توکن سوزی چیست و چرا انجام می شود؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "توکن سوزی چیست و چرا انجام می شود؟"


  • 16:02 1403-02-05
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

توکن سوزی چیست و چرا انجام می شود؟ دنیای ارزهای دیجیتال پر از مفاهیم و عبارت های جدیدی هستش که هر کدوم از اونها می تونن یه دریچه تازه ای به سمت ارزهای دیجیتال باز کنن. حتما (token burn) یا (token burning) بارها به گوشتان خورده. اما شاید برای شما سوال باشه که کاربرد توکن سوزی چیست؟ چه معایب و مزایایی داره؟

 در این مقاله از مجموعه مقالات ارز دیجیتال، ابتدا با مفهوم توکن سوزی و اهمیت آن آشنا خواهید شد که در جریان توکن سوزی های پیش رو قرار بگیرین که به معنای حذف دائمی کوین ها از موجودی در چرخشه. بنابراین، این فرآیند به معنای کاهش همیشگی اون ارز در بازار ارزهای دیجیتال خواهد بود. در این مطلب هم درباره سوزاندن کوین به طور کلی صحبت می کنیم و هر درباره توکن سوزی بایننس که یکی از مهم ترین رویداد های سوزاندن سکه در میان تمام بلاک چین ها هستش صحبت خواهیم کرد.

مقاله پیشنهادی: ارز دیجیتال چیست ؟

توکن چیست؟ 

توکن دارایی دیجیتال فاقد بلاکچین مستقل بوده که روی شبکه های بلاکچین دیگر ساخته میشن. مهم ترین کاربرد توکن ها در اپلیکشین های غیر متمرکز یا همان دی اپ ها هستند. بلاکچین اتریوم یکی از معروف ترین بلاکچین هایی هستش که برای پشتیبانی از توکن های های مختلف ساخته شده. 

توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی چیست و چرا انجام می شود؟ 

بهتره قبل از شروع بحث اصلیمون، شمارو با مفهوم توکن سازی آشنا کنیم، تا بتونین مفهوم توکن سازی رو درک کنین. به همین منظور ما در این قسمت اطلاعاتی در مورد توکن سوزی برای شما ارائه می کنیم. حتما اصطلاح توکن سوزی رو شنیدین. توکن سوزی ارز دیجیتال یه کار رایج در دنیای ارزهای دیجیتال بوده که مزیت های زیادی رو به همراه داره.

توکن سوزی به فرایندی گفته میشه که تعدادی از توکن های در حال گردش در یه شبکه ارز دیجیتال برای همیشه نابود می شن و از بین میرن. همچنین حذف کوین ها به معنی ارسال ارزهای دیجیتال به یه ادرس عمومی هست که دسترسی به اون برای هیچ کس امکان پذیر نیست، به عبارتی به فرایند ارسال توکن ها به ادرس کیف پول مرده، توکن سوزی گفته میشه. البته میشه گفت که توکن ها از گردش خارج شده و به اصطلاح سوزونده شدن.

هدف سازنده ها و توسعه دهنده های توکن ها یا ارزهای دیجیتال از توکن سوزی این هستش که ارزش توکن هایی رو در که در گردش باقی می مونن، افزایش بدن. به عبارت دیگه این عبارت شبیه چیزی هست که در حوزه نفت اتفاق می افته که اگه قیمت هر بشکه خام به دلیل اشباع در عرضه کاهش پیدا کنه و تقاضا به نسبت بالا نباشه، کشور های تولید کننده نفت عرضه رو کاهش میدن تا قیمت ها دوباره افزایش پیدا بکنه. 

این کار در دنیای ارزهای دیجیتال نیز اتفاق می افته که که بهش توکن سوزی گفته میشه. در توکن سوزی، تعداد زیادی توکن سوزونده میشه تا قیمت توکن های باقی مونده افزایش پیدا کنه.

مقاله پیشنهادی: توکن سوزی BNB چیست؟

توکن سوزی چیست و چرا انجام می شود؟

 روش های توکن سوزی: 

•    شرکتها و نهاد های صادر کننده توکن، بخشی از توکن های موجود را خریداری و به ادرسی متروک ارسال می کنن؛ این عمل شبیه به باز خرید سهام توسط شرکت هایی مثل اپل و... در بازار بورسه که بر اساس آن شرکت از سود و در آمد حاصل خود، سهامی را از بازار خریداری کرده و در واقع ارزش دارایی سهام داران را افزایش میده.

•    هزینه ای رو به عنوان هزینه تراکنش در نظر گرفته و هزینه دریافتی از گردش خارج میکنه.
استفاده از پروتکل اثبات سوخت proof-of-burn)) که بر اساس سوزاندن توکن به اعضای شبکه حقوق استخراج میکنه؛ البته پروژه های معدودی از این پروتکل استفاده می کنن.

هدف از سوزاندن توکن ارزهای دیجیتال

ممکنه این عمل زیان بار به نظر برسه، ولی سوزاندن توکن های ارز دیجیتال یک رویداد مثبته.سوزاندن توکن یک استراتژیه که توسط پروژه های ارز دیجیتال، برای ایجاد تأثیر مثبت بر قیمت یک توکن در بازار انجام میشه.
فرآیند توکن سوزی واحد های یک ارز دیجیتال خاص رو از گردش خارج می کنه و در نتیجه، عرضه کل اون توکن رو کاهش میده. با کاهش عرضه در گردش، کمبود توکن میتونه باعث افزایش قیمت و بنابراین فزایش سود سرمایه گذاران بشه.
برخی از ارزهای دیجیتال پس از سوزاندن توکن ها، تغییرات قیمت مثبتی را تجربه کردند و روندشان برای مدتی صعود داشته. اگر یک ارز دیجیتال نرخ تورم بالایی داشته باشه، سوزاندن توکن ها میتونه این افزایش رو مهار کنه.

انواع روش های توکن سوزی

 دستیابی به مزایای سوزاندن سکه coin burn)) از طریق مدل های مختلفی حاصل میشه. این مدل ها با لایه پروتکل اصلی بلاک چین ادغام میشه و در نمتیجه بخشی از دی ان ای آن کریپتوکارنسی هستن.

1-الگوریتم های اثبات سوختن proof of brun))

پروژه های ارزهای دیجیتال برای دستیابی به اجماع و توافق از الگوریتم اثبات سوزاندن استفاده میکنن. در اثبات سوزاندن ماینرها به نحوه دیگری عمل میکنن و باید در نابود کردن قسمتی از کوین که در اختیار آنها قرار داره که به اثبات برسونن.

توکن سوزی چیست و چرا انجام می شود؟

اینکه روش های سختی با خود به همراه داره توسعه دهندگان ترجیح میدن از اثبات سوزاندن به عنوان الگوریتم اثبات کار استفاده کنن. یکی از مزایای الگوریتم اثبات سوزاندن نسبت به اثبات کار اینه که به ماینرهای زیاد و سخت افزارهای فراوان برای تأیید و بررسی تراکنش ها نیازی نیست و الگوریتم اجماع، فقط به سوزاندن کوین نیازمند هست.

در شبکه بلاکچین برای سوزاندن توکن از روش های مختلف pob استفاده میشه که در ادامه به اختصار توضیح میدیم:

•    سوزاندن کوین برای پاداش ماینر

قبل اینکه هر کاربر بتونه به عنوان یک استخراج کننده در شبکه ایفای نقش کنه باید بخشی از توکن ها رو از بین برد .

•    سوزاندن کوین برای ایجاد سکه های بومی جدید 

بلاکچین هایی وجود دارن که برای به دست آوردن مقدار متناظر سکه دیجیتال، باید تعدادی کوین رو از بین ببرن و این روش ارزش بالاتری به ارز دیجیتال جدید میده.

•    تعادل درماینینگ و سوزاندن

در این روش سکه های بومی از بین میره تا برای ماینرها پاداش ایجاد بشه. این روش توکن سوزی، بیشتر در شبکه های مبتنی بر اثبات سهام استفاده میشه که از سیستم استیکنیگ برای رسیدن به اجماع کمک میگیره.

    2- شرایط عمومی اقتصادی

زمانی از این روش برای سوزاندن توکن استفاده میشه که توسعه دهندگان میزان فروشی رو تعیین می کنن؛ اما میزان توکن های در نظر گرفته به فروش نمی رسه. دراین شرایط سوزاندن نوکن های باقی مونده به آن ها کمک میکنه تا ارزش دارایی اختصاصی سیستم یا پلتفرم خود را حفظ کنن. 

بنابراین تیم توسعه دهنده توکن ها یا کوین ها رو برای آینده ذخیره نمی کنن و اون ها رو از بین می برن. در پروژه هایی که چنین اتفاقی می افته، سرمایه گذاران به وارد کردن سرمایه بیشتر داخل پروژه تشویق می شوند.

این نوع مکانیزم سوختن یک چارچوب یا برنامه ای اقتصادی برای پروژه هست. این روش به طور مستقیم در کد های لحاظ نشده و می تونه یه بار رخ بده یا به طور مرتب اجرا بشه. از بین بردن توکن های فروخته نشده در عرضه اولیه سکه ico)) مثال خوبی

برای روش هست. برخی از پروژه ها به ارقام انتشار برنامه ریزی شده دست نمی یابن و باعث از بین بردن کوین های مازاد می تونن برای حفظ ارزش کوین آن ها مفید باشه. تیم توسعه، کوین ها رو برای آینده حفظ نمی کنه و با توکن سوزی تلاش می کنه برای سرمایه گذاران ارزش افزوده کوتاه مدت ایجاد کنه. پروژه های بلاک چین که این رویکرد رو دنبال می کنه، تصویر مثبتی از خودشون نزد سرمایه گذاران ایجاد می کنن. 

بازگشت سود به سرمایه گذاران یکی دیگر از اهداف اثبات شده ی سوزاندن توکنcoin burn)) هست. در این حالت، کمپانی توسعه دهنده با استفاده از سود های تراکنش ها، کوین ها رو دوباره می خره. سپس دارایی های خریداری شده از بین می رن و ارزش ارز دیجیتال افزایش می یابه. 
سوزاندن سکه راهی برای دور زدن قوانین امنیته. با برگرداندن سود سرمایه به سرمایه گذاران، ارزهای دیجیتال به عنوان ابزار سرمایه گذاری در نظر گرفته می شوند و نیاز به نظارت رگولاتوری ایجاد میشه.

آیا توکن سوزی روی موجودی کاربران تاثیر می گذارد؟

توکن سوزی چیست و چرا انجام می شود؟

 این یکی از نگرانی های کاربران تازه وارد به حوزه رمز ارزها هست. تصور می کنن که سوزاندن کوین ها یا توکن های شبکه روی موجودی آن ها تأثیر خواهد داشت.
در بالا توضیح دادیم مهمترین هدف رویداد کوین برن حفظ ارزش یک رمز ارز و ایجاد ارزش بیشتر برای سرمایه گذاران هست. اگه بخشی از موجودی کاربران در این فرآیند از بین بره، این هدف نقض می شه.توسعه دهنده یک رمز ارز همیشه با بخشی از سود خود، مثلاً کارمزد تراکنش ها، اقدام به خرید بخشی از توکن ها یا کوین ها از بازار می کنه و بعد اون رو میسوزانه.

سوزاندن توکن چطور انجام می شود؟

به طور کلی، کوین برن به صورت زیر انجام میشه:
1.    دارنده کوین تابع یا دستور توکن سوزی را فرا می خونه و اعلام می کنه قصد سوزاندن مقدار مشخصی از کوین ها رو داره.
2.    سپس تابع، میزان کوین موجود در کیف پول کاربر و معتبر بودن تعداد کوین های اعلام شده تایید خواهد کرد. فقط به اعداد مثبت ترتیب اثر داده می شه.
3.    اگه فرد سکه کافی نداشته باشه یا تعداد اعلام شده معتبر نباشه (مثلاً 0 یا 5-) یابع سوزاندن کوین اجرا نمی شه. 
4.    اگه فرد سکه کافی داشته باشه، تعداد کوین های اعلام شده از کیف پول وی کسر می شه. سپس عرضه کل آن کوین به روزرسانی و کوین ها سوزانده خواهند شد.
اکر تابع کوین برن را برای سوزاندن کوین هایتان اجرا کنید، آن ها برای همیشه از بین می رن. بازیابی دارایی رمز ارزی بعد از سوزاندن شان غیر ممکن هست.

توکن سوزی چیست و چرا انجام می شود؟

توکن سوزی بایننس کوین

فرآیند سوزاندن توکن بیش از هر بلاکچین دیگری در بلاکچین بایننس معروف هست. زیرا سوزاندن توکن بایننس روی قیمت رمزارزها تاثیر بسزایی داره. Binance coin burn توسط پلتفرم بایننس و هر سه ماه یک بار انجام می گیره. این فرآیند در بایننس به ترتیب زیر رخ می ده:
•    یک دارنده ارز دیجیتال، تابع سوزاندن فرا خوانی کرده و تمایلش را برای از بین بردن مقدار مشخصی توکن، اعلام می کنه.
•    سپس قرارداد هوشمند بررسی می کنه که آیا کاربر سکه ها رو در کیف پول خودش داره و تعداد سکه های اعلام شده معتبر هست یا نه.
•    در صورتی که موجودی کافی باشه، تعداد token های اعلام شده از موجودی کیف پول کم می شه. سپس، تعداد کل توکن های در گردش به روز رسانی خواهد شد . به این ترتیب، تعداد مشخصی از چرخه خارج شده .

این فرآیند برگشت پذیره و ارز های دیجیتال که برای سوزاندن به یک قرار داد هوشمند ارسال می شه رو نمی تونه بازیابی کرد . به عبارت دیگه، قرار داد bnb دارای تابعی به نام «سوزاندن»که در هر زمان در دسترس تمام کاربران هست.
این تابع در هر زمان، در دسترس همه کاربران قرار داره و به فراخوانی تابع سوزاندن، توکن ها رو برای همیشه از گردش خاج می کنه. تمام توکن های سوزانده شده به عنوان یک تراکنش در بلاکچین ثبت می شه. به این معنی که فرآیند کاملاً شفاف و تمام کاربران می تونن تایید کنن که توکن ها از چرخه خارج شده.

بلافاصله بعد از فرآیند توگن سوزی، بایننس به وسیله انتشار یک اعلامیه رسمی، تعداد bnb سوزانده شده را به اطلاع همه می رسونه.(بر اساس حجم معاملات در آن سه ماهه) تراکنش های مربوط به coin burn، عمومی ( شفاف و قابل مشاهده و اعتبار سنجی برای همه ) و غیر قابل بازگشتند و به طور دائم در بلاکچین ثبت می شه.

مزایای توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی چیست و چرا انجام می شود؟

 توکن سوزی چندین مزیت داره. مهم ترین مزیت سوزاندن توکن همانطور که گفتیم ارزش افزوده و افزایش ارزش توکن های باقی مانده هست. میتونیم ارز استلار xlm رو مثال بزنیم که با سوزوندن 55 میلیارد توکن خودشون، ارزش این توکن رو افزایش دادن و با این کار 25 درصد قیمت اون رو بالا بردن. از نگاه کلی، توکن سوزی رو می تونیم هدیه ای به جامعه سرمایه گذاران بدونیم.

مثلاً اگه پروژه x توکن سوزی انجام بده، موجودی توکن کاهش و در نتیجه ارزش توکن افزایش میده. ارزش رمزارز ها مانند بازارهای دیگه بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می شه و در صورت کاهش عرضه، مسلما قیمت افزایش پیدا میکنه مگر اینکه عاملی باعث کاهش قیمت آن بشه. 

همچنین گاهی شرکت ها برای امنیت خاطر سرمایه گذاران توکن سوزی انجام میدن. در این حالت دوران عرضه اولیه توکن یا کوین، فرایند توکن سوزی انجام می گیره. در فرآیند عرضه اولیه، توکن های زیادی صادر شده و وارد بازار می شن، احتمال داره که افزایش عرضه باعث از بین بردن تعادل بین عرضه و تقاضا شده و در نتیجه قیمت توکن مورد نظر کاهش پیدا کنه. توکن سوزی این اثر را خنثی و از کاهش ارزش جلوگیری می کنه.

 معایب توکن سوزی: آیا سوزاندن توکن همیشه سودآوراست؟

بطور کلی چند نکته مهم در مورد کوین برن وجود دارن که باید به اون ها توجه کنیم
•    تضمینی برای افزایش ارزش اون ارز دیجیتال بواسطه توکن سوزی نیست.
•    بسیاری از سرمایه گذاران از توکن سوزی سود چندانی نمی برن.
توجه داشته باشیم که توکن سوزی در ارز دیجیتال می تونه تنها بهانه ای به قصد فریب سرمایه گذاران باشه.

توکن سوزی چیست و چرا انجام می شود؟

شایعه پراکنی در مورد توکن سوزی

گاهی دیده شده که توسعه دهندگان با انتشار اخبار توکن سوزی، تنها قصد ایجاد روند صعودی در نمودار ارز خود دارن و این توکن سوزی هرگز اتفاق نمی افته. 

  • مراقب توکن سوزی جعلی باشید!

همچنین گاهی توسعه دهندگان، یک ادرس برای توکن سوزی در فضای مجازی انتشار میده و در واقع این آدرس چیزی نیس جر آدرس کیف پول خودشون!

  • هشدار: توکن سوزی به قصد فریب افکار عمومی 

دقت به نحوه توزیع یک ارز یا اقتصاد توکنی آن، بسیار مهمه و نشون میده که چند درصد از نوکن ها در اختیار چه کسانی هست. بسیاری از سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری، به توکنومیک یک ارز توجه می کنن. به همین علت گاهی دیده می شه که توسعه دهندگان توکن ها رو به قصد فریب جامعه میده. 
این روش بیشتر به عنوان راهی برای پنهان کردن آدرس کیف پول نهنگ هایی به کار میره که بخش بزرگی از یکی ارز دیجیتال رو در اختیار داره. 

توکن سوزی چیست و چرا انجام می شود؟

مقاله پیشنهادی: توکن اجتماعی چیست؟

جمع بندی و نتیجه 
در این مقاله، سعی کردیم به زبانی ساده شما رو با تمامی مفاهیم پیرامون توکن سوزی token burning)) آشنا کنیم.نکته اصلی در توکن سوزی اینه که پروژه ها ممکنه که برای حفظ ارزش توکن خود، دست به سوزاندن حجم معینی از این توکن ها بزنن و به این ترتیب، توکن سوزی می تونه به عنوان یک ابزار ضد تورم استفاده شه.

دلایل زیادی برای مفید بودن سوزاندن توکن وجود داره. فراموش نکنین که همه چیر به احساسات معامله گران وابسته هست. اگه تریدرهای ارز دیجیتال یک توکن سوزی رو ارزشمند ارزیابی کنن، بی شک قیمت بالا می ره، برعکس اگه یک توکن سوزی، هر چند با ارزش از سوی جامعه ارز دیجیتال استقبال نشه، تأثیری در قیمت نداره. 

هنگام شنیدن خبر توکن سوزی و پیش از خرید ارز مورد نظر، حتما تحقیقات خودتون رو انجام بدین تا ارزی بی ارزش رو وارد پورتفوی خود نکنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد توکن سوزی چیست و چرا انجام می شود؟

در مورد توکن سوزی چیست و چرا انجام می شود؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+32 = ?