ابر ایچیموکو چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "ابر ایچیموکو چیست؟"


  • 10:02 1403-02-12
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

ابر ایچیموکو چیست؟ موضوع این مقاله بررسی مفهوم ابر ایچیموکو می باشد. یک نفر برای اینکه بتونه در بازار های مالی مثل بازار فارکس، ارز دیجیتال و ... سرمایه گذاری و ترید موفقی داشته باشه، باید با علم تحلیل تکنیکال آشنایی خوبی داشته باشه. مقوله تحلیل تکنیکال بسیار وسیع و گسترده هستش و زیر مجموعه های فراوانی هم داره. در این مقاله قصد داریم یکی از این زیر مجموعه ها و ابزار های مورد استفاده در تحلیل تکنیکال با نام ابر ایچیموکو رو بررسی کنیم.

به طور کلی تحلیل قبل از خرید هر دارایی در بازار های مالی بسیار تعیین کننده در سود و زیان های آینده هستش و تجربه نشون داده هر قدر تحلیل دقیق تر و علمی تر، به همون اندازه حاشیه سود بیشتر و ضرر های احتمالی کمتر. تحلیل تکنیکال دانش بسیار گسترده ای هستش که برای خودش دریاییه و هر قدر بهش زمان و انرژی اختصاص بدید، ارزش داره و دست شما رو برای تشخیص موقعیت های مناسب تر خرید و فروش، پر تر می کنه. از همین رو بسیار مهم و حائز اهمیته. در این مقاله نخست بررسی اجمالی بر مفهوم تحلیل تکنیکال خواهیم داشت و سپس بررسی می کنیم که ابر ایچیموکو چیست و چه کاربرد هایی داره. امیدوارم این مقاله براتون مفید باشه و نهایت استفاده رو ببرید. در پایان می تونید نظرات تون رو هم در بخش نظرات با ما به اشتراک بذارید.

تحلیل تکنیکال چیست؟

 

تحلیل تکنیکال علم و فن پیش ‌بینی آینده قیمت ها بر اساس رفتار و روند های قیمتی گذشته بازار می باشد. شاید درک این تعریف کمی سخت باشه، از همین رو با تعریفی ساده ‌تر به معرفی مفهوم تحلیل تکنیکال می پردازیم، قیمت یک کالای پر نوسان رو در نظر بگیرین، با بررسی ‌هایی که انجام شده به این نتیجه رسیدیم که قیمت این کالا به مدت 10 سال پی در پی در تیر ماه با افزایش قابل توجهی مواجه بوده، به همین دلیل می تونیم این احتمال رو در نظر بگیریم که در سال یازدهم و در تیر ماه دوباره قیمت این کالا با افزایش روبرو خواهد شد.

به عبارتی در تحلیل تکنیکال، ما تاریخچه و روند های گذشته رو بررسی می کنیم و با استخراج الگو های قیمتی در گذشته و تعمیم اون به آینده، قیمت های آتی رو پیش بینی می کنیم. خب از لفظ پیش بینی استفاده کردیم، یعنی قطعیتی در کار نیست و صرفا با بهره گیری از علم آمار و احتمال یک سری تقریب ها رو به دست میاریم. حالا این که این تقریب ها و پیش بینی های ما چقدر نزدیک به واقعیت باشن، بستگی به سطح دانش و مهارت تحلیلی ما داره. 
تحلیل تکنیکال رو معمولا به وسیله نمودار ها و چارت ها انجام میدن و به وسیله ابزار های مختلف، اقدام به استخراج داده ها و اطلاعات از این نمودار ها می کنن. یک تحلیل گر تکنیکال اعتقاد داره که گذشته تکرار میشه و روند های گذشته قیمت ها تکرار میشن و به همین خاطر با الهام از روند های قیمتی گذشته، اقدام به تصمیم گیری در مورد آینده می کنه. لازم به ذکر هستش که بگم خوشبختانه در واقعیت و در بسیاری از زمان ها همین طور هستش و واقعا الگو های قیمتی گذشته تکرار میشن. این که دانش تحلیل تکنیکال تونسته اینقدر محبوب و کاربردی بشه در بازار های مالی، یک دلیلش همین پیش بینی خوب و مناسب از آینده هستش. به طور کلی در همه بازار های مالی اعم از بازار ارز، فارکس، بورس و کریپتوکارنسی میشه از دانش تحلیل تکنیکال و ابزار های اون استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه مقاله سایت ارز سنج در مورد تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن رو به شما پیشنهاد میدیم.

ابر ایچیموکو چیست ؟

ابر ایچیموکو چیست ؟

در این قسمت میرسیم به این مسئله که ابر ایچیموکو چیست و چه کاری انجام میده. ابر ایچیموکو یک روش برای تحلیل تکنیکال هستش که چندین اندیکاتور رو در یک نمودار واحد ترکیب می‌کنه. این روش در نمودار های کندلی به عنوان یک ابزار ترید یا معامله استفاده میشه که دید بسیار خوبی از نواحی حمایتی و مقاومتی قیمت در اختیار کاربران قرار میده. به علاوه از این ابزار برای پیش بینی آینده بازار هم استفاده میشه و بسیاری از تریدر ها از اون برای تعیین جهت روند آینده و حرکت بازار استفاده می‌کنن. مفهوم ابر ایچیموکو در اواخر سال 1930 میلادی توسط یک خبر‌نگار ژاپنی با نام گویچی هوسادا مطرح شد.

اما استراتژی معاملاتی خلاقانه او در سال 1969، یعنی بعد از چند دهه مطالعات و پیشرفت‌ های دانش تحلیل تکنیکال ارائه شد. روزنامه نگار ژاپنی هوسادا، اسم ابزار نو آورانه خودش رو ایچیموکو کینکو (Ichimoku Kinko) گذاشت که در زبان ژاپنی به معنای نمودار تعادل در یک نگاه می باشد. این مقدمه ای بود بر مفهوم و چیستی ابر ایچیموکو در ادامه به نحوه کار این ابزار می پردازیم.

نحوه کار ابر ایچیموکو چگونه است ؟

نحوه کار ابر ایچیموکو چگونه است ؟

خب بریم سراغ این که نحوه کار ابر ایچیموکو چگونه هستش. سیستم ابر ایچیموکو اطلاعات و داده ها رو بر اساس اندیکاتور های پیش ‌رو و پس ‌رو نمایش میده و نمودار اون از 8 خط تشکیل شده که به قرار زیر هستن :
1.    خط تغییر روند یا تنکان سن (Tenkan-sen) : میانگین متحرک 9 دوره. خط آبی رنگی که در تصویر فوق مشاهده می کنید.
2.    خط استاندارد یا کیجون سن (Kijun-sen) : میانگین متحرک 26 دوره. خط قرمز رنگ تصویر فوق
3.    خط پیشرو یا سنکو اسپن آ (Senkou Span A) : میانگین متحرک خط روند و خط استاندارد هستش که به مقدار 26 دوره به سمت راست، یعنی به آینده انتقال پیدا کرده. همانند خط سبز رنگ موجود در تصویر فوق.
4.    خط پیشرو یا سنکو اسپن بی (Senkou Span B) : میانگین متحرک 52 دوره که با انتقال کندل ها به مقدار 26 دوره به سمت راست یعنی رو به جلو، بدست میاد. مثل خط صورتی یا شماره 4 تصویر
5.    خط تاخیر یا چیکو اسپن (Chikou Span): قیمت بسته شدن در 26 دوره گذشته. همانند خط شماره 5 در تصویر بالا
محدوده بین خط پیشرو A و خط پیشرو B، چیزی هستش که ابر کومو رو می سازه و به نظر هم میرسه که مهم ‌ترین بخش سیستم ایچیموکو همین قسمته. این دو خط با انتقال دادن 26 دوره به جلو، یک پیش ‌بینی از آینده رو ارائه میدن، به همین دلیل به عنوان شاخص‌ های پیشرو به حساب میان. چیکو اسپن یا خط تاخیر، یک شاخص پس ‌رو در نظر گرفته میشه که با شیفت 26 دوره به چپ یا عقب به دست آورده میشه. به طور پیش فرض این ابر ها به رنگ های سبز و قرمز نشون داده میشن تا خوندن شون توسط کاربر راحت تر باشه. خب حالا یک ابر سبز رنگ چه طور تشکیل میشه. یک ابر سبز رنگ وقتی ساخته میشه که خط پیش روی A (خط ابر سبز رنگ)، بالاتر از خط پیش روی B (خط ابر قرمز رنگ) قرار بگیره. متعاقبا اگر شرایط برعکس چیزی که بیان شد، باشه، ابر قرمز رنگ شکل می گیره. 

تنظیمات ابر ایچیموکو

تنظیمات ابر ایچیموکو

بعد از 30 سال تحقیق و آزمون و خطا، گویچی هوسادا نتیجه گرفت که دوره های زمانی 52، 26 و 9 بهترین نتایج رو ارائه میدن. در حالی که این تنظیمات هنوز هم در اکثر زمینه های معاملاتی استفاده میشن، اما تحلیل گرانی که از چارت ها و نمودار ها استفاده می‌کنن، همواره می تونن این اعداد رو برای تطابق با استراتژی‌ های مختلف خودشون تنظیم کنن. برای نمونه در بازار کریپتوکارنسی بسیاری از تریدر ها، تنظیمات ایچیموکو رو بر اساس بازار 7.24 تنظیم می کنن. 

سیگنال های معاملاتی ایچیموکو

سیگنال های معاملاتی ایچیموکو

با توجه به مولفه های متعددی که در ایچیموکو استفاده شده، ابر ایچیموکو سیگنال های مختلفی رو تولید می کنه که می تونیم اونا رو به سیگنال های روند و سیگنال های حرکتی دسته بندی کنیم که در ادامه توضیح خواهیم داد.

سیگنال های حرکتی

این سیگنال ‌ها با توجه به رابطه بین قیمت بازار، خط استاندارد و خط برگشتی تولید استخراج میشن. سیگنال ‌های حرکت صعودی وقتی تولید میشن که یک یا هر دو خط برگشتی و قیمت بازار بالای خط استاندارد حرکت کنن. در مقابل سیگنال حرکت نزولی وقتی تولید میشن که یک یا هر دو خط برگشتی و قیمت بازار زیر خط استاندارد حرکت داشته باشن. در این بین محل تقاطع بین خط برگشتی و خط استاندارد اغلب به عنوان یک عبور خط برگشتی به حساب میاد. 

سیگنال های روندی

این دسته از سیگنال ‌ها بر پابه رنگ ابر کومو و با توجه به موقعیت قیمت بازار نسبت به ابر ساخته میشن. خیلی ساده میشه گفت وقتی که قیمت‌ ها بطور متناوب بالا تر از ابر قرار بگیرن، احتمالش زیاده که اون دارایی مشخص در روند صعودی قرار بگیره. همچنین، وقتی قیمت ‌ها زیر ابر قرار بگیرن، می تونیم اون رو نشانه ای از استارت یک روند نزولی تلقی کنیم. به طور معمول هم (نه همیشه چون استثنا هایی هم هستن) زمانی که قیمت‌ ها حرکت رو به جلو در داخل ابر داشته باشن، می تونیم اون رو نشانه ‌ای از یک روند خنثی در نظر بگیریم.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد یکی از زیر شاخه های علم تحلیل تکنیکال صحبت کردیم. متوجه شدیم که مفهوم ابر ایچیموکو the Ichimoku cloudچیست؟ و چه کسی اون رو ابداع کرده و در عمل چه کاربرد هایی می تونه داشته باشه و نحوه کار ابر ایچیموکو به چه شکله. پیش تر هم اشاره کردیم که دانش تحلیل تکنیکال برای کسانی که میخوان در بازار های مالی مثل فارکس، بورس، کریپتو و ... به موفقیت برسن، لازم و ضروری هستش. در تحلیل تکنیکال، شما روند های قیمتی گذشته رو بررسی می کنین و با استخراج الگو های تکرار شونده، اونا رو به آینده تعمیم میدین و بدین طریق با پیش بینی قیمت ها وارد پوزیشن معاملاتی میشین. تحلیل تکنیکال ابزار ها و زیر مجموعه های فراوانی داره که در این مقاله ابر ایچیموکو رو به عنوان یکی از این زیر مجموعه ها و ابزار ها مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

پیشینه ابر ایچیموکو به چند دهه قبل بر می گرده ولی این تکنیک اونقدری کارایی داشته که تونسته چند ده سال به حیات خودش ادامه بده و مورد استفاده تریدر ها و معامله گران قرار بگیره. در پایان امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه و استفاده کرده باشید. چنان چه سوال یا نظری هم داشته باشین می تونین اون رو در بخش انتهایی صفحه در بخش نظرات و یا با پشتیبانی آنلاین آکادمی ارزسنج مطرح کنید و دوستان ما پاسخگو شما خواهند بود.
 آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج، آموزش های به روز و متنوعی رو ارائه میده که می تونید از منو مقالات و ویدیو های آموزشی، بهشون دسترسی داشته باشین. توصیه داریم که حتما به فهرست مقالات آموزشی سری بزنین و سطح اطلاعات خودتون رو ارتقا بدین. در کنار مسائل آموزشی، مجموعه ارزسنج، یک پلتفرم خاص تحت عنوان همیار تریدر هم تدارک دیده که کاربران می تونن ازش سیگنال ارز دیجیتال دریافت کنن. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه هم به منو همیار تریدر مراجعه کنید و یا با پشتیبانی آنلاین ارتباط بگیرید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد ابر ایچیموکو چیست؟

در مورد ابر ایچیموکو چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+31 = ?