بازار NFT فاندیشن چیست؟ (آموزش ساخت NFT در Foundation)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "بازار NFT فاندیشن چیست؟ (آموزش ساخت NFT در Foundation)"


  • 06:02 1403-02-04
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

 بازار NFT فاندیشن چیست؟ (آموزش ساخت NFT در Foundation)؛ سایت فاندیشن رو میتونیم به عنوان یکی از پلتفرم های ساخت NFT و خرید و فروش اون ها بدونیم که به شکل اختصاصی برای هنرمندان ساخته شده. در صورتی که در حوزه خرید و فروش توکن های غیر مثلی فعالیت کرده باشین، احتمالا میدونین که انتخاب یک بازار NFT مناسب، چقدر میتونه روی فروش آثار هنرمندان تاثیر داشته باشن.

درسته که مارکت پلیس های مختلفی برای خرید و فروش توکن های غیر مثلی وجود دارن، ولی فاندیشن رو میتونیم به عنوان بهترین پلتفرم برای هنرمندان اثار هنری دیجیتالی بدونیم. جالبه بدونین که قبلا برای ورود به این بازار باید یک دعوت نامه Foundation APP داشتید، اما این روزها سایت فاندیشن به یک بازار NFT عمومی تبدیل شده.

به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم که در این مقاله در مورد سایت Foundation NFT صحبت کنیم. همچنین در ادامه این مطلب، آموزش ساخت NFT در Foundation رو هم بهتون ارائه کردیم. با توجه به اینکه آشنایی با این سایت و مارکت پلیس NFT میتونه که بهتون برای پیدا کردن موقعیت های منحصر به فرد سرمایه گذاری در توکن های غیر مثلی تاثیر گذار باشه، پیشنهاد میدیم که نحوه ساخت اکانت Foundation و نحوه کار با این پلتفرم رو یاد بگیرین.

مقاله پیشنهادی: NFT چیست؟

سایت NFT فاندیشن چیست؟

سایت NFT فاندیشن چیست؟

فاندیشن رو میتونیم به عنوان یک مارکت پلیس محبوب و مبتنی بر بلاک چین اتریوم بدونیم که برای خرید و فروش NFT ها کاربرد داره. این پلتفرم فعالیت خودش رو از سال 2021 آغاز کرده و از همون ابتدا هم توجه بسیاری از هنرمندان اثار دیجیتالی رو به خودش جلب کرد.

یکی از دلایلی که باعث مورد توجه قرار گرفتن این پلتفرم شد، رویکرد متفاوت تری بود که در مقایسه با سایر مارکت پلیس های NFT داشت. سایت Foundation محدودیت هایی رو برای عضویت کاربرهای خودش در نظر گرفته بود که فقط افرادی بتونن در این سایت عضو بشن که دعوت نامه Foundation APP رو داشتن. البته این محدودیت در حال حاضر وجود نداره.

با توجه به این رویکرد، این پلتفرم به محلی تبدیل شد که فقط هنرمندان واقعی در اون فعالیت داشتن. به همین دلیل هم این پلتفرم به عنوان یک بازار 1/1 نامیده شده؛ به این معنی که سایت فاندیشن یک بازار NFT برای فروش آثاری هستش که تنها یک نسخه از اون ها وجود داره. البته الان و بعد از یک سال فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، اجباری که برای داشتن دعوتنامه برای عضویت در این پلتفرم وجود داشت، برداشته شده. به همین دلیل هم تمامی افراد میتونن از سایت Foundation برای ساخت NFT و فروش اون استفاده کنن.

یکی از ویژگی های بسیار جالبی که این سایت داره اینه که، تمامی تراکنش ها، پیشنهاد ها، سابقه های خرید و فروش NFT و. . . به شکل درون زنجیره ای یا On Chain ذخیره و ثبت شدن. همچنین در این پلتفرم قابلیت ایجاد کلکسیون هایی از NFT ها با قراردادهای هوشمند اختصاصی وجود داره؛ به عبارت دیگه کاربرهای میتونن قبل از اینکه اقدام به مینت توکن NFT خودشون کنن، اسمارت کانترکت اون رو بوجود بیارن.

مقاله پیشنهادی:  آموزش ساخت و فروش NFT در Rarible

سایت NFT فاندیشن

طبق داده های منتشر شده در سایت رسمی Foundation، تا به الان هنرمندان این مجموعه موفق شدن که بیش از 60 هزار اتر از فروش آثارشون تو این بازار NFT، درآمد داشته باشن. جالبه بدونین که تنها اثر NFT ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان اطلاعاتی آمریکا و افشار معروف در مورد اون ها، در این مارکت پلیس عرضه شده.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشین تا بیشتر با این پلتفرم آشنا بشین و در مورد آموزش ساخت NFT در Foundation هم اطلاعاتی رو بهتون بدیم. البته قبل از اون باید با نحوه ساخت اکانت Foundation آشنا باشین که در همین مطلب، آموزش های لازم رو در این مورد بهتون ارائه میدیم.

آموزش ساخت اکانت Foundation

در ادامه آموزش سایت فاندیشن، قصد داریم که نحوه ساخت اکانت فاندیشن رو بهتون یاد بدیم. البته اگه شما قبلا تجربه کار با پلتفرم های مشابهی رو داشته باشین، به خوبی میدونین که چظور باید به چنین سایتی متصل شد.

در اولین قدم برای ایجاد حساب کاربری خودتون در مارکت پلیس NFT فاندیشن، باید کیف پول 3.0 (WEB 3.0) خودتون رو به این پلتفرم متصل کنین. همونطور که در تصویر هم قابل مشاهده است، سه گزینه برای این منظور در اختیار شما قرار دارد.

کیف پول اول متامسک است که از تمامی استانداردهای اتریوم (Ethereum) پشتیبانی میکنه و به نظر ما بهترین گزینه برای اتصال به سایت فاندیشن هستش. گزینه های بعدی هم کانکت ولت (Connect Wallet) و کوین بیس ولت (Coinbase Wallet) هستن؛ کیف پول کوین بیس به صرافی ارز دیجیتال کوین بیس تعلق داره.

ساخت اکانت Foundation

با گزینه Connect Wallet هم میتونین از سایر کیف پول های خودتون برای اتصال به بازار NFT فاندیشن استفاده کنین. در این حالت دو گزینه مختلف دارین؛ اولیش اینه که با کمک گوشی موبایل و اپلیکیشن کیف پول دیجیتال مد نظر خودتون، کد QR که بهتون نمایش داده میشه رو اسکن کنین.

گزینه دوم هم برای اتصال کیف پول های دسکتاپی است که از توکن های غیر مثلی پشتیبانی میکنن. در صورتی که بیشتر معاملات خودتون رو با کامپیوتر یا لپ تاپ انجام میدین، استفاده از این نوع کیف پول های دیجیتالی میتونه که گزینه مناسبی باشه. 

توجه: قبل از اتصال کیف پولتون به سایت فاندیشن، مطمئن بشین که از بلاک چین اتریوم پشتیبانی میکنه. همچنین ضروریه که مقداری توکن اتر تو کیف پولتون داشته باشین تا بتونین که هزینه ها و کارمزد های مربوطه رو پرداخت کنید.

آموزش ساخت اکانت Foundation

آموزش ساخت NFT در Foundation

طبق پروتکل مارکت پلیس فاندیشن، کالکشن ها در این پلتفرم قراردادهای هوشمندی هستن که NFT ها روی اون ها قرار داده میشن. البته تا قبل از 28 ژانویه سال 2022، تمامی کاربرها و هنرمندان باید توکن های غیر مثلی خودشون رو بر روی یک قرارداد هوشمند اشتراکی که Foundation Collection نام داشت، به وجود میاوردن؛ اما الان هر کاربر میتونه که برای مجموعه خودش، قرار داد جداگانه ای رو بوجود بیاره. 

البته ممکنه که در نگاه اول کمی نگران کننده به نظر بیاد، چرا که کمتر کسی به کد نویسی در بلاک چین و ساختن قراردادهای هوشمند تسلط داره؛ اما ساختن یک اسمارت کانترکت در این پلتفرم اصلا سخت نیست و هیچ نیازی هم به کد نویسی نداره.

مزیت داشتن یک قرارداد هوشمند اختصاصی اینه که کنترل و مدیریت توکن های NFT به طور کامل در اختیار کاربرها قرار میگیره و به این ترتیب انتقال مجموعه به سایر افراد، بسیار ساده تر انجام میشه. به این ترتیب خالق هر اثر به عنوان مبدا اون شناخته میشه و امکان بررسی و پیگیری این موضوع در مرورگر بلاک چینی اتر اسکن وجود داره.

در ادامه با آموزش ساخت NFT در فاندیشن همراه ما باشید تا بیشتر در مورد نحوه ساختن یک قرارداد هوشمند برای مجموعه های خودتون آشنا بشین.

مقاله پیشنهادی: روش های ساخت رایگان ان  اف تی NFT

آموزش ساخت قرارداد هوشمند یا کالکشن NFT

در اولین قدم برای ساختن یک قرارداد هوشمند برای مجموعه توکن های غیر قابل معاوضه خودتون، باید که یک حساب کاربری داشته باشید. بعد از وارد شدن به حساب کاربری خودتون میتونین از گوشه بالای سمت راست، گزینه Create رو بزنین.
همونطور که گفتیم در حال حاضر همه میتونن از این پلتفرم برای ایجاد مجموعه های خودشون استفاده کنن و شما هیچ نیازی به لینک دعوت فاندیشن نخواهید داشت. برای این منظور باید بر روی گزینه به اضافه ای () که در تصویر هم مشاهده میکنین، کلیک کنین تا فرآیند ساخت NFT های شما آغاز بشه.

ساخت قرارداد هوشمند یا کالکشن NFT

در قدم بعدی باید که با استفاده از شبکه های اجتماعی مختلفی مثل اینستاگرام و توییتر، هویت خودتون رو تایید کنین. در صورتی که قصد داشته باشین اینکار رو با توییتر انجام بدین، باید یک پست عمومی که شامل آدرس کیف پولتون هست رو به اشتراک بذارین و بعد لینک اون پست رو در سایت فاندیشن وارد کنین.

البته احراز هویت با اینستاگرام بسیار ساده تر است و تنها کاری که باید انجام بدین اینه که، وارد اکانت خودتون بشین.

ساخت قرارداد هوشمند یا کالکشن NFT

تو مرحله بعدی باید برای قرارداد هوشمند و مجموعه توکن های خودتون، اسم (Name) و نمادی (Symbol) رو انتخاب کنین. توجه داشته باشین که اطلاعاتی رو که وارد میکنین کاملا صحیح و بدون غلط املایی و تایپی باشن؛ چرا که بعد از ثبت اطلاعات مربوط به اسمارت کانترکت (Smart Contract)، نمیتونین اون ها رو تغییر بدین.

همچنین بهتره که اسم مجموعه NFT شما به نحوی انتخاب شده باشه که در نگاه اول به خریداران احتمالی، هدف مجموعه شما و ماهیت اون رو معرفی کنه. نمادی که انتخاب میکنین هم بهتره که ساده و کوتاه باشه. این نماد در کنار همه توکن های مجموعه شما که توسط این قرارداد هوشمند اون ها ور مینت کردین، نمایش داده میشه.

ساخت قرارداد هوشمند یا کالکشن NFT

حالا اگر که مجموعه NFT شما آماده است، میتونین از با استفاده از گزینه Deploy Your Contract، مجموعه خودتون رو بر روی قرارداد هوشمندتون در بلاک چین اتریوم، منتشر کنین. در قدم بعدی و برای تکمیل این مرحله باید تو کیف پول متامسک خودتون (و یا هر کیف پولی که به بازار NFT فاندیشن متصل کردین)، تراکنش مربوط به کارمزد های شبکه رو پرداخت کنین.

ساخت قرارداد هوشمند یا کالکشن NFT

سفارشی کردن کالکشن های NFT

یکی از قابلیت هایی که در مارکت پلیس NFT فاندیشن وجود داره، سفارشی سازی مجموعه های توکن غیر مثلی است. شما میتونین با کمک این بخش برای مجموعه های خودتون تصاویر هدینگ، لوگو و توضیحات تکمیلی تری رو قرار بدین. البته این اطلاعات قابل تغییر هستن و میتونین هر زماین که خواستین، اون ها رو تغییر بدین.

این کار با زدن گزینه ادامه (Continue) و با کمک بخش سفارشی سازی مجموعه های خود (Customize Your Collection) امکان پذیر میشه. البته باید به محدودیت های زیر توجه ویژه ای رو داشته باشین:

•    ابعاد عکس لوگو باید ۱۹۲۰*۱۹۲۰ باشه و فرمت های اون هم باید JPG، PNG یا GIFباشه. همچنین حجم اون نباید بیشتر از 10 مگابایت باشه.
•    ابعاد عکس لوگو باید ۲۰۰۰*۲۸۰۰ باشه و فرمت های اون هم باید JPG، PNG یا GIFباشه. همچنین حجم اون نباید بیشتر از 10 مگابایت باشه.
•    توضیحات تکمیلی مربوط به هر مجموعه هم نباید بیش از 500 کلمه باشه.

سفارشی کردن کالکشن های NFT

آموزش مینت کردن NFT در Foundation

بعد از اینکه قرارداد هوشمند مجموعه خودتون رو بوجود اوردین و سفارشی سازی های لازم رو هم برای مجموعه خودتون انجام دادین، وقت این رسیده که اقدام به ساخت NFT در Foundation کنین. برای این منظور کافیه که از گزینه Mint NFT استفاده کنین.

در قدم بعدی میتونین که فایل مربوط به توکنی که قصد ساخت اون رو دارین، از بین فایل های سیستم خودتون انتخاب کنین. توجه داشته باشین که این فایل باید حداکثر 50 مگابایت حجم داشته باشه و فرمت اون هم یکی از انواع JPG، GIF، SVG، PNG، MP4، GLTF یا GLBباشه.

در ادامه باید که برای اثر خودتون یک عنوان (Title) و توضیحاتی (Description) رو وارد کنین. توجه داشته اطلاعات مربوط فایل و تصاویری که برای هر توکن NFT روی شبکه بلاک چین ثبت میشن و به همین دللیل بعد از تکمیل مینت اون ها، نمیتونین که تغییری در اون ها بوجود بیارین.

البته اگه به اشتباه اطلاعاتی رو برای یکی از توکن هاتون وارد کردین، و قصد دارین که تغییرش بدین، باید اون توکن رو بسوزونین و بعد دوباره اون توکن رو ایجاد کنین. بعد از اینکه مینت توکن NFT خودتون رو به طور کامل انجام دادین، فایل های شما بر روی IPFS نگهداری میشه.

توجه داشته باشین که در هنگام ساخت توکن NFT گزینه ای به اسم Create a Split وجود داره که با کمک اون میتونین تا 4 همکار یا شریک رو برای آثار خودتون اضافه کنین. همچنین به کمک این گزینه امکان تعیین میزان سهم هر کدوم از اون ها در فروش اولیه و سهم دائمی اون ها از فروش های بعدی رو هم مشخص کنین. 

البته برای استفاده از این قابلیت، شرکای شما هم باید در بازار فاندیشن، حساب کاربری داشته باشن. توجه داشته باشین که این اطلاعات هم قابلیت تغییر رو ندارن.

در نهایت اگه از صحت همه اطلاعات، اطمینان دارین، میتونین که با کلیک روی گزینه مینت NFT (Mint NFT)، توکن خودتون رو ایجاد کنین. در قدم بعدی باید بر تراکنش مربوط به ایجاد توکن غیر مثلی خودتون رو با کمک کیف پول ارز دیجیتالتون تایید کنین. 

جمع بندی و نتیجه

پلتفرم های متعددی برای ساخت و خرید و فروش NFT ها وجود داره که هر کدوم از اون ها دارای ویژگی ها و مزیت های خاص خودشون هستن. در این مقاله سعی کردیم که اطلاعاتی رو در مورد بازار NFT فاندیشن بهتون ارائه بدیم و به بررسی ویژگی های اون بپردازیم. با توجه به اینکه بیشتر فعالان این پلتفرم، هنرمندان دیجیتالی هستن، اگر به دنبال ساخت یک کلکسیون از توکن های غیر مثلی هنری هستین، این سایت میتونهآثار بی نظییر رو بهتون ارائه بده.

البته در حال حاضر و با توجه به اینکه ساخت اکانت Foundation، دیگه نیازی به لینک دعوت فاندیشن نداره، تعداد کاربرهای این پلتفرم بیشتر از همیشه شده. تو این مقاله سعی کردیم که به طور مختصر شما رو با سایت NFT Foundation، آشنا کنیم. امیدواریم که با کمک این مطلب و آموزش ساخت NFT در Foundation، بتونینن که اثار خودتون رو دز این پلتفرم عرضه کنین و یا اینکه توکن های پتانسیل داری رو برای سرمایه گذاری پیدا کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد بازار NFT فاندیشن چیست؟ (آموزش ساخت NFT در Foundation)

در مورد بازار NFT فاندیشن چیست؟ (آموزش ساخت NFT در Foundation) نظر دهید
سوال امنیتی :9+51 = ?