تایم فریم در نمودار قیمتی چیست و چه کاربردی دارد؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "تایم فریم در نمودار قیمتی چیست و چه کاربردی دارد؟"


  • 05:01 1403-01-31
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

تایم فریم در نمودار قیمتی چیست؟ امروزه ارزهای دیجیتال محبوبیت زیادی پیدا کردن و افراد زیادی وارد این حوزه شدن. برای هر فردی که قصد سرمایه گذاری یا معامله گری در این حوزه رو داره لازمه که دانش و آگاهی کافی از دنیای کریپتوکارنسی داشته باشه و با اصطلاحات اون به خوبی آشنا بشه.

در بازار ارز دیجیتال مفاهیم مختلفی وجود داره که داشتن اطلاعات کافی از این مفاهیم میتونه نقش موثری در نحوه ی خرید و فروش ارز ایفا کنه و در نهایت باعث سودآوری بیشتر برای فرد بشه. یکی از این مفاهیم و اصطلاحات که در تحلیل تکنیکال و آموزش پرایس اکشن ارزهای دیجیتال کاربرد زیادی داره، تایم فریم هستش. 

تایم فریم یا دوره ی زمانی نمودار یکی از اجزای اصلی تحلیل تکنیکال در بازار ارز دیجیتال و دیگر بازارهای مالی هستش. به طور کلی، قیمت و زمان دو بعد تشکیل‌ دهنده ی هر نمودار قیمتی ست و چهارچوب زمانی نمایش داده ‌های قیمتی نمودار دارایی ‌های مختلف، تایم ‌فریم نامیده میشه.

به طور خلاصه می تونیم تایم فریم رو اینطور تعریف کنیم: تایم فریم نمایش قیمت بر مبنای مقیاس زمانی مشخصی هستش. در این مقاله کامل توضیح خواهیم داد که تایم فریم چیست و چه کاربردی دارد؟ انواع تایم فریم ها کدامند؟ عوامل موثر در انتخاب تایم فریم چیست؟ و ... با ما همراه باشید.

تایم فریم چیست؟

تایم فریم چیست؟

در بازارهای مالی جهت تحلیل تکنیکال از ابزارهای متعددی استفاده میشه، یکی از این ابزارهای پر کاربرد دوره ی زمانی هستش که تایم فریم ( قاب زمان ) نامیده میشه. تحلیلگران برای اینکه نمودار قیمت ارز دیجیتال رو بررسی کنن یک چارچوب قیمتی برای اون در نظر میگیرن که شامل زمانه. این چارچوب همون تایم فریم هستش. 

نمودار قیمت از دو بخش قیمت و زمان تشکیل شده. بازه ی زمانی میتونه دوره‌ های متفاوتی داشته باشه. مثلاً تایم فریم یک ‌ساعته، روزانه یا ماهانه. با انتخاب تایم فریم، به ‌ازای هر دوره ی زمانی در نمودار ارز دیجیتال، داده‌ هایی مثل حداکثر و حداقل قیمتی، قیمت بسته شدن و قیمت اولیه برای اون تایم فریم، مشخص و رفتار ارز نسبت به اونها سنجیده میشه. هر مدت تایمی که برای تایم فریم در نظر گرفته شده باشه، تغییرات قیمت در همون مدت زمان بررسی میشه.

 بازار ارزهای دیجیتال بازار پرنوسان و پیچیده‌ای هستش و قیمت‌ ها در اون همواره در حال تغییر هستن. اگه میخواید سود خوبی از این بازار کسب کنین، باید قیمت‌ ها رو به خوبی تحلیل کنین. ممکنه چنین تصور کنین که منظور از تحلیل قیمت ‌ها، بررسی لحظه‌ای اون هستش. اما ‌چنین نیست و منظور از تحلیل قیمت‌ ها، بررسی تایم فریم مشخص (که همون بازه ‌های زمانی هستن) و تحلیل روند رشد رمز ارزها هستش که این کار توسط تریدرها انجام میشه.
تایم فریم یکی از مهمترین قسمت ‌هایی هستش که در تحلیل‌ تکنیکال بازارهای مالی مورد بررسی قرار می‌گیره. اگه معامله گران در انتخاب تایم فریم نهایت دقت رو بکار بگیرن و یک تایم فریم مناسب انتخاب کنن، می‌تونن سود خوبی بدست بیارن. تحلیلگران با کمک نمودار قیمت، تایم فریم‌ ها رو مشخص می‌کنن.

انواع تایم فریم کدامند؟

انواع تایم فریم کدامند؟

به جهت حساسیت و اهمیت این رکن از نمودار قیمت، امروزه انواع مختلفی از تایم فریم در نرم ‌افزارهای تحلیل تکنیکال به چشم می‌خوره. تایم فریم ‌ها با توجه به بازه‌ های زمانی گوناگون به قالب ‌های زمانی کوتاه مدت تا بلند مدت تقسیم میشن. این قالب ‌ها به صورت نمودارهای دقیقه‌ای، ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه هستن. بهترین تحلیل گران ارز دیجیتال از تایم فریم‌ های پرکاربرد استفاده می‌کنن تا بتونن در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال موفق بشن و یه تحلیل استاندارد و مناسب داشته باشن. انواع تایم فریم هایی که در تحلیل تکنیکال و نرم افزارهای مربوطه مورد استفاده تحلیلگران قرار میگیرن شامل موارد زیر میشن:

تایم فریم کوتاه مدت

همان‌طور که از نام این تایم فریم مشخص هستش، دوره ی زمانی ‌های کوتاه ‌مدت برای این نوع از تایم فریم انتخاب میشه که در پایین انواع اون اومده:
•    یک دقیقه ای یا M1 تغییراتی که در مدت 1 دقیقه رخ میده.
•    5 دقیقه ای یا M5 تغییراتی که در مدت 5 دقیقه رخ میده.
•    15 دقیقه ای و یا M15 تغییراتی که در مدت 15 دقیقه رخ میدن.
•    30 دقیقه ای و یا M30تغییراتی که در مدت 30 دقیقه رخ میدن.
•    یک ساعته و یا H1 تغییراتی که در مدت 1 ساعت رخ میده.
•    4 ساعته و یا H4 تغییراتی که در مدت 4 ساعت رخ میدن.
•    1 روزه و یا Daily تغییراتی که در طول یک روز رخ داده.
•    1 هفته ای و یا Weekly تغییراتی که در طول یک هفته رخ داده.
•    1 ماهه و یا Monthly تغییراتی که در طول یک ماه رخ میده.

تایم فریم میان مدت

هرچقدر انتخاب تایم فریم از بازه ی زمانی یک‌ ماهه بالاتر میره، تایم فریم از حالت کوتاه‌ مدت فاصله می‌گیره. معمولاً بازه ‌های زمانی دو ماهه، سه ‌ماهه و شش ماهه به ‌عنوان تایم فریم میان‌ مدت شناخته میشن و در تحلیل مورد استفاده قرار می گیرن. 

تایم فریم بلند مدت

بر اساس بازه‌ های زمانی، وقتی دوره ی زمانی بلند مدتی برای تحلیل سهم انتخاب می‌کنیم، در واقع از تایم فریم بلند مدت استفاده کردیم. به طور معمول بازه ی زمانی بالای 9 ماهه، یک‌ ساله و بیشتر رو در دسته ی تایم فریم بلند مدت قرار میدیم. که البته در تحلیل ها از این تایم فریم به ندرت استفاده میشه.

عوامل موثر در انتخاب تایم فریم

مساله ی انتخاب تایم فریم مناسب از مسائل مهم تحلیلگران بازارهای مالی هستش. انتخاب تایم فریم کار آسان و پیش پا افتاده ای نیست و ملزم به بررسی های گسترده ای در بازار ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی و انتظارات خود شخص هستش. هر سرمایه گذار باید مولفه های تاثیرگذار رو مورد ارزیابی قرار بده و بعد تایم فریم مناسب خودشو انتخاب کنه. 

نحوه ی انتخاب تایم‌ فریم تا حد زیادی به سبک سرمایه‌گذاری فرد بستگی داره. یکی از نکات مهمی که باید به اون توجه کرد اینه که اگه معامله گر شناخت کاملی از خودش نداشته باشه قادر به تعیین هیچ‌ کدوم از جزئیات مهم استراتژی معاملاتی خود از جمله تایم ‌فریم نمودار هم نخواهد بود!

بسیار مهمه که سرمایه گذار مالی قبل از اقدام به خرید ارز دیجیتال، استراتژی خودشو مشخص کنه اینکه قصد داره ارز رو برای بلند مدت نگهداری کنه و یا اینکه در پی نوسان گرفتن از بازار هستش. قطعا تایم فریمی که یک معامله گر نوسانی انتخاب میکنه با فردی که سرمایه گذار هستش بسیار متفاوت خواهد بود. برای سرمایه گذاری بلند مدت تایم فریم مثلا 15 دقیقه ای اصلا معنا نداره در حالی که برای یک نوسانگیر همین تایم فریم های دقیقه ای سرنوشت ساز هستن.

عامل مهم دیگه در واقع میزان وقتی هستش که هر فرد سرمایه گذار میتونه به بازار اختصاص بده. اگه معامله گر به اندازه ی کافی وقت آزاد داشته باشه میتونه تایم فریم های کوتاه تر رو برای تحلیل بازار در نظر بگیره. ولی اگه فردی هستش که شاید بتونه در زمانی که بازار فعالیت داره نهایتا یک بار به بازار سر بزنه، بهتره تایم فریم روزانه و حتی هفتگی رو مبنای تحلیل هاش قرار بده. البته مولفه ‌های دیگه ای مثل روش تحلیل، مدیریت ریسک، تفکرات شخص و ... نیز بر انتخاب تایم‌ فریم مناسب توسط افراد تاثیر دارن. 

کاربرد تایم فریم در تحلیل تکنیکال

کاربرد تایم فریم در تحلیل تکنیکال

تایم فریم یکی از اصلی ترین موضوعاتی هستش که در تحلیل ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیره و تحلیل‌گران با بهره مندی از اون می تونن به یک تحلیل درست دست پیدا کنن. اصولا در تحلیل تکنیکال، تحلیل‌گر به دنبال پیدا کردن نقاط مهم نموداری هستش تا بتونه سیگنال خرید و یا سیگنال فروش رو تعیین کنه.

انتخاب تایم فریم مناسب برای ارز مورد نظر در تحلیل تکنیکال این امکان رو برای تحلیلگران ارز دیجیتال فراهم میکنه تا بتونن ریسک معامله خودشونو کاهش بدن و تحلیل دقیق‌تری نسبت به سهم مورد نظر داشته باشن. همچنین تایم فریم، تحلیلی از مدت زمانی که ممکنه طول بکشه تا معامله به نتیجه مطلوب برسه رو برای تحلیلگران و معامله گران نمایش میده. در واقع تایم فریم بهترین زمان رو برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو برای اونها مشخص می‌کنه.

در کل می تونیم بگیم که تایم فریم دو مورد رو برای تریدرها مشخص میکنه:
•    مقدار ریسک معامله ی مورد نظر
•    مدت زمانی که طول می‌کشه تا نتیجه‌ی تحلیل ‌های معامله گران مشخص بشه

در ابتدا تریدرها یک بازه ی زمانی مشخص و بعد از اون قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال رو بررسی می‌کنن و در انتها بهترین زمان رو برای انجام معامله تعیین می کنن. زمان انجام معامله یکی از مهمترین مواردی هستش که هر تریدر باید به اون توجه داشته باشه. اگه معامله ی مورد نظر در زمان مناسبی صورت نگیره، ممکنه نتیجه‌ی خوبی نداشته باشه و موجب ضرر و زیان بشه.

بهترین تایم فریم چیست؟

بهترین تایم فریم چیست؟

در ادامه ی مقاله ی تایم فریم چیست و چه کاربردی دارد؟ در مورد بهترین تایم فریم بحث خواهیم کرد. همونطور که قبلا گفته شد عوامل زیادی در انتخاب تایم فریم موثر هستن و نمیشه به راحتی در مورد بهترین تایم فریم نظر داد. انتخاب تایم فریم مناسب با توجه به تفاوت خصوصیات فردی هر معامله گر مشخص میشه و نمی تونیم براش فرمول واحدی تعریف کنیم.

پس نتیجه می گیریم که بهترین تایم فریم اصلا وجود نداره. تایم فریم در تحلیل‌ های تکنیکال، یک امر فرد محور هستش و افراد باید همه‌ی عوامل رو در نظر بگیرن و با توجه به اون تایم فریم نموداری مناسب خودشون رو انتخاب کنن.

به منظور بررسی بهتر و موثرتر روند حرکت قیمت ارز دیجیتال و یا هر دارایی دیگه بهتره از چند تایم فریم یا روند زمانی استفاده بشه که مولتی تایم فریم و یا تحلیل چند زمانی نامیده میشه. مولتی تایم فریم به معامله گر کمک میکنه که در معاملات خود کمتر دچار اشتباه بشن. اما مولتی تایم فریم چیست؟ 

مولتی تایم فریم یا تحلیل چند زمانی چیست؟

مولتی تایم فریم یا تحلیل چند زمانی چیست؟

تایم فریم برای کسانی که در بازارهای مالی کار میکنن اهمیت زیادی داره چرا که تاثیر مستقیم اون در نتایج معاملاتی به وضوح مشخص هستش. امروزه حالات پیشرفته ای از نحوه ی کاربری تایم فریم های نموداری رواج پیدا کرده. مولتی تایم فریم یا دوره ی چند زمانی بیانگر این موضوع هستش که برای انجام معاملات مختلف، ملزم به استفاده از یک تایم فریم نیستن و میشه از تایم فریم ‌های مختلفی بهره برد. 

مولتی تایم فریم برای نمودار قیمتی در چند دوره ی زمانی مختلف تعریف میشه. همان‌طور که گفتیم، انتخاب چند تایم فریم برای تحلیل ارز دیجیتال، دقت بیشتر و داده ‌های مؤثرتری رو برای تصمیم به خرید یا فروش، به همراه خواهد داشت. در مولتی تایم فریم این امکان وجود داره که هم ‌زمان تایم فریم ‌های 1 ساعته، 4 ساعته و یا روزانه رو تحلیل کرد و بدین ترتیب دست معامله گر برای تصمیم‌گیری بازتر و احتمال غافلگیری و حرکت اشتباه کمتر شده و در نتیجه بسیاری از معاملات سودده خواهد بود.

سخن آخر

در این مقاله از سایت آموزش ارز دیجیتال ارزسنج در مورد اینکه تایم فریم چیست؟ و کاربرد تایم فریم در تحلیل تکنیکال چیه؟ چند نوع تایم فریم وجود داره و بهترین تایم فریم کدام هستش صحبت کردیم و در آخر در مورد مولتی تایم فریم توضیحاتی دادیم. به طور کلی، مبحث انتخاب تایم ‌فریم یکی از چالش‌ های مهم تحلیلگران تکنیکال بوده و هستش. امیدواریم که با خوندن این مقاله با مفهوم تایم فریم در تحلیل تکنیکال آشنا شده و بتونین انتخاب راحتتری از تایم‌ فریم مناسب برای تحلیل نمودارها داشته باشین. البته نباید این نکته فراموش بشه که، انتخاب بهترین دوره ی زمانی ممکن برای تحلیل‌ های نموداری، مستلزم کسب تجربه ی معامله‌گری در بازار و خودشناسی فردی دقیق هستش. موفق و پرسود باشید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تایم فریم در نمودار قیمتی چیست و چه کاربردی دارد؟

در مورد تایم فریم در نمودار قیمتی چیست و چه کاربردی دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :5+38 = ?