اندیکارتور چیست؟ (بررسی انواع اندیکاتورهای ارز دیجیتال)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "اندیکارتور چیست؟ (بررسی انواع اندیکاتورهای ارز دیجیتال)"


  • 16:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

اندیکاتور چیست و چگونه از اندیکاتورها میتوان استفاده کرد؟ همونطور که در مقاله های قبلی اشاره شد، از تحلیل تکنیکال برای پیش بینی آینده قیمت ارز دیجیتال و روند بازار با توجه به نمودارها و سایر داده ها استفاده میشه. اندیکاتورها یکی از مهمترین و اصلی ‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال و آموزش تحلیل پرایس اکشن هستن. اکثر تحلیلگران  به دلیل تجربه ی مثبتی که در استفاده از اندیکاتورها بدست آوردن توجه ویژه ای به اندیکاتورها دارن. 
 سرمایه ‌گذاران حرفه ‌ای از اندیکاتورها (Indicator) استفاده می‌کنن تا روند بازار رو راحتتر مشخص کنن و زمان ورود و نقطه‌ی خروج از معامله رو تعیین کنن. اندیکاتورها در بازارهای مالی کاربرد فراوانی دارن. در این مقاله تعریفی از اندیکاتور داشته و انواع اندیکاتورها رو معرفی و به بررسی اندیکاتورهای مختلف میپردازیم و در ادامه چگونگی استفاده از اندیکاتورها رو مورد بررسی قرار خواهیم داد با ما همراه باشید.

اندیکاتور چیست؟

اندیکاتور چیست؟

تحلیل تکنیکال یکی از بازوان قدرتمند تحلیل در بازارهای ارز دیجیتال هستش. در فرآیند تحلیل تکنیکال تحلیلگر قادر هست از ابزارهای متنوعی استفاده کنه. اندیکاتورها از بهترین ابزارهای تحلیلی در این پروسه به حساب میان. اندیکاتورها در واقع نمودارهای کمکی هستن که از مواد خام تحلیل تکنیکال که شامل قیمت، زمان و حجم میشه و ترکیب این مواد خام با توابع ریاضی ترسیم میشن. اگه بخواهیم ساده تر بگیم به این صورت اندیکاتور رو تعریف میکنیم: اندیکاتورها اطلاعاتی از نمودار قیمت و زمان رو استخراج میکنن و اونها رو در توابع ریاضی مشخصی قرار میدن که خروجی این فرآیند اطلاعاتی هستش که جهت تصمیم گیری در آینده رو به تحلیلگران ارائه میده. 
همونطور که گفتیم اندیکاتورها با استفاده از محاسبات ریاضی و معادلات پیچیده روی قیمت ارز یا هر دارایی دیگه ای و حجم معاملات اون بدست میان و اطلاعات مهمی رو در اختیار تحلیل‌گر قرار میدن. از اندیکاتورها به منظور کشف الگو و پیش‌بینی روند ارز دیجیتال و همچنین برای کشف نقاط مهم در نمودار قیمت به منظور یافتن سیگنال خرید و فروش استفاده میشه. در واقع از اندیکاتورها برای تایید و اعتبارسنجی دارایی ها استفاده میشه.  
البته اینجا نکته ی خیلی مهمی وجود داره که باید بهش اشاره بشه و اون اینه که در تحلیل تکنیکال و البته تصمیم گیری برای ورود و خروج در بازار مالی، اولویت اول با نمودار قیمت هستش و اندیکاتورها به عنوان نمودارهای کمکی در نظر گرفته میشن. یعنی اندیکاتورها مبنای تصمیم‌گیری ما نیستن و صرفا به ما کمک می‌کنن تا در تصمیم‌گیری بهتر عمل کنیم.

انواع اندیکاتورها از حیث سیگنال زمانی

انواع اندیکاتورها

اندیکاتورها به صورت کلی از حیث سیگنال زمانی به دو قسمت تقسیم میشن: اندیکاتورهای پیشرو (leading) و اندیکاتورهای دنباله رو (lagging).

•    اندیکاتورهای پیشرو (leading):

عملکرد اندیکاتور پیشرو به این صورت هستش که با توجه به نوسانات و اتفاقاتی که روی قیمت دارایی در بازار رخ میده، پیش‌بینی لازم رو به شخص اعلام می‌کنه. اندیکاتورهای پیشرو همیشه با نوسات قیمت سهم و حجم معاملات همراه هستش. این اندیکاتورها قابلیت حدس زدن تغییر روند رو دارا هستن و گاهی اوقات سطوح بازگشتی و سیگنال شکست رو زودتر از نمودار قیمت نشون میدن. 

•    اندیکاتورهای دنباله رو (lagging):

اندیکاتورهای دنباله ‌رو با کمی تأخیر، اتفاقاتی که روی دارایی انجام میشه رو پیش ‌بینی میکنه و هشدار لازم رو به معامله گر میده. این اندیکاتورها اکثرا روی نمودار قیمت قرار می‌گیرن و با کمی تاخیر نواحی برگشتی رو تایید می‌کنن. 
در ادمه ی مقاله ی اندیکاتور چیست و چگونه از اندیکاتورها میتوان استفاده کرد؟ انواع دسته بندی کلی و تخصصی اندیکاتورها رو مورد بررسی قرار میدیم با ما همراه باشین.

انواع اندیکاتورها کدام است؟

انواع اندیکاتورها کدام است؟

اندیکاتورها به چهار دسته ی اصلی تقسیم میشن که البته هر کدوم ویژگی های مخصوص خودشونو دارن. این چهار دسته عبارتند از: اندیکاتورهای روندی، اندیکاتورهای نوسانی، اندیکاتورهای حجم و اندیکاتورهای بیل ویلیامز که در ادامه در مورد هر کدوم توضیحات مختصری داده میشه.

•    اندیکاتور روندی (Trend):

این اندیکاتور از نوع اندیکاتورهای تاخیری هستن و زمانی که نتونیم روند صعودی یا نزولی دارایی رو تشخیص بدیم بر روی نمودار قیمت ایجاد میشن تا با یک بررسی دقیقتر (عموما با میانگین‌گیری از نمودار قیمت) اطلاعاتی رو برای تحلیل و تصمیم گیری در اختیار تحلیلگر قرار بدن و معامله گر رو متوجه روند قیمت کنن. از جمله اندیکاتورهای معروف و پرکاربرد برای تشخیص روند قیمت میشه به اندیکاتور میانگین متحرک ساده، ایچیموکو و مکدی اشاره کرد. 

•    اندیکاتور نوسانی (Oscillator):

زمانی که بازار در حالت خنثی قرار داره یا اینکه به هر دلیلی نوسانات شدیدی در بازار حاکم هستش، اندیکاتورهای نوسانی میتونن به کمک معامله گران بیان تا کوچکترین تغییرات رو به نمایش بذارن. بدین ترتیب این نوع اندیکاتورها میتونن تا حد زیادی به تحلیلگر کمک کنن تا کیفیت تحلیلشو بالا ببره. از مهمترین اندیکاتورهای نوسانی که سرمایه گذاران حرفه‌ای از اون استفاده می‌کنن شامل باندهای بولینگر، پاکت نامه (Envelope) و میانگین رنج واقعی یا ATR میشن. 

•    اندیکاتورهای حجم (Volume):

دسته ای از اندیکاتورها هستن که حجم معاملات رو مورد بررسی قرار میدن. حجم معاملات در تایم فریم های مشخص معانی مهمی برای تحلیلگران داره. استفاده از این اندیکاتورها در تصمیم گیری بهترین زمان برای خرید و فروش ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگه تاثیر گذارهستش. کاربرد دیگه ای که این اندیکاتورها دارن اینه که میزان معامله دارایی رو نشون میدن تا معامله گر مطمئن بشه که در صورت ورود به معامله، میتونه از اون خارج بشه! رایج‌ترین مدل این نشانگرها OBV و CMF هستن.

•    اندیکاتور بیل ویلیامز (Bill Wiliams ):

دسته اندیکاتورهای بیل ویلیامز توسط شخص آقای ویلیامز طراحی و توسط دخترشون بهینه سازی شدن. در طراحی این اندیکاتورها از فرمولهای ریاضی، فیبوناچی و اعداد واکنشگرا استفاده شده.

چگونه از اندیکاتورها میتوان استفاده کرد؟

چگونه از اندیکاتورها میتوان استفاده کرد؟

اکنون که با تعریف اندیکاتور و انواع اندیکاتور هم از لحاظ مقیاس زمان و هم از نظر کلی آشنا شدین برسیم به این مطلب که چگونه میتونیم از اندیکاتورها استفاده کنیم؟ در بازارهای مالی برای ارزیابی و تحلیل دارایی از اندیکاتورها به سه روش کلی استفاده می کنن. هشدار، پیش‌بینی و تأیید از جمله مهم‌ترین فعالیت‌ هایی هستن که یک تریدر انجام میده و در هر سه مورد می‌توان از اندیکاتور استفاده کرد:

•    هشدار:

یکی از موارد استفاده از اندیکاتورها و در واقع کاربرد اندیکاتورها، اعلام هشدار هستش. اندیکاتورها پتانسیلی دارن که می تونن قبل از تغییر روند و با توجه به تغییرات قیمتی که در بازار ارز دیجیتال رخ میده، هشدارهای لازم رو اعلام کنن. به صورتی که به کمک این ابزار می‌توان برای تشخیص تغییر خط روند و بازگشت قیمت‌ ها استفاده کرد.

•    پیش بینی:

یکی دیگه از کاربرد اندیکاتورها که جالب به نظر میرسه در واقع پیش ‌بینی زمان صحیح ورود به معاملات در بازار هستش. تحلیل‌گران برای این که بهترین زمان ورود به یک معامله رو مشخص کنن، از ابزارهای مختلفی که در بازار موجوده می تونن استفاده کنن که در این بین اندیکاتورها از بهترین ابزارهای ممکن در تحلیل به منظور کشف نقطه ورود به حساب میان.

•    تایید:

از مهمترین و پرکاربردترین موارد استفاده اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال، دریافت تایید از تشخیص روند قیمت هستش. به این صورت که تریدرها با استفاده از تحلیل تکنیکال پیش بینی های متنوعی از وضعیت بازار انجام میدن اما نظر بر اینکه هیچ پیش بینی در بازار صددرصد درست از آب در نمیاد بنابراین این پیش بینی ها نیاز به بررسی دوباره دارن. اینجاست که اندیکاتورها وارد عمل میشن. اندیکاتور یکی از بهترین ابزارهای موجود برای چک کردن تحلیل‌ ها و پیش‌ بینی ‌های انجام شده در بازار هستن.  در واقع می‌توان از اندیکاتورها برای تأیید و تشخیص صحیح بودن تحلیل‌ ها استفاده کرد.

شرط استفاده از اندیکاتور چیست؟

شرط استفاده از اندیکاتور چیست؟

در بازارهای مالی با انواع نمودار قیمت دارایی سر و کار داریم. حقیقت اینه که هر جا قیمتی باشه در پسش نموداری هست و این نمودار رو میشه به مدل های مختلف برای رسیدن به حداکثر داده و اطلاعات نمایش داد. پس هر تریدر برای استفاده از اندیکاتورها بیش از هر چیز باید با چارت ها و نمودارها و انواع اون مانند نمودارهای خطی، شمعی و ... آشنا باشه. 
بعد از آشنایی با نمودارها در مرحله ی بعدی شرط استفاده از اندیکاتورها اینه که باید اطلاعات و دانش کافی از بازار داشت تا به نتایج و تحلیل های موفقیت آمیز رسید. بنابراین برای فعالیت در بازار ارز دیجیتال باید حتما دوره های آموزش ارز دیجیتال رو گذروند تا بشه استراتژی معاملات رو تنظیم کرد و بعد با توجه به این استراتژی و انتخاب تایم فریم مناسب، اندیکاتور کاربردی مورد استفاده رو انتخاب کرد. در غیر این صورت این اندیکاتورها یک سری نمودار و عدد و رقم بی استفاده میشن!

سخن آخر

ما در این مقاله به سوال اندیکاتور چیست و چگونه از اندیکاتورها میتوان استفاده کرد؟ پاسخ کامل و جامع دادیم. گفتیم که اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال برای ارزیابی به کار میرن و با استفاده از داده های خام مانند قیمت و حجم معاملاتی و نمودارها و استفاده ی اونها در توابع ریاضی پیچیده بدست میان. به منظور استفاده از تحلیل تکنیکال و مخصوصا چگونگی استفاده از اندیکاتورها می تونین از دوره های آموزشی ارز دیجیتال ارزسنج استفاده کنین. آکادمی ارز دیجیتال ارزسنج با برگزاری دوره ی تحلیل تکنیکال این امکان رو برای علاقمندان مهیا کرده تا بتونن به کمک ابزارهای پیشرفته تحلیل تکنیکال، روند بازار رو پیش بینی و معاملات موفق داشته باشن. موفق و پرسود باشید

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اندیکارتور چیست؟ (بررسی انواع اندیکاتورهای ارز دیجیتال)

در مورد اندیکارتور چیست؟ (بررسی انواع اندیکاتورهای ارز دیجیتال) نظر دهید
سوال امنیتی :1+46 = ?