شبکه NFTFY چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "شبکه NFTFY چیست؟"


  • 11:01 1403-01-06
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

شبکه NFTFY چیست و به چه کاری میاد؟ در دنیای ارز های دیجیتال و با پیشرفت های روز افزون این صنعت، مفاهیم و موجودیت های جدید پدید میاد. یکی از موجودیت های نسبتا جدید در صنعت ارز های دیجیتال، NFT ها هستن. در مورد توکن های NFT یا غیر مثلی به احتمال زیاد شنیدین. شبکه NFTFY در واقع برای توسعه هر چه بیشتر توکن های NFT به وجود اومده. اگر اطلاعات کافی و لازم در مورد اینکه NFT چیست، ندارید، جای نگرانی نداره چون قبل از ورود به مقوله شبکه NFTFY، در مورد اینکه مفهوم NFT چیست حسابی صحبت خواهیم کرد و بعدش به یکی از شبکه هایی که برای توسعه بیشتر NFT ها ایجاد شده، یعنی همون شبکه NFTFY خواهیم پرداخت. در این مقاله مسیر صفر تا صد آموزشی رو طی خواهیم کرد و هر پیش نیازی که برای درک مطلب اصلی مقاله که همون شبکه NFTFY هستش رو براتون شرح میدیم. ما در مجموعه آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج، درصدد این هستیم تا آموزش های به روز و کاربردی رو در اختیار شما بذاریم تا ضمن افزایش دانش و اطلاعات شما در حوزه ارز های دیجیتال، مخاطبان مون رو برای ورود به بازار جذاب و پر سود رمز ارز ها هم آماده کنیم. از این رو توصیه داریم که از مقالات و ویدیو های آموزشی متنوع آکادمی نهایت استفاده رو ببرید و پیگیر مطالب و آموزش های جدید باشید.

NFT چیست؟

NFT چیست؟

NFT مخفف Non Fungible Token هستش که به معنای توکن های غیر مثلی یا توکن های غیر قابل تعویض هستش. NFT ها هم توکن هستن و هم یک رمز ارز تلقی میشن. منتهی با رمز ارز های رایج مثل بیت کوین، اتریوم، کاردانو و ... تفاوت هایی دارن. توکن های NFT قابل منحصر به فرد هستن. برای درک بهتر این مفهوم یه مثال میزنیم. فرض کنید شما یک واحد بیت کوین دارید، این واحد بیت کوین شما با هر یک واحد بیت کوین دیگه ارزش یکسان و برابر داره و به عبارتی میشه با هم تعویض شون کرد. یا مثلا دو تا اسکناس صد دلاری ارزش یکسان با هم دارن و فرقی نمی کنه که اسکناس با شماره سریال X رو داشته باشین یا اسکناس صد دلاری با شماره سریال Y. هر دو اینا ارزش یکسانی دارن و تفاوتی نداره که X رو داشته باشین یا Y.
همچنین شما می تونین یک واحد بیت کوین یا صد دلار رو به بخش های کوچک تری مثل ده تا 0.1 بیت کوین یا ده تا 10 دلاری تقسیم کنید. همه این چیزایی که گفته شد در توکن های NFT موجودیت نداره. شما نمی تونین یک توکن NFT رو با یک توکن NFT دیگه تعویض کنید چون ارزش هاشون برابر نیست یا مثلا یک NFT رو به بخش های کوچک تر مثل 0.1 NFT تقسیم کنید. توکن های NFT هر کدوم برای خودشون منحصر به فرد و ارزش متفاوتی دارن و همچنین قابل تقسیم و شکسته شدن به واحد های کوچک تر نیستن. از این رو بهشون توکن های غیر مثلی یا توکن های غیر قابل تعویض هم میگن که میشه همون معادل Non Fungible Token. خب کاربرد این توکن های چی می تونه باشه و اصلا چنین فرم توکن هایی به چه دردی می خورن ؟ در ادامه خواهیم دید که کاربرد توکن های NFT چیه.
توکن های NFT در حال حاضر بیشتر برای خرید و فروش و معامله آثار هنری و دیجیتالی به کار میان. یک نقاشی و یا یک قطعه موسیقی که توسط یک هنرمند خلق میشه دارای ارزش منحصر به فرد همون اثر هنری هستش و با یک قطعه موسیقی یا نقاشی دیگه قابل تعویض نیست، از طرفی یک اثر هنری رو هم نمیشه تجزیه کرد به بخش های کوچک تر و همه ارزش اون به تمامیت وجودی اون هستش. می بینید که که این مفاهیم کاملا منطقی و معنا دار به هم نگاشت میشن و از همین رو می تونیم آثار هنری رو به شکل توکن های NFT در بیاریم و خرید و فروش کنیم. خب تا اینجا فهمیدیم که NFT چیست اما ماجرا به همینجا ختم نمیشه و در آینده می تونه این شرایط تغییر کنه و قوانین موجودیتی توکن های NFT دگرگون بشه. شبکه NFTFY قصد داره تا توکن های NFT رو از طریق یک فرآیند تقسیم بندی جدید، نقد تر و قابل دسترس تر کنه. در ادامه به این میرسیم که شبکه NFTFY چیست و چگونه عمل می کنه. اگر دوست دارین با نحوه ساخت NFT آشنا بشید، ویدیوی آموزش ساخت NFT ما رو مشاهده کنین.

شبکه NFTFY چیست؟

شبکه NFTFY چیست؟

پیش تر و در قسمت توضیح این که مفهوم NFT چیست، دیدیم که توکن های غیر قابل تعویض یا توکن های NFT نمی تونن به واحد های کوچک تر تقسیم بشن. یعنی NFT ها صفر و یکی هستن شما یا مالک یک کل یک NFT معین هستید و یا نیستید. این وسط مالکیت بر بخشی از اون مثلا نصف یا 0.1 اون معنایی نداره و مالکیت در توکن های NFT نسبت به کلیت اون تعریف میشه. خب طبیعتا این مورد می تونه اقتصاد NFT ها رو تحت تاثیر قرار بده. مثلا فرض کنید ارز های دیجیتالی مثل بیت کوین هم قاعده مشابهی داشتن، یعنی یا داشتن یک واحد بیت کوین یا نداشتن اون و در این بین بخش های کوچک تری مثل 0.1 یا 0.01 معنا نداشت. واضحه که در این صورت فقط عده ای خاص قادر به خرید و فروش بیت کوین بودن و جامعه فعال بازار کاهش جمعیت پیدا می کرد. در مورد توکن های NFT هم همین قضیه صحت داره. چنان چه بشه توکن های NFT رو هم به بخش های کوچک تر تقسیم کرد، اون موقع افراد بیشتری هم وسع خرید و فروش این توکن های رو خواهند داشت. خب تا اینجا شاید حدس زده باشید که شبکه NFTFY چیست و چه کاری انجام میده. در ادامه وارد بحث اصلی مون میشیم و کامل بررسی می کنیم که شبکه NFTFY چیست.
شبکه NFTFY یک پلتفرم مبتنی بر فناوری بلاکچین هستش که برای بهبود اقتصاد و دسترسی توکن های NFT طراحی شده. این پلتفرم به کاربران این امکان رو میده که NFT ها رو به توکن هایی تقسیم کنن که از استاندار ERC – 20 پشتیبانی می کنن. پلتفرم شبکه NFTFY قصد داره این امکان رو ایجاد کنه تا توکن های غیر قابل تعویض (Non Fungible Tokens) یا همون NFT ها طی یک پروسه و فرآیند تقسیم پذیری قابل اثبات و برگشت پذیر، بین مالکان و کاربران متعددی تقسیم بشن. بعدا این بخش ‌های کوچک تر توکن ‌های NFT می تونن در کل اکو سیستم گسترده تر امور مالی غیر متمرکز (Defi)‌ به ‌عنوان یک قطعه از یک توکن NFT برای معامله و ذخیره شدن مورد استفاده قرار بگیرن.

تاریخچه و تیم توسعه شبکه NFTFY

پروژه شبکه NFTFY در ماه آپریل سال 2020 میلادی یعنی حدود دو سال پیش راه اندازی شد. زمانی که اعضای یک شركت تحقیقاتی برزیلی با‌ نام BlockchainBH در مسابقه هکری Hackmoney ETH Global شركت كردن و تقاضای برآورده نشده ‌ای از توکن ‌های NFT، با دسترسی و کارایی بیشتر رو تشخیص دادن. بنیان گذار و مدیر عامل شبکه NFTFY فردیست به نام لئوناردو کاروالیو (Leonardo Carvalho). کاروالیو یک مهندس الکترونیک معروف بود که از زمان ملحق شدن به BlockchainBH به ‌عنوان رئیس بخش نوآوری در سال 2018، به شکل تمام وقت در زمینه ارز های دیجیتال کار می کنه. از دیگر اعضای معروف و برجسته تیم توسعه شبکه NFTFY، می تونیم رودریگو فریرا (Rodrigo Ferreria) که یک متخصص در زمینه انواع قرارداد هوشمند (Smart Contract) با مدرک دکترای علوم کامپیوتر هستش رو نام ببریم. به علاوه آندره سالس (Andre Salles) وکیل و استاد اقتصاد کریپتو هم از دیگر اعضای برجسته تیم شبکه NFTFY هستش.

متد کار شبکه NFTFY چیست؟

شبکه NFTFY چیست؟

تا اینجا به طور کلی فهمیدیم که شبکه NFTFY چیست. همونطور که پیش تر گفتیم، شبکه NFTFY با این هدف توسعه پیدا کرده تا مشکل عدم تقسیم پذیری توکن های NFT رو حل کنه و به کاربران اجازه میده تا بخش های NFT سازگار با ‏استاندارد ERC - 20 ایجاد کنن. خب اما این فرآیند چه طور در شبکه NFTFY انجام می گیره ؟ این فرآیند و پروسه بسیار ساده هستش و عملا برای هر کاربری که بخواد مالکیت توکن NFT خودش رو تقسیم کنه، در دسترسه. به طور کلی این فرآیند از سه بخش اصلی تشکیل شده که در ادامه شرح میدیم.

تقسیم : 

کاربران توکن های NFT که میخوان تقسیم به بخش های کوچک تری بشه رو انتخاب می کنن. سپس قیمت و رمز ارز مورد نظر برای خروجی رو تعیین می کنن. بعد از انتخاب توکن و تعیین قیمت و نوع خروجی، توکن NFT در یک قرارداد هوشمند قفل میشه و توکن های سازگار با ‏استاندارد ERC – 20 به عنوان خروجی ارائه میشه. بعدش کاربران می‌ تونن برای بخش‌ های توکن NFT یا عرضه اولیه دیفای (IDO) خودشون، برای مثال با استفاده ازLBP Balancer، یک پیشنهاد خصوصی ارائه بدن. 

باز خرید :

اگر کسی قصد داشته باشه تا کل NFT رو خریداری کنه، باید هزینه خروج رو طبق رقم تعیین شده توسط مالک اصلی NFT پرداخت کنه. این مبلغ را میشه به شکل بخش ‌های توکن ‌های NFT یا رمز ارزی که در طی فرآیند تقسیم مشخص‌ میشن، پرداخت کرد. کاربرانی که از قبل بخش ‌هایی از این NFT رو تحت مالکیت داشته باشن، می‌ تونن این مقدار رو در مقابل قیمت خروجی حساب کنن تا هزینه نهایی براشون کاهش پیدا کنه.

طلب کردن :

مبالغ مورد استفاده برای خرید NFT در یک صندوق قفل شده هستش که دارندگان توکن‌ های باقیمانده سهام می‌ تونن با استفاده از اونا مبلغی متناسب از درآمد رو طلب کنن که این اطمینان رو میده که دارندگان بخشی از NFT بخاطر سرمایه‌ گذاری اولیه خودشون به‌ طور متناسب پاداش می‌ گیرن.
با همه تفاسیری که دیدید تا حد زیادی باید متوجه شده باشید که شبکه NFTFY چیست و چه طور کار می کنه. برای جمع بندی به شکل کلی نحوه کار شبکه NFTFY رو با بیانی ساده باز توضیح میدیم. گفتیم به شکل ذاتی توکن های NFT غیر قابل تقسیم و بخش کردن به واحد های کوچک تر هستن، از این رو خیلی از کاربران نمی تونن یک NFT رو به شکل واحد بخرن. شبکه NFTFY که در سال 2020 میلادی خلق شد، راه حل و پلتفرمی ارائه داده که بشه مالکیت یک توکن NFT رو بین کاربران متعددی تقسیم کرد. در شبکه NFTFY خود توکن NFT که تقسیم نمیشه، چرا که همانطور که گفتیم ذات NFT تقسیم ناپذیره. این شبکه در اصل توکن NFT رو می گیره و در یک قرار داد هوشمند قفل می کنه و متناسب با ارزش اون یک سری توکن های ERC – 20 بین کاربران متعدد توزیع می کنه. در ادامه با جزییات بیشتری از نحوه کار شبکه NFTFY آشنا خواهیم شد.
برای نمونه NFT با ارزش 69 میلیون دلار به اسم Beeple به فروش رسیده، مالک این NFT می تونه این توکن رو بگیره و اون رو به 1 میلیون واحد توکن تقسیم شده بر اساس ‏استاندارد ERC - 20  تقسیم کنه و هر بخش رو با قیمت 100 دلار یعنی با ارزش کل NFT برابر با 100 میلیون دلار بفروشه. قیمت خروجی شبکه می تونه دویست میلیون دلار تعیین بشه، كه اگه به نتیجه برسه، یعنی هر قسمت NFT می تونه با قیمت 200 دلار فروخته بشه و این یعنی رسیدن به سود 100 درصدی. همه این فرآیند ها به شیوه ای کاملا غیر متمرکز انجام می گیره، در حالی که همه بخش ‌های توکن توسط یک توکن NFT اصلی که پشتوانه همه زیر بخش ها هستش، پشتیبانی و ارزش دهی میشه. وضعیت این توکن می تونه در هر زمانی روی زنجیره اصلی (Main Chain) مورد بررسی و رصد قرار بگیره. فعالان این حوزه برای به حداکثر رسوندن ارزشی که از شبکه می گیرن به توکن های NFTFY نیاز دارن. این امر برای اهداف متعددی در شبکه NFTFY مورد استفاده قرار می گیره، که البته خیلی از این اهداف جهت ایجاد انگیزه در مالکان و افزایش نقدینگی بخش ‌های ‏استاندارد ERC - 20 برنامه ریزی و طراحی شده. دارندگان توکن های ERC – 20 شبکه NFTFY قادر هستن با استفاده از توکن‌ های خودشون در ییلد فارم‌ های مختلف، ایردراپ‌ ها و استخر های نقدینگی مشارکت داشته باشن. در نتیجه بخش ‌های NFT بیشتر، به علاوه مزایای دیگه ای رو بهره مند بشن

اهداف شبکه NFTFY چیست؟

شبکه NFTFY چیست؟

شبکه NFTFY قصد داره تا یک مشکل اساسی رو در حوزه توکن های NFT حل کنه و اونم کمبود نقدینگی هستش. زمانی که یک فرد یک NFT رو خلق می کنه، معمولا نگران پیدا کردن خریدار برای توکن NFT خودش هستش که این قضیه می تونه یک چالش برای توکن‌ های NFT با قیمت بالا باشه و اقتصاد این حوزه رو تهدید کنه. شبکه NFTFY با فراهم کردن یک فضای امن تر و مطمئن تر برای سازندگان NFT مثل هنرمندان، توسعه دهندگان گرافیک، نرم افزار و .... و همچنین تسهیل شرایط برای سرمایه ‌گذاران با کاهش موانع خرید و امکان دادن به سرمایه گذارارن خرد برای ورود به بازار NFT ها، می تونه اقتصاد توکن های غیر قابل تقسیم یا NFT ها رو پویا تر کنه.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد یکی از مفاهیم و موجودیت های جذاب در دنیای ارز های دیجیتال موسوم به توکن های غیر قابل تقسیم یا NFT ها که مخفف عبارت Non Fungible Token هستش. در ابتدای این مقاله به تفضیل بررسی کردیم که NFT چیست و سپس از کابرد ها و ویژگی هاش گفتیم که مثلا غیر قابل تعویض هستش یعنی نمیشه اون رو با یک NFT دیگه تعویض کرد. همچنین یک NFT رو نمیشه به بخش های کوچک تر مثل نصف یا 0.1 Nft تقسیم کرد. این محدودیت ها و مسائل همگی باعث شدن تا بازار NFT ها اون طور که باید رونق نداشته باشه و فقط سرمایه گذاران خاصی بتونن در اون فعالیت کنن. از طرفی بازار کم رونق NFT ها، خالقان این توکن ها رو هم بی رغبت کرده برای خلق NFT های جدید. از همین رو در سال 2020 میلادی یک پلتفرم با هدف حل این مشکل به وجود اومد. شبکه NFTFY امکان تقسیم کردن توکن های NFT رو بین مالکان متعدد فراهم کرد. در این مقاله به طور کامل بررسی کردیم که شبکه NFTFY چیست و همه جوانب و نحوه عملکرد اون رو توضیح دادیم. چنان چه در مورد خود NFT ها و همچنین نحوه خرید و فروش اونا میخواین مطالب تکمیلی تری یاد بگیرین می تونید به بخش مقالات آموزشی آکادمی ارزسنج مراجعه کنید و مقالات و مربوطه رو بخونید. امیدوارم که این مقاله براتون مفید بوده باشه و نهایت استفاده رو ببرید. چنان چه سوال یا نظری در این رابطه داشته باشید، می تونید در بخش نظرات در انتهای صفحه و یا با پشتیبانی آنلاین آکادمی مطرح کنید. کارشناسان آموزشی ما بررسی خواهند کرد و پاسخگو شما خواهند بود. ما در مجموعه آکادمی ارزسنج کنار شما هستیم تا با هم مسیر موفقیت در عرصه ارز های دیجیتال رو طی کنیم.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد شبکه NFTFY چیست؟

در مورد شبکه NFTFY چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :2+63 = ?