آپدیت مرج اتریوم چیست؟(دقیق ترین تاریخ مرج اتریوم)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "آپدیت مرج اتریوم چیست؟(دقیق ترین تاریخ مرج اتریوم)"


  • 06:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

آپدیت مرج اتریوم چیست؟ و چه زمانی اتفاق می افتد؟؛ احتمالا شما هم یه چیزایی در مورد بروزرسانی اتریوم (Ethereum) به نسخه اتریوم 2 شنیده باشین. آپدیت مرج اتریوم اهمیت زیادی رو برای این شبکه داره و توسعه دهنده های این بلاک چین سال هاست که دارن بی وقفه برای این هدف تلاش میکنن.

همونطور که میدونین اتریوم محبوب ترین شبکه بلاک چینی شناخته میشه و با قابلیت قرارداد هوشمندی که داره، زمینه رو برای فعالیت هزاران برنامه غیر متمرکز فراهم کرده؛ اما این شبکه نمیتونه که تمامی تراکنش های کاربرهای خودش رو به درستی مدیریت کنه و با توجه به شلوغی بیش از حد این بلاک چین، مشکلات و محدودیت هایی برای تراکنش های کاربر ها بوجود اومده. Ethereum Merge راه حلی برای عبور از مشکلات مقیاس پذیری اتریوم است.

در این مقاله قصد داریم که به طور کامل شرح بدیم بروزرسانی اتریوم یا Ethereum Merge چیست؟ و تاریخ مرج اتریوم رو هم به طور دقیق براتون مشخص کنیم. در صورتی که شما هم به اتریوم و رمز ارز اتر (Ether) علاقه مند هستین و یا اینکه دوست دارین در مورد سرنوشت این شبکه بعد از آپدیت مرج اتریوم بدونین، این مطلب رو به هیچ عنوان از دست ندین.

مقاله پیشنهادی: ارز دیجیتال چیست؟

آپدیت مرج اتریوم چیست؟ (دقیق ترین تاریخ مرج اتریوم) 

آپدیت مرج اتریوم چیست؟

عبارت مرج اتریوم (Ethereum Merge) یا The Merge ETH یکی از مراحل تکامل و رشد شبکه اتریوم است که قراره طی اون، الگوریتم اجماع گواه اثبات کار (POW) که اتریوم از ابتدای پیدایشش از اون استفاده میکرد به الگوریتم اجماع گواه اثبات سهام (POS) تغییر کنه. دلیل انجام این آپدیت اتریوم رو میتونیم به مشکلات مقیاس پذیری اون مربوط بدونیم.

در سال های گذشته به دلیل افزایش بیش از حد برنامه های غیر متمرکز در شبکه اتریوم، میزان سرعت این شبکه بسیار پایین اومده بود و هزینه های مربوط به کارمزد تراکنش ها هم بیشتر از همیشه شده بود. این موضوع رقبای جدیدی رو برای اتریوم بوجود آورد که محدودیت های این شبکه رو نداشتن. اما بروزرسانی اتریوم به اتریوم 2 تمامی محدودیت های این شبکه رو از بین میبره.

البته کاملا طبیعی هستش که چنین آپدیت بزرگی تا چه حد میتونه سخت و دشوار باشه و با توجه به ابعاد گسترده ای که داره، انجام یک باره اون ممکن نباشه؛ به همین دلیل هم تیم توسعه دهنده Ethereum برنامه مشخصی رو برای اجرای مرحله به مرحله این آپدیت در نظر گرفتن. تا به الان بخش بزرگی از آپدیت مرج اتریوم انجام شده. البته این انتهای مسیر ارتقا اتریوم نیست و تیم این بلاک چین برنامه های بیشتری رو برای بروزرسانی اتریوم در آینده دارن.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشین تا علاوه بر بررسی اهمیت آپدیت مرج اتریوم و تغییر الگوریتم های آن به اثبات سهام، مراحل انجام The Merge ETH رو هم مورد بررسی قرار بدیم.

منظور از الگوریتم اجماع اثبات سهام چیست؟

همونطور که میدونین بلاک چین یک شبکه غیر متمرکز هستش؛ به عبارت دیگه نظارت و کنترل بر روی این شبکه بلاک چینی به عهده هیچ حکومت، سازمان و یا نهاد مرکزی و واحدی نیست. در شبکه های غیر متمرکزی مثل بلاک چین اتریوم، نظارت و مدیریت شبکه به شکلی کاملا خودکار و توسط کاربرها، اعتبارسنج ها و نودها انجام میشه.

آپدیت مرج اتریوم چیست؟ (دقیق ترین تاریخ مرج اتریوم) 

کاربرهای یک شبکه باید بتونن که برای تایید تراکنش های صورت گرفته و انجام گرفتن امورات مربوط به یک شبکه بلاک چینی، با هم به توافق برسن. رسیدن به یک نظر واحد تو چنین شبکه هایی تنها به وسیله یک روش اجماع صورت میگیره که طبق نظر اکثریت اعضای شبکه انجام میشه. به عبارت دیگه، رسیدن به یک نظر واحد تنها با کمک الگوریتم های اجماع امکان پذیر است. 
الگوریتم های اجماع انواع مختلفی را دارن و هر شبکه با توجه به سیاست هایی که داره، از الگوریتم های متفاوتی ممکنه استفاده کنه.

الگوریتم اثبات کار یا Proof Of Work

اولین الگوریتم اجماع در شبکه های بلاک چینی، الگوریتم اثبات کار یا Proof Of Work نامیده شده. هدف از آپدیت مرج اتریوم هم اینه که این الگوریتم رو در شبکه اتریوم تغییر بده. این در حالیه که شبکه بیت کوین به عنوان اولین بلاک چین دنیای ارزهای دیجیتال از الگوریتم اثبات کار یا Proof Of Work استفاده میکنه.

 تو این الگوریتم برای اینکه استخراج بلوک ها به درستی انجام بشه، باید داده های پیچیده ریاضی مختلفی به وسیله دستگاه های پردازشی قدرت مندی که ماینر (Miner) نامیده میشن، محاسبه بشن و پاسخ درستی برای معادلات اونها پیدا بشه. البته به این روش انتقادات زیادی وارد شده، چرا که دستگاه های ماینر برای فعالیت خودشون، به مصرف برق بالایی نیاز دارن و باعث آلودگی های زیست محیطی میشن.

اثبات سهام یا Proof Of Stake

با توجه به مشکلاتی که در الگوریتم POW وجود داره، نوع دوم الگوریتم اجماع که اثبات سهام یا Proof Of Stake نام داره و انرژی کمتری رو هم مصرف میکنه، مورد توجه بسیاری از شبکه های جدید و فعالان بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته. شبکه های بلاک چینی که از این الگوریتم استفاده میکنن، دیگه نیازی به دستگاه های گران قیمت ماینینگ ندارن و شانس هر فرد برای پاداش گرفتن، با توجه به میزان رمز ارزهایی که داره، مشخص میشه.

تو این روش کاربرها باید دارایی خودشون رو در سیستم قفل کنن که به اون استیکینگ (Staking) یا سهام گذاری ارزهای دیجیتال هم گفته میشه. این فرآیند برای تامین امنیت شبکه و بررسی و تایید تراکنش هایی که بر روی هر بلاک چین انجام میشن، اهمیت داره. افرادی که با استیک رمز ارزهای خودشون به امنیت شبکه کمک میکنن و در ازای این کار پاداشی به شکل ارز دیجیتال به اون ها داده میشه.

هدف اتریوم از تغییر الگوریتم خود به اثبات سهام چیست؟

شبکه اتریوم رو میتونیم یکی از قدیمی ترین بلاک چین ها در بازار ارزهای دیجیتال بدونیم. این شبکه از همون زمانی که بوجود اومد، الگوریتم اجماع اثبات کار رو برای تایید تراکنش های شبکه خودش انتخاب کرده بود؛ اما بنا به دلایلی تیم توسعه دهنده این رمز ارز تصمیم گرفتن که با کمک بروزرسانی اتریوم، الگوریتم این شبکه رو به اثبات سهام تغییر بدن.

آپدیت مرج اتریوم چیست؟ (دقیق ترین تاریخ مرج اتریوم)

به طور کل برای بررسی این موضوع که هدف از مرج اتریوم چیست؟ باید به دنبال دلایلی باشیم که تیم توسعه دهنده این شبکه با استناد به اونها قصد دارن، الگوریتم های این شبکه رو تغییر بدن. 
موارد زیر تعدادی از مهمترین دلایل مطرح شده برای آپدیت مرج اتریوم است:

•    استفاده از اثبات سهام کمک میکنه که ایجاد بلوک های جدید در زنجیره اتریوم، به دستگاه های پر مصرف ماینر وابسته نباشه. به این ترتیب اتریوم رمز ارزی خواهد شد که دوست دار محیط زیست است و انرژی کمتری هم برای تولید واحد های جدید این ارز مصرف میشه.
•    بنیاد اتریوم این طور عنوان کرده که آپدیت مرج اتریوم و استفاده از الگوریتم اثبات سهام، میتونه کارایی این شبکه رو تا حد زیادی افزایش بده. همچنین با کمک این الگوریتم جدید میزان مصرف انرژی این شبکه هم تا 99.95 درصد میتونه کاهش پیدا کنه.
•    از دلایل دیگه برای تغییر الگوریتم اثبات کار در شبکه اتریوم به اثبات سهام رو میتونیم کاهش تمرکز در شبکه بدونیم. استفاده از الگوریتم جدید POS میتونه خطر تمرکز در شبکه رو به میزان زیادی کاهش بده و در نتیجه امنیت بیشتری برای شبکه بوجود بیاد.

به طور کلی مواردی که ذکر کردیم از جمله از اصلی ترین دلایلی هستن که برای مرج اتریوم و تغییر الگوریتم اصلی بلاک چین Ethereum از اثبات کار به اثبات سهام ذکر شده است. در حال حاضر تایید تراکنش ها بر روی شبکه اتریوم به شکل ترکیبی و هیبریدی به وسیله زنجیره بیکن (Beacon Chain) انجام میشه و با آپدیت مرج اتریوم نهایی سازی میشه.در ادامه با ما همراه باشین تا بیشتر در مورد مرج اتریوم و زنجیره بیکن در اون صحبت کنیم.

زنجیره بیکن و نقش آن در مرج اتریوم چیست؟

زنجیره بیکن یا بیکن چین(Beacon Chain) رو میتونیم یه بلاکچین بدونیم که در هسته اتریوم 2 قرار گرفته. به طور کلی این شبکه با قوانینی بوجود اومده و توسعه پیدا کرده که به الگوریتم اثبات سهام ایجاد شده تو شبکه نظارت داشته باشه. همچنین این شبکه وظیفه بوجود آوردن بلاک های جدید رو هم به عهده داره، اما نمیتونه که قرارداد های هوشمند اتریوم رو اجرا کنه.

بیکن چین رو میتونیم به عنوان فاز اولیه ی ایجاد تغییرات عمده تو شبکه اتریوم بدونیم که الگوریتم اثبات سهام رو وارد این شبکه کرده. به همین دلیل هم با اجرایی شدن بیکن چین، اتریوم به یک شبکه هیبریدی از اثبات کار و اثبات سهام تبدیل شده و از هردو مکانیسم بهره مند است.
به طور کلی برای توصیف زنجیره بیکن یا بیکن چین میتونیم اینطور عنوان کنیم که:
•    زنجیره بیکن برخلاف شبکه اصلی اتریوم که همچنان از الگوریتم اثبات کار استفاده میکنه، بر اساس یک الگوریتم اجماع اثبات سهام توسعه پیدا کرده است. در واقع فعالیت زنجیره بیکن رو تا به الان میتونستیم که به عنوان یک شبکه آزمایشی برای اتریوم 2.0 در نظر بگیریم.
•    بیکن چین به موازات زنجیره اتریوم که شبکه اصلی این بلاک چین است، قرار گرفته و در تاریخ 1 دسامبر سال 2020 اجرایی شده. در حال حاضر بیش از 375 هزار اعتبار سنج مختلف بر روی این شبکه فعالیت دارن. از زنجیره بیکن به عنوان اولین مرحله از آپدیت مرج اتریوم یاد میشه که تا به الان هم با موفقیت فعالیت خودش رو انجام داده.
•    مرحله بعدی که بعد از زنجیره بیکن، برای بروزرسانی اتریوم منتظرش هستیم، مین نت (Main net) نام داره. این مرحله که به منظور ادغام دو زنجیره مختلف بلاک چین اتریوم هستش، مرج اتریوم یا Ethereum Merge (The Merge ETH) نامیده شده.

همونطور که گفته شد، ورود الگوریتم اثبات سهام به زنجیره اتریوم، قبل از آپدیت مرج اتروم و به وسیله زنجیره بیکن انجام شده. البته این شبکه همچنان با هدف خودش فاصله داره و مسیرش رو به طور کامل طی نکرده. برای این که اثبات سهام در اتریوم به طور کامل جایگزین اثبات کار بشه، باید آپدیت مرج اتریوم رو به طور کامل پشت سر بذاریم.

 تاریخ مرج اتریوم چه زمانی است؟

یکی از مهمترین سوالاتی که در مورد مرج اتریوم وجود داره، تاریخ بروزرسانی اتریوم است. به همین دلیل قصد داریم که تو این بخش از مقاله اپدیت مرج اتریوم چیست؟ در مورد تاریخ مرج اتریوم اطلاعاتی رو بهتون بدیم.تاریخ و زمان دقیق مرج اتریوم تا همین اواخر به طور دقیق مشخص نبود، ولی اخیرا زمان و تاریخ بروزرسانی اتریوم به شکل دقیق مشخص شده.

آپدیت مرج اتریوم چیست؟ (دقیق ترین تاریخ مرج اتریوم)

طبق محاسبات صورت گرفته، ادغام دو زنجیره اتریوم قراره که در تاریخ 15 سپتامبر سال 2022 انجام بشه که به تاریخ شمسی معادل با روز پنج شنبه 24 شهریور سال 1401 می باشد.

با توجه به اینکه آپدیت مرج اتریوم قراره که همین روزها اتفاق بیفته، ابهامات و سوالات زیادی در ذهن مخاطب ها و سرمایه گذارهای اتریوم، در مورد مرج این شبکه وجود داره. به همین خاطر قصد داریم که در ادامه توضیحات بیشتری رو در مورد بروزرسانی اتریوم و آماده شدن برای اون، بهتون ارائه بدیم.
برای آپدیت مرج اتریوم آماده باشید!

مرج یا ادغام اتریوم رو میتونیم یکی از بزرگترین رویدادهایی بدونیم که قراره در روزهای آینده در صنعت ارزهای دیجیتال اتفاق بیفته؛ به همین دلیل این احتمال وجود دارد که برخی از افراد در این صنعت، به منظور سو استفاده از اون دست به عمل بشن یا اینکه برخی از ماینرهای بزرگ به دلیل حفظ منافع خودشون، بخوان که با این رویداد مقابله کنن. البته با توجه به تیم توسعه دهنده قوی که پشت پروژه اتریوم قرار داره، بیشتر انتظارها مثبت هستش.

موارد تاثیر گذار بر آپدیت اتریوم: 

به طور کلی در مورد آپدیت اتریوم میتونیم موارد زیر رو مهم و تاثیر گذار بدونیم:

•    افرادی که ارز اتر (ETH) رو هولد میکنن و روی توکن بومی پلتفرم اتریوم سرمایه گذاری کردن، هیچ تغییری در میزان دارایی هاشون بوجود نمیاد. به همین دلیل هم نباید اقدام به فروش هیجانی رمز ارزهای خودتون کنین.
•    همه ی دارایی های که بر روی شبکه اتریوم نگهداری میشن، بعد از ادغام هم در کیف پول های ارز دیجیتال قابل دسترسی خواهند بود. به این ترتیب نیازی نیست که کاربرها و دارندگان ارزهای دیجیتال اقدامی رو برای ارتقا رمز ارزهای خودشون انجام بدن.
•    تاریخچه اتریوم و اطلاعات مربوط به تمامی تراکنش ها و قرارداد های هوشمندی که بر روی این شبکه بلاک چینی ثبت شدن، بعد از مرج هم قابل دسترسی خواهند بود و دست نخورده باقی میمونن.
•    افرادی که به عنوان ماینر در شبکه اتریوم فعالیت داشتن، بعد از آپدیت مرج اتریوم، دیگه نمیتونن از این راه درامد داشته باشن. البته پیشنهاد ما به این گروه از استخراج کننده ها اینه که از قدرت پردازشی ماینرهای خودشون برای استخراج سایر ارزهای دیجیتال مثل اتریوم کلاسیک(Ethereum Classic) و ریون کوین (Ravencoin) استفاده کنن.
•    در حال حاضر نمیتونیم که نظری قطعی رو در مورد قیمت اتریوم بعد از بروزرسانی اون ارائه بدیم؛ به همین دلیل بهتره که هیجانی تصمیم گیری نکنین و کمی به بازار برای تثبیت خودش زمان بدین.
•    کاملا مشخصه که اگه عملیات بروزرسانی اتریوم شکست بخوره، قیمت اتریوم با احتمال زیادی ریزش خواهد کرد.
•    توجه داشته باشین که مرج اتریوم بر روی تغییر دائمی اثبات کار به این شبکه تمرکز داره و به همین دلیل هم نباید انتظار کاهش کارمزد های این شبکه رو بلافاصله بعد از این آپدیت اتریوم داشته باشین.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین یا اتریوم؟

جمع بندی و نتیجه

به طور کلی شبکه اتریوم به عنوانی یکی از پر کاربردترین و محبوب ترین بلاک چین های دنیا شناخته میشه. اهمیت این شبکه وقتی بیشتر میشه که بدونین اتریوم اولین بلاک چین با قابلیت ساخت قراردادهای هوشمند بودن. به همین دلیل آشنایی با این موضوع که آپدیت مرج اتریوم چیست؟ برای بررسی برنامه های غیر متمرکز مختلفی که بر روی این شبکه ها وجود دارند، اهمیت داره. 

تو این مقاله سعی کردیم که اطلاعات کاملی رو در مورد بروزرسانی اتریوم و تاریخ مرج اتریوم به شما ارائه دهیم. امیدواریم که مطالب این مقاله برای رفع نگرانی هایی که در مورد ارز اتریوم و توکن هایی که بر روی بستر این بلاک چین دارید، مفید بوده باشه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آپدیت مرج اتریوم چیست؟(دقیق ترین تاریخ مرج اتریوم)

در مورد آپدیت مرج اتریوم چیست؟(دقیق ترین تاریخ مرج اتریوم) نظر دهید
سوال امنیتی :1+92 = ?