انواع نمودار های قیمت در تحلیل تکنیکال کدامند؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "انواع نمودار های قیمت در تحلیل تکنیکال کدامند؟"


  • 19:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

انواع نمودارهای قیمت در تحلیل تکنیکال کدامند؟ تحلیل تکنیکال روشی است برای پیش بینی حرکت احتمالی قیمت یه دارایی مانند ارز دیجیتال در آینده بر اساس داده های گذشته ی بازار. این روش یکی از اصلی ترین ابزار مورد استفاده  برای تحلیلگران به شمار میره. در تحلیل تکنیکال تمرکز روی داده ها و نمودار بازارها هستش و تحلیلگر با استفاده از اون ها الگوها و روندها رو شناسایی میکنه تا به یک پیش بینی قابل اطمینان از آینده بازار ارز دیجیتال دست پیدا کنه. 
نمودارها اصلی ترین ابزار مورد استفاده تحلیلگران تکنیکال به شمار میرن. معامله گران با تحلیل و بررسی نمودارهای قیمت هستش که می تونن روند بازار رو شناسایی کنن و اقدام به خرید یا فروش ارز دیجیتال کنن. همه ی نمودار‌های تحلیل تکنیکال با استفاده از داده های قیمتی یکسان تشکیل میشن اما داده ها رو به روش ‌های مختلف نمایش میدن. در نتیجه، هر کدوم انواع مختلفی از تحلیل تکنیکال رو برای کمک به معامله‌گران در تصمیم‌گیری در بازار ارز دیجیتال قرار میدن. 
انواع مختلفی از نمودارها برای تحلیل تکنیکال استفاده میشه که در آموزش ارز دیجیتال مورد توجه هستش. ما در این مقاله به معرفی انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال می پردازیم. نمودار خطی، نمودار میله‌ای و نمودار شمعی از انواع نمودار قیمتی هستن که مبانی و کاربرد اون ها رو به صورت مختصر توضیح خواهیم داد این مطلب رو از دست ندین. البته برای تسلط کامل به این موضوع توصیه میکنیم آموزش تحلیل پرایس اکشن ما رو مشاهده کنین.

انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال

انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال

نمودار قیمت، دنباله ای از قیمت های ترسیم شده انواع دارایی مثل ارز دیجیتال در یک بازه ی زمانی خاص تعریف میشه. همونطور که گفتیم نمودار قیمت از مهم ترین ابزار بهترین تحلیل گران بازار ارزهای دیجیتال به حساب میاد که نمایش گرافیکی ساده ای از رفتار قیمت رو ارائه میده. یکی از موضوعاتی که در آموزش تحلیل تکنیکال مورد توجه قرار میگیره، انواع نمودارهایی هستش که تحلیلگران تکنیکال از اون استفاده میکنن. اما قبل از اون بهتره با چند اصطلاح کاربردی که در واقع انواع قیمت هستن، آشنا بشیم:
•    قیمت باز شدن (OPEN): اولین قیمتی هستش که در یک بازه ی زمانی معاملاتی بین خریدار و فروشنده معامله میشه.
•    قیمت بسته شدن (CLOSE): آخرین قیمتی که در طول روز یا هر بازه ی زمانی معاملاتی در بازار مورد معامله قرار گرفته.
•    بالاترین قیمت (HIGH): بالاترین قیمتی هستش که دارایی مورد نظر در طول روز یا هر بازه ی زمانی معاملاتی، مورد معامله قرار گرفته.
•     پایین ترین قیمت (LOW): پایین ترین قیمتی که دارایی مورد نظر در طول روز یا هر بازه ی زمانی معاملاتی، مورد معامله قرار گرفته
اکنون که با انواع قیمت آشنا شدین بریم سراغ معرفی انواع نمودار قیمتی در تحلیل تکنیکال:

نمودار خطی

نمودارخطی در تحلیل تکنیکال

نمودار خطی (Line Graph) ساده ترین نوع نمودارهای قیمت در تحلیل تکنیکاله که در اون اطلاعات قیمت ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگه ای در محور عمودی و دوره زمانی مربوطه در محور افقی قرار دارن. در این نمودار نقاط قیمت بسته شدن ارز در واحد زمان به صورت یک خط به هم وصل شده و نمایش داده میشه. یعنی اگه نمودار خطی روزانه باشه، از قیمت بسته برای روز و اگه نمودار مثلا ده دقیقه ای باشه، از قیمت بسته هر ده دقیقه معامله نمودار خطی استفاده میشه. 
به اعتقاد برخی از تحلیلگران آخرین قیمت در معاملات اهمیت زیادی داره و به همین دلیل برای بررسی تغییرات قیمت ارز دیجیتال از نمودار خطی استفاده می کنن. از نقاط قوتی که این نمودار داره، سادگی نمودار هستش چرا که در نگاه اول دیدگاهی ساده از حرکت قیمت رو در اختیار معامله گر میذاره. همچنین میشه با استفاده از اون عملکرد ارزهای مختلف رو در یک نمودار مورد بررسی قرار داد. از طرفی نمودار خطی به صورت پیش فرض فقط از قیمت بسته شدن استفاده می کنه و قیمت باز، بالاترین و پایین ترین قیمت رو نشون نمیده که این از مهمترین معایب این نوع نمودار به شمار میره. 

نمودار میله ای

نمودار میله ای (Bar Charts) که قیمت ‌ها رو در طول بازه ‌های زمانی دلخواه به شکل مستطیل ‌هایی روی محور طول ‌ها (میله ‌ها) نشان میده از دیگر انواع نمودار قیمتیه که در ظاهر شبیه به نمودار خطی هستش با این تفاوت که اطلاعات بیشتری رو در اختیار تحلیلگر قرار میده. 
نمودار میله ای، تغییرات قیمت ارز رو در یک روز یا هر بازه ی زمانی که مد نظر هست به صورت میله های عمودی نشون میده. هر میله معمولا قیمت‌ های بازشدن (open)، بالاترین قیمت (high)، پایین‌ترین قمیت (low)و قیمت بسته‌ شدن (close)  که به اختصار با حروف اول این واژه ها OHLC نامیده میشه رو برای اون بازه ی زمانی نشان میده. در برخی نمودارها فقط بالاترین، پایین‌ترین قیمت و قیمت بسته‌شدن (HLC) نشان داده میشه.

نمودار میله ای در تحلیل تکنیکال

دو سر ابتدایی و انتهایی میله، بالاترین و پایین ترین قیمت ارز در اون بازه ی زمانی رو تشکیل میده. قیمت باز شدن به صورت یه خط افقی سمت چپ میله و قیمت بسته شدن با یه خط افقی در سمت راست میله نشون داده میشن. 
یکی از مزایای مهمی که نمودار میله ای نسبت به نمودار خطی داره اینه که این چارت ها علاوه بر قیمت دارایی، نوسان قیمت رو هم منعکس می کنن. در واقع هر گاه قیمت بسته شدن سهم بیشتر از قیمت باز شدن اون باشه یعنی خط افقی سمت راست بالاتر از خط سمت چپ باشه این معنی رو می رسونه که سهم در اون بازه ی زمانی، افزایش قیمت داشته و صعودی بوده. زمانی هم که قیمت باز شدن دارایی بیشتر از قیمت بسته شدن اون باشه و خط سمت چپ بالاتر از خط سمت راست باشه به این معنیه که قیمت دارایی در اون بازه ی زمانی کاهش داشته و نزولی بوده. 
نمودارهای میله‌ ای به معامله‌گران اجازه میدن روندها، نقاط احتمالی برای معکوس شدن روند و حرکات قیمت/نوسانات رو زیر نظر داشته باشن. میله های عمودی بلندتر نشون دهنده ی تفاوت زیاد بین بالاترین و پایین ترین قیمت سهم هستش که نشون دهنده ی نوسانات شدیدتر قیمت نسبت به میله های کم ارتفاع در بازه ی زمانی مد نظره.  
نمودارهای میله ‌ای ممکنه توسط رنگ‌ ها نشانه‌گذاری شده باشن. اگه قیمت بسته بالاتر از قیمت باز باشه ممکنه میله به رنگ سیاه یا سبز و اگه قیمت بسته پایینتر از قیمت باز باشه ممکنه میله به رنگ قرمز نشانه گذاری بشه. 

نمودارهای شمعی (کندل استیک)

در ادامه ی مقاله ی " انواع نمودار های قیمت در تحلیل تکنیکال کدامند؟" نوبت به معرفی یکی از نمودارهایی رسید که بین تحلیلگران از محبوبیت بیشتری برخورداره و اون نمودار شمعی یا کندل استیک هستش. این نمودار همون اطلاعات نمودار میله ای رو به شکل بسیار ساده و قابل فهم نشون میده. نمودار شمعی خصوصیات نمودارهای OHLC رو داره که در بالا توضیح دادیم. تنها نقطه ی تفاوت اون با نمودار میله ای در نحوه ی نمایش هر تایم فریم هستش. تریدرها در بازار ارز دیجیتال برای راحتی کار و تفسیر آسونتر معمولا نمودار شمعی رو جایگزین نمودار میله ای می کنن. 

نمودار شمعی در تحلیل تکنیکال

هر شمع یا کندل (Candle) از سه قسمت تشکیل شده: سایه ی بالایی، سایه ی پایینی و بدنه. رنگ بدنه ی همه ی کندل استیک های این نمودار سبز یا قرمز هستن که نشون دهنده بخشی از یه دوره زمانی هستش. در هر کندل چهار نقطه ی قیمت باز، قیمت بسته، قیمت بالایی و قیمت پایینی وجود داره. داده‌ های کندل استیک معاملات انجام شده در بازه ی زمانی خاص رو خلاصه می‌کنه به عنوان مثال یک شمع ده دقیقه‌ای نشان‌دهنده کل داده ‌های معاملاتی طی اون ده دقیقه هستش. 
نحوه ی نمایش قیمت ‌ها در نمودار شمعی،‌ این امکان رو برای تحلیل‌گران فراهم کرده که به راحتی رابطه ی بین بالاترین و پایین‌ترین، باز شدن و بسته شدن قیمت دارایی رو متوجه شده و درک کنن. قیمت باز مربوط به اولین معامله در یک دوره ی زمانی خاص و قیمت بسته مربوط به آخرین معامله طی اون دوره ست. این دو بخش بدنه ی شمع در نظر گرفته میشن. به همین ترتیب قیمت بالایی مربوط به بالاترین قیمت معامله و قیمت پایینی مربوط به پایین‌ترین قیمت معامله در اون دوره هستش. 
در نمودار کندل استیک، خطی از بالای بدنه هر شمع تا بالاترین قیمت کشیده میشه که به اون سایه، دم یا فیتیله میگن. پایین شمع سایه ی پایینی یا دم پایینی ست که با یک خط عمودی به سایه بالایی وصل میشه. اگه قیمت بسته بالاتر از قیمت باز باشه، بدنه سبز رنگ نشون داده میشه که نشون دهنده ی سود خالص هستش (کندل صعودی). اگه قیمت باز بالاتر از قیمت بسته باشه، بدنه قرمز رنگ داره و از کاهش قیمت خبر میده (کندل نزولی). 
هر یک از نمودارهای کندل استیک داستانی از رویارویی گاوها و خرس‌ ها، عرضه و تقاضا، ترس و طمع رو روایت می‌کنن. به عنوان معامله‌گر باید در نظر داشته باشین که الگوهای شمع باید بر اساس داده‌ های قبلی و بعدی تائید بشن. این الگوها تمایل به تکرار شدن به صورت دائم دارن و از اوجایی که دلیل رنگی بودن بدنه این نمودار تا حد زیادی احساسات معامله‌گر رو تحریک می کنه، ترکیب این نمودارهای تحلیل تکنیکال با سایر شاخص ‌ها بهترین نتیجه رو خواهد داشت. 

جمع بندی

ما در این مقاله با عنوان " انواع نمودار های قیمت در تحلیل تکنیکال کدامند؟" سه نمودار پر کاربرد در تحلیل تکنیکال رو معرفی کردیم: نمودار خطی، نمودار میله ای و نمودار شمعی یا کندل استیک. با استفاده از این نمودارها یک تحلیلگر میتونه روند بازار رو شناسایی کرده و پیش بینی مطمئن تری از روند آینده قیمت داشته باشه.    
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد انواع نمودار های قیمت در تحلیل تکنیکال کدامند؟

در مورد انواع نمودار های قیمت در تحلیل تکنیکال کدامند؟ نظر دهید
سوال امنیتی :9+80 = ?