تفاوت کوین و توکن در ارزهای دیجیتال چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "تفاوت کوین و توکن در ارزهای دیجیتال چیست؟"


  • 13:01 1403-01-25
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

در مقاله تفاوت کوین و توکن در ارزهای دیجیتال چیست؟ به بررسی مفهوم توکن و کوین و تفاوت اونها در صنعت ارزهای دیجیتال می پردازیم. همونطور که می دونین بازار ارزهای دیجیتال در چند سال اخیر رشد قیمتی زیادی داشت و به این دلیل افراد زیادی وارد این بازار شدن و روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کردن.

برخی از افراد با داشتن دانش و اگاهی لازم تونستن در این بازار سودهای زیادی به دست بیارین و برخی از افراد نیز به دلیل نداشتن دانش و اطلاعات کافی در این بازار ضررهای زیادی کردن. بنابراین برای اینکه بتونین در بازار ارزهای دیجیتال ضرر نکنین و سود به دست بیارین، باید اطلاعات کافی در این مورد در اختیار داشته باشین.

اصطلاحات و مفاهیم زیادی در بازار ارزهای دیجیتال وجود داره و برای اینکه بتونین در بازار ارزهای دیجیتال به راحتی فعالیت داشته باشین، باید با این مفاهیم اشنایی داشته باشین. یکی از مفاهیم بازار ارزهای دیجیتال کوین و توکن هست. همچنین بهتره بدونین که تفاوت کوین و توکن نیز یکی از موضوع هایی هست که تقریبا همه افراد تازه وارد به بازار ارزهای دیجیتال در مورد اون دچار سردرگمی میشن. در اصل توکن و کوین از زوایای مختلفی بسیار شبیه به هم هستن ولی در این میان تفاوت ها زیادی نیز دارن که باید این تفاوت ها رو بشناسیم تا بتونیم کوین و توکن ها رو از همدیگه تشخیص بدیم و دچار مشکل نشیم.

یکی از اشتباه های رایجی که در بازار ارزهای دیجیتال وجود داره این هست که از توکن ها و کوین ها به جای هم استفاده میشه. دلیل این اشتباه هم این هست که بسیاری از مردم تصور غلطی از این دو مفهوم دارن. بهتره بدونین که کوین و توکن دو مفهوم جداگانه هستن و هر کدوم کاربردهای خاص خودشون رو دارن.

اگه می خواهین تفاوت کوین و توکن در ارزهای دیجیتال رو بدونین، بهتره تا انتهای مقاله تفاوت کوین و توکن در ارزهای دیجیتال چیست؟ همراه ما باشین تا اطلاعاتی در مورد مفهوم کوین و مفهوم توکن به دست بیارین و بتونین این دو مفهوم رو از همدیگه تشخیص بدین. همچنین می تونین برای مطالعه بیشتر درمورد ارزهای دیجیتال به صفحه آموزش ارزدیجیتال در سایت ارزسنج مراجعه کنید.

اهمیت تفاوت کوین و توکن چیست؟

اهمیت تفاوت کوین و توکن چیست؟

قبل از اینکه موضوع اصلیمون رو شروع کنیم، ابتدا برای شما توضیح می دیم که دونستن تفاوت کوین و توکن چه اهمیتی داره و به چه دردی می خوره. به همین منظور در این قسمت از مقاله تفاوت کوین و توکن در ارزهای دیجیتال چیست؟ به بررسی اهمیت تفاوت کوین و توکن می پردازیم.

اگه معامله گر یا تریدر با تجربه در بازار ارزهای دیجیتال باشین، احتمالا باید با انواع توکن ها از جمله از توکن های NFT یا توکن های متاورس اشنایی داشته باشین و تفاوت کوین و توکن رو نیز بدونین و حتی اهمیت تفاوت کوین و توکن رو هم درک کنین، ولی اگه هنوز هم با این موضوع اشنایی ندارین، معلومه که شما هنوز تجربه کافی رو برای حضور در بازار ارزهای دیجیتال ندارین.برای مطالعه در مورد دنیای متاورس چیست به مقاله و ویدیوی مرتبط با همین نام مراجعه کنید.

همونطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، کوین ها و توکن ها هر کدوم کاربردها و ویژگی های خاص خودشون رو دارن و دوسنتن تفاوت بین کوین و توکن ها، اهمیت زیادی داره چون هر کدوم فاندامنتال مختلفی دارن و برای سرمایه گذاری بر روی کوین ها و توکن ها مختلف باید این موضوع رو درک کنین. همونطور که می دونین برای بررسی و ارزیابی یه ارز دیجیتال به منظور سرمایه گذاری، باید اطلاعات مختلف فاندامنتالی در مورد اون رو بررسی کنین که یکی از مهم ترین این اطلاعات بررسی شبکه بلاک چین هست.

بهتره بدونین برای افرادی که می خوان وارد بازار ارزهای دیجیتال بشن، اموزش ارز دیجیتال در اولویت قرار داره و ترجیح میدن تا از بهترین امکانات برای خودشون استفاده کنند. شما نیز باید قبل از وارد شدن به بازار ارزهای دیجیتال، با مفاهیم و اصطلاحات این بازار اشنایی داشته باشین و تفاوت هر کدوم از این اصطلاحات رو بدونین.

همچنین دونستن تفاوت کوین و توکن نیز اهمیت زیادی داره و توصیه می کنیم تا این مقاله رو مطالعه کنین تا تفاوت بین کوین و توکن ها رو بدونین چون می تونه کمک زیادی برای شما در انتخاب سرمایه گذاری بکنه.

کوین چیست؟

کوین چیست؟

در این بخش از مقاله تفاوت کوین و توکن در ارزهای دیجیتال چیست؟ به بررسی مفهوم کوین یا Coin می پردازیم. بهتره بدونین که کوین یا Coin نوعی پول دیجیتال هست که با استفاده از تکنیک های دیجیتالی و رمزنگاری به وجود اومده و ارزرش خاصی رو ایجاد می کنه. همچنین معروف ترین کوین که در بازار ارزهای دیجیتال وجود داره، بیت کوین هست.

بیت کوین نیز مبتنی بر شبکه بلاک چین فعالیت می کنه و تراکنش های اون قابل مشاهده هستن و بین کاربران به اشتراک گذاشته میشه. علاوه بر این، کوین های دیگه ای نیز وجوود دارن که بعضی از اون ها شبیه ساختار بیت کوین به وجود اومدن و برخی دیگه نیز قانون های خاص خودشون رو دارن. شما می تونین برای مطالعه بیشتر در مورد ارز دیجیتال بیت کوین به مقاله بیت کوین چیست؟ مراجعه کنید.

اگه بخواهیم به بان ساده تر، توضیحی در مورد مفهوم کوین برای شما بدیم، می تونیم بگیم که کوین یا پول رمزنگاری شده یا رمز ارز نوعی دارایی رمزنگاری شده هست که بلاک چین و شبکه انتقال مخصوص خودش رو داره. نکته قابل توجه این هست که برخی از دارایی های رمزنگاری شده ای نیز وجود دارن که بلاک چین مخصوص و مستقل خودشون رو ندارن.

همچنین بهتره بدونین که به کوین رمزنگاری شده، رمز ارز یا یه توکن بومی نیز گفته میشه کوین نوعی ارز دیجیتال هست که با استفاده از فناوری رمزگذاری شده به وجود اومده و به عنوان دارایی دیجیتال روی شبکه بلاک چین ارزش خاص خودش رو داره.

همچنین بهتره بدونین که کوین در اصل معادل دیجیتالی هست که بیت کوین معروف ترین نمونه اون هست. علاوه بر این، همونطور که گفتیم ویژگی اصلی کوین ها این هست که کوین ها بلاک چین مخصوص خودشون رو دارن. مثلا بیت کوین نوعی دارایی هست که روی شبکه بیت کوین منتقل میشه و تراکنش های اون روی بلاک چین خودش یعنی بلاک چین بیت کوین ثبت میشن.

کاربرد کوین چیست؟

کاربرد کوین چیست؟

در اینجا نوبت به این رسیده که در مقاله تفاوت کوین و توکن در ارزهای دیجیتال چیست؟ به بررسی کاربرد کوین بپردازیم. بهتره بدونین که کاربرد کوین همون کاربرد پول در دنیایی هست که در اون زندگی می کنین. همچنین کوین ها مثل موجودی پول در کیف پول یا حساب بانکی شما هست و برخی از کوین ها فقط به عنوان پول مورد استفاده قرار می گیرن و کاربرد دیگه ای ندارن.

نکته قابل توجه این هست که به کوین هایی که فقط به عنوان پول مورد استفاده قرار می گیرن، Cash Only گفته میشه و از دیگرکاربردهای کوین میشه به انتقال پول و سرمایه گذاری اشاره کنیم.به عبارت دیگه از کوین ها میشه به عنوان انتقال پول و سرمایه گذاری استفاده کرد. برای مثال شما می تونین از ارز دیجیتال بیت کوین برای پرداخت کالاها و خدمات در اینترنت و در بسیاری از جاهای دنیا استفاده کنین.

در بسیاری از کشورها شما می تونین از ازای پرداخت خرید کالاها و یا خدمات از بیت کوین استفاده کنین. همچنین می تونین بعد از خرید ارز دیجیتال بیت کوین، اون رو نگهداری کنین تا در اینده و با افزایش قیمت اون، سود به دست بیارین. بنابراین، می تونین از بیت کوین و سایر کوین ها به عنوان یه ابزار مالی استفاده کنین و کاربرد دیگه ای ندارن. یعنی شما نمی تونین با نگهداری بیت کوین، بیت کوین های بیشتری به دست بیارین.

نکته قابل توجه دیگه ای که وجود داره این هست که بیت کوین نوعی شبکه جهانی کامپیوتری هست که برای مدیریت پایگاه داده ای که معاملات بیت کوین رو ثبت می کنه، از بلاک چین استفاده می کنه. همچنین بهتره بدونین که بیت کوین توسط شبکه خودش اداره میشه و هیچ نهاد مرکزی در مدیریت اون نقش ندارن. به عبارت دیگه شبکه بیت کوین به صورت peer-to-peer کار می کنه. البته توجه داشته باشین که ارزهای دیجیتال دیگه ای مثل تتر علاوه بر استفاده به عنوان پول، کاربردهای زیادی نیز دارن.

توکن چیست؟

توکن چیست؟

موضوعی که می خواهیم در این قسمت از مقاله تفاوت کوین و توکن در ارزهای دیجیتال چیست؟ مفهوم توکن هست. در پاسخ به سوال توکن چیست؟ می تونیم این جواب رو بدیم که Token نوعی ارز دیجیتال هست که بلاک چین و شبکه انتقال مخصوص و مستقل خودش رو نداره و بر روی بلاک چین های دیگه به وجود اومده.

البته توجه داشته باشین که خیلی وقت ها، توکن یه واژه کلی برای مفهوم ارزهای دیجیتال نیز مورد استفاده قرار می گیره، چون در لغت به معنی نشونه هست. نشونه ای که میگه شما مقداری دارایی ارزشمند از نوع رمزنگاری شده دارین.

اگه بخواهیم به زبان ساده تر تعریفی از مفهوم توکن داشته باشیم، می تونیم بگیم که توکن نوعی دارایی دیجیتال هست که می تونه فعالیت های پرداختی مثل بیت کوین رو انجام بده. همچنین بهتره بدونین که Token ها روی شبکه های بلاک چین دیگه ای به وجود میان و می تونن سهم یه شرکت رو نشون بدن.

به عبارتی توکن ها برای یه برنامه یا پروژه منحصر به فرد مورد استفاده قرار می گیرن و یا به عنوان یه دارایی دیجیتال فعالیت می کنند. علاوه بر این، Token ها ارزهای مبادله ای هستن و عملکرد بالاتر و فراتری از Coin ها دارن.
به عبارت دیگه Token ها بلاک چین مستقل ندارنن و روی بلاک چین های دیگه ایجاد میشن.

همچنین بهتره بدونین به کمک به وجود اومدن قراردادهای هوشمند، در حال حاضر معروف ترین و پر کاربردترین بلاک چین و شبکه انتقال برای به وجود اوردن توکن های جدید بر بستر اون، بلاک چین اتریوم هست. همچنین به توکن های ساخته شده روی بلاک چین اتریوم، توکن های ERC20 گفته میشه. برای مثال رمز ارز تتر ERC20، نوعی توکن مبتنی بر بلاک چین اتریوم هست. ERC20 نیز نوعی پروتکل برای ساخت توکن ها در بلاک چین اتریوم هست.

انواع توکن ها:

انواع توکن ها:

همونطور که گفتیم، انواع زیادی توکن در بازار ارزهای دیجیتال وجود داره و باید با این توکن ها اشنا بشین. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله تفاوت کوین و توکن در ارزهای دیجیتال چیست؟ به بررسی انواع توکن ها می پردازیم.

توکن های کاربردی

یکی از انواع توکن ها، توکن های کاربردی هست. به عبارتی اگه شما از طریق فناوری بلاک چین یه بلیط سینما بخرین، در اصل شما یه نوع توکن خرید کردین. همچنین توکن ها کاربردی، خدمات و امکانات منحصر به فردی رو برای کاربران فراهم می کنند که تنها بر روی شبکه خودشون مورد استفاده قرار می گیره. برای مثال توکن Vethor که بر روی بستر بلاک چین وی چین کار می کنه، می تونه برای پرداخت کارمزد و گس شبکه مورد استفاده قرار بگیره.

توکن های امنیتی

یکی دیگه از انواع توکن ها، توکن های امنیتی هستن. برخی از Token ها به عنوان حق مالکیت کاربران بر روی دارایی دیجیتال یا غیر دیجیتالی مورد استفاده قرار می گیرن. همچنین این نوع توکن ها در اثر افزایش نگرانی های دولت ها بر سر نظارت بر دارایی های به وجود اومدن. بهتره بدونین که به توکن ها امنیتی که بهشون توکن اوراق بهادار نیز گفته میشه، حق توزیع دارایی رو در اختیار کاربران قرار می دن.

توکن های حاکمیتی

یکی دیگه از انواع توکن ها، توکن های حاکمیتی هستن. به عبارتی داشتن این نوع توکن ها مشارکت در شبکه رو برای کاربران به وجود میارن. برای مثال ارز دیجیتال COMP رمز ارزی بر روی بستر اتریوم هست که امکان وام دهی رو برای کاربران فراهم می کنه.

تفاوت کوین و توکن چیست؟

تفاوت کوین و توکن چیست؟

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله تفاوت کوین و توکن در ارزهای دیجیتال چیست؟ به بررسی تفاوت کوین و توکن ها بپردازیم. الان که با مفهوم کوین و مفهوم توکن آشنا شدین، بهتر می تونین تفاوت بین این دو رو درک کنین. همونطور که گفتیم، کوین ها کاربردی مثل پول رو دارن و نوعی رمز ارز هستن که فقط برای خرید و فروش مورد استفاده قرار می گیرن و به عنوان یه نوع روش پرداخت از اون ها استفاده میشه.

ولی بهتره بدونین که توکن ها علاوه بر روش پرداخت، می تونن نشونگر یه نوع سهام خاص باشن و برای کاربران این امکان رو میدن تا به محصول و خدمات خاص دسترسی داشته باشن. همچنین توکن ها کاربردهای زیادی نسبت به کوین ها دارن.

یکی دیگه از تفاوت کوین و توکن ها، کیف پول و نحوه نگهداری این دارایی های دیجیتال هست. بهتره بدونین که هر Coin، به یه کیف پول اختصاصی با ادرس اختصاصی نیاز داره که در یه بلاک چین خاص قرار داره.

یعنی کیف پول بیت کوین و اتریوم کاملا مستقل از هم هستن و نمیشه دارایی بیت کوین رو به ادرس اتریوم فرستاد. البته این قانون در مورد توکن ها صدق نمی کنه. بنابراین شما می تونین یه توکن مثل تتر رو به هر ادرسی در این شبکه ارسال کنین. بعضی وقت ها ممکنه در کیف پول انلاین شما نشون داده نشه، ولی تراکنش تایید شده و امکان دسترسی به اون نیز وجود داره.

یکی دیگه از تفاوت کوین ها و توکن ها در ارزهای دیجیتال، این هست که کوین ها شبکه بلاک چین مخصوص خودشون رو دارن، ولی توکن ها بلاک چین مخصوص خودشون رو ندارن و روی بلاک چین های دیگه ایجاد میشن. برای مثال بیت کوین، اتریوم، کاردانو، پولکادات و... ارزهای دیجیتالی هستن که با توسعه بلاک چین اختصاصی خودشون با اهداف متفاوت به وجود اومدن. همچنین تتر ERC20 نیز نمونه از توکن هایی هست که بلاک چین مخصوص خودش رو نداره و روی بلاک چین اتریوم ساخته شده هست. برای افزایش دانش علمی در این زمینه در دوره آموزش ارزهای دیجیتال ارومیه شرکت نمایید.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تفاوت کوین و توکن در ارزهای دیجیتال چیست؟ به بررسی مفهوم کوین و مفهوم توکن ها بپردازیم. همونطور که گفتیم، کوین ها نوعی ارز دیجیتال یا دارایی دیجیتال هستن که بلاک چین مخصوص خودشون رو دارن و روی بلاک چین اختصاصی خود، ایجاد میشن. توکن ها نیز دارایی ها و ارزهای دیجیتالی هستن که بلاک چین مخصوص خودشون رو ندارن و روی بلاک چین های دیگه به وجود میان. همچنین در این مقاله به بررسی تفاوت کوین ها و توکن نیز پرداختیم و می تونین با خوندن این مقاله اطلاعاتی در مورد تفاوت کوین و توکن ها در ارزهای دیجیتال به دست بیارین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تفاوت کوین و توکن در ارزهای دیجیتال چیست؟

در مورد تفاوت کوین و توکن در ارزهای دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6+79 = ?