مفهوم تحلیل تکنیکال چیست؟ چرا تحلیل تکنیکال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "مفهوم تحلیل تکنیکال چیست؟ چرا تحلیل تکنیکال"


  • 12:01 1403-01-31
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال (Technical Analysis ) یکی از روش هایی هستش که فعالان بازارهای مالی نظیر بورس سهام، فارکس و علی الخصوص ارزهای دیجیتال از آن به منظور سودآوری استفاده میکنن. 
همونطور که میدونین یکی از مهمترین شرط برای موفقیت در بازار ارز دیجیتال و یا هر بازار مالی دیگه توانایی پیش بینی درست روند آینده و البته تصمیم گیری در مورد نحوه ی انجام معاملات در بستر اون بازار هستش. تنها اون دسته از افراد در این بین موفق به کسب سود میشن که بتونن به درستی این روند رو پیش بینی کنن. پس اگه قصد شروع فعالیت و سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال رو دارین لازمه که قبل از ورود به آن تسلط کافی بر اصطلاحات پایه ای و نحوه ی تحلیل در این بازار رو پیدا کنین تا بتونین با اتکا بر این تحلیل ها و همچنین با آگاهی کامل اقدام به سرمایه گذاری و انجام معاملات کنین. همچنین توصیه میکنیم برای تسلط کامل به این بخش توصیه میکنیم از آموزش جامع تحلیل تکنیکال استفاده کنین.

بازار ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی زیادی داره که همین نوسانات قیمت فرصت های کسب سود زیادی رو برای معامله گران و تریدرها فراهم می کنه. به این ترتیب، شما نیز می تونین از این فرصت ها استفاده کرده و سودهای زیادی از نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال به دست بیارین. برای این کار نیز باید تحلیل تکنیکال بلد باشین و بتونین وضعیت کلی بازار و ارزهای دیجیتال رو تجزیه و تحلیل کنین. 

دو روش کلی برای تحلیل بازار ارز دیجیتال وجود داره: تحلیل بنیادی یا فاندامنتال که شامل تجزیه و تحلیل مالی یک شرکت برای تعیین ارزش منصفانه بازار هستش و تحلیل تکنیکال که این روش به دلیل اینکه بیشتر برای پیش بینی روند کوتاه مدت قیمت ها و نوسان گیری استفاده میشه بسیار مورد توجه فعالان قرار گرفته. اما مفهوم تحلیل تکنیکال چیست؟ تحلیل تکنیکال چه کاربردهایی دارد؟ چرا باید از تحلیل تکنیکال استفاده شود؟ در ادامه مقاله پاسخ تمام پرسش های خود را خواهین گرفت با ما همراه باشین.

مفهوم تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال با استفاده از بررسی روند قیمت گذشته به پیش بینی روند آینده بازار ارز دیجیتال می پردازه. اساس کار در این روش کار با نمودارها و ابزارهای اون هستش. در واقع در این نوع تحلیل ارز دیجیتال تنها متغیری که برای پیش بینی و البته تصمیم گیری در مورد آینده وجود داره، قیمت و حجم معاملاته به این ترتیب که با استفاده از بررسی روند گذشته و الگوهای موجود در اون به پیش بینی رفتار آینده بازار و قیمت در آینده پرداخته میشه. 
از تحلیل تکنیکال که در بازارهای مالی سنتی مانند سهام و بورس کاربرد داره، میشه در بازار ارز دیجیتال هم استفاده کرد. تحلیلگر در این روش بر این اعتقاد هستش که رفتار مردم در مقابل اتفاقات مختلف در طول تاریخ یکسان هستش و به صورت یک الگوی تکرار شونده عمل میکنه. بر این اساس این انتظارات مردم از روند حرکتی قیمت هاست که جهت حرکت بازار رو در آینده مشخص می کنه، این تحلیل به نوعی مطالعه رفتار انسان ‌ها در بازارهای مالی محسوب میشه، رفتارهایی که با احساسات انسانی عجین شده و گاهی خودشو در قالب ترس و طمع در شرایط مختلف نشان میده.
نکته ای قابل تامل در این روش وجود داره: شکل دهنده ی بازار برای یک ارز دیجیتال در واقع معامله گرانی ست که از صرافی ارز دیجیتال اون ارز رو خرید و فروش میکنن و احساسات این سرمایه گذاران هستش که قیمت رو تعریف میکنه. به عبارتی نیروهای عرضه و تقاضا که هسته ی بازارهای مالی رو شکل میده به نوعی از احساسات معامله گران ناشی میشه و بر اساس اون حرکات قیمتی شکل میگیره. بنابراین تحلیل تکنیکال رو میشه به نوعی تحلیل رفتارهای انسانی هم تعریف کرد.
در ادامه تعریف مفهوم تحلیل تکنیکال اشاره به این نکته لازمه که از این نوع تحلیل در بازارهای تحت شرایط عادی با حجم معاملات و نقدینگی بالا میشه پاسخ مناسبتری گرفت. از تحلیل تکنیکال برای پیش بینی کوتاه مدت استفاده میشه و برای بلند مدت زیاد قابل اعتماد نیست بنابراین مورد استفاده از تحلیل تکنیکال برای افرادی هستش که قصد سرمایه گذاری کوتاه مدت و نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال رو دارن. 

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم تحلیل تکنیکال رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که تحلیل تکنیکال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که تحلیل تکنیکال یا Technical Analysis یکی از روش هایی هست که تحلیلگران بازار سرمایه برای ارزیابی سهام ها و تشخیص موقعیت های مناسب از اون استفاده می کنند. این روش کاملا مبتنی بر نمودارها، جدول ها، روند ارزش سهام، آمار و ارقام و محاسبات ریاضی هست.
جالب اینجاست که بدونین تحلیل تکنیکال به این صورت هست که شما با بررسی سابقه یه سهام و کشف الگوهای پیشروی اون، رفتار یه سهام رو در میارین و مطابق با اون برای خرید و فروش تصمیم می گیرین. برای مثال سهامی رو بررسی می کنین و متوجه میشین روند این سهام به این گونه است که بعد از مقداری صعود طی بازه زمانی مشخصی به طور معمول ریزش قیمت داره و این الگو به صورت مداوم تکرار میشه. در نتیجه ابتدا صبر می کنین تا زمان ریزش فرا برسه. زمانی که ریزش به آخرین حد خودش رسید، اقدام به خرید سهامی می کنین و سپس در اوج و قبل از ریزش دوباره اقدام به فروش اون می کنین.

تاریخچه تحلیل تکنیکال

تاریخچه تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال قدمتی در حدود سه قرن داره که امروزه توسط بهترین تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال در همه معاملات استفاده میشه. نخستین استفاده از روش های تکنیکال به قرن هفدهم میلادی در آمستردام و قرن هجدهم میلادی در ژاپن برمی گرده. براساس بسیاری از منابع، نخستین استفاده مستقیم اقتصادی مشهور از این تحلیل توسط چارلز داو انجام شده. 
چالز داو (Charles Dow) رو میشه به عنوان خالق میانگین صنعتی داو جونز (Dow Jones Industrial Average )، بنیان‌گذار وال استریت ژورنال و تحلیل تکنیکال معرفی کرد. آقای داو جزء نخستین افرادیه که رفتارهای قیمتی مشابه بین دارایی ها خاص رو درک کرد، رفتارهایی که از یه روند مشخص تبعیت می کردن. دستاوردهایی که توسط ایشان بدست آمد به عنوان تئوری داو نام گذاری شده که در واقع این تئوری پایه و اساس تحلیل تکنیکال امروزی محسوب میشه.
روش هایی که طی سال های ابتدایی ظهور آنالیز تکنیکال مورد استفاده قرار می گرفت ابتدایی بود و تمام محاسبات به شکل دستی و روی صفحات کاغذ انجام می شد. اما به لطف پیشرفت فناوری و ظهور ابزارهای کامپیوتری قدرتمند برای محاسبات مدرن و پیچیده، تحلیل تکنیکال با سرعت بیشتری گسترش پیدا کرد و امروزه یکی از ابزارهای مهم سرمایه گذاران و معامله گران محسوب میشه.

 تحلیل تکنیکال به چه دردی می خورد؟

 تحلیل تکنیکال

نمودار قیمت و حجم معاملات همان تصمیماتی هستش که در گذشته توسط فعالان بازار ارز دیجیتال (خرید و فروش) گرفته شده. تحلیل این تصمیمات در واقع همان تحلیل تکنیکال است. این اطلاعات از دو طریق بر تصمیمات آینده بازار تاثیر میذارن:
1.    روانشناختی: هر کار و تصمیمی که در گذشته انجام شده صد در صد بر نحوه ی نزدیک شدن به موقعیت های آینده تاثیر میذاره، چطوری؟ با یه مثال عرض میکنیم، اکثر تریدرها تمایلشون بر این هستش که روی قیمتی تمرکز کنن که قبلا یه دارایی رو خریداری کردن و اگه این قیمت کاهش پیدا کنه، می خوان دارایی هاشونو حتی بفروشن.
2.    بازتاب: تعدادی از تریدرها که به تحلیل تکنیکال تسلط کافی دارن، روندها و الگوهای نمودارها رو تشخیص میدن و بر اساس اون عمل میکنن یا بهتر بگم خرید و فروش می کنن. اگه سرمایه گذاران بیشتری از این استراتژی پیروی کنن به نظر می رسه که این الگوی نمودارها نتیجه ی مورد نظر رو دنبال کنن و بدین ترتیب حضور بیشتر و بیشتر شرکت کنندگان در این روند ادامه خواهد داشت. 

آیا تحلیل تکنیکال رویه ای درست است یا غلط؟

تحلیل تکنیکال

پیش بینی ها در کل مفید هستن چرا که ما رو در برابر اتفاقاتی که احتمال رخ دادنشون وجود داره آماده میکنه. مثلا وقتی هواشناسی هوای طوفانی پیش بینی میکنه احتیاط لازم رو میکنیم و در صورت امکان خونه می مونیم یا جلوی خسارات احتمالی رو با تمهیداتی میگیریم و اگه هوای بارونی پیش بینی کنه برای اطمینان با خودمون چتر می بریم. با اینکه می دونیم ممکنه این پیش بینی ها درست از آب درنیاد با این حال برای این اتفاق ها آماده هستیم.
مفهوم تحلیل تکنیکال هم درست به همین ترتیبه. تحلیلگران تکنیکال میدونن برای چه اتفاقی آماده بشن اما اینو هم می دونن که ممکنه قیمت ها همیشه موافق پیش بینی اون ها حرکت نکنه. حال ببینیم روند این پیش بینی ها به چه شکله:
در تحلیل تکنیکال پارامترهای قیمت و حجم معاملات به عنوان ورودی استفاده میشن تا بتونیم درباره ی حرکات بازار که شامل ترس و طمع، روندها، بازگشت روندها و غیره هستش مطلع بشیم. تحلیلگران تکنیکال از تجربه و درک شخصی در پیش ‌بینی نهایی بهره می‌برن. البته توجه به این نکته حائز اهمیته که تحلیل ‌های تکنیکال معمولا وقتی اخبار مهم و جدید یا رویداد خاصی اتفاق نیوفته، به درستی جواب می‌ده. با وقوع تغییرات بزرگ امکان پیش‌ بینی به‌ صورت دقیق در بازار مالی بسیار مشکل هستش.
نکته قابل تامل دیگه در روند تحلیل تکنیکال توجه به این هستش که تحلیل تکنیکال در مقیاس های متوسط کاربرد بهتری داره. پیش بینی ثانیه به ثانیه بازار بسیار سخته اما استفاده از تحلیل های روزانه یا هفتگی می تونه موثرتر واقع بشه. همچنین پیش بینی بازار مالی در بازه ی زمانی طولانی مدت مثلا برای یک سال نیز استفاده چندانی نداره. متاسفانه در زمینه تحلیل تکنیکال افرادی وجود دارن که بر بی‌نقص بودن و درست بودن همیشگی تحلیل ‌هاشون اصرار دارن پس حواستون به این افراد سودجو و سرمایه ی خودتون باشه.

ویژگی های تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال 

ویژگی های تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

برای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال ویژگی هایی تعریف شده که در ادامه ی مقاله ی "مفهوم تحلیل تکنیکال چیست؟" به معرفی این ویژگی ها می پردازیم. در واقع اساس ایجاد این نوع تحلیل قیمتی بر پایه ی این ویژگی ها و فرضیات قرار داره و این فرضیات از این قراره:
-    تحلیل تکنیکال فقط بر روی قیمت تمرکز داره و بر این اعتقاده که قیمت لحظه ای انواع ارز دیجیتال نشان دهنده ی انتظارات و البته احساسات عوامل اقتصادی مختلف هستش که با استفاده از اون می تونه به پاسخ تمام سوالات در مورد روند بازار دست پیدا کنه. 
-    این تحلیل تنها به جایی که قیمت در حال حاضر در اون قرار گرفته اهمیت می ده و بر خلاف تحلیل بنیادی به دنبال چون و چرای قرار گرفتن در این قیمت نیست.
-    تحلیل تکنیکال برای پیش بینی کوتاه مدت کارایی داره و معمولا برای بلند مدت نتیجه ی قابل اعتمادی نمی ده.
-    تاکید این نوع تحلیل بازار بر استفاده از نمودارها و مشخص کردن الگوها و روندهای حرکت قیمت به وسیله ی اون ها هستش.
-    تحلیل تکنیکال در تمام بازارهایی قابل استفاده هستش که بر اساس عرضه و تقاضا کار می کنن. 
-    این تحلیل زمانی پیش بینی دقیق تری برای بازار ارائه می ده که این بازارها با شرایط عادی و حجم معاملات و نقدینگی بالا کار کنن. 
-    از اونجایی که کانون توجه این نوع تحلیل بر انتظارات مردم هستش اخبار مختلف تاثیر چشم گیری بر روند اون داره در نتیجه میزان ریسک این نوع پیش بینی هم بالا میره. 

سوالات متداول

آیا با تحلیل تکنیکال میتوان قیمت را پیش‌بینی کرد؟

تحلیل تکنیکال ابزاری هستش که برای بررسی احتمالات مختلف در نمودارهای قیمتی مورد استفاده قرار می گیره. با تحلیل تکنیکال میشه سطوح عرضه و تقاضا رو شناسایی کرد و برای ریزش ‌ها و رشد‌های احتمالی آماده شد.

آیا تنها استفاده از تحلیل تکنیکال کافی است؟

جواب این سوال به خود شما بستگی داره که از چه نوع تحلیلگری هستین. برخی تحلیلگران موفق تنها تحلیل تکنیکال رو در معاملات خودشون به کار می‌برن و برخی دیگه هم با در نظر گرفتن تاثیر اخبار و تحلیل بنیادی به تحلیل نمودارهای قیمتی می پردازن و به چشم انداز گسترده ای هم دست پیدا میکنن. 

برای آموزش تحلیل تکنیکال از چه منابعی استفاده کنیم؟

کتاب ‌ها و منابع مختلفی برای آموزش مقدماتی و پیشرفته تحلیل تکنیکال نوشته شده. با این حال در سایت ارز سنج با دنبال کردن آموزش های تحلیل تکنیکال می تونین با اصول اولیه تحلیل تکنیکال بیشتر آشنا بشین. 

نتیجه گیری

همانطور که در مقاله ی "مفهوم تحلیل تکنیکال چیست؟" گفته شد، تحلیل تکنیکال براساس مطالعه ی قیمت‌ های جاری و گذشته یک دارایی استوار هستش و فرض اصلی اون اینه که حرکات قیمتی یک دارایی به طور اتفاقی و تصادفی نیستش، بلکه "تاریخ تکرار میشه". روندهای قیمتی فعلی رو میشه با مطالعه تاریخچه ی قیمت ارزهای دیجیتال و الگوهای تشکیل شده ی اون، شناسایی کرد. تحلیل تکنیکال برای سرمایه گذاری کوتاه مدت در بازارهایی مانند ارز دیجیتال، اطلاعات مفیدی درباره شرایط کوتاه مدت بازار ارائه میده. سایت ارزسنج اطلاعات جامع و کاملی در حوزه ی بازار ارز دیجیتال با مقاله های آموزشی در اختیار شما کاربران عزیز قرار میده تا تجربه ی خوبی از این بازار بدست بیارین. موفق و پر سود باشید

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد مفهوم تحلیل تکنیکال چیست؟ چرا تحلیل تکنیکال

در مورد مفهوم تحلیل تکنیکال چیست؟ چرا تحلیل تکنیکال نظر دهید
سوال امنیتی :8+63 = ?