یونین فایننس چیست ؟نقش پلتفرم یونین فایننس در صنعت دیفای چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "یونین فایننس چیست ؟نقش پلتفرم یونین فایننس در صنعت دیفای چیست؟"


  • 10:02 1403-02-12
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

یونین فایننس چیست؟ افراد کمی در مورد پلتفرم یونین فایننس شنیدن و اطلاعات دارن، از همین رو ما در مجموعه آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج تصمیم بر این گرفتیم تا این پلتفرم رو به طور کامل به مخاطبان خودمون معرفی کنیم و از جنبه های مختلف اون بگیم. به طور کلی پلتفرم یونین فایننس، برای حمایت از صنعت دیفای (Defi) شکل گرفته و هدفش اینه که یک سری خطرات و ریسک ها رو کاهش بده. از همین رو یک سری کاربران بهش بیمه صنعت دیفای هم میگن. اساسا آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج، در نظر داره تا آموزش هایی به روز و کاربردی و منطبق با مسائل و مباحث روز دنیای ارز های دیجیتال رو تدوین و در اختیار کاربرانش قرار بده. از همین رو با پیگیری آموزش ها و مقالات ارزسنج، همواره به روز خواهید بود و در لبه دانش فناوری بلاکچین و ارز های دیجیتال قرار خواهید داشت. در این مقاله همانطور که اشاره شد موضوع صحبت مون پیرامون پلتفرم یونین فایننس خواهد بود و به شکل جامعی بررسی خواهیم کرد که یونین فایننس چیست. برای استفاده از سایر آموزش های آکادمی ارزسنج که در قالب مقالات و ویدیو های آموزشی هستن، به بخش و منو آموزش ارز دیجیتال مراجعه کنین و پشتیبانی آنلاین آکادمی هم راهنمای شماست و می تونید در صورت نیاز ازش کمک بگیرین. در ادامه میریم سراغ بحث اصلی این مقاله که یونین فایننس چیست. قبل از این که وارد مباحث پیرامون پلتفرم یونین فایننس بشیم، نگاهی اجمالی خواهیم داشت بر صنعت دیفای، چرا که پلتفرم یونین فایننس، خودش برای حمایت از صنعت دیفای شکل گرفته. تا انتها این مقاله رو همراهی کنید.

صنعت دیفای چیست؟

صنعت دیفای چیست؟

دیفای (Defi) در اصطلاح دنیای ارز های دیجیتال و بلاکچین به معنای امور مالی غیر متمرکز هستش که مخفف عبارت Decentralized Finance می باشد. دیفای یک اصطلاح فراگیر و جامع برای انواع برنامه های مالی در فناوری بلاکچین و ارز های دیجیتال اون هستش که برای کم رنگ کردن نقش واسطه های مالی سنتی مثل بانک ها، ارائه میشن. صنعت دیفای هم همانند رمز ارز ها، از پشتیبانی فناوری بلاکچین بهره مند هستش و با نگه داری از تاریخچه تراکنش ها و معاملات و توزیع اون بین کاربران شبکه، اون ها رو از کنترل و نظارت نهاد هایی مثل بانک، بی نیاز می کنه. سیستم مالی سنتی به شکل صد در صد بر واسطه های مالی تکیه داره. برای مثال فرض کنید که به یک رستوران میرید و بعد از میل کردن غذا نوبت پرداخت صورت حساب میرسه.

در اینجا کارت بانکی تون رو در میارید و با استفاده از پوز رستوران پرداخت رو انجام میدید. با اینکه پول از حساب شما به حساب رستوران منتقل میشه، ولی این کار مستقیم و بدون واسطه نیست. زمانی که شما کارت می کشید، تراکنش اول به درگاه بانک منتقل میشه و چنان چه بانک مذکور تایید کنه، این انتقال انجام میشه. پر واضحه که بانک اینجا نقش کلیدی و واسطه رو داره و بدون تایید و نظارت این نهاد، هیچ گونه تراکنش و نقل و انتقالی انجام نمیشه. بلاکچین و صنعت دیفای رسالت دارن تا نقش این واسطه رو کم رنگ و حتی حذف کنن. در ادامه چند نمونه از مهم ترین برنامه ها و کاربرد های دیفای رو با هم بررسی خواهیم کرد. خالی از لطف نیست که بگم در مورد اینکه صنعت دیفای چیست و بررسی جامع تر اون، مقاله ای تخصصی نگارش و در وب سایت آکادمی ارزسنج قرار داده شده که برای اطلاعات بیشتر و تکمیلی تر در این حوزه می تونید بهش مراجعه کنید.

کاربرد های دیفای

کاربرد های دیفای

در مطالب قبلی بررسی داشتیم بر این که صنعت دیفای چیست و گفتیم که اصلی ترین دلیل تولد دیفای بر بستر بلاکچین، این بود که نقش واسطه های مالی مثل بانک که به سبب قدرت شون در کنترل و مدیریت تراکنش ها، برای کاربران اعمال محدودیت می کنن رو کم رنگ کنه و حتی از بین ببره. در این قسمت از کاربرد های دیفای خواهیم گفت و می بینیم که به چه حوزه هایی ورود داشته.

•    پرداخت وام : 

یکی از کاربرد های دیفای که بسیار محبوب و پر طرفدار هم هست، وام گیری و وام دهی هستش. به احتمال زیاد شنیده باشین که پروتکل ‌های وام‌ دهی غیرمتمرکز یکی از محبوب ‌ترین برنامه ‌های کاربردی اکو سیستم دیفای هستن. اعطای وام و همچنین گرفتن وام به شکل آزاد و غیر متمرکز خارج از سیستم سنتی و پر درد سر بانکی، مزایای زیادی داره. مثلا در ارتباط با این مزایا، می تونیم بگیم که پلتفرم‌ های وام‌ دهی بر پایه بلاکچین پرداخت فوری دارن، امکان وثیقه‌ گذاری با دارایی ‌های دیجیتال دارن و همچنین عدم نیاز به چک ‌های اعتباری و ضامن و کلی مدارک دیگه دارند. در پلتفرم های وام دهی دیفای، کاربران می تونن نقدینگی خودشون رو در اختیار پلتفرم قرار بدن و به عبارتی با اون وام بدن و سودش رو بگیرن و هم می تونن از نقدینگی پلتفرم برای دریافت وام برای خودشون استفاده کنن. بدون دردسر ها بانکی و سیستم وام دهی سنتی.

•    خدمات پولی :

خدمات مالی و پولی از دیگر کاربرد های دیفای می باشند. این خدمات عمدتا شامل استیبل کوین ها، بیمه نامه ها و .... میشن. در مورد استیبل کوین ها اکثر کاربران ارز دیجیتال می دونن ولی برای کسایی که در اول راه هستن باید بگیم که استیبل کوین یک رمز ارز با پشتوانه ثابت دلاری یا طلا هستش که ارزش اون مثل سایر ارز های دیجیتال نوسان نمی کنه و همواره ثابت و برابر ارزش پشتوانه خودش هستش که حالا این پشتوانه هم می تونه یک ارز فیات مثل دلار، یورو و ... باشه و یا چیز دیگه ای مثل طلا و حتی یک ارز دیجیتال دیگه. معمولا از استیبل کوین ها به عنوان یک مرجع برای خرید و فروش و معامله در بازار ارز های دیجیتال استفاده میشه و چون ارزش تقریبا ثابتی داره معیار و ابزار خوبیه برای این کار، معروف ترین استیبل کوین بازار هم تتر هستش که پشتوانه اون دلار امریکا هستش.

در ارتباط با استیبل کوین ها یک مقاله مجزا و جامعی داریم که در وب سایت اکادمی قابل دسترسه و اما در مورد خدمات اعتباری، در سیستم سنتی به‌ علت وجود واسطه ‌های زیاد و متعدد، فرایند ثبت رهن و وثیقه بسیار پر هزینه و زمان‌ بر هستش. با استفاده از پتانسیل های قرارداد های هوشمند (Smart Contract) می تونیم هزینه ‌های حقوقی و پذیره ‌نویسی رو به شکل قابل توجهی کاهش بدیم. از یک طرف هم‌ صدور بیمه‌ نامه در بستر بلاکچین نیاز به واسطه‌ ها رو از بین میبره و ریسک نقض و به هم زدن بیمه ‌نامه رو به شدت کاهش میده چرا که ویژگی قرارداد هوشمند اینه که چنان چه در صورت وقوع شرایطی خاص، مفاد قرار داد شروع به اجرا شدن یکنن، دیگه اونا رو نمیشه متوقف کرد و حتی سازنده اون قرارداد هوشمند هم نمی تونه این توقف رو اجرایی کنه. از همین رو، با حفظ کیفیت خدمات، مبلغ بیمه ‌نامه و مراحل کاغذ بازی و اداری اون می تونه کمتر بشه.

•    صرافی های غیر متمرکز یا DEX :

همونطور که می دونید فناوری بلاکچین و ارز های دیجیتال اون، به شکل مستقل و غیر متمرکز فعالیت می کنن، بر عکس ذات غیر متمرکز ارز های دیجیتال، صرافی های معروف و رایج ارز دیجیتال مثل بایننس، کوین بیس و ... کاملا و به شدت متمرکز فعالیت می کنن. یعنی مدیریت و اداره اونا در دست یک فرد یا نهاد مرکزی هستش و بر دارایی های رمز ارزی کاربران هم کنترل دارن و می تونن در مواقعی تحت فشار های بیرونی مثل تحریم کشور هایی مانند امریکا و ... اقدام به مسدود سازی حساب و بلوکه کردن دارایی صاحب حساب کنن. برای حل این معضل صرافی های غیر متمرکز یا DEX ها که مخفف Decentralized Exchange هستش ارائه شدن.

در یک صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال، واسطه گری صرافی متمرکز برای انتقال رمز ارز ها بین خریدار و فروشنده از بین میره و کاربران کیف پول شخصی خودشون رو به پلتفرم صرافی غیر متمرکز متصل می کنن و کار صرافی فقط لینک دادن خریدار و فروشنده به هم هستش. از همین رو یک صرافی غیر متمرکز، نمی تونه دارایی کاربری رو مسدود کنه چرا که اصلا دسترسی به این دارایی ها نداره. صرافی های غیر متمرکز برای کاربران تحت تحریم مثل کاربران ایرانی، بسیار جذاب و کاربردی هستش. به همین خاطر اگر مایل به استفاده از امکانات صرافی های غیر متمرکز هستین، هم مقاله تخصصیش رو بخونید و هم اینکه تعداد زیادی از صرافی های غیر متمرکز محبوب رو در قالب ویدیو آموزشی بهتون آموزش دادیم و معرفی کردیم. خب حالا که فهمیدیم صنعت دیفای چیست و با مهم ترین کاربرد های دیفای هم آشنا شدیم، بهتره بریم سراغ بررسی موضوع اصلی این مقاله با این عنوان که یونین فایننس چیست.

یونین فایننس چیست؟

یونین فایننس چیست؟

رسیدیم به اصل مطلب این مقاله که union finance چیست. از زمان معرفی، پلتفرم یونین فایننس تاثیر بسزایی در دنیای رمز ارز ها داشته و تیم اون از متخصصان و مهندسانی تشکیل شده که سالیان متمادی تجربه در بخش‌ های مربوط به خودشون رو دارن و تجربه بالای این اعضا خود یک نقطه برجسته هستش. پلتفرم یونین فایننس از راه پوشش گسترده و مدل صرفه جویی در هزینه، به ویژه نیاز های صنعت دیفای، ترکیبی منحصر به فرد و کاربردی از بیمه سنتی و پتانسیل های فوق العاده بلاکچین ارائه کرده. خب به نظرتون شباهت های اون با بیمه سنتی چیه ؟ پلتفرم یونین فایننس، به شکل مشابه شرکت‌ های بیمه گر سنتی، به حمایت و پوشش کامل تحت بسته ‌های بیمه‌ ای بر پایه بلاکچین خودش می پردازه.

در عین حال، این پلتفرم یعنی یونین فایننس با استفاده از امکان عدم تمرکز در بلاکچین، پلتفرم رو از مدل‌ های فقط مخصوص اعضا و نیاز های KYC مستقل می کنه. به علاوه، پلتفرم یونین فایننس یک فرآیند حاکمیتی موثر برای حمایت از اعتبار ادعا ها و پرداخت بدهی استخر های نقدینگی برای پاسخگویی به برنامه‌ های بیمه ای هم ارائه می کنه. کنار همه این موارد پلتفرم یونین فایننس به شکافی که بین دیفای و سیفای (CeFi) یا برنامه های متمرکز وجود داره، بر خلاف سایر راه حل ‌های بر پایه بلاکچین رسیدگی می‌کنه، چرا که با یک ساز و کار چند توکنی که حاکمیت رو از دینامیک‌ های بازار مجزا می کنه، حفاظت از لایه ‌های مختلف پلتفرم رو فراهم کرده. خب گفتیم که پلتفرم یونین فایننس برای کاهش یک سری ریسک های مربوط به صنعت دیفای متولد شده.

بد نیست که نگاه اجمالی به این ریسک ها داشته باشیم و باهاشون آشنا بشیم. در ادامه به معرفی این ریسک ها خواهیم پرداخت.تیم توسعه پلتفرم یونین فایننس یک بازار ثانویه رو فراهم کرده که مدیریت ریسک مربوط به دیفای رو امکان پذیر می‌کنه و این مسئله حمایت از کاربران رو در اکوسیستم دیفای تسهیل و حمایت می‌کنه. در کنار این، سرمایه رو آزاد و ریسک رو هم توزیع می‌کنه، در صورتی که به بخش دیفای اجازه میده تا در حالی که روند های فعلی بازار رو منعکس می کنه، مقیاس پذیری بهتری هم داشته باشه. راه حل بلاکچین مبتنی بر یک نظام اقتصادی مشخص هستش که پلتفرم های غیر متمرکز رو همیشه بهشون توجه کرده و باعث پیشرفت و توسعه اشون شده.

سه توکن پلتفرم یونین فایننس

سه توکن پلتفرم یونین فایننس

به شکل کلی، پلتفرم یونین فایننس، به وسیله سه توکن اداره میشه که در ادامه براتون معرفی می کنیم.

توکن UNN

UNN توکن اصلی این پلتفرم حامی صنعت دیفای هستش چرا که از ازش برای اهداف حاکمیتی و سیاست گذاری روی پروژه استفاده میشه. به مالکان و کسانی که توکن UNN داشته باشن، حق رای در سیاست گذاری پروژه اعطا می‌شه که این کار امکان تاثیرگذاری در تنظیم فاکتور های ریسک و تدوین برنامه‌ های تشویقی رو به این افراد میده.

توکن های uUNN و pUNN

این دو تا رو با هم بررسی می کنیم چرا که بسیار شبیه به هم هستن. توکن uUNN، توسط مشتریان پلتفرم و خریداران حمایتی مورد استفاده قرار می گیره و این امکان رو بهشون میده تا تاثیر گذار بر محافظت از پلتفرم یونین فایننس باشن. در مقابل، توکن pUNN به فروشندگان حمایتی تعلق می گیره که نماینده ‌ای از بسته حمایتی هستش که فروشنده تامین کننده اون هستش. این دو توکن فقط در بازار ثانویه پلتفرم یونین قابل دسترسی هستن که جدا شدن توکن ‌های حاکمیتی از توکن‌ های حمایتی رو انجام میدن که طبیعتا منجر به جلوگیری از تعارض منافع در پلتفرم یونین فایننس میشه.

به علاوه، از طریق یک نظام بر پایه سه توکن مجزا، پلتفرم یونین فایننس به کاربران امکان میده تا از یک مدل قیمت گذاری پویا، دینامیک و منحصر به فرد برای حق بیمه حمایتی بهره مند بشن که در واقع ساز و کاری برای کشف قیمت در زمان واقعی و همچنین مدل سرمایه‌ای است که اهرم رو تنظیم می‌کنه و این در حالی هست که بازدهی از طریق سرمایه مازاد تامین میشه و قدرت پرداخت استخر های حمایتی رو افزایش میده. همچنین مکانیزم حاکمیت چند لایه ضمانت می کنه که همه عملیات ها به شکل شفافی پیش میرن.

خدمات یونین فایننس چیست؟

خدمات یونین فایننس چیست؟

خب برسیم به اینکه در صنعت دیفای، خدمات union finance چیست. مهم ترین خدمتی که این پلتفرم ارائه میده، حمایت از مشتری و خریدار برنامه دیفای هستش. وقتی خریدار، یک محصول رو در پلتفرم خریداری می‌کنه، به طور اتوماتیک قرارداد هوشمند محافظت یا همون بیمه ایجاد میشه. هنگام خرید، هر قرارداد مواردی از این قبیل رو مشخص می کنه. یک نوع حمایت که تعیین کنه کدوم استخر حمایتی، قراره محافظت از این خرید رو تامین کنه و در ازای اون، حق بیمه دریافت کنه.

دوم میزان پوشش هستش و سوم و چهارم به ترتیب مدت قرارداد بیمه و حق بیمه می باشد. در این پلتفرم قرارداد زمانی تایید و نهایی میشه که خریدار توکن‌ های uUNN رو دریافت کنه که نشون دهنده حق مشارکت خرید از در سیاست حمایتی از توکن‌ هاست. بعدش، ساز و کار حمایت پس از واریز حق بیمه یا تاریخ شروع قرارداد، طبق الگوریتم قرارداد هوشمند شروع میشه. خریدارانی که از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز مثل Uniswap، توکن‌های UNN رو سپرده گذاری یا استیک کنن، در پرداخت حق بیمه از تخفیف بهره‌ مند خواهند شد و این یک امتیازیه که پلتفرم یونین فایننس برای سپرده گذاران توکن اصلی خودش در نظر گرفته.

سخن پایانی

دستاورد های بلاکچینی هر روز دارن بیشتر و بیشتر میشن و هر چند وقت یک بار شاهد یک پلتفرم جدید تو این حوزه هستم. در این مقاله شرح داده شد که پلتفرم union finance چیست و چطور به عنوان بیمه گر صنعت دیفای عمل می کنه. برای مخاطبانی که با خود صنعت دیفای آشنایی نداشتن، توضیحاتی هم در مورد این صنعت و کاربردی های دیفای مطرح کردیم و اطلاعات تکمیلی تر رو ارجاع دادیم به مقاله تخصصی صنعت دیفای چیست که در وب سایت آکادمی و در بخش آموزش ها موجوده. اگر کاربر برنامه های دیفای هستین، توصیه می کنیم که نیم نگاهی هم به پلتفرم یونین فایننس داشته باشین و با بررسی همه جوانب اون در صورت نیاز ازش استفاده کنین. امیدوارم که این مقاله براتون مفید بوده باشه و استفاده لازم رو برده باشید. در پایان می تونید نظر تون رو در مورد این مقاله در بخش انتهایی صفحه و در قسمت نظرات با ما به اشتراک بذارید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد یونین فایننس چیست ؟نقش پلتفرم یونین فایننس در صنعت دیفای چیست؟

در مورد یونین فایننس چیست ؟نقش پلتفرم یونین فایننس در صنعت دیفای چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :2+40 = ?