معرفی شرکت گلدمن ساکس (Goldman Sachs)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "معرفی شرکت گلدمن ساکس (Goldman Sachs)"


  • 06:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

احتمالا نام شرکت گلدمن ساکس رو شنیده باشید. بازار های مالی در سطح دنیا گردش مالی فراوانی دارن و افراد زیادی هم با تجارت و سرمایه گذاری در بازار های مالی مثل بورس سهام، فارکس، اوراق و بازار نسبتا جدید ارز های دیجیتال درآمد کسب می کنن. فعالیت در بازار های مالی همواره جذابیت به خصوصی داشته چرا که این مدل پول در آوردن ویژگی هایی داره که کسب و کار های سنتی و رایج ندارن. مقاله ارز دیجیتال چیست؟ شما رو کامل با حوزه رمز ارزها آشنا خواهد کرد.
برای فعالیت در بازار های مالی مثل بورس، رمز ارز و .... نیاز به داشتن سرمایه کلان نیست و با چند دلار هم میشه شروع کرد. همچنین هیچ نیازی به دفتر، مغازه، اداره و محل کار فیزیکی نداره و تنها ابزار مورد نیازش یک کامپیوتر و یا گوشی هوشمند می باشد.
این سهولت کار و فعالیت در بازار های مالی باعث شده تا افراد زیادی در دنیا بهش توجه داشته باشن و به عنوان شغل اول یا دوم قرارش بدن. البته همه ماجرا به اینجا ختم نمیشه و بزرگ ترین چالش این بازار ها، داشتن دانش درست در پیش بینی و تخمین روند های قیمتیه تا سود مورد نظر حاصل بشه و چنان چه مهارت و دانش کافی وجود نداشته باشه، ممکنه قضیه به از دست دادن سرمایه هم ختم بشه.
دانش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی یا فاندامنتال، چیزیه که ازش با عناون علم و مهارت پیش بینی قیمت ها و تخمین روند ها در آینده نام یاد می کنیم. در این بین علاوه بر مردم و افراد حقیقی، شرکت هایی هم کسب و کار هایی رو راه انداختن و با دریافت سرمایه های خرد و کلان افراد عادی، با پول شون تجارت و سرمایه گذاری می کنن و سود رو بین خودشون و مشتری ها طبق قراردادشون تقسیم می کنن.
شرکت های سرمایه گذاری معمولا تحلیل گران خبره رو به خدمت می گیرن و با سرمایه هایی که جمع می کنن، کار ترید و سرمایه گذاری رو انجام میدن. در این مقاله قصد داریم یکی از شرکت های معروف فعال در حوزه بازار های مالی با نام شرکت Goldman sachs رو براتون معرفی کنیم و از تاریخچه و کارهاش بگیم. این مقاله رو تا انتها همراهی کنید تا با شرکت گلدمن ساکس و خدماتی که در حوزه های مالی ارائه میده، آشنا بشید.

معرفی شرکت Goldman sachs

شرکت گلدمن ساکس

شرکت گلدمن ساکس یک موسسه مالی بین ‌المللی هستش که در سال 1869 میلادی در شهر نیویورک امریکا تاسیس شد. این شرکت، خدمات مالی متنوعی اعم از خدمات مالی در زمینه های مختلف مثل بانک داری، سرمایه ‌گذاری، اوراق بها دار، مدیریت سرمایه‌ گذاری و بانک داری مصرف‌کننده به مشتریان خودش ارائه میده.
 مشتریان شرکت Goldman sachs در طیف های مختلفی مثل شرکت ‌ها، موسسات مالی، دولت ‌ها و افراد حقیقی و عادی قرار می گیرن. همنطور که می بینید، این شرکت به هر کسی از یک شرکت بزرگ چند ملیتی گرفته تا یک فرد عادی خدمات میده.
در طول بحران مالی و اقتصادی سال‌ های 2007 تا 2008، خیلی از شرکت ها و موسسات مالی دچار آسیب ‌ها و ضرر و زیان های سنگینی شدن، ولی شرکت Goldman sachs تونست موقعیت خودش رو به ‌عنوان یک رهبر جهانی و شرکت مالی مطرح همچنان حفظ کنه و در سال های بعدی هم با قدرت به فعالیت و روند توسعه خودش ادامه بده.
در ادامه مقاله تاریخچه این شرکت و همچنین روند توسعه و پیشرفت اون رو بررسی می کنیم و بعدش میریم سراغ بررسی واحد های چهار گانه این شرکت بزرگ فعال در حوزه بازار های مالی.

تاریخچه شرکت گلدمن ساکس (Goldman Sachs) و روند توسعه شرکت

 شرکت گلدمن ساکس

شرکت گلدمن ساکس در سال 1869 میلادی توسط یک آموزگار مدرسه باواریان و فردی به نام مارکوس گلدمن Marcus Goldman)) تأسیس شد. با ورود داماد بنیان گذار موسسه یعنی ساموئل ساکس (Samuel Sachs) در سال 1882 و پسر ساموئل، هنری و همچنین داماد دیگه مارکوس گلدمن با نام Ludwig Dreyfus در سال 1885، این شرکت توسعه زیادی پیدا کرد و بر وسعتش افزوده شد.
 شرکت گلدمن ساکس برای نخستین بار در سال 1896 به بورس نیویورک الحاق پیدا کرد و با رشد پر سرعتی که داشت، در طول 2 سال یعنی بین سال های 1896 تا 1898، سرمایه خودش رو به بیش از یک و نیم میلیون دلار افزایش داد.
بعد از پیوستن به بورس نیویورک، در سال ‌های بعدی این شرکت از راه خرید، سرمایه گذاری و تجارت، موقعیت خودش رو به ‌عنوان یک عضو اصلی و تاثیر گذار در بازار های مالی تثبیت کرد. به علاوه در سال 1928 میلادی شرکت Goldman sachs مجموعه Trading Corp رو به ‌عنوان یک صندوق سرمایه گذاری تاسیس کرد، منتهی این صندوق در خلال سقوط بازار بورس و سهام در سال 1929 با شکست رو به رو شد.
بعد ها در سال 1970، شرکت گلدمن ساکس اولین دفتر بین ‌المللی خودش رو خارج از امریکا و در لندن تاسیس کرد. 2 سال بعد از تاسیس دفتر بین المللی در لندن در سال 1972، این شرکت جهت توسعه دامنه دسترسی‌ های خودش در کشور انگلیس یک بخش خصوصی درآمد و ثروت تاسیس کرد. 
سپس در سال 1981، شرکت Goldman sachs، یک کمپانی با نام J.Aron & Company رو خریداری و به دارایی های خودش اضافه کرد. شرکت J.Aron & Company در حوزه فلزات گران بها، قهوه و تجارت خارجی فعالیت می کرد و از سال 1981 به بعد، به مجموعه گلدمن ملحق شد و به یکی از زیر مجموعه های این شرکت تبدیل شد.
با الحاق شرکت J.Aron & Company، مجموعه گلدمن تونست وارد بازار امریکا جنوبی بشه و در طول سال ‌های بعدش رشد و سود آوری خوبی رو به خودش ببینه. این مجموعه یکی از شرکت ‌هایی هست که از کمک های مالی خزانه ‌داری ایالات متحده به ‌عنوان بخشی از برنامه Troubled Asset Relief Program استفاده کرده و در سال 2008، اعتبار ده میلیارد دلاری از خزانه داری امریکا گرفت و بعد ها این کمک مالی رو با نرخ بهره 23 درصدی، به شکل 318 میلیون دلار سود سهام ترجیحی و 1.4 میلیارد دلار ضمانت باز خرید، به خزانه‌ داری امریکا، پس داد.
شرکت گلدمن ساکس، مثل بقیه شرکت های بزرگ و موفق، فراز و نشیب هایی هم داشته و بحران مالی سال 2008 اون، شرکت رو مجبور به دریافت وام و کمک مالی از خزانه داری امریکا کرد. این شرکت به کمک این وام، تونست موقعیت خودش رو در دنیا حفظ کنه و آسیب های بحران مالی رو به حداقل برسونه.
شرکت Goldman sachs، طی سالیان بعدی همچنان روند با ثبات و رو به توسعه خودش رو حفظ کرد و در سال مالی 2020 بیش از 44 میلیارد دلار، درآمد خالص محقق کرد. در سال بعدی یعنی 2021 میلادی، با یک جهش، ارزش بازار این شرکت به عدد 134 میلیارد دلار رسید و هم اکنون این شرکت حوزه کاری خودش رو به شدت گسترده کرده و در 35 کشور مختلف دنیا، برای خودش دفتر تاسیس کرده.
خب با تاریخچه و روند توسعه شرکت Goldman sachs مفصلا آشنا شدیم و در ادامه بخش های مختلف این شرکت رو مورد بررسی قرار میدیم.

بررسی بخش های مختلف شرکت گلدمن ساکس (Goldman sachs)

 شرکت گلدمن ساکس

شرکت Goldman sachs در چهار بخش اصلی و عمده فعالیت داره و به مشتریان خودش خدمات ارائه میده که در این قسمت، تک تک بررسی می کنیم.

1.    بانک داری سرمایه گذاری (Investment Banking) :

می‌شه گفت که این واحد از شرکت گلدمن ساکس یعنی بانک داری سرمایه ‌گذاری، هم باعث معروفیت این شرکت شده و هم باعث بدنامی و افت اعتبار اون. در این واحد از شرکت گلدمن ساکس، خدمات مختلفی از قبیل خدمات مشاوره ای مالی، پذیره ‌نویسی و وام‌ دهی به مشتریان ارائه میشه.
 در چند سال گذشته، این واحد عرضه اولیه عمومی یا IPO رو برای خیلی از شرکت ها مثل شرکت تحویل وعده غذایی Blue Apron، بازار آنلاین خودرو Car Gurus و شرکت خدمات سوخت Ezfill  رو اجرا کرده. شاید بتوان گفت یکی از بزرگ ‌ترین عرضه‌ های اولیه انجام‌ شده به وسیله شرکت Goldman sachs مربوط میشه به سال 2013 و شبکه خبری Twitter Inc.
 این عرضه اولیه در نهایت به مبلغ 20 میلیون دلار درآمد برای شرکت Goldman sachs منتج شد و بسیار سود آور هم بود. در سال 2020، عملیات بانک داری سرمایه‌گذاری، بیش از نه میلیارد دلار درآمد داشته که این مقدار در مقایسه با سال گذشته اون حدود هفت میلیارد دلار افزایشی بوده و همه اینا حاکی از روند رو به رشد پیوسته شرکت گلدمن در سال های اخیر می باشد.

 شرکت گلدمن ساکس

2.    بازار های جهانی (Global Markets) :

واحد بازار های جهانی شرکت گلدمن مخصوص مشتریانی هستش که عناصر بازار های مالی رو خرید و فروش می کنن، سرمایه ‌ای رو جذب و ریسک ها رو مدیریت می‌کنن. این واحد از شرکت مواردی از قبیل درآمد ثابت، کالا و ارز، سهام و فعالیت ‌های واسطه ‌گری و تامین مالی رو شامل میشه. 
عمدتا مشتریان این واحد موسسات و شرکت های بزرگ مالی هستن که در مارکت های نقد یعنی Liquid و غیر نقد یا illiquid فعالیت دارن. به همین خاطر در این واحد از مجموعه گلدمن نتایج مربوط به تحقیقات بازار، ایده ها برای انجام معامله ها و همچنین اطلاعات ضروری و لازم برای سرمایه ‌گذاری، به مشتریان ارائه میشه.
 این واحد در سال 2020، مقدار بیست و یک میلیارد دلار درآمد خالص رو برای شرکت گلدمن ساکس محقق کرد و به همین خاطر بزرگ‌ ترین بخش تجاری این شرکت هم محسوب میشه.

3.    مدیریت دارایی (Asset Management) :

واحد مدیریت دارایی شرکت گلدمن ساکس، خدمات سرمایه ‌گذاری رو برای کمک به حفظ و رشد دارایی ‌های مالی مشتریان ارائه میده. در اصل به‌ موجب خدمات مدیریت دارایی، نخست ثروت مشتریان حفظ و تثبیت میشه و در ادامه اون رشد و سود آوری به ارمغان میاد.
 این واحد از شرکت گلدمن، به واسطه کارمزد های مدیریت، کارمزد های تشویقی، سرمایه ‌گذاری ‌های سهامی و همچنین سرمایه‌ گذاری ‌های وام و بدهی برای شرکت Goldman sachs درآمد زایی و سود آوری می کنه. در سال مالی 2020، این واحد تونست برای شرکت درآمد خالص هشت میلیارد دلاری رو محقق کنه که رقم قابل توجهی می باشد.

4.    مدیریت ثروت و مصرف‌کننده (Consumer & Wealth Management) :

واحد مدیریت ثروت مصرف کننده یکی از اجزای ضروری و لازم در هر بانک سرمایه‌ گذاری موفق می باشد.در این قسمت یک شخص حقیقی یا شرکتی که دارایی و ثروت زیادی داره، جهت افزایش ثروت خودش، حفاظت از دارایی ‌ها و یا یافتن راه حلی برای کاهش قانونی مقدار مالیاتش، از مشاوره‌ ها و خدمات تخصصی این واحد از شرکت گلدمن ساکس استفاده می کنه. درآمد خالصی که این واحد برای شرکت Goldman sachs در سال مالی 2020 محقق کرد، حدود 6 میلیارد دلار بوده.

شرکت گلدمن ساکس (Goldman Sachs) و ارز های دیجیتال

 شرکت گلدمن ساکس

از قرار معلوم و طبق اخباری که منتشر میشه و همچنین میل و علاقه روز افزون افراد و شرکت های مختلف برای فعالیت و سرمایه گذاری روی صنعت ارز های دیجیتال، شرکت گلدمن ساکس، قصد ورود جدی به حوزه ارز های دیجیتال و صنعت کریپتوکارنسی رو داره. بر اساس اعلام رییس جهانی دارایی ‌های دیجیتال واحد مدیریت سرمایه و ثروت، شرکت Goldman sachs در نظر داره تا امکان سرمایه ‌گذاری در ردیف دارایی‌ های جدید مثل رمز ارز ها رو برای مشتریان خودش فراهم کنه.
به احتمال زیاد در آینده نه چندان دور، شاهد ورود این غول بازار های مالی به حوزه ارز های دیجیتال باشیم و مطمئنا با در نظر گرفتن قدرت و بزرگی شرکت گلدمن ساکس، ورود این شرکت به دنیای رمز ارزها، این بازار رو تحت تاثیر خودش قرار میده و یک بازیگر قدرتمند و تاثیر گذار دیگه بهش اضافه میشه. توصیه میکنیم مقاله 6 دلیل برای سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال رو هم مطالعه کنین.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی شرکت گلدمن ساکس پرداختیم و این شرکت بزرگ و فعال در حوزه بازار های مالی رو از جهات مختلف اعم از تاریخچه و بخش های مختلف اون مورد بررسی قرار دادیم. شرکت Goldman sachs یک شرکت بسیار بزرگ هستش که در 35 کشور مختلف دنیا به شکل مستقیم فعالیت داره و خدمات ارائه میده. خواستگاه اولیه اون به سال 1869 در نیویورک امریکا بر می گرده و بعد ها فعالیت ها و خدمات خودش رو با سایر نقاط دنیا هم گسترش داده.
شرکت Goldman sachs چهار بخش و واحد اساسی داره که به تفضیل هر کدومش رو توضیح دادیم و دیدیم که چه خدماتی به مشتریان خود شون ارائه میدن. به علاوه خاطر نشان شد که امکان ورود جدی این شرکت بزرگ به حوزه ارز های دیجیتال بسیار محتمل هستش و به احتمال زیاد، در آینده نزدیک شاهد این امر خواهیم بود.
مطمئنا ورود چنین غول مالی به عرصه بازار ارز های دیجیتال، یک فاکتور تاثیر گذار در روند و جهت این بازار خواهد بود و باید ببینیم که شرایط به چه نحوی پیش خواهد رفت. امیدواریم که این مقاله براتون مفید بوده باشه و تونسته باشیم اطلاعات مفیدی در اختیار تون بذاریم. در پایان، در بخش انتهایی صفحه می تونید نظرات و سوالات تون رو با ما به اشتراک بذارید و پاسخ اون رو در از کارشناسان ما دریافت کنید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد معرفی شرکت گلدمن ساکس (Goldman Sachs)

در مورد معرفی شرکت گلدمن ساکس (Goldman Sachs) نظر دهید
سوال امنیتی :2+88 = ?