کلید خصوصی(Private Key) چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "کلید خصوصی(Private Key) چیست؟"


  • 05:01 1403-01-30
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

قصد داریم در مقاله کلید خصوصی چیست؟ اطلاعاتی در مورد Private Key برای شما ارائه کنیم و به بررسی تفاوت کلید خصوصی با عمومی و کاربردهای کلید خصوصی بپردازیم تا بتونین اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. مسئله های زیادی پیرامون بازار ارزهای دیجیتال در بین سرمایه گذاران و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال و افرادی که به تازگی وارد این بازار میشن وجود داره.

همچنین تقریبا خیلی از افراد می دونن که در فناوری ارزهای دیجیتال از مفهومی به اسم رمزنگاری برای تامین امنیت شبکه بلاک چین استفاده میشه ولی باید توجه داشت که انواع مختلفی از روش ها و ابزارهای رمزنگاری برای این کار وجود داره که هر کدوم جایگاه و کاربرد خاص خودشون رو دارن. بنابراین باید با همه این موارد آشنا بشین و نحوه کار هر کدوم از ابزارهای امنیت ارزهای دیجیتال رو یاد بگیرین تا بتونین سطح امنیت دارایی های خودتون رو بالا ببرین.

به عبارت دیگه اگه شما هم دوست دارین تا وارد بازار ارزهای دیجیتال بشین و معامله های خودتون رو شروع کنین، باید با مسئاله امنیتی آشنایی داشته باشین تا بتونین سطح امنیت دارایی های خودتون رو بالا ببرین. همچنین یکی از مهم ترین مسائلی که باید بهش توجه کنین، یادگیری کلید خصوصی و کلید عمومی هست. به همین منظور ما در مقاله کلید خصوصی چیست؟ قصد داریم تا اطلاعاتی در مورد Private Key برای شما ارائه کنیم و به بررسی تفاوت کلید خصوصی با عمومی بپردازیم و کاربردهای کلید خصوصی رو برای شما توضیح بدیم.

کلید خصوصی چیست؟

کلید خصوصی چیست؟

ما می تونیم در پاسخ به سوال کلید خصوصی چیست؟ این جواب رو بدیم که کلید خصوصی یکی از مفاهیم و اصطلاحات پر کاربرد ارزهای دیجیتال هست و در اصل یه رشته خیلی بلند متنی هست که شامل حروف و اعداد هست. همچنین این رشته متنی محرمانه مثل رمز عبور کیف پول فعالیت می کنه و برای دسترسی به دارایی ها و ارزهای دیجیتال موجود در کیف پول مورد استفاده قرار می گیره.

نکته قابل توجه این هست که در شبکه بلاک چین اطلاعات هویتی کاربران ارزهای دیجیتال ثبت نمیشه، به این ترتیب برای تشخیص مالک دارایی های داخل کیف پول از کلید خصوصی استفاده میشه. به عبارت دیگه برای دسترسی به دارایی های داخل کیف پول باید کلید خصوصی خودتون رو در اختیار داشته باشین، در غیر این صورت نمی تونین به دارایی های خودتون دسترسی داشته باشین.

جالب این هست که بدونین کلید خصوصی اصطلاحی هست که شما می تونین با استفاده از اون به دارایی های خودتون دسترسی داشته باشین. به عبارت دیگه کلید خصوصی یا Private Key سطح امنیت دارایی های شما رو تضمین می کنه. همچنین کلید خصوصی به شما این امکان رو میده تا ارزهای دیجیتال رو از یه کیف پول به کیف پول دیگه ای انتقال بدین و یا دریافت کنین.

کلید خصوصی شامل اعداد و حروف هست که به صورت کاملا محرمانه در اختیار شما قرار می گیرن و کسی به غیر از شما به کلید خصوصی شما دسترسی نداره. به این ترتیب هیچ وقت کلید خصوصی خودتون رو در اختیار کسی قرار ندین، چون اگه کلید خصوصی شما در دست یه نفر دیگه بیفته به راحتی می تونه به دارایی های شما دسترسی داشته باشه و اون ها رو سرقت بکنه.

کلید خصوصی برای ایجاد آدرس های ارز دیجیتال شما نیز مورد استفاده قرار می گیرن و این ادرس مثل ادرس ایمیل شما هست. همچنین این ادرس همون چیزی هست که شما در اختیار شخصی قرار می دین که می خواد تا برای شما ارز دیجیتال بفرسته. به عبارت دیگه کاربرد اصلی کیف پول ارز دیجیتال ایجاد، ذخیره و استفاده از کلید خصوصی هست و کیف پول رمزنگاری پیچیده ارز دیجیتالی برای شما انجام میده.

کاربردهای کلید خصوصی:

کاربردهای کلید خصوصی:

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله کلید خصوصی چیست؟ اطلاعاتی در مورد کاربردهای کلید خصوصی برای شما ارائه کنیم تا بدونین که کلید خصوصی در کجا کاربرد داره. همونطور که گفتیم، کلید خصوصی نوعی رشته متنی بلند هست که شما می تونین با استفاده از کلیدهای خصوصی به دارایی ها و ارزهای دیجیتال خودتون در شبکه های انتقال ارز دیجیتال در بلاکچین دسترسی داشته باشین.

به عبارت دیگه یکی از کاربردهای کلید خصوصی این هست که برای دسترسی به ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیره. بنابراین در حفظ و نگهداری کلیدهای خصوصی خودتون دقت لازم رو داشته باشین و اون ها رو در اختیار کسی قرار ندین، چون فقط با استفاده از کلیدهای خصوصی می تونین به ارزهای دیجیتال خودتون دسترسی داشته باشین.

جالب اینجاست که بدونین کلیدهای خصوصی علاوه بر دسترسی به ارزهای دیجیتال و دارایی های شما کاربردهای زیادی نیز دارن. برای مثال یکی از کاربردهای کلیدهای خصوصی این هست که برای انجام تراکنش های غیر قابل برگشت مورد استفاده قرار می گیرن.

به این ترتیب زمانی که برای ارسال ارز دیجیتال از کلید خصوصی استفاده می کنین، غیر قابل برگشت بودن تراکنش به کمک امضاهای دیجیتالی که به هر تراکنش مربوط شده تضمین میشه. همچنین یکی دیگه از کاربردهای کلید خصوصی این هست که برای بازیابی دارایی ها و ارزهای دیجیتال مورد استفاده کاربران قرار می گیرن. به عبارت دیگه شما می تونین با استفاده از کلیدهای خصوصی دارایی های خودتون رو بازیابی کنین.

تفاوت کلید خصوصی با عمومی چیست؟

در این بخش به بررسی تفاوت کلید خصوصی با عمومی می پردازیم. بهتره بدونین در بعضی از ولت ها کلیدهای خصوصی شبیه کلیدهای عمومی هستن، ولی در اصل این دو تفاوت های زیادی با هم دارن. یکی از تفاوت کلید خصوصی با کلید عمومی این هست که کلید عمومی با استفاده از توابع هش از روی کلید خصوصی به دست میاد و ادرس نیز از روی کلید عمومی و با استفاده از توابع هش به وجود میاد.

ویژگی های کلید خصوصی چیست؟

ویژگی های کلید خصوصی چیست؟

همونطور که گفتیم، کلیدهای خصوصی رشته متنی بلند هستن که شامل اعداد و حروف هستن و به کاربران این امکان رو میدن تا به دارایی ها و ارزهای دیجیتال خودشون دسترسی داشته باشن. شما هم می تونین با استفاده از کلید خصوصی به دارایی های خودتون دسترسی داشته باشین و در صورت نیاز می تونین با استفاده از این کلمات دارایی ها و کیف پول خودتون رو بازیابی کنین. بهتره بدونین کلیدهای خصوصی ویژگی های زیادی دارن که در این بخش از مقاله Private Key چیست؟ به بررسی ویژگی های کلید خصوصی می پردازیم.

•    یکی از ویژگی های کلید خصوصی این هست که کلید خصوصی نوعی شماره یا رمز مخفی هست که در رمزنگاری و ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیره.
•    یک ویژگی دیگه کلید خصوصی محرمانه بودن اون هست. به این صورت که کلیدهای خصوصی فقط در اختیار کاربر قرار می گیره و به کاربر این امکان رو میده تا به دارایی های خودش دسترسی داشته باشه و تراکنش های حساب خودش رو تسهیل بکنه.
•    کلید خصوصی شامل یه عدد بزرگ و تصادفی با صدها رقم هست که برای راحتی معمولا به عنوان رشته هایی از کاراکترهای الفبایی نمایش داده میشن.
•    در یک کلید خصوصی وجوه بدون کلید خصوصی مربوط رو نمیشه از یه ادرس حذف کرد، ولی هر کسی می تونه ارز دیجیتال رو از یه ادرس عمومی واریز بکنه.
•    کلیدهای خصوصی نشون دهنده کنترل نهایی و مالکیت ارز دیجیتال هست. همچنین باید از گم شدن یا به خطر افتادن کلیدهای خصوصی خودتون جلوگیری بکنین.

نحوه کار کلیدهای خصوصی چگونه است؟

نحوه کار کلیدهای خصوصی چگونه است؟

موضوعی که می خواهیم در این قسمت از مقاله Private Key چیست؟ در موردش برای شما توضیحاتی ارائه کنیم، نحوه کار کلید خصوصی هست. بهتره بدونین کلید خصوصی عبارتی طولانی هست که شبیه رمز عبور در رمزنگاری مورد استفاده قرار می گیره.

همچنین از کلیدهای خصوصی برای ایجاد امضاهای دیجیتالی استفاده میشه که به سادگی قابل تایید هستن، بدون اینکه کلید خصوصی اشکار بشه. کلیدهای خصوصی نیز در تراکنش های ارزهای دیجیتال برای نشون دادن مالکیت یه ادرس بلاک چین به کار گرفته میشن. به عبارت دیگه در ارزهای دیجیتال از کلیدهای خصوصی برای امضای تراکنش ها و اثبات مالکیت یه ادرس بلاک چین استفاده میشه.

همونطور که گفتیم، شما باید در حفظ و نگهداری کلیدهای خصوصی خودتون دقت لازم رو داشته باشین و نزارین تا اون ها در اختیار کسی قرار بگیره. بهترین و ساده ترین راه برای نگهداری کلیدهای خصوصی، استفاده از کیف پول های ارز دیجیتال انلاین هست. این کیف پول ها به عنوان ولت های گرم نیز شناخته میشن، چون کلیدهای خصوصی شما در سخت افزاری که کیف پول روش نصبه، ذخیره و نگهداری میشن البته بعضی از کیف پول های نرم افزاری هم هستن که کلید های خصوصی اون ها روی وب سرورهای نرم افزار ذخیره میشن که امنیت پایین تری دارن. همچنین یکی دیگه از روش های ذخیره کلیدهای خصوصی، استفاده از کیف پول های سخت افزاری یا سرد هست که کلید خصوصی داخل خود سخت افزار ذخیره میشن.

جمع بندی و نتیجه:

در مقاله Private Key چیست؟سعی کردیم اطلاعاتی در مورد Private Key برای شما ارائه کنیم و به بررسی نحوه کار کلید خصوصی، تفاوت کلید خصوصی با عمومی و کاربردهای کلید خصوصی بپردازیم. همونطور که گفتیم، کلید خصوصی اصطلاحی هست که شما می تونین با استفاده از اون به دارایی های خودتون دسترسی داشته باشین. به عبارت دیگه کلید خصوصی یا Private Key سطح امنیت دارایی های شما رو تضمین می کنه. همچنین شما می تونین کلیدهای خصوصی خودتون رو در ولت های ارز دیجیتال نرم افزاری و سخت افزاری نگهداری و ذخیره کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد کلید خصوصی(Private Key) چیست؟

در مورد کلید خصوصی(Private Key) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :8+79 = ?