نمودار قیمت چیست؟ تعریف نمودار قیمت ارز های دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "نمودار قیمت چیست؟ تعریف نمودار قیمت ارز های دیجیتال"


  • 16:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

نمودار قیمت چیست؟ تعریف نمودار قیمت ارز های دیجیتال؛ پول پول پول! همه چیز در مورد قیمت هست، حتی در بازار سهام، اگر سهام خوب رو با قیمت نامناسبی خریداری کنیم، میتونه زیان ده باشه. برای این کار باید بدونیم نمودار چیه. تجزیه و تحلیل فنی همه چیز در مورد تعیین قیمت مناسب هست. حتی روندهای بازار رو با استفاده از قیمت سهام ترسیم میکنه. با این حال، همه این اقدامات در مکانی به نام "نمودار سهام" اتفاق میفته. تحلیل روند بازار اولین ابزاری هست که در تحلیل تکنیکال استفاده میشه.

با این حال، تجزیه و تحلیل روند رو نمی توان انجام داد مگر اینکه نمودار های تاریخی سهام در دسترس باشن. این به این دلیل هست که روند ها در خود نمودار ها کشف میشن. بنابراین، درک این که نمودار چیست و چگونه تجزیه و تحلیل نمودار سهام رو برای برتری در تحلیل تکنیکال انجام بدیم، بسیار مهم هست.

بازارهای مالی یکی از پر سود ترین بازارهای دنیا هستن، در این بازارها برای دریافت اطلاعات نیاز به نمودار های قیمتی داریم تا بتونیم حرکت قیمت رو با استفاده از انواع تحلیل تکنیکال بررسی کنیم، تحلیل تکنیکال یکی از روش های تحلیل بازار های مالی هست که در اون فقط به چارت یا نمودار قیمت توجه میشه و از گذشته سهم برای پیش بینی آینده اون استفاده میشه.
 
 شناخت کامل نمودارهای قیمت میتونه فعالیت خریداران و فروشندگان رو برا ما تعریف کنه، اما نمودار قیمت چیست؟ و انواع اون کدام هست؟ روش های مختلفی برای نمایش نمودار قیمت یه سهم یا یه دارایی وجود داره که در این مقاله به معرفی اونها خواهیم پرداخت پس با من همراه باشین تا در مورد نمودار قیمت و نمودار قیمت ارز های دیجیتال اطلاعاتی رو بدست بیاریم.

شاید این مطلب برای شما مفید باشد: تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن 

نمودار قیمت چیست؟ تعریف نمودار قیمت ارز های دیجیتال؛

نمودار قیمت چیست؟

نمودار قیمت دنباله ای از قیمت ها هست که در یه بازه زمانی مشخص ترسیم میشه. در اصطلاح آماری، نمودارها به عنوان نمودارهای سری زمانی شناخته میشن. در نمودار، محور y (محور عمودی) نشان دهنده مقیاس قیمت و محور x (محور افقی)نشان دهنده مقیاس زمانی هست. قیمت ها از چپ به راست در سراسر محور x رسم میشن، که جدید ترین نمودار دورترین سمت راست هست. 

قیمت طرح جنرال الکتریک از 24 آگوست 2018 تا 24 آگوست 2021 ادامه داره. تکنسین ها، تحلیل گران فنی و چارتیست ها از نمودارها برای تجزیه و تحلیل طیف گسترده ای از اوراق بهادار و پیش بینی حرکت قیمت ها در آینده استفاده میکنن.

کلمه "اوراق" به هر ابزار مالی قابل معامله یا شاخص قابل اندازه گیری مانند سهام، اوراق قرضه، کالا ها، معاملات آتی یا شاخص های بازار اشاره داره.هرگونه اوراق بهادار با داده های قیمت در یه دوره زمانی میتونه برای تشکیل نمودار برای تجزیه و تحلیل استفاده بشه.
  
در حالی که تحلیل گران فنی تقریبا به طور انحصاری از نمودارها استفاده میکنن، استفاده از نمودارها فقط به تحلیل تکنیکال محدود نمیشه. از اونجایی که نمودارها یه نمایش گرافیکی خوانا از حرکت قیمت اوراق بهادار در یه دوره زمانی خاص ارائه میکنن، میتونن برای تحلیل گران بنیادی نیز مفید باشن.

یه رکورد تاریخی گرافیکی، مشاهده عملکرد یه اوراق بهادار رو در یه دوره زمانی، خواه در نزدیکی اوج، پایین یا بین اون معامله کنه، و همچنین تاثیر رویداد های کلیدی بر قیمت اون رو آسون میکنه.

تعریف نمودار قیمت ارز های دیجیتال

نمودارهایی هستن که میزان افزایش قیمت، رشد سهام، نزول سهام و کلیه عملکرد سهام رو در بازه ی زمانی مشخص نمایش میده. با استفاده از چارت یا همون نمودار قیمت علاوه بر این که می تونیم از وضعیت ارز دیجیتال از گذشته تا به حال مطلع بشیم، این امکان نیز وجود داره که با تحلیل کردن چارت ارز دیجیتالی مورد نظر، آینده اون ارز رو نیز پیش بینی کنیم، که برای انجام این کار یعنی تحلیل و بررسی آینده ارز بر اساس نمودار اون، به دانش و تجربه در این زمینه نیاز هست. 

نمودار قیمت چیست؟ تعریف نمودار قیمت ارز های دیجیتال؛

نمودار قیمت در ارز دیجیتال در دو مقیاس هستن که این مقیاس ها عبارتند از : مقیاس لگاریتمی و مقیاس حسابی. از اونجایی که در مقیاس حسابی، هر چه قیمت افزایش پیدا کنه، فاصله بین اعداد ثابت می مونه، تحلیل گران بیشتر از مقیاس حسابی برای انجام امور مورد نظر خود استفاده میکنن. اما مقیاس های لگاریتمی به این گونه هستن که در اونها هر چه قیت بیشتر بشه، فاصله بین اعداد کاهش پیدا میکنه. 

در رابطه با نمودار های لگاریتمی باید به این مساله اشاره کنیم که در این چارت ها فاصله مساوی، بیان گر درصد تغییر مساوی در قیمت هست. به عنوان مثال: در این چارت ها فاصله بین ده تا بیست مساوی فاصله بیست تا چهل و یا چهل تا هشتاد هست.

در ادامه مقاله نمودار قیمت چیست؟ تعریف نمودار قیمت ارز های دیجیتال؛ نوبت به بررسی  کلیدهای تجزیه و تحلیل  نمودار میرسد. کلید های تجزیه و تحلیل نمودار موفقیت آمیز، تعهد، تمرکز و ثبات هست:

  • تعهد: اصول تجزیه و تحلیل نمودار رو بیاموزیم، دانش خودمون رو به طور منظم به کار ببریم و به پیشرفت خودمون ادامه بدیم.
  • تمرکز: تعداد نمودار ها، شاخص ها و روش هایی رو که استفاده می کنیم محدود کنیم. یاد بگیریم که چگونه از اون ها استفاده کنیم و چگونه به خوبی از اون ها استفاده کنیم.
  • ثبات: نمودار های خودمون رو به طور منظم حفظ کنیم و اغلب اون ها رو مطالعه کنیم (در صورت امکان روزانه)

مقاله پیشنهادی: انواع نمودار های قیمت در تحلیل تکنیکال کدامند؟

داده های روزانه و هفتگی در نمودار های قیمت

داده های روزانه شامل داده های روزانه ای هست که برای نشان دادن هر روز، به صورت یه دوره واحد بسته بندی شده هست. داده های هفتگی شامل داده های روزانه هست که برای نشان داد هر دوره پنج روزه به عنوان یه نقطه واحد داده، فشرده شده هست. هر چه داده ها دارای فشردگی بیشتری باشن، مدت زمان طولانی تری برای نمایش داده ها امکان پذیر هست. 

نمودار قیمت چیست؟ تعریف نمودار قیمت ارز های دیجیتال؛

معامله گران برای پیش بینی نوسانات کوتاه مدت قیمت بر روی نمودارهای متشکل از داده های روزانه و درون هر روز(مانند نمودارهای 10 دقیقه ای) تمرکز میکنن، زیرا همان طور که قبلا اشاره کردیم، هر چه اطلاعات دارای فشردگی کمتری باشن، جزئیات بیشتری از اون ترسیم میشه. با این حال، اگر چه از نظر جزئیات غنی هست، اما کوتاه مدت، حاوی اتفاقات تصادفی زیادی هست و میتونه فرار باشه. 

جهش های زیاد قیمت، شکاف قیمت ها و دامنه های بسیار پایین و بالا میتونه تصویر کلی رو بسیار راحت تر تحریف کنه. سرمایه گذاران در نمودار های هفتگی و ماهانه تمرکز میکنن تا روند طولانی مدت رو مشاهده کنن و حرکت قیمت در بلند مدت رو پیش بینی کنن.

 با این وجود اکثر بازیگران با تجربه بازار از ترکیبی از نمودار کوتاه مدت و نمودار بلند مدت استفاده میکنن. از چارچوب های زمانی بزرگ تر برای تجزیه و تحلیل تصویر کلی و به دست آوردن چشم انداز گسترده ای از اقدام قیمت استفاده میشه.

به محض این که یه تصویر بزرگ آنالیز بشه، میتونیم از یه قاب زمانی روزانه یا حتی کوچکتر برای زوم کردن به روی چند ماه، روز و ساعت گذشته استفاده کنیم. 4 روش وجود داره که هنگام تجسم حرکت قیمت، بیشتر از اونها استفاده میشه، که شامل: خط، میله، شمعدان ، نقطه ای و شکلی هست. هر کدوم از اونها مزایا و نقاط کور خاص خودشون رو دارن.

  • نمودارهای میله ای

نمودار قیمت میله ای "نوار قیمت استاندارد" رو برای بازه زمانی مشاهده شده نشان میده. اگر به یک نمودار 1 ساعته نگاه کنیم، یه نوار قیمت استاندارد برای هر بازه زمانی 1 ساعته می بینیم، نمودار میله ای روزانه یه نوار استاندارد رو برای هر روز در نمودار نشون میده.

هر نوار قیمت به طور جداگانه چهار اطلاعات به ما میده. که می تونیم از اونها برای تصمیم گیری در مورد معاملات خود استفاده کنیم: باز، بسته، بالا، پایین. گاهی اوقات نمودار های میله ای به نام نمودار های OHLC (نمودار باز، بسته، بالا، پایین) رو می بینیم، در اینجا مثالی از یه نوار قیمت اورده شده، نمودار میله ای هر دوره زمانی رو به عنوان یه نوار قیمت استاندارد OHLC نمایش میده.

نمودار قیمت چیست؟ تعریف نمودار قیمت ارز های دیجیتال؛ 

نمونه نمودار میله ای: مثال نمودار میله ای صعودی و نمودار میله ای نزولی رو نشون میده. نمودار میله ای صعودی زمانی که قیمت بالاتر از باز شدن بسته می شود سبز هست. نمودار میله ای نزولی زمانی که قیمت کمتر از باز شدن بسته می شود قرمز هست.

بالای نوار نشان دهنده ی بالاترین قیمت در بازه زمانی مشخص و پایین نوار نشان دهنده ی کم ترین قیمت در بازه زمانی مشخص هست. به عنوان مثال، نمودار میله ای روزانه S&P500 قیمت افتتاحیه، قیمت بالا، قیمت پایین و قیمت بسته شدن S&P500 رو در طول روز نشون میده. نمودار میله ای همان اطلاعات نمودار شمعی رو نشون میده به جز این که نمودار میله ای بدنه مستطیلی نداره.

  • نمودار های خطی

نمودار های خطی قیمت یه بازار رو از طریق خطی نشان میده که معمولا بسته شدن یه دوره زمانی رو به پایان دوره دیگر متصل می کنه. در اینجا نمونه ای از نمودار خطی آمده، مزیت اصلی نمودار خطی در ارائه دیدی سریع از روند کلی بازار و سطوح حمایت و مقاومت هست. اونها برای تصمیم گیری برای ورود یا خروج از تجارت عملی نیستن، زیرا نوار های قیمت جداگانه رو نشان نمیدن. با این حال، همان طور که قبلا گفتیم، اگر میخواهیم دید سریعی از روند بازار و سطوح کلیدی داشته باشیم، نمودار خطی ممکنه گاهی اوقات مفید باشه.

 نمودار قیمت چیست؟ تعریف نمودار قیمت ارز های دیجیتال؛

نمونه ای از نمودار خطی: در مثال نمودار میله ای بالا، خط مشکی هر روز قیمت بسته شدن تسلا رو ترسیم می کنه و با استفاده از خطوط اونها  رو به یک دیگر متصل می کنه. برخی از معامله گران استفاده از نمودار های خطی رو ترجیح میدن برای این که معتقدن که این نمودار بخش زیادی از نویز بازار های مالی رو که ناشی از نوسانات شدید گاه به گاه هست، از بین می بره.

  • نمودار های شمعدانی

یکی دیپر از انواع نمودارهای قیمت نمودار شمهدانی می باشد. نمودار های شمعدانی همان اطلاعات نمودار های میله ای رو ارائه میدن. اونها فقط اون رو به روشی بهتر ارائه میدن. مانند نمودار میله ای که از خطوط عمودی مختلف تشکیل شده، نمودار شمعدانی نیز از بلوک های مستطیلی تشکیل شده که خطوطی از اون در دو طرف بیرون میان. خط در انتهای بالایی نشان دهنده بالاترین قیمت معاملاتی روز هست. خط در انتهای پایین نشان دهنده ی پایین ترین قیمت معاملاتی روز هست. 

معاملات روز رو میتونیم در نمودار های روزانه نشون بدیم. در مورد خود بلوک (به نام بدنه)، انتهای بالایی و پایینی نشون دهنده ی قیمت باز و بسته شدن روز هست. یکی که بالاتر از این دو هست، در بالا و دیگری در پایین بدنه قرار داره. آن چه که نمودار های شمعدانی رو نسبت به نمودار های میله ای بهبود می بخشه اینه که اطلاعاتی در مورد نوسانات در طول دوره مورد بررسی ارائه میدن. نمودار های میله ای فقط نوساناتی رو نشون میده که در هر روز معاملاتی رخ میده.

 نمودار قیمت چیست؟ تعریف نمودار قیمت ارز های دیجیتال؛

نمونه ای از نمودار شمعدانی: شمع های روی نمودار شمعدانی دارای دو سایه روشن و تیره هستن. در روز هایی که قیمت افتتاحیه بیش تر از قیمت پایانی بود، رنگ اونها روشن تر هست (معمولاسفید)، در روز هایی که قیمت پایانی بالاتر از قیمت افتتاحیه بود، سایه تیره تری دارن (معمولا سیاه). معاملات یه روزه با نمودار های درون روزی نشون داده میشه. هر چه تنوع رنگ بالا تر باشه، قیمت در طول دوره نوسانات بیشتری داشت. ( من از "کلمه "معمولا استفاده کردم برای این که می تونیم بدنه واقعی رو به هر رنگی که میخواییم بسازیم).

  • نمودار های نقطه ای و شکلی

نمودار نقطه ای و شکلی هیچ شباهتی با سه نوع نمودار دیگر که در بالا توضیح داده شده نداره. قبل از معرفی کامپیوتر ها به تجزیه و تحلیل سهام، به طور گسترده استفاده می شد. این روز ها اما تعداد بسیار محدودی از اون استفاده می کنن. این عمدتا به این دلیل هستش که درک اون پیچیده هست و اطلاعات محدودی رو ارائه میده. 

 نمودار قیمت چیست؟ تعریف نمودار قیمت ارز های دیجیتال؛

نمونه نمودار نقطه ای و شکلی: نمودار نقطه ای و شکلی اساسا نوسانات قیمت سهام رودر یه دوره زمانی انتخاب شده نشون میده. در محور عمودی، تعداد دفعات افزایش یا کاهش قیمت سهام رو به میزان خاصی نشون میده

. در محور افقی، فواصل زمانی رو مشخص می کنه. علامت گذاری روی نمودار منحصرا به صورت x و o هست. x تعداد دفعاتی رو نشون میده که سهام تا حد مشخص شده افزایش یافته، در حالی که o نشان دهنده تعداد دفعاتی هست که سهام توسط اون کاهش یافته. مقدار مشخصی که استفاده میشه اندازه جعبه نامیده میشه. این طور مستقیم با تفاوت بین علامت گذاری در محور y مرتبط هست.

مقاله پیشنهادی: تایم فریم در نمودار قیمتی چیست و چه کاربردی دارد؟

نتیجه

حتی اگر تکنیک های مختلف نمودار گیری در دسترس هست، یه روش لزوما بهتر از دیگری نیست. داده ها ممکنه یکسان باشن، اما هر روش تفسیر منحصر به فرد خودش رو با مزایا و معایب ارائه میده. شکست در نمودار نقطه و شکل ممکنه همزمان با شکست در نمودار شمعدانی رخ نده.

سیگنال هایی که در نمودار های شمعدانی موجود هستن ممکنه در نمودار های میله ای ظاهر نشن. نحوه نمایش قیمت اوراق بهادار، چه نمودار میله ای یا نمودار شمعی، با مقیاس حسابی یا مقیاس نیمه لاگ، مهم ترین جنبه نیست. وقتی همه چیز گفته میشه و انجام میشه، این تجزیه و تحلیل عمل قیمت هست که تکنسین های موفق رو از تکنسین های نه چندان موفق جدا میکنه.

 انتخاب روش نمودار گیری برای استفاده به ترجیحات شخصی و سبک تجارت یا سرمایه گذاری بستگی داره. هنگامی که یه روش نموداری خاص رو انتخاب کردیم، احتمالا بهتره به اون پایبند باشیم و یاد بگیریم که چگونه سیگنال ها رو به بهترین شکل بخوانیم. حرکت به جلو و عقب ممکنه باعث ایجاد سردرگمی بشه و تمرکز تحلیل ما رو ضعیف کنه. تجزیه و تحلیل معیوب به ندرت توسط نمودار ایجاد میشه. قبل از این که روش نموداری خود رو به دلیل از دست دادن سیگنال سرزنش کنیم، ابتدا باید به تحلیل خودمون نگاه کنیم. 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد نمودار قیمت چیست؟ تعریف نمودار قیمت ارز های دیجیتال

در مورد نمودار قیمت چیست؟ تعریف نمودار قیمت ارز های دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :8+68 = ?