نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال چیست؟ تعریف نمودار قیمت ارزهای دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال چیست؟ تعریف نمودار قیمت ارزهای دیجیتال"


  • 04:01 1403-01-10
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

در این مقاله قصد داریم شما رو با نمودار قیمت ارزهای دیجیتال که جزء لا ینفک تحلیل تکنیکال در بازار ارز هستش آشنا کنیم. تقریبا از سیصد سال پیش یعنی زمانی که چالز داو اولین نظریه ی اقتصادی در خصوص تحلیل بازار رو ارائه داد، اهمیت قیمت ها و رابطه ی سیر نزولی و صعودی اون ها با هم به وضوح مشخص شد. با گذشت زمان معامله گران به این مهم پی بردن که تحلیل کردن تنها به نگاه کردن به جو بازار خلاصه نمیشه و باید مفاهیم مهمی در این خصوص فرا گرفت. بدین ترتیب آموزش تحلیل تکنیکال مورد توجه قرار گرفت و امروزه بخش مهم آموزش ارز دیجیتال به حساب میاد و هر معامله گر با گذروندن دوره های آموزشی به یک معامله گر حرفه ای تبدیل میشه. پیشنهاد مابه شما این هست که آموزش پرایس اکشن سایت ارزسنج رو مشاهده کنین.

نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال از ابزارهای مهم و جدا نشدنی این تحلیل هستش. اما نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال چیست؟ نمودار قیمت از چه اجزایی تشکیل شده اند؟ کاربرد نم ودار قیمت چیست؟ و ... با دنبال کردن این مقاله به تمام این پرسش ها پاسخ داده میشه. اما قبل از همه تعریفی کوتاه از تحلیل تکنیکال داشته باشیم با ما همراه باشین. 

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال یکی از متداول ترین روش های تحلیل بازارهای مالی از جمله بازار ارز دیجیتال هستش. تحلیل تکنیکال نوعی خاص از تحلیل هست که در اون رفتار آینده بازار با توجه به قیمت های قبلی و میزان حجم معاملات پیش بینی میشه. این شیوه از تحلیل، تمرکز بر داده ها و نمودار بازارها داره و با استفاده از اون ها الگوها و روندها رو شناسایی میکنه تا بتونه به پیش بینی قابل اطمینان از آینده بازار دست پیدا کنه. 

شاید در ابتدا اینطور تصور بشه که در تحلیل تکنیکال، معامله گران با یک سری اعداد و ارقام سر و کار دارن اما در حقیقت این روش تحلیل به مطالعه رفتار انسان در بازارهای مالی مثل بازار ارز دیجیتال می پردازه. در واقع هر اتفاقی که در بازار مالی میوفته بستگی به رفتار و عملکرد انسان ها داره. به این ترتیب که اگه تقاضا برای خرید یه سهم یا ارز دیجیتال از سوی انسان ها زیاد بشه، مسلما قیمت اون سهم یا ارز هم بالا میره و برعکس. 

آموزش تحلیل تکنیکال چه کمکی به سرمایه گذار می کند؟

در ادامه ی مقاله ی " نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال چیست؟ تعریف نمودار قیمت ارزهای دیجیتال به این می پردازیم که تحلیل تکنیکال چه کمکی به سرمایه گذار می کنه. معامله گری بدون داشتن دانش و استفاده از روش های تحلیل بازار ارز دیجیتال شبیه به پرتاب تاس و در انتظار شانس نشستن هستش چرا که احتمال اینکه عدد شش بیاد چندان زیاد نیست. معامله به این حالت ریسک قابل توجهی رو بر دوش سرمایه گذار قرار میده. تحلیل تکنیکال گزینه ای هستش که به کمک اون میشه تغییرات قیمت ارز دیجیتال رو بررسی کرده و زمان مناسب خرید و فروش ارز دیجیتال رو شناسایی کرد. در این قسمت شما می تونین برای مطالعه بیشتر به مقاله تاثیر مهارت تکنیکال در معامله گری سایت ارز سنج مراجعه کنید.

سرمایه گذاران با استفاده از تحلیل تکنیکال میتونن با نگاهی منطقی و مطمئن معاملات خودشونو انجام بدن. در این صورت طبیعتا به سودآوری و البته آسودگی خاطر بیشتری دست پیدا خواهند کرد. به همین خاطر هستش که این موضوع در سرفصل های آموزش ارز دیجیتال همیشه از جایگاه خاصی برخورداره. همونطور که قبلا هم اشاره شد نمودار قیمت ارزهای دیجیتال از ابزارهای مهم در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال هستش در ادامه به تعریف نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال پرداخته شده است.

نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال چیست؟

نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال چیست؟

همونطور که قبلا گفتیم تحلیل تکنیکال عبارتند از تحلیل نوسانات گذشته نمودار قیمت و پیش بینی رفتار آینده بر اساس این نوسانات. از اونجایی که نمودار قیمت، اثر ورودی کلیه عوامل اثرگذار بر قیمت هر دارایی رو در خودش متبلور می کنه، بنابراین یک تحلیلگر تکنیکال بازار ارز دیجیتال در حقیقت به بررسی اثرات متبلور شده از کلیه ی عوامل اثرگذار بر قیمت ارز می پردازه. نمودار قیمت به دلیل برخورداری از اطلاعات گرافیکی ثبت شده قیمت در گذشته و حال، در درک بهتر رفتار دارایی و پیش‌بینی آینده قیمت ارز دیجیتال نقش بسزایی ایفا می‌کنه.

نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال رو به این شکل تعریف می کنیم: "نمودار قیمت، دنباله ای از قیمت های ترسیم شده انواع دارایی مثل ارز دیجیتال در یک بازه ی زمانی خاص هستش". نمودار قیمت از مهم ترین ابزار تحلیلگران تکنیکال بوده و نمایش گرافیکی ساده ای از رفتار قیمت رو ارائه میده. در نمودار قیمت ارزهای دیجیتال، محور عمودی مقیاس قیمت و محور افقی مقیاس زمان نشون داده شده. تحلیگران با استفاده از نمودار قیمت می تونن طیف گسترده ای از قیمت های ثبت شده گذشته رو بررسی کرده و رفتار آینده قیمت ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگه رو پیش بینی کنن. 

در یک جمله میتونیم بگیم که تحلیل تکنیکال، با کمک نمودارها انجام میشه. در واقع، نمودارها قیمت ‌ها رو در یک بازه‌ی زمانی مشخص (از ۱۵ دقیقه تا ۱۰ ساله) نشان میدن. در تحلیل تکنیکال از انواع نمودار قیمتی استفاده میشه که هر کدوم از اون ها کاربرد و ویژگی ‌های خاص خودشونو دارن. نمودارهای خطی، شمعی (کَندِلی) و میله‌ای از معروف‌ترین نمودارهای قیمتی تحلیل تکنیکال هستن. 

نمودار قیمت کلیه ی عوامل کلیدی و حوادث بنیادی اثرگذار بر قیمت دارایی رو در طول یک بازه زمانی نشان می‌ده. از اطلاعات موجود در نمودار قیمت، تحلیلگران تکنیکال، تحلیلگران بنیادی، اقتصاددانان، کارشناسان آمار و تحلیلگران مالی شرکت‌ها و صنایع، مشتریان شرکت‌ ها، سرمایه‌گذاران و سهامداران در بازار بورس و بازار ارز و ... می تونن بر حسب کاربرد مد نظر خودشون، بهره ببرن. 

اجزاء تشکیل دهنده ی نمودار قیمت کدامند؟

اما در ادامه مقاله ی نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال چیست؟ تعریف نمودار قیمت ارزهای دیجیتال، نوبت به معرفی اجزای تشکیل دهنده ی نمودار قیمت هستش. هر نمودار از دو پارامتر قیمت و زمان تشکیل شده که محور عمودی (محور y) نشون دهنده ی قیمت و محور افقی (محورx) نشون دهنده ی زمان وقوع اون قیمت هستش.

بنابراین هر نقطه روی نمودار نشون دهنده ی قیمت ارز در زمان مشخص هستش. قیمت ها از چپ به راست در محور افقی نشون داده میشن که جدیدترین حرکت قیمت دورترین سمت راست هستش. بازه ی زمانی نمودار رو میشه بنا به مورد استفاده ی شخص از یک دقیقه تا یک سال تغییر داد. البته توجه به این نکته هم خالی از لطف نیست که، تحلیل نمودار قیمت در مقیاس بزرگ، جزئیات و اطلاعات بیشتری رو در اختیار تحلیل‌گر قرار میده. نمودارهای جامع به تجزیه و تحلیل دقیق تکنیکالی کمک زیادی می‌کنن.

داده های روزانه و هفتگی در نمودارهای قیمت چیست؟

داده های روزانه و هفتگی در نمودارهای قیمت چیست؟

داده های روزانه شامل داده های روزانه ای میشن که برای نشون دادن هر روز به صورت یک دوره ی واحد بسته بندی شدن. اما داده های هفتگی شامل داده های روزانه ای هستن که برای نشون دادن هر دوره پنج روزه به عنوان یک نقطه ی واحد داده، فشرده شدن. 

هر چه داده ها فشردگی بیشتری داشته باشن، مدت زمان طولانی تری برای نمایش داده ها صرف خواهد شد. معامله گران برای پیش بینی نوسانات کوتاه مدت قیمت بر روی نمودارهای داده های روزانه و درون هر روز مثلا روی نمودارهای ده دقیقه ای تمرکز می کنن. چرا که هر چه اطلاعات فشردگی کمتری داشته باشن، جزئیات بیشتری از اون قابل ترسیم هستش. با این حال، اگرچه این نمودارها از نظر جزئیات غنی هستن اما کوتاه مدت، حاوی اتفاقات تصادفی زیادی هستن که می تونه ناپایدار باشه. جهش های زیاد قیمت، شکاف قیمت ها و دامنه های بسیار پایین و بالا می تونن تصویر کلی رو بسیار راحت تحریف کنن. 

سرمایه گذاران و معامله گران در نمودارهای هفتگی و ماهانه تمرکز می کنن تا بتونن روند طولانی رو مورد بررسی قرار بدن و حرکت قیمت رو در بلند مدت پیش بینی کنن. با این وجود اکثر بازیگران باتجربه ی بازار از ترکیبی از نمودار کوتاه مدت و نمودار بلند مدت استفاده می کنن. از چارچوب های زمانی بزرگتر برای تجزیه و تحلیل تصویر کلی و دستیابی به چشم انداز گسترده از نوسانات قیمت استفاده میشه. زمانی که یه تصویر بزرگ آنالیز بشه میشه از یه قالب زمانی روزانه حتی کوچکتر از اون برای زوم کردن روی چند ماه، روز و ساعت گذشته استفاده کرد. توصیه می کنیم مقاله فیبوناچی چیست رو مطالعه کنید چون یکی از موارد تحلیل تکنیکال هست.

انواع فازهای نموداری کدامند؟

انواع فازهای نموداری کدامند؟

در هر زمان از بازار، روند قیمت یکی از این سه وضعیت رو داره: وضعیت صعودی، نزولی یا خنثی. این به ظاهر ساده به نظر میرسه اما با بزرگ نمایی تحولات نمودار قیمت، اطلاعات بیشتری از شرایط حاکم بازار در اختیارمون قرار میده. در زیر پنج فاز نموداری مختلف توضیح داده شده:

1.    روند:

اگه قیمت طی یک دوره رشد داشته باشه به اون رالی قیمت یا روند صعودی میگن. در مقابل کاهش مداوم قیمت نشون دهنده ی تسلط فروشندگان هستش و روند نزولی نامیده میشه. از طرفی ممکنه روندهای مختلف، از نظر قدرت باهم متفاوت باشن. 

2.    اصلاح:

اصلاح قیمت شامل حرکت های نموداری کوچک، خلاف روند غالب بازار هستش. به این صورت که فاز اصلاحی در جریان یک روند صعودی به معنی افت قیمت در یه بازه ی زمانی کوتاهه. در زمان برقراری این روند، قیمت به صورت خطی مستقیم و در یک جهت حرکت نمیکنه. بلکه مدام دچار نوسانات افزایشی و کاهشی میشه. به مجموع این حرکت ها در نمودار "موج قیمت" گفته میشه. 

3.    تثبیت:

دوره تثبیت همون بازار خنثی هستش. طی بازار بدون روند معمولا قیمت در محدوده ی مشخصی حرکت های نوسانی خنثی انجام میده. این یعنی هیچ محرکی برای شروع یه روند جدید وجود نداره.

4.    شکست:

در یک بازار خنثی، نسبت قدرت خریداران و فروشندگان در حالت تعادل قرار داره. اگه در دوران تثبیت این نسبت قدرت تغییر کنه و بیش از یک دسته از فعالان بازار رو شامل بشه، قیمت از محدوده ی نوسانات خنثی خارج میشه. در این مواقع به اصطلاح میگن شکست قیمتی وجود اومده. پس از وقوع شکست، بازار یه روند جدید رو شروع میکنه چون شکست حلقه ی ارتباطی دوره تثبیت و برقراری روند به حساب میاد. 

5.    تغییر روند:

طولانی شدن و افزایش حرکت های قیمتی دوره اصلاح می تونه باعث تغییر کامل بشه و روند قیمتی جدید رو شکل بده. همانند شکست قیمت، فرآیند تغییر روند هم شامل گذر بازار از یک فاز قیمتی به شرایط دیگه هستش. 

کاربرد و تحلیل نمودار قیمت ارزهای دیجیتال

کاربرد و تحلیل نمودار قیمت ارزهای دیجیتال

اکنون که با نمودار قیمت ارزهای دیجیتال و اجزای اون آشنا شدین در این قسمت از مقاله ی "نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال چیست؟ تعریف نمودار قیمت ارزهای دیجیتال"، در مورد کاربرد نمودار قیمت و تحلیل نمودار قیمت ارزهای دیجیتال صحبت خواهد شد. 

نمودارهای قیمت ارزهای دیجیتال و سایر دارایی ها، شرایط متفاوتی از بازار رو به نمایش میذارن. در طول یک روند بلند مدت، دوره های کوتاه اصلاحی یا تثبیت بازار ممکنه بارها به چشم بخوره. همچنین طولانی شدن فاز تثبیت، نشون از وجود تعادل میان قدرت بازیگران بازار داره و البته نشان از رو به پایان بودن روند قبلی داره. اگه در نهایت این دوره خنثی باعث شکست قیمت بشه، روند جدیدی آغاز میشه. این الگو مرتب در بازار قابل تکرار هست. 

معمولا به دلیل وجود نبرد همیشگی بین خریداران و فروشندگان، فازهای قیمتی در نمودار قیمت ارزهای دیجیتال مشاهده میشه. این فرآیند انتهایی نداره و دلیل تمام نوسانات قیمتی بازارهای مالی از جمله بازار ارز دیجیتال به حساب میاد. یک فاز نموداری که باعث افزایش قیمت میشه در واقع تسلط خریداران بر بازار و دوره ی تثبیت هم توقف روند قیمت رو نشون میده. 

بنابراین در یک روند صعودی تا زمانی که به یه سقف جدید نرسه، قیمت به حرکت خودش ادامه میده. اصلاح های قیمتی، افزایش کوتاه مدت تمایلات مخالف روند غالب در بازار رو نشون میده. زمانی قیمت دوباره در مسیر اصلی، حرکت خودشو از سر میگیره که فشار ناشی از قدرت مخالف فروکش کنه. همچنین تغییر کامل نسبت قدرت بازیگران بازار در جریان اصلاح های طولانی مدت، در نهایت باعث شکل گیری روند جدید قیمت میشه. 

درسته که ترتیب و قدرت فازهای قیمت در هر نمودار میتونه با نمودارهای دیگه متفاوت باشه اما به طور کلی یه نمودار قیمت فقط شامل یک یا تعدادی از اون شرایط هست. پس اگه بشه همه ی این حالت ها رو به خوبی و دقیق درک کرد، تحلیل تکنیکال بسیار ساده خواهد شد.

سخن پایانی

ما در این مقاله تعریفی از نمودار قیمت ارزهای دیجیتال داشتیم و سعی کردیم پاسخ کاملی به اینکه نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال چیست؟ داده باشیم. تحلیل عضو جدانشدنی بازار ارزهای دیجیتال هستش. یک معامله گر یا سرمایه گذار برای موفقیت در بازار کریپتوکارنسی باید با تحلیل بازار آشنا باشه. تحلیل تکنیکال از مهمترین این تحلیل ها ست و نمودار قیمت از ابزارهای اصلی این تحلیل به شمار میاد. با گذروندن دوره های آموزشی ارز دیجیتال ارزسنج که توسط اساتید مجرب برگزار میشه میتونین به این مهم دست پیدا کنین. موفق و پرسود باشید
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال چیست؟ تعریف نمودار قیمت ارزهای دیجیتال

در مورد نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال چیست؟ تعریف نمودار قیمت ارزهای دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :4+62 = ?