رپد توکن wrapped token چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "رپد توکن wrapped token چیست؟"


  • 21:02 1403-02-05
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

رپد توکن wrapped token چیست؟ با پیشرفت دنیای ارزهای دیجیتال، تریدرها برای رفع نیازهاشون انتظارات زیادی زیادن. بلاک چین ها برای جوابگویی به این نیازها روز به روز توکن های کاربردی تر و خدمات جدید ارائه میکنن، تا پاسخگویی توقعات سرمایه گذاران باشند.

مسلما اگر در بازار ارزهای دیجیتال خرید و فروش میکنید میدونید که، هر توکن بلاک چین مخصوص خودش داره و هیچ توکنی نمیدونه در بلاک چین توکن های دیگه چی میگذره. شاید اتفاق افتاده که به ذهنتون برسه چه خوب میشد، که مثلا با بیت کوین به راحتی و به طور مستقیم میتونستیم توکن های اتریوم رو بخریم یا در دیفای سرمایه گذاری کنیم.

برای اینکه هر توکن در شبکه مخصوص به خودش هست و نمیتونیم اونا رو به بلک چین های دیگه به راحتی انتقال بدیم. برای اینکه بشه تریدرها به راحتی این کار رو انجام بدن و برای خرید و فروش در بلاک چین های مختلف بتونن مستقیم عمل کنیم رپد توکن رو عرضه کردند. 

در این مقاله قصد داریم، به مفهموم دقیقی از رپد توکن بپردازیم، این که رپو توکن های کاربردشون چیه؟ معایب و مزایای رپد توکن ها رو باهم بررسی کنیم. و به رپد توکن هر بلاک چینی اشاره کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رپد توکن ها با ما همراه باشید.

مقاله پیشنهادی: ارز دیجیتال چیست؟

رپد توکن wrapped token چیست؟

رپد توکن wrapped token چیست؟

قبل از اینکه به توکن رپد بپردازم، اجازه بدین معنی واژه wrap رو در زبان فارسی بیان کنیم، wrap در لغت به معنی بسته بندی کردی، پیچیدن چیزی هستش. اما در عبارت wrapped token معادل فارسی نداره که مفهوم دقیق رو برسونه، پس از واژه رپد توکن استفاده میکنیم. در فناوری بلاک چین اصطلاحا به دسته ای از توکن ها رپد گفته میشه که برای معاملات در بلاک چین های مختلف مورد استفاده قرار میگیره.

رپد توکن ارز رمزنگاری شده از یک ارز دیجیتال دیگر است. ارز رپد توکن دقیقا با ارزش کوینی که براساس اون به وجود امده بستگی داره. رپد توکن ها قابلیت بازخرید دارن. منظور از باز خرید این است که میتوان رپد توکن رو به نهاد اصلی صادرکننده برگردوند و توکن اصلی دریافت کرد. رپد توکن ارزش توکنی رو نشون میده که متعلق به یک بلاک چین دیگه هست.

رپد توکنی هست که تبادل توکن ها رو در پلتفرم های مختلف امکان پذیر کرده. توکن های رپد امکان به کارگیری دارایی های غیر بومی در بلاک چین ها و ایجاد پل ارتباطی بین شبکه ها و تعامل پذیری در دنیای رمزارزها رو فراهم میکنه. در اینجا میشه گفت، رپد توکن تونسته با فراهم سازی انتقال ارزش یک توکن به بلاک چین دیگر، قابلیت همکاری در بین بلاک چین ها رو افزایش بده.

چگونگی کارکرد رپد توکن ها

 رپد توکن wrapped token چیست؟

 توکن های رپد توسط ارائه دهنده ها ارائه میشن، که بایستی مقدار معادل دارایی ها رو داشته باشن. ارائه دهنده میتونه یک فرد یا کیف پول چند امضایی، سازمان مستقل خود گردان غیرمتمرکز (DAO) و یا حتی قرار دادهای هوشمند (Smart Contract) باشه. 

اگر بخواهیم با یک مثال توضیح کامل تری از گفته ها داشته باشیم، میتونیم به رمزارز WBTC که یک توکن رپد هست اشاره کنیم. رمزارز WTBC در اصل رپد بیت کوین است که با استاندارد ERC20 در بستر بلاک چین اتریوم ارائه میشه. پس میتونیم بگیم با توکن WTBC مبادله بیت کوین در شبکه اتریوم امکان پذیر است. پس ارائه دهنده رمزارز WBTC به ازای هر واحد از این توکن یک بیت کوین ذخیره میکنه. برای اثبات وجود این بیت کوین ها، ذخیره سازی در یک شبکه بلاک چین صورت میگیره.

فرآیند صدور رپد توکن ها به این شکل است، کاربر به مقداری که رپد کوین نیاز داره، به صادر کننده کوین مد نظرش رو که قرار در بلاک چین انتخاب شده قرار بگیره ارسال میکنه. از طرفی ارائه دهنده به همان میزان رپد کوین بر روی شبکه مد نظر ارسال میکنه. زمانی هم که کاربر بخواد کوین ها رو باز بگیره، این عمل به صورت برعکس انجام میشه. در واقع وظیفه ارائه دهنده ایجاد رپد کوین و در صورت نیاز از بین بردن اون هستش. 

اگر بخواییم این فرایند رو با توکن WBTC بیان کنیم، شما در نظر بگیرین کاربر به اندازه که توکن WBTC در بلاک چین اتریوم لازم داره به ارائه دهنده بیت کوین میفرسته. ارائه دهنده با تبدیل بیت کوین ها به رپد توکن WBTC اونا رو به شبکه اتریوم ارسال میکنه. که در صورت نیاز دوباره کاربر به بیت کوین میتونه این روند رو برعکس طی کنه. یعنی رمزارزWBTC  رو به بیت کوین تبدیل کنه و به بلاک چین خودش بازگردونه. که ایجاد و از ین بردن WBTC توسط یک DAO صورت میگیره.

اگر فکر میکنید تتر یک رپد توکن است سخت در اشتباهید. رمزارز تتر هم پشتوانه داره ولی تفاوتش اینجاست که پشتوانه تتر یک ارزفیات مثل (دلار، پوند، یورو و...) است و قیمتش معادل ارز فیاتی است که تتر رو پشتوانی میکنه که استبیل کوین خونده میشه. پشتوانه رپد کوین یک ارز دیجیتالی هستش و معادل قیمتیش برابر با کوینی است که وابسته به اون صادر شده.

مزایا و محدودیت های رپد توکن

رپد توکن wrapped token چیست؟

رپو توکن هم مثل هر توکنی دیگه ی مزایا و معایبی داره. که برای استفاده از این توکن بهتر با مزایا و معایب آشنا بشین و بعد اقدام استفاده کنین. چون که به احتمال بالا در عمکردتون تاثیر گذار هست.مزایایی wrapped token عبارتند از:

•    قابلیت جابه جایی

بزرگترین مزیت و دلیل که باعث به وجو امدن رپد توکن شده قابلیت جابه جایی در بلاک چین های متفاوت هستش. به طور مثال الان کابران میتونن از بیت کوین در شبکه اتریوم از طریق wrapping استفاده کنن.

•    نقدینگی

به دلیل اینکه رپد توکن ها رو بدون محدودیت میشه در بلاک چین های غیر بومی معامامله کرد و از طریق سیستم های متمرکز و غیرمتمرکز تراکنش انجام داد. میتونن به طور قابل توجهی نقدینگی دارایی رو افزایش بدن.

•    سرعت تراکنش

سرعت تراکنش ها افزایش پیدا میکنه.  به عنوان مثال، ارسال BTC در بلاک چین بیت کوین بیشتر از ارسال WBTC در شبکه اتریوم زمان میبره.

•    هزینه تراکنش

هزینه های که برای تراکنش ها باید پرداخت بشه، در برخی از مواقع برای تراکنش رپد توکن ها کمتر از توکن هی اصلی است.

•    امنیت

رپد کردن توکن امنیت بیشتری به دارایی شما میبخشه. چون کنترل بیشتری روی کلیدهای خصوصی دارین.    

•    حذف واسطه ها

با استفاده از رپد توکن ها میشه واسطه ها برای معاوضه ی توکن ها در دو شبکه متفاوت رو حذف کرد. کنار گذاشتن واسطه میتونه از وجود بعضی از مشکلات در موقع معاوضه جلوگیری کنه.

محدودیت های wrapped token

•    متکی به متولی

برای تبدیل کویت به رپد توکن باید توسط نهاد حضانتی انجام بگیره که ما رو متکی به خودش میکنه. پس برای تبدیل کوین به رپد توکن باید متکی به متولی باشیم. که ممکن فرآیند تبدیل به درستی صورت نگیره، و رپد توکن هامون داری نقص باشه. 

•    متمرکز بودن

هدف از ارزرمزها ایجاد فضای فضای غیر متمرکز است. ولی به دلیل اینکه رپد توکن ها توسط یه متولی صادر میشن متمرکز شمرده میشن. چون وقتی رپد توکن ها ساخته میشن توسط خود بلاک چین انجام نمیشه، بلکه توسط یک برنامه مرکزی جدا انجام میشه.

•    هزینه های تبدیل

از معایبی که میتونیم در مورد رپد توکن بگین پرداخت هزینه بابت تبدیل باید پرداخت کنیم و اگر بخواهیم رپدتوکن رو به کوین تبدیل کنیم بازم شامل هزینه میشه.

مقاله پیشنهادی: اصطلاحات کاربردی در ارز های دیجیتال

انواع رپد توکن

در این قسمت از مقاله رپد توکن wrapped token چیست؟ به انواع رپد توکن اشاره میکنیم که عبارت اند از:    

رپد توکن wrapped token چیست؟

•    توکن رپد برداشت نقدی (Cash-settled): توکن های که قابلیت تبدیل به دارایی پایه خود رو ندارن. 
•    توکن رپد برداشت غیر نقدی (Redeemable):توکن های که تبدیل به دارای اصلی شون ممکن است.
•    NFT های رپد: NFTها از یک استاندارد مشخص تبعیت نمیکنن. هر NFT واسه خودش راط برنامه نویس مستقلی تعریف میکنه. که ارزش برای ساخت و ارسال توکن و نمایش متا داده ها استفاده میشه. NFT های رپد امکان تعامل NFTها با یکدیگر یا وثیقه گذاری در پلتفرم های دیگر رو در اختیار کاربران قرار میده.

رپد توکن در بلاک چین های مختلف    

  • رپد توکن در اتریوم

رپد توکن ها در اتریوم مبتنی بر استاندارد ERC-20 ساخته شده ان، شما با این حساب میتونید از توکن های در شبکه اتریوم استفاده کنید که اصالتا از بلاک چین اتریوم نیستن. برای رپد شدن توکن ها در اتریوم باید توجه داشته باشین که در فضای اتریوم هزینه سوختی معادل کارمزد سوخت دارن. فرایند ایجاد هر رپد توکن کاملا متفاوت از رپد توکن های دیگه است.

نمونه ای از رپد توکن در بلاک چین اتریوم میتونیم به WETH اشاره کنیم. دلیل به وجود امدن این توکن این بود که، رمزارز اتر، کوین شبکه اتریم هست ولی براساس استاندارد ERC-20 عمل نمیکنه چون قبل از اضافه شدن این استاندارد به شبکه، کوین اتر وجود داشت. بسیاری از کاربران با مشکل روبه رو شدن، زیرا بسیاری از برنامه های بارگذاری شدم غیرمتمرکز بر روی بلاک چین اتریوم نیاز به تبدیل بین اتر و استاندارد ERC-20 داشت. برای حل این مشکل، توکن WETH که یک رپد توکن، رمزارز ETH با استاندارد ERC-20 است پدید امد.

  • بایننس اسمارت چین

میتونید از بیت کوین، اتریوم و خیلی از رمزارزهای دیگه رو برای استفاده در اسمارت چین بایننس به رپد کوین تبدیل کنید. بایننس بریچ به شما امکان این رو میده که دارایی های رمزنگاری خودتون برای استفاده در اسمارت چین بایننس به صورت رپد توکن که باید مبتنی بر استاندارد BEP20 باشد رو ایجاد کنید، و با انتقال دارایی ها به اسمارت چین میتونید برای معامله و یا خدمات دیگری که در این بستر برای شما فراهم است استفاده کنید. مسلما برای ایجاد رپد توکن ها در این بستر مستلزم پرداخت کارمزد هستین ولی در پلتفرم اسمارت چین بایننس درصد کارمزد دریافتی از کاربران خیلی کمتر از بلاک چین های دیگر است.

معروف ترین رپد کوین 

رپد بیت کوین معروف ترین نمونه در توکن های رپد هست. هدف از تولید رپد بیت کوین این بود که قابلیت نقدینگی بیت کوین رو با انعطاف پذیری توکن های با استاندارد ERC-20 ترکیب و در شبکه اتریوم استفاده کنه.همان طور که میدنین از بیت کوین نمیشه در تراکنش های دیفای استفاده کرد. رپد بیت کوین با قابلتی که داره میتونه جایگین کوین اصلی بشه و در اکو سیستم دیفای یا هر اپلیکیشن غیرمتمرکز دیگر در بلاک چین اتریوم مورد استفاده قرار بگیره.

رپد توکن wrapped token چیست؟

با رشد قابل توجهی که دیفای در حوزه وام دهی و آپشن مشتقات کرده وجود رپد بیت کوین از واجبات بود. درسته ارزش رپد بیت کوین با بیت کوین اصلی برابر است ولی کاربردهای زیادی داره. که از همه مهم تر استفاده از کاربردهای دیفای رو افزایش داده.
میتونیم بگیم هرکسی که بیت کوین داره، میتونه با اتصال به کیف پول خود به صورت کاملا غیرمتمرکز از طریق قراردادهای هوشمند، بیت کوین خودش رو به عنوان وام واگذار کنه و سالانه سود ثابتی رو دریافت کنه.

از طرف وام گیرنده نیز در همان حال میتونه ارز دیجیتال خودش رو به عنوان وثیقه استفاده کنه. تا زمانی که توانای پرداخت اقساط رو نداشت، وثیقه به صورت خودکار به کیف پول وام دهنده واریز بشه.وام دهنده با استفاده از این نوع تامین مالی، حتی زمان که بازارها سیر نزولی دارن و ارز دارایی افت میکنه. میتونه سود داشته باشه.

سرمایه گذاری در رپد کوین ها

رپد کوین ها در بازار رمزارزها به عنوان یک سرمایه گذاری با سود بالا شناخته میشن. همون طور که توضیح داده شد با قابلیت رپد کوین ها در دیفای نقش مهمی رو در آینده رمزارزها بازی میکنه. کمتر از یکسال از ضرب اولین رپد کوین حدود 800 میلیون دلار بیت کوین به WBTC تبدیل شده.
رپد توکن های متعددی از بیت کوین از سازمان های مختلفی که اون ها رو حمایت مبکنن ساخته شده. به چند نمونه معروف از رپد بیت کوین های ساخته شده که در بستر اتریوم کاربرد داره اشاره میکنم: renBTC, wanbtc, Tbtc, WBTC, Sbtc

امنیت توکن های رپد شده توسط بیت کوین

رپد توکن ها از دید فنی کاملا توکن امنی محسوب میشن، که از مکانیسم های امنیتی شبکه ای که بر روی اونا راه اندازی شده مثل اتروم و بایننس استفاده میکنه. از طرفی چون رپد توکن حضانتی هست نیاز به نگهبانی داره. که نگران کننده است، در نظر داشته باشین نهادی که کوین های اصلی رو نگهداری میکنه اگر اونا رو به شخص دیگه ی انتقال بده یا توسط هکرها به سرقت بره، رپد کوینی که وابسته به اون رو کاملا بی ارزش میشه.

پی میبریم که نحوه نگهداری کوین اصلی امنیت رپد کوین رو تعیین میکنه. کاربران وقتی تصمیم به تبدیل کوین به رپد توکن میکنن باید به سازمانی که پل رابط هست از چند جهت اطمینان پیدا کنن مثل، پشتیبانی بیمه، ضمانت نامه سازمانی. بهترین انتخاب برای پل رابط سازمان های غیر متمرکز با مدیریت قراردادهای هوشمند است. در این حالت دیگه نیاز نیس به شخص ثالثی اعتماد داشته باشین و کاربر فقط با قراردادهای هوشمند که غیرقابل تغییر با مهر زمان اعتماد میکنن.

مقاله پیشنهادی: بلاکچین چیست؟

کلام آخر

در مقاله رپد توکن wrapped token چیست؟ با ما همراه بودید. متوجه شدیم که رپد توکن چیه و چه کاربردی داره. اگر زیاد در بازارهای رمزارزها حرفه ای نیستید نیاز نیس که اقدام به تبدیل کوین هاتون کنید. میتونید رپد کوین ها رو از صرافی های که این نوع کوین رو پشتیانی میکنن خرید و فروش کنین و از قابلیت هاش استفاده کنین. 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد رپد توکن wrapped token چیست؟

  1. علی (1401/06/24)

    مرسی بابت توضیحات

  1. فرشاد (1401/06/29)

    سلام مقالاتتون خیلی مفید مرسی از زحماتی که میکشید فقط منبع اینا رو هم بیان کنید ممنون میشم هر مقاله سورس داشته باشه بهتره بیشتر از چه سایتایی استفاده میکنید برای مقالات ؟

در مورد رپد توکن wrapped token چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+79 = ?