اسپات تریدینگ چیست؟ (معاملات اسپات Spot چیست؟)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "اسپات تریدینگ چیست؟ (معاملات اسپات Spot چیست؟)"


  • 00:02 1403-02-02
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

معاملات اسپات spot چیست؟ در این مقاله در این مورد صحبت خواهیم کرد که اسپات تریدینگ چیست و چه سبک از معامله هستش. در بازار های مالی مثل بازار کریپتوکارنسی، شیوه های مختلف معاملاتی وجود داره که هر کس با توجه به شرایط و سطح دانش و مهارت خودش می تونه یکی از این شیوه ها رو انتخاب کنه. شیوه های مختلف معاملاتی در بازار رمز ارز ها عبارتند از : معاملات مارجین، معاملات فیوچرز و معاملات اسپات. در این مقاله موضوع بحث و صحبت ما پیرامون اسپات تریدینگ یا همون معاملات اسپات خواهد بود. در ارتباط با سایر سبک های معاملاتی هم مقالات مجزایی در بخش مقالات آموزشی آکادمی ارزسنج قرار گرفته که برای اطلاعات بیشتر و تکمیلی تر می تونید بهشون مراجعه کنید.
مجموعه آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج با بهره گیری از کادر متخصص آموزشی، آموزش های به روز و کاربردی رو در قالب مقالات و ویدیو های آموزش رایگان ارز دیجیتال در اختیار مخاطبین خودش قرار میده. با بهره گیری از بخش آموزش های ما می تونین دانش و مهارت تون در این عرصه رو به حد قابل قبولی برسونین و آماده ورود به بازار جذاب و پر سود ارز های دیجیتال بشین. پیگیر آموزش ها باشید و با انرژی ما رو همراهی کنید. در ادامه این مقاله میریم سراغ یکی از شیوه های معاملاتی در بازار کریپتوکارنسی که به اسپات تریدینگ یا معاملات اسپات معروف هستش و قراره که صفر تا صد اون رو شرح بدیم. قبل تر از اون مرور اجمالی خواهیم داشت به انواع روش های کسب درآمد در بازار ارز های دیجیتال. تا انتها این مقاله رو همراهی کنید.

انواع روش های کسب درآمد در بازار ارز های دیجیتال

معاملات اسپات spot چیست؟

بر خلاف سای بازار های مالی مثل فارکس، بورس و .... ، روش های کسب درآمد در بازار ارز های دیجیتال بسیار متنوع هستش. این تنوع باعث شده تا طیف وسیعی از کاربران با توجه به مقدار سرمایه، دانش و شرایط شون بتونن از مزایای این بازار بهره مند بشن. شاید اگه بخوایم انواع روش های کسب درآمد در بازار ارز های دیجیتال رو نام ببریم، بیشتر از هفت یا هشت عنوان بشه که یک مرور اجمالی خواهیم داشت در مورد شون. 

ماینیگ یا استخراج ارز دیجیتال :

در دنیای رمز ارز ها میشه با ماینینگ یا همون استخراج ارز دیجیتال درآمد کسب کرد، برای این کار، کاربر نیاز داره تا دستگاه یا دستگاه های ماینر تهیه کنه و با به کارگیری اونا تبدیل به یک نود در شبکه بلاکچینی بشه و با شرکت در فرآیند بررسی و تایید تراکنش ها، پاداش دریافت کنه. در این روش کاربر حداقل به 30 میلیون تومن سرمایه اولیه برای تهیه یک دستگاه ماینر متوسط نیاز خواهد داشت، به علاوه اتصال دائمی به اینترنت و برق قوی هم لازمه. اگه دوست دارین در مورد اینکه استخراج ارز دیجیتال چیست؟ بیشتر بدونین ویدیوی ما رو مشاهده کنین.

عرضه های اولیه (ICO) :

شرکت در عرضه های اولیه رمز ارز ها و توکن ها می تونه یکی از انواع روش های کسب درآمد در بازار ارز های دیجیتال باشه. معمولا در عرضه های اولیه، قیمت عرضه نسبت به ارزش واقعی توکن، پایین تره از این رو میشه روی سودش حساب کرد. البته بسیار مهمه که کاربر بلد باشه چطور پروژه های با ارزش و قوی رو از پروژه های بی بنیاد و فیک تشخیص بده. در ارتباط با عرضه اولیه ارز دیجیتال، مقاله مجزا و کاملی در لیست مقالات آموزشی آکادمی ارزسنج موجوده که برای اطلاعات بیشتر و تکمیلی می تونید بهش مراجعه کنید.

ایردراپ ها :

در یک ایردراپ، پروژه ارائه دهنده ایردراپ، در ازای انجام یک سری اقدامات تبلیغاتی و بازاریابی توسط کاربر، مقداری توکن رایگان به کاربر مذکور اعطا می کنه. شرکت در ایردراپ ها تقریبا یک روش بدون ریسک هستش چرا که کاربر در عمل پولی رو خرج نمی کنه و فقط با استفاده از اکانت های خودش در شبکه های اجتماعی، یک سری فعالیت ها انجام میده. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه ایردراپ چیست هم می تونید به مقاله تخصصی اون در لیست مقالات آموزشی آکادمی مراجعه کنید.

استیکینگ یا سپرده گذاری : 

همونطور که می تونیم در بانک ها سپرده گذاری کنیم و سود دریافت کنیم، در کیف پول های ارز دیجیتال هم میشه سپرده گذاری کرد و سود دریافت کرد که البته شرایط و مقدار سود با توجه به خود رمز ارز و نوع کیف پول متفاوت هستش. ویدیوی آموزش استیک کردن Staking در تراست ولت شما رو با نحوه استیک آشنا خواهد کرد.

وام دهی و وام گیری :

در بعضی از صرافی های ارز دیجیتال این امکان فراهم هستش که کاربر وام دریافت کنه و یا موجودی خودش رو صرف وام دهی به بقیه کنه و در ازای اون سود بگیره.

سرمایه گذاری :

با سرمایه گذاری و معنا و مفهومش همه آشنا هستن. سرمایه گذاری یعنی خرید یک دارایی و نگه داری اون برای یک مدت با هدف این که در آینده بر ارزش اون افزوده خواهد شد. در بازار ارز های دیجیتال می تونین یک رمز ارز خوش بنیاد رو بررسی کنین و بعد از خریدش اون رو کوتاه مدتی، میان مدتی و یا بلند مدتی نگه داری کنید. لازم به ذکره که بین سرمایه گذاری و معامله کردن تفاوت وجود داره و ما این مسئله رو به طور مفصل در قالب یک مقاله جدا تحت عنوان تفاوت سرمایه گذاری و معامله گری بررسی کردیم که می تونید بخونیدش.

معامله یا تریدینگ :

تقریبا محبوب ترین و پر طرفدار ترین شیوه کسب درآمد در بازار های مالی بخصوص بازار ارز های دیجیتال هستش. خود تریدینگ سه تا زیر مجموعه داره که عبارتند از : معاملات فیوچرز، معاملات مارجین و معاملات اسپات. در مورد شیوه معاملات فیوچرز و مارجین در مقالات مجزایی صحبت کردیم و توضیحات شون رو ارائه دادیم. در این مقاله موضوع بحث و بررسی ما شیوه معاملاتی اسپات خواهد بود و بررسی می کنیم که معاملات اسپات چیست. 

اسپات تریدینگ چیست؟

اسپات تریدینگ چیست؟

اسپات تریدینگ Spot Trading یا معاملات اسپات Spot چیست؟ خب میرسیم به اصل مطلب این مقاله که بررسی مفهوم معاملات اسپات می باشد. به معاملات اسپات، معاملات نقدی هم گفته میشه. این نوع از معامله بلافاصله و در یک تاریخ مشخص و با قیمت لحظه ای انجام میشه. برای درک بهتر، می تونیم این طور فرض کنیم که معاملات اسپات، مثل خرید و فروش های روزانه ما هستش. مثلا شما مراجعه می کنید به یک فروشگاه، کالای مورد نیاز رو می گیرید و همونجا و هم تسویه حساب می کنید. قیمت تسویه حساب هم مطابق با قیمت روز و لحظه ای محاسبه میشه.
پس دیدیم که معاملات اسپات تقریبا عین خرید و فروش های روزانه ما هستش. خب برگردیم به فضای ارز های دیجیتال، همونطور که می دونید، قیمت رمز ارز ها با نوسانات زیادی همراه هستش. در طول یک روز، قیمت یک ارز دیجیتال می تونه به شکل نامحدودی نوسان کنه. یک سری از فعالان بازار، همواره با تحلیل و بررسی بازار، از این نوسانات سود می گیرن. لازمه موفقیت و کسب سود خود در معاملات اسپاتی، تسلط خوب بر متد های تحلیل تکنیکال هستش. حالا اینکه تحلیل تکنیکال به عنوان پیش نیاز اسپات تریدینگ چیه در ادامه بهش خواهیم پرداخت. 
خب پس متوجه شدیم که اسپات تریدینگ چیست. در معاملات اسپات در بازار کریپتوکارنسی، یک رمز ارز در قیمت پایین تر خریداری میشه و بعد از رسیدن به هدف قیمتی یا Target فروخته میشه و سود معامله حاصل میشه. حالا اینکه نقطه خرید و فروش اون ارز دیجیتال چه طور و به چه شکلی تعیین میشه بر میگرده به مقوله تحلیل تکنیکال که در ادامه در موردش صحبت خواهیم کرد.

تحلیل تکنیکال به عنوان پیش نیاز معاملات اسپات

معاملات اسپات

پیش تر و در بحث اینکه معاملات اسپات چیست، اشاره کردیم که تحلیل تکنیکال، پیش نیاز ورود به تریدینگ در بازار های مالی، مثل بازار رمز ارز ها هستش. خب حالا تحلیل تکنیکال چیه و چه طور انجام می گیره ؟ اگر بخوایم یک تعریف علمی و کامل از تحلیل تکنیکال داشته باشیم، باید بگیم که تحلیل تکنیکال، دانش بررسی تاریخچه های قیمتی هستش تا بدین وسیله الگو های تکرار شونده در گذشته استخراج بشه و به آینده تعمیم داده بشه. از منظر علم تحلیل تکنیکال، روند های قیمتی تصادفی شکل نمی گیرن و پیرو الگو هایی هستن که در بازه های زمانی تکرار میشن. به عبارت دیگه، با استفاده از متد های تحلیل تکنیکال، از روند های قیمتی گذشته الهام گرفته میشه و عقیده بر این هستش که همونطور که روند ها در گذشته چند بار تکرار شدن، در آینده هم تکرار خواهند شد و این پیش بینی با استناد به شواهد قوی، معیار خرید و فروش ما در حال و آینده میشه.
برای بررسی تاریخچه قیمت ها و روند های قیمتی، معمولا از نمودار ها و چارت ها استفاده میشه. روی این چارت ها با ابزار های مختلفی انواع خط و کانال ها ترسیم میشن و روند ها پیش بینی میشه. مقوله تحلیل تکنیکال، مقوله بسیار وسیع و گسترده ای هستش و تسلط بر اون نیاز به صرف وقت و انرژی زیادی داره. بعد از یادگیری اصول و ابزار های تحلیل تکنیکال، خواهید توانست که چارت یک رمز ارز رو بخونید و روش تحلیل انجام بدین و متناسب با تحلیل تون، خرید و فروش و کسب سود انجام بدید.
مخاطبانی که نقشه راه این کار رو بلد نیستن و یا نمی دونن چه طور و از کجا باید شروع کنن، می تونن با پشتیبانی آنلاین آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج ارتباط برقرار کنن و درخواست راهنمایی کنن. دوستان ما در بخش پشتیبانی، مسیر رو به شما نشان خواهند داد. در ضمن آکادمی ارزسنج برای کسانی که وقت کافی برای یادگیری تحلیل تکنیکال رو ندارن، یک پلتفرم ویژه و خاص به نام ربات همیار تریدر طراحی کرده. همیار تریدر ارزسنج، بازار رو تحلیل می کنه و به کاربران سیگنال میده. این امکان برای کسانی مناسبه که زمان کافی برای یادگیری تحلیل تکنیکال ندارن و یا کسانی که در ابتدای راه یادگیری هستن و دوست دارن تا در این مدت از بازار عقب نمونن. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پیدا کردن بهترین سیگنال خرید ارز دیجیتال با همیار تریدر ارزسنج و نحوه استفاده از اون، به گزینه همیار تریدر در صفحه اصلی وب سایت آکادمی ارزسنج مراجعه کنید.

مفهوم Order Book در معاملات اسپات چیست ؟

Order Book در واقع لیست سفارش‌ات خرید و فروش یک ارز دیجیتال می باشد که توسط تک تک اشخاص فعال در اون صرافی ارز دیجیتال ارائه شده. برای روشن شدن این مفهوم در بازار های مالی، در نظر بگیرین کاربرانی که قصد خرید رمز ارز X رو دارن، سفارش خرید خودشون رو در صرافی وارد می‌کنن. در زمان ثبت سفارش، هر یک از کاربران قیمت پیشنهادی و مقدار رمز ارز X خودش رو که قصد خرید داره وارد می کنه. در سوی دیگه، کاربرانی هستن که قصد فروش ارز دیجیتال X خودشون رو دارن. مجموعه این کاربران، خریدران و فروشنده های ارز دیجیتال X هستن. صرافی، همه سفارش ‌های خرید و فروش ثبت شده کاربران رو تو یک لیست نشون میده. یعنی لیست خریدران و لیست فروشنده ها. به چنین لیستی Order Book یا دفتر ثبت سفارشات خواهیم گفت.

انواع سفارش های معاملاتی در اسپات تریدینگ

اسپات تریدینگ

در این قسمت به انواع سفارش‌ های معاملاتی در بازار های اسپات اشاره می کنیم. سفارش خرید یا فروش و یا Order خرید و فروش در بازار های مالی انواع مختلفی دارن. اگر با صرافی ‌هایی مثل بایننس کار کرده باشین، احتمالا در زمان خرید و فروش یک رمز ارز با گزینه ‌های ارائه شده توسط بایننس در زمان انجام معامله روبرو شدید. در این قسمت این سفارش ‌ها رو با مثال هایی براتون توضیح خواهیم داد.

Limit Order :

Limir Order و یا سفارش با ثبت قیمت معین، یکی از ساده ‌ترین نوع انجام سفارش خرید و فروش هستش. برای درک بهتر یک مثال می زنیم. فرض کنین که قصد خرید 1 واحد بیت کوین به قیمت 40 هزار دلار رو داریم. در زمان ثبت سفارش با این شیوه، دو پارامتر باید تعیین بشه. یک قیمت و دوم مقدار خرید. قیمت خرید رو در قسمت Price و مقدار خرید را در قسمت Amount وارد می‌کنیم. در انتها با ثبت دکمه Buy یا Sell سفارش ما وارد Order Book میشه.

Market Order :

در این شیوه سفارش خرید و فروش یک ارز دیجیتال، فقط مقدار خرید یا فروش رو معین می کنیم و قیمتی تعیین نمیشه و به صرافی این اجازه داده میشه که رمز ارز مد نظر ما رو به قیمت آخرین معامله در بازار به فروش برسونه و یا خرید کنه.

Stop limit : 

این شیوه سفارش گذاری یعنی Stop Limit Order که در مقایسه با دو شیوه سفارش پیشین، پارامتر های بیشتری رو در اختیار کاربر قرار میده. Stop limit در واقع همون Limit Order هستش با این فرق که برای فعال شدن این سفارش، پیش شرط وجود داره. مثلا، قیمت بیت کوین 40 هزار دلار هستش و هدف اینه که زمانی که قیمت از مقاومت 42 هزار دلار گذشت، اقدام به خرید صورت بگیره. لذا عبور قیمت از 42 هزار دلار، شرط این سفارش می باشد که البته به این شرط، Stop هم گفته میشه.
برای ثبت این نوع از سفارش سه فاکتور مورد نیاز هستش، قیمت خرید یا Limit، مقدار خرید یا Amount و شرط انجام خرید یا همون Stop. صرافی ارز دیجیتال در نهایت سفارش کاربر رو با توجه به قیمتی که در Limit وارد کرده، انجام میده. منتهی این سفارش رو در صورتی که شرط قیمتی Stop برقرار بشه، در Ordet Book قرار میده. در اصل بعد از برقرار شدن شرط Stop هستش که این سفارش به یک سفارش Limit Order تبدیل میشه.

OCO Order :

اسپات تریدینگ

این نوع از سفارش گذاری مخفف عبارت One Cancle the Other می باشد. این مدل از سفارش گذاری، در اصل ترکیبی از Limit Order و Stop limit Order هستش. هر موقع که شرایط یکی از این دو برقرار بشه، شرط دیگری لغو میشه. در این نوع از سفارش 4 فاکتور توسط کاربر ثبت میشه. در بخش Amount مقدار سفارش ثبت میشه، مثلا 1 بیت کوین. در بخش Price قیمتی ثبت میشه که وارد Order Book شده و به محض رسیدن قیمت بیت کوین به این قیمت تعیین شده، سفارش انجام می گیره.
قسمت Limit هم قیمتی هستش که کاربر قصد خرید این ارز دیجیتال رو داره اما این سفارش دارای Stop یا پیش شرطی می باشد. قیمت وارد شده در Limit فقط در حالتی وارد Order Book میشه که شرط اون یعنی همون Stop برقرار بشه در غیر این صورت این سفارش وارد Order Book نمیشه. خب شاید فکر کنین که این مورد کمی پیچیده شد ولی در واقع این طور نیست و با یک مثال خواهید دید که اصلا چیز خاص و پیچیده ای نیست. تصور می کنیم که قیمت بیت کوین در حال حاضر 40 هزار دلار می باشد. بر حسب تحلیلی که انجام دادیم، 42 هزار دلار یک مقاومت و 38 هزار دلار یک حمایت برای بیت کوین هستش. طبق استراتژی معاملاتی که در پیش داریم، اگر قیمت بیت کوین 42 هزار دلار رو شکست و ازش عبور کرد، اقدام به خرید صورت خواهد گرفت و چنان چه قیمت بیت کوین به 38 هزار دلار افت کنه به این دلیل که این قیمت نقطه حمایتی برای بیت کوین هستش، اقدام به خرید اون می کنیم. می بینید در چنین حالتی که خرید بیت کوین متناسب با استراتژی معاملاتی در دو نقطه مختلف صورت می‌ گیره به یک ثبت سفارش از نوع OCO نیاز داریم. در قسمت Price ، عدد 38 هزار دلار رو وارد می کنیم، چون قیمت بیت کوین در این لحظه در محدوده 40 هزار دلار هستش، سفارش ما در همون لحظه وارد Order Book میشه و در صورتی که بیت کوین به 38 هزار دلار رسید، سفارش ما انجام می گیره.
در بخش Stop هم شرط ورود برای حالت دیگه رو وارد می کنیم که در این مثال 42 هزار دلار هستش. یعنی ما به صرافی ارز دیجیتال میگیم که اگر قیمت بیت کوین 42 هزار دلار رو رد کرد، سفارش ما رو وارد Order Book کن، اما با چه قیمتی ؟ این قیمت رو در قسمت Limit ثبت می کنیم، مثلا 42100 دلار که یعنی وقتی قیمت بیت کوین 42 هزار دلار رو رد کرد سفارش خرید ما با قیمت 42100 دلار وارد Order Book  بشه.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد سبک معاملاتی اسپات صحبت کردیم و بررسی کردیم که اسپات تریدینگ چیست. با خوندن کامل این مقاله باید به شکل کامل مفاهیم و پیش نیاز های معاملات اسپات رو درک کنین. انجام معامله و ترید، تقریبا پر طرفدار ترین شیوه کسب سود و درآمد از بازار ارز های دیجیتال هستش. منتهی برای ورود به عرصه تریدینگ، نیاز خواهید داشت تا تسلط خوبی بر دانش تحلیل تکنیکال داشته باشید. شیوه سفارش گذاری در معاملات اسپات هم به چند طریق هستش که هر کدوم شرایط و یژگی های خاص خودشو داره که به تفضیل و با مثال براتون توضیح داده شد. اگر لازم بود این مقاله رو چند بار مطالعه کنید تا همه مفاهیم براتون جا بیفته. امیدوارم که این مقاله و آموزش مفهوم اینکه اسپات تریدینگ چیست، براتون مفید بوده باشه و حداکثر استفاده رو ببرید. در پایان استقبال می کنیم از این که نظرات تون رو با ما در بخش انتهایی صفحه و در قسمت نظرات به اشتراک بذارید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اسپات تریدینگ چیست؟ (معاملات اسپات Spot چیست؟)

در مورد اسپات تریدینگ چیست؟ (معاملات اسپات Spot چیست؟) نظر دهید
سوال امنیتی :3+88 = ?