطوط، تشخیص نقاط حمایت و مقاومت و ... صحبت خواهد شد با ما همراه باشین.

مفهوم سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست؟

سطوح حمایت مقاومت

تحلیلگران تکنیکال از سطوح حمایتی و مقاومتی، برای تشخیص نقاطی که در اون ‌ها احتمال به وجود اومدن تأخیر در حرکت قیمت‌ ها و یا معکوس شدن روند قیمتی وجود داره، استفاده می‌کنن. زمانی که یک محدوده ی حمایتی و مقاومتی شناسایی شد، میشه از اون ها به‌ عنوان نقاط احتمالی ورود به بازار و یا خروج از بازار استفاده کرد. اما حمایت و مقاومت در نمودار چیست؟ در زیر حمایت و مقاومت رو جدا تعریف می کنیم: 

سطوح حمایت

حمایت، سطحی از نمودار قیمت هستش که انتظار میره روند نزولی به علت افزایش میزان تقاضا و یا تمایل به خرید، در اون نقطه توقف کنه. این سطوح برای خریداران از جذابیت خاصی برخورداره. وقتی قیمت به این سطح میرسه بازار با افزایش تقاضا رو به رو میشه و این امر باعث افزایش قیمت میشه. در واقع موقعی که قیمت یک ارز یا هر دارایی دیگه ای با افت مواجه میشه، تقاضا برای خرید اون افزایش پیدا میکنه یعنی میزان تقاضا بر میزان عرضه غلبه میکنه که نتیجه این پیروزی افزایش قیمت و ایجاد یک خط حمایتی در نمودارهای تکنیکال میشه.

سطوح مقاومت

مقاومت، سطحی از قیمت هستش که انتظار میره روند صعودی به علت افزایش عرضه و یا تمایل به فروش، در اون نقطه متوقف بشه. سطوح مقاومتی زمانی که میل به فروش در بازار افزایش پیدا می‌کنه، تشکیل میشه. این سطح قیمتی برای فروشندگان از جذابیت خاصی برخورداره و معامله گران موقعی که قیمت به این سطح می رسه اقدام به فروش شدید می کنن. دلیلش هم اینه که در این نقطه سقوط قیمت دور از انتظار نیستش. در سطح مقاومتی فشار فروش بر بازار غلبه میکنه و موجب کاهش قیمت و ادامه ی روند نزولی میشه. 
زمانی که قیمت به یه سطح حمایتی یا مقاومتی می رسه یکی از دو مورد زیر برای قیمت اتفاق میوفته:
یا قیمت از اون نواحی برگشت میکنه و یا این سطح قیمتی رو شکسته و به حرکت خودش در جهت قبلی ادامه میده تا اینکه به یک سطح حمایتی و یا مقاومتی دیگه برخورد کنه. البته تعدادی از معامله گران زمان بندی خودشونو با فرض عدم شکست انجام میدن. چه حرکت قیمتی توسط سطوح حمایتی و مقاومتی متوقف بشه و چه قیمت بتونه این سطوح رو بشکنه، معامله گران می تونن جهت حرکت آینده ی قیمت رو پیش بینی کنن و معامله رو بر اساس اون انجام بدن. اگه قیمت در جهت مخالف جهت پیش بینی شده حرکت کنه، میشه از موقعیت معاملاتی خارج شد البته با مقداری ضرر. اما اگه پیش بینی ها درست از آب دربیاد، حرکتی قابل توجه در پیش خواهد بود. 

چرا نقاط حمایت و مقاومت شکل می گیرند؟

سطوح حمایت و مقاومت

همونطور که گفتیم سطوح حمایت و مقاومت از مجموع چند نقطه در کف یا سقف تشکیل میشه و از اتصال این نقاط میتونیم خطوط معناداری که قیمت به اون ها واکنش نشون میدن رو پیدا کنیم. اما علت تشکیل این نقاط چیه؟ علت تشکیل نقاط حمایت و مقاومت در واقع به ارزش اون ارز یا دارایی برمی گرده. به این شکل که اگه در یک سطح مقاومت خریداران به این نتیجه برسن که قیمت یک ارزی دیگه از این سطح بیشتر نمیشه، شروع به فروش اون ارز میکنن و برعکس اگه فکر کنن ارزش ارز مورد نظرشون بیشتر از این قیمته و افزایش قیمت خواهد داشت شروع به خرید میکنن. معمولا سطوح حمایت و مقاومت اعداد رند هستن.

چگونه نقاط حمایت و مقاومت در نمودارها تشخیص داده می شود؟

سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

بهترین تحلیلگران تکنیکال از سطوح حمایتی و مقاومتی، برای تشخیص نقاطی استفاده می کنن که در اون ها احتمال بوجود اومدن تاخیر در حرکت قیمت ها و یا معکوس شدن روند قیمتی وجود داره. سطوح حمایتی زمانی ایجاد میشه که یک روند نزولی در طی حرکت خود به‌ علت افزایش میزان تقاضا، متوقف میشه و سطوح مقاومتی زمانی ایجاد میشه که روند صعودی به ‌علت افزایش در عرضه، با توقفی موقتی مواجه میشه. 
مشخص کردن مناطق حمایتی آینده به دلیل اینکه تصویری دقیق از سطوح قیمتی‌ ای که قیمت ‌ها در یک اصلاح می تونن در مسیر حرکت قیمت دارایی (در طی یک اصلاح) رو نشون بدن، می تونه موجب افزایش میزان سود کسب ‌شده در استراتژی‌ های سرمایه‌ گذاری کوتاه ‌مدت بشه و پیش‌ بینی سطوح مقاومتی هم می تونه به ‌عنوان مانعی در مسیر حرکت صعودی قیمت عمل کنن و منطقه‌ای رو مشخص کنن که در اون سرمایه‌گذاران تمایل زیادی به فروش دارایی و خروج از بازار دارن.
روانشناسی بازار، نقشی اساسی در شکل‌گیری سطوح حمایت و مقاومتی دارن. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، گذشته بازار و واکنش قیمت نسبت به آن سطوح رو بررسی کرده و از اون ها به‌ منظور پیش ‌بینی جهت حرکت قیمت در آینده استفاده می کنن. متدهای متفاوت زیادی برای تشخیص سطوح حمایتی و مقاومتی وجود داره، اما بدون توجه به روش مورد استفاده، نحوه ی تفسیر اطلاعات به ‌دست اومده یکسان هستش. دو روشی که بیشتر برای تشخیص سطوح حمایت و مقاومت در نمودارها مورد استفاده قرار می گیره استفاده از خطوط روند (trendlines) و میانگین متحرک (moving averages) هستش. در ادمه مقاله " حمایت و مقاومت در نمودارهای تحلیل تکنیکال چیست؟" هر کدوم از این اصطلاحات رو توضیح خواهیم داد:

خطوط روند 

در کل قیمت دارایی ‌های مالی روندی صعودی و یا نزولی دارن، تغییر این سطوح ثابت در طول زمان اجتناب ‌ناپذیر هستش. به ‌همین دلیل مفاهیم روندها و خطوط روند در حین یادگیری سطوح حمایت و مقاومت از اهمیت زیادی برخوردارن. زمانی که بازار در حال طی کردن روندی صعودی هستش، سطوح مقاومتی با آهسته شدن رشد قیمت و برگشت قیمت به خط روند حاصل میشن. 
شکسته شدن یک خط روند بلندمدت (چه به ‌عنوان حمایت و چه به ‌عنوان مقاومت) مورد توجه بسیاری از معامله‌گران هستش. چرا که این خط چندین بار مانع از افت قیمت و حرکت اون به سطوحی پایین‌تر از خودش شده. از طرفی زمانی که بازارها در روندی نزولی به سر می برن، قله‌ هایی با ارتفاع کمتر شکل می‌گیرن. معامله‌گران سعی می کنن این قله‌ ها رو با استفاده از یک خط روند،‌ به همدیگه وصل کنن. زمانی که قیمت به این خط روند نزدیک میشه، رویارویی با فشار فروش و ورود به یک موقعیت معاملاتی فروش (short position) دور از انتظار نخواهد بود. دلیلش هم اینه که این ناحیه، محدوده‌ای هستش که در مدت اخیر قیمت رو به سمت پایین هدایت کرده.
هرچه قیمت، تعداد دفعات بیشتری رو برای عبور از یک سطح حمایتی و یا مقاومتی تست کرده باشه، باعث بالاتر رفتن اعتبار و قدرت این سطح میشه. با استفاده از خطوط روند می تونیم این سطوح رو شناسایی کنیم. بسیاری از تحلیلگران تکنیکال از سطوح حمایت و مقاومت به دلیل اینکه اونها نشون دهنده ی سطوح تاثیرگذار در جهت حرکتی قیمت هستن، برای انتخاب استراتژی ورود و یا خروج در بازار استفاده می کنن.  

میانگین متحرک

سطوح حمایت مقاومت

اکثر معامله‌گران تکنیکال از قدرت اندیکاتورهای متنوع تکنیکالی، برای کمک هر چه بیشتر در پیش ‌بینی شتاب حرکتی قیمت در آینده ی نزدیک استفاده می‌کنن. یکی از این اندیکاتورهای مهم میانگین‌ های متحرک هستش. میانگین متحرک خطی ست که به ‌صورت دائم تغییر کرده و حرکات قیمتی گذشته رو در خود تعدیل می‌کنه و به ‌طور هم‌ زمان این امکان رو به معامله‌گر میده تا متوجه سطوح حمایتی و مقاومتی در نمودار بشه.
معامله گران می تونن از میانگین ‌های متحرک به انواع گوناگونی استفاده کنن مانند: پیش‌بینی حرکت قیمت به سمت بالا زمانی که یک تقاطع قیمتی مهم بین قیمت و یک میانگین متحرک کلیدی شکل می‌گیره، برای خروج از معاملات زمانی که قیمت به سطح زیرین این میانگین‌های متحرک حرکت کنه و ... .
این اندیکاتور به‌ صورت اتوماتیک، سطوح حمایتی و یا مقاومتی رو نمایش میده. بیشتر معامله‌گران این اندیکاتور رو با بازه ‌های زمانی متنوع مورد آزمایش قرار میدن تا بتونن به بهترین انتخاب دست پیدا کنن.

چگونه اعتبار حمایت و مقاومت را تشخیص دهیم؟

سطوح حمایت و مقاومت

مشخص کردن سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال به طور دقیق یکی از ارکان مهم موفقیت در بازار ارز دیجیتال و همینطور تحلیل تکنیکال به حساب میاد. حتی با وجود اینکه رسم دقیق سطوح مقاومت و حمایت گاهی اوقات کاری سخت و پیچیده هستش اما اگه با مفهوم این خطوط آشنایی داشته باشیم حتما می تونیم با بررسی دقیق نمودار‌ها پیش ‌بینی‌ های خوبی داشته باشیم. 
باید توجه داشته باشیم که برای رسم یک خط حمایتی همواره یک محدوده ی حمایتی در نظر می گیریم چراکه نقطه ی حمایتی تعریف دقیقی نداره، به این صورت که این نقطه میتونه متأثر از خطای محاسباتی باشه و در نهایت منجر به اشتباه در نگرش تحلیلگر بشه. بنابراین باید یک محدوده رو به ‌عنوان حمایت دانست. برای اینکه بتوان اعتبار یک حمایت یا مقاومت رو تشخیص داد، دو روش کلی وجود داره که هر دوی اونها رو مورد بررسی قرار میدیم:
-    هرچه شیب‌ خط افقی‌تر باشه، خط رسم شده قدرتمندتر خواهد بود. یعنی اگه خطی برای حمایت یا مقاومت رسم میشه، در صورتی‌که حالت افقی داشته باشه، از قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود.
-    موقعی که یک خط یا محدوده به ‌عنوان حمایت یا مقاومت بررسی میشه، باید تعداد و نوع واکنش سهم در این محدوده مورد بررسی قرار بگیره. هر چه تعداد برخورد قیمت به این خطوط بیشتر و واکنش قیمت به این خطوط صحیحتر باشه، خطوط حمایت و مقاومت از اعتبار بیشتری برخوردار و برای معامله قابل اتکاتر خواهند بود. 

نتیجه گیری و سخن پایانی 

در این مقاله از سایت آموزش ارز دیجیتال ارزسنج با عنوان "حمایت و مقاومت در نمودار های تحلیل تکنیکال چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟" در مورد سطوح حمایت و مقاومت صحبت کردیم و گفتیم که سطوح حمایتی و مقاومتی یکی از اصلی‌ترین مفاهیم مورد استفاده توسط تحلیل‌گران تکنیکال هستش و به ‌عنوان پایه و اساس دسته ی وسیعی از ابزارهای تحلیل تکنیکال به حساب میان. مشخص کردن سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال به طور دقیق یکی از رکن های مهم موفقیت در بازار ارز دیجیتال و تحلیل تکنیکال به حساب میاد.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

در مورد حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6+61 = ?