مقایسه شبکه بایننس اسمارت چین و سولانا

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "مقایسه شبکه بایننس اسمارت چین و سولانا"


  • 20:02 1403-02-08
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

ما می خواهیم در مقاله مقایسه شبکه بایننس اسمارت چین و سولانا، اطلاعاتی در مورد شبکه انتقال بایننس اسمارت چین و سولانا برای شما ارائه کنیم. ولی بهتره قبل از اینکه بحث اصلیمون رو شروع کنیم، مروری بر فناوری ارزهای دیجیتال و بلاک چین داشته باشیم. اگه شما به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده باشین، حتما متوجه شدین که انتخاب درست شبکه انتقال ارز دیجیتال می تونه یکم پیچیده و گیج کننده باشه. در واقع کاربران زیادی هستن که به علت انتخاب اشتباه این شبکه ها برای انتقال، دارایی های خودشون رو از دست میدن.
رشد سریع فناوری بلاک چین باعث شده تا هر روزه استانداردهای جدید برای ایجاد و اشتغال سریع تر، امن تر و ارزون تر رمز ارزها معرفی بشه. با اینکه در حال حاضر شبکه های بلاک چین متعددی برای مبادله توکن ها و ارزهای دیجیتال وجود داره. دنیای ارزهای دیجیتال مدرن با راه اندازی بیت کوین در سال 2009 آغاز شد. به این ترتیب از این بلاک چین، بسیاری از بلاک چین های دیگه هم با هدف اینکه بتونن مدل بیت کوین رو بهبود بدن و با قابلیت های زیادی مثل قابلیت همکاری چند بلاک چینی به وجود اومدن.
دنیای رمز ارزها تا الان بلاک چین های مستقل زیادی رو ارائه کرده و نهادها می تونن دارایی دیجیتال یا برنامه های غیر متمرکز خودشون رو بر اساس اون ها تشکیل بدن. برنامه های غیر متمرکز اساسا پلتفرم های دیجیتالی هستن که نوعی سرویس یا راه حل ارائه میدن و از طریق یه Backend ساخته شده بر روی بلاک چین به جای یه سیستم متمرکز اجرا میشن. شاید در این میان، با شبکه های بایننس اسمارت چین و سولانا کار کرده باشین، به این منظور قصد داریم تا در مقاله مقایسه شبکه بایننس اسمارت چین و سولانا، اطلاعاتی در مورد این شبکه ها برای شما ارائه کنیم.

شبکه بایننس اسمارت چین چیست؟

شبکه بایننس اسمارت چین چیست؟

یکی از انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال شبکه BSC هستش. احتمالا تا الان اسم شبکه بایننس اسمارت چین Binance Smart Chain رو شنیده باشین و از این شبکه برای مبادلات ارزهای دیجیتال خود استفاده کرده باشین. شبکه بایننس اسمارت چین یا همون BSC به دلیل کارمزد پایین تراکنش ها و سرعت مطلوب انجام تراکنش ها معروف هست و کم کم داره به رقیبی جدی برای شبکه اتریوم تبدیل میشه. شبکه بایننس اسمارت چین که به نوعی زنجیره هوشمند بایننس محسوب میشه، شبکه موازی بایننس چین هست. همچنین صرافی مشهور و معتبر بایننس Binance نیز در آوریل سال 2019 نوعی پروژه بلاک چینی به اسم بایننس چین یا Binance Chain رو معرفی کرد. علاوه بر این، این صرافی، بایننس کوین رو به عنوان توکن رسمی این پلتفرم معرفی کرد که با نماد BNB شناخته میشه.
به عبارت دیگه، شبکه بایننس اسمارت چین نوعی شبکه EVM Base هست و این یعنی ماشین مجازی اتریوم رو راه اندازی می کنه و به این ترتیب آدرس های شبکه بایننس اسمارت چین، شبیه آدرس های شبکه اتریوم هستن و با عبارت 0X شروع میشن. همچنین برنامه هایی مثل کیف پول متامسک نیز با این شبکه سازگاری دارن. علاوه بر این، شبکه بایننس اسمارت چین با هدف اینکه کارمزدهای تراکنش رو از Gwei15 به Gwei10 کاهش بده راه اندازی شده تا بتونه از جهش قیمت BNB به بیش از 300 دلار جلوگیری کنه.
شبکه بایننس اسمارت چین که به اختصاری با نام BSC شناخته میشه، موازی با BS طراحی شده و امکان استفاده از قراردهای هوشمند رو فراهم می کنه. همچنین پس از گسترش حوزه دیفای، حجم معاملات مالی غیر متمرکز افزایش پیدا کرد و بلاک چین اتریوم بعضی وقت ها دچار مشکلاتی در پردازش معاملاتی میشد. به این ترتیب خیلی سریع وجود یه بلاک چین جایگزین حس شد و بشبکه بایننس اسمارت چین راه اندازی شد.

نحوه کار شبکه بایننس اسمارت چین:

شبکه بایننس اسمارت چین چیست؟

نوبت این رسیده تا در این بخش از مقاله مقایسه شبکه بایننس اسمارت چین و سولانا، نحوه کار شبکه بایننس اسمارت چین رو مورد بررسی قرار بدیم. زنجیره بایننس از طریق اثبات سهام واگذاری شده فعالیت می کنه و در حالی که بلاک چین هوشمند باینننس بر اساس اعتبار سهام اجرا میشه، که این مدل نوعی الگوریتم اجماع برگرفته از عناصر اثبات سهام و اثبات مدل های معتبر هست. علاوه بر این، شبکه BSC توسط 21 اعتبارسنجی جامعه که بلوک های موجود در زنجیره رو تشکیل میدن، تامین میشه و این اعتبارسنجی ها در ارزهای BNB برای خدمات خود جبران میشن.
به عبارت دیگه، شبکه بایننس اسمارت چین از روش اجماع اثبات سهام شده استفاده می کنه که ترکیبی از روش اثبات سهام و اثبات اعتبار هست. همچنین شبکه بایننس اسمارت چین از مکانیسم اثبات اختیار وثیقه گذاری شده نیز استفاده می کنه، به این صورت که کاربران می تونن با استیک کردن یا وثیقه گذاری BNB های خود، به یه تایید کننده تبدیل بشن و یا با سپرده گذاری و استیک کردن باینننس کوین های خود به نود شبکه تبدیل میشن.
مدتی پیش، صرافی بایننس اولین بلاک چین مستقل خودش رو به اسم زنجیره بایننس منتشر کرد. با این حال اونقد موفق عمل نکرد چون از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی کرد و با ماشین مجازی اتریوم سازگاری نداشت. شبکه BSC راه اندازی شد تا این مشکلات رو برطرف کنه. یعنی توسعه دهنده ها می تونن Dapp های خودشون رو از اتریوم به بایننس انتقال بدن. همچنین شبکه BSC به زنجیره بایننس متصل نیست و این کار اون رو در مقابل هرگونه حمله محافظت می کنه، که یکی از ویژگی های شبکه بایننس اسمارت چین هست.

ویژگی های شبکه بایننس اسمارت چین:

شبکه بایننس اسمارت چین چیست؟

در ادامه می خواهیم همه ویژگی هایی که شبکه BSC داره رو برای شما توضیح بدیم تا بیشتر با این شبکه آشنایی پیدا کنید

مستقل بودن

یکی از ویژگی های شبکه بایننس اسمارت چین، مستقل بودن ابن شبکه هست که از ویژگی های اصلی این شبکه محسوب میشه. با اینکه گفته میشه که شبکه بایننس اسمارت چین به صورت موازی با باینننس چین کار می کنه، ولی بهتره بدونین که این شبکه دارای هویت مستقلی هست. به این ترتیب اگه به هر دلیلی شبکه بایننس چین از کار بیفته، بلاک چین بایننس اسمارت چین می تونه همچنان به کار خودش ادامه بده.

سازگاری با اتریوم

می تونیم به جرات بگیم که اتریوم به عنوان پلتفرم برای اجرای قراردادهای هوشمند شناخته میشه و همکاری با این ابر قدرت، به نفع سایر شبکه های ارز دیجیتال هست. قرارداد هوشمند اتریوم این امکان رو دارن تا روی زنجیره هوشمند بایننس نیز اجرا بشن. به این ترتیب، توسعه دهنده ها می تونن اپلیکیشن های غیر متمرکز، ابزار و سایر اجزای مورد نیاز خودشون رو از شبکه اتریوم به شبکه بایننس اسمارت چین انتقال بدن.

قابلیت همکاری درون زنجیره ای

یکی دیگه از ویژگی های شبکه بایننس اسمارت چین، قابلیت همکاری درون زنجیره ای هست. همونطورکه گفتیم، شبکه BSC کاملا مستقل از شبکه بایننس چین فعالیت می کنه، ولی این دو شبکه می تونن بدون مشکل خاصی با همدیگه فعالیت داشته باشن و تبادلات اطلاعات رو انجام بدن. به این ترتیب، کاربران مشکلی در انتقال دارایی هاشون بین دو شبکه بایننس چین و بایننس اسمارت چین ندارن.

شبکه سولانا چیست؟

شبکه سولانا چیست؟

موضوعی که می خواهیم در این بخش از مقاله مقایسه شبکه بایننس اسمارت چین و سولانا، توضیح بدیم، مفهوم شبکه سولانا هست. سولانا به عنوان نوعی شبکه بلاک چین تک زنجیره ای و مبتنی بر اثبات سهام نمایندگی شده در اواخر سال 2017 توسط گروهی از مهندسین سابق کوالکام، اینتل و دراپ باکس راه اندازی شد. همچنین هدف اصلی از ایجاد شبکه سولانا، تمرکز بر روی مسئله مقیاس پذیری بدون تمرکزگرایی و اسیب رسوندن به امنیت شبکه هست.
هسته اصلی راه حل مقیاس پذیری شبکه سولانا، استفاده از نوعی ساعت زمانی غیر متمرکز به نام POH هست. این فناوری به منظور حل مسئله زمان در شبکه های توزیع شده که در اون هیچ نهاد متمرکز و مورد اعتمادی وجود نداره، ارائه شده. همچنین شبکه سولانا نوعی اکوسیستم غیر متمرکز، امن، مقیاس پذیر و سریع هست. شبکه سولانا با هدف تبدیل شدن به بستری برای اپلیکیشن های غیر متمرکز ایجاد شد و در حال حاضر یکی از رقیب های جدی اتریوم به حساب میاد. علاوه بر این، شبکه سولانا به دلیل سرعت انجام تراکنش ها، پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و مقیاس پذیری بالای شبکه باعث شده تا به یکی از اکوسیستم های قوی در حوزه بلاک چین تبدیل بشه.
پایین بودن سرعت انجام تراکنش ها در اکثر بلاک چین ها، همواره به عنوان یکی از معایب سیستم های غیر متمرکز محسوب میشه. به این ترتیب با ورود پروژه هایی مثل سولانا، رفته رفته بلاک چین های کندتر جای خودشون رو به بلاک چین های قوی تر میدن. همچنین بهتره بدونین که شبکه سولانا می تونه در هر ثانیه بیش از 50 هزار تراکنش رو پردازش کنه. علاوه بر این، شبکه سولانا مبتنی بر پروتکل اجماع اثبات سهام کار می کنه و توکن بومی این شبکه، SOL نام داره.

ویژگی های شبکه Solana:

شبکه سولانا چیست؟

در این بخش از مقاله می خواهیم شما رو بیشتر با شبکه سولانا آشنا کنیم و ویژگی هایی که این شبکه داره رو بطور کامل بهتون معرفی کنیم.

کلادبریک (Cloudbreak)

کلادبریک، شبکه سولانا رو مقیاس پذیر می کنه. به این ترتیب به کمک این فناوری تراکنش ها با استفاده از همه سخت افزارهایی که مشغول فهرست سازی اطلاعات هستن، پردازش میشن. بنابراین، زمان ساخت بلاک های جدید در شبکه سولانا کاهش پیدا می کنه و تراکنش ها بسیار سریع تر انجام میشن.

اثبات تاریخچه

یکی از مشکلات اکثر بلاک چین ها، برچسب های زمانی نامطمئن نودهاست. شبکه سولانا با ایجاد نوعی مرجع سراسری برای تعیین زمان در شبکه، سعی کرده تا این مشکل رو برطرف کنه. همچنین اثبات تاریخچه نوعی تابع تاخیر قابل تایید هست که کارایی بالایی داره. در این تابع فراینده مشخصی برای تایید اعتبار خروجی تعیین شده و هر کدوم از اعضا این امکام رو دارن تا تایید کننده باشن، در نتیجه نیازی به هماهنگی با بقیه نودها نیست.

استیکینگ

با استفاده از مکانیسم استیکینگ کاربران می تونن دارایی های خودشون رو در استخرهای نقدینگی سپرده گذاری کرده و در امور تایید و پردازش تراکنش ها شرکت داشته باشن. شبکه سولانا نیز در ازای این اقدام بخشی از کارمزدها رو به عنوان پاداش به سپرده گذاران به عنوان پاداش پرداخت می کنه. همچنین برای سپرده گذاری در شبکه سولانا، باید از توکنی به اسم توکن SOL استفاده کرد.

TVL شبکه سولانا:

شبکه سولانا چیست؟

در این قسمت از مقاله مقایسه دو شبکه بایننس اسمارت چین و سولانا، به بررسی TVL یا توان انجام معاملات در شبکه سولانا می پردازیم. بهتره بدونین که افزایش توان در انجام تراکنش ها به رشد کلی اکوسیستم دیفای کمک کرده، با این حال با توجه به رشد روزافزون این اکوسیستم، شبکه Solana نیز از تدابیری مثل هکاتون ها که در اون تعداد زیادی از برنامه نویسان، طراحان گرافیک، طراحان واسط کاربری و مدیران این پروژه برای توسعه پروژه با هم همکاری دارن و برنامه های باگ بتونی که در اون متخصصان نرم افزار با جستجو در کدهای شبکه، به دنبال پیدا کردن و معرفی مشکلات در شبکه می پردازن، برای ارتقای شبکه بلاک چین خودش استفاده کرده.
شبکه Solana به دلیل استفاده از این افراد و برنامه های برای توسعه شبکه بلاک چینی خودش، هجوم افراد زیادی از توسعه دهنده ها و کاربران به این پروتکل رو به دنبال داشت. ولی با این حال، هنوز تعداد Dapp هایی که روی شبکه سولانا قرار دارن، کمتر از تعداد اون ها روی شبکه بایننس اسمارت چین هست.

مقایسه شبکه بایننس اسمارت چین و سولانا:

مقایسه شبکه بایننس اسمارت چین و سولانا:

در این قسمت به مقایسه شبکه می پردازیم. با توجه به مطالبی که گفتیم، میشه به این نتیجه رسید که هر دو شبکه بایننس اسمارت چین و سولانا در مسیر حل مشکلات بلاک چین لایه یک قدمی برداشتن و هر کدوم روش خاص خودش رو در پیش گرفتن. در ادامه به برخی از تفاوت های شبکه بایننس اسمارت چین و سولانا می پردازیم.

اعتبار سنجی شبکه ها

تعداد اعتبارسنج های شبکه بایننس اسمارت چین 21 عدد هست و در حالی که در شبکه Solana، بیش از 1000 اعتبارسنج فعالیت دارن. به همین دلیل میشه گفت شبکه سولانا غیر متمرکزتر از شبکه بایننس اسمارت چین هست. همچنین شبکه Binance Smart Chain از دو مکانیسم اجماع POA و DPOS استفاده می کنه، در حالی که شبکه سولانا از مکانیسم POH استفاده می کنه.

سرعت تراکنش ها

شبکه BSC حدودا می تونه 150 تراکنش در ثانیه رو پردازش کنه، در حالی که این رقم در شبکه سولانا 65000 تراکنش در ثانیه هست. همچنین تعداد برنامه های غیر متمرکز روی شبکه بایننس اسمارت چین حدودا 41 برنامه هست، در حالی که تنها 6 عدد Dapp بر روی شبکه سولانا فعالیت دارن.

دارایی های قفل شده

ارزش کلی قفل شده در شبکه بایننس اسمارت چین حدودا 19.83 میلیارد دلار هست و این رقم برای شبکه سولانا حدودا 13.7 میلیارد دلار تخمین زده شده. البته خب شبکه سولانا هم هر روز داره بیشتر بین کاربران محبوب میشه و این میتونه در اینده ارزش دارایی های قفل شده در این شبکه را افزایش بده. همچنین شبکه BSC هم بخاطر اینکه برای محبوب ترین صرافی ارز دیجیتال در دنیا هستش مسلما در اینده بیشتر توسط صرافی های دیگه هم مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

کارمزد تراکنش ها

همچنین کارمزد تراکنش در شبکه بایننس اسمارت چین حدودا 0.551 دلار هست و در شبکه سولانا برای انجام تراکنش ها، باید 0.00025 دلار باید کارمزد پرداخت بشه. بنابراین کارمزد تراکنش ها در شبکه سولانا کمتر از شبکه بایننس اسمارت چین هست و همین امر می تونه باعث بشه تا افراد زیادی علاقه مند بشن تا از شبکه سولانا برای مبادلات خود استفاده کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله مقایسه شبکه بایننس اسمارت چین و سولانا، به بررسی مفهوم کلی شبکه های انتقال ارز دیجیتال BSC و سولانا بپردازیم. همونطور که گفتیم، با گسترش بازار ارزهای دیجیتال، شبکه های انتقال ارزش دیجیتال متنوعی به وجود اومدن که هر کدوم کاربردها و ویژگی های خاص خودشون رو دارن. همچنین گفتیم که کارمزد پرداخت تراکنش در شبکه Solana، کمتر از شبکه بایننس اسمارت چین هست.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد مقایسه شبکه بایننس اسمارت چین و سولانا

در مورد مقایسه شبکه بایننس اسمارت چین و سولانا نظر دهید
سوال امنیتی :5+72 = ?