دارایی مصنوعی (Synthetic Assets) چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "دارایی مصنوعی (Synthetic Assets) چیست؟"


  • 00:02 1403-02-02
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

می خواهیم در مقاله دارایی مصنوعی (Synthetic Assets) چیست؟ اطلاعاتی در مورد دارایی های مصنوعی و کاربردهای دارایی های مصنوعی برای شما ارائه کنیم. همونطور که می دونین بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار مالی مبتنی بر دارایی های دیجیتال و ارزهای دیجیتال هست که در سال های گذشته، به دلیل رشد قیمتی زیادی که داشته، باعث شده تا افراد زیادی پا به این بازار بذارن و اقدام به سرمایه گذاری کنند.

همچنین از سال پیش تاکنون دولت ها و نهادهای زیادی ارزهای دیجیتال رو به رسمیت شناختن و همین موضوع نیز باعث شده تا اعتماد افراد زیادی به این بازار جلب بشه و در این بازار سرمایه گذاری کرده و سود به دست بیارن.
بهتره بدونین که بازار ارزهای دیجیتال نیز مثل بقیه بازارهای مالی، ریسک های زیادی داره و همین موضوع باعث شده تا افراد از دست دادن دارایی های خودشون ترس داشته باشن، ولی باید برای سرمایه گذاری در این بازار باید ریسک پذیر باشین و از پول مازاد خود در این بازار استفاده کنین.

همچنین برای اینکه بتونین در این بازار فعالیت داشته باشین و سود به دست بیارین، باید دانش و اگاهی لازم رو در مورد این بازار و ارزهای دیجیتال داشته باشین، برای مطالعه بیشتر در مورد ارز های دیجیتال  به صفحه آموزش ارز دیجیتال مراجعه کنید. نکته قابل توجه این هست که مفاهیم و اصطلاحات زیادی در این بازار وجود داره که شناخت این مفاهیم نیز می تونه کمک بزرگی برای شما کنه.

یکی از این مفاهیم و اصطلاحات، دارایی های مصنوعی هست. به همین منظور ما سعی کردیم در این مقاله اطلاعاتی در مورد این مفهوم و کاربردهای دارایی های مصنوعی برای شما ارائه کنیم. همچنین در بخشی از مقاله ویژگی های دارایی مصنوعی رو برای شما توضیح دادیم تا بتونین با ویژگی های دارایی های مصنوعی نیز اشنایی داشته باشین. علاوه بر این، در یکی از بخش های مقاله، دلایل اهمیت دارایی های مصنوعی رو برای شما توضیح دادیم و با خوندن بخش های دیگه نیز با انواع دارایی های مصنوعی اشنایی میشین.

پس توصیه میشه تا انتهای مقاله دارایی مصنوعی چیست؟ همراه ما باشین تا اطلاعاتی در مورد دارایی های مصنوعی و کاربردهای اون به دست بیارین.

دارایی مصنوعی در DeFi چیست؟

دارایی مصنوعی در DeFi چیست؟

بهتره قبل از اینکه به بررسی معنی و مفهوم دارایی های مصنوعی بپردازیم، اطلاعاتی در مورد حوزه دیفای برای شما ارائه کنیم تا بتونین مفهوم دارایی های مصنوعی در دیفای رو درک کنین. بهتره بدونین که حوزه DeFi نسل جدیدی از فناوری های مالی با کارکرد همانند عملکردهای سیستم های مالی سنتی هست و هم اکنون نیز دامنه خدمات اون محدود به دارندگان ارزهای دیجیتال هست و تاثیری بر تقاضای پول یا ارز خارجی یا ارزهای فیات نداره. به این ترتیب اثر مستقیم حوزه دیفای بر ارزش پول کشورها با توجه به سازوکار فعلی قابل صرف نظر کردن هست.

نکته قابل توجه این هست که امور مالی غیر متمرکز یا سیستم مالی DeFi هر چیزی رو که ما در مورد پول می دونیم رو روانه می کنه و به دنبال تغییر دادن روش های پول سنتی هست. همچنین اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین و با دنیای کریپتویی سر و کار داشته باشین، احتمالا از مفاهیم و دستاوردهای حوزه دیفای مثل مبادلات، وام دهی، صرافی ها و... آشنا هستین.

علاوه بر این، باز بودن فضای بلاک چین به این معنی هست که می تونیم به راحتی در اون کاوش کنیم و چیزهای جدیدی رو به دست بیاریم. در این بین بهتره بدونین که دارایی های مصنوعی یا Synths Assets، به مشتقات ارز مبتنی بر بلاک چین گفته میشن و شباهت زیادی به مشتقات سنتی ندارن.دارایی های مصنوعی نیز یکی مهم ترین موارد مورد توجه در امور مالی غیر متمرکز یا DeFi هست.

همچنین بهتره بدونین که دارایی های مصنوعی در حال تبدیل شدن به یه چشم انداز بسیار رقابتی با ارزهای دیجیتال و پول های واقعی هستن، چون همونطور که گفتیم، یکی از اهداف حوزه دیفای این هست که تحولی در سیستم مالی پول سنتی به وجود بیاره.برای مطالعه دراین مورد به مقاله دیفای چیست در سایت ارزسنج مراجعه کنید. حالا که با مفهوم حوزه دیفای و ارتباط اون با دارایی های مصنوعی اشنا شدین، نوبت این رسیده تا به بررسی معنی و مفهوم دارایی های مصنوعی بپردازیم.

دارایی مصنوعی چیست؟

دارایی مصنوعی چیست؟

در پاسخ به سوال دارایی مصنوعی چیست؟ می تونیم این جواب رو بدیم که دارایی مصنوعی یا Synthtic Asset به ترکیبی از دارایی هایی گفته میشه که ارزش همسانی با دارایی های دیگه دارن. همچنین اگه بخواهیم از نظر سنتی تعریفی از دارایی های سنتی داشته باشیم، می تونیم بگیم که دارایی های مصنوعی، اوراق مشتقه متفاوتی رو مثل معامله بیت کوین یا قراردادهای آتی رو ترکیب می کنه تا نوعی دارایی اساسی مثل سهام، اوراق قرضه، کالاها، شاخص ها، ارزها یا نرخ بهره رو شبیه سازی بکنه.

برای اینکه بتونین مفهوم دارایی های مصنوعی رو به خوبی درک کنین، یه مثالی می زنیم تا مفهوم دارایی های مصنوعی رو بتونین به راحتی درک کنین. برای مثال، یه شرکت سرمایه گذاری احتمال داره به جای خرید سهام، در همون سهام پوزیشن خرید رو باز بکنه و یا در پوزیشن فروش، اون سهام رو بفروشه، به عبارتی این شرکت سرمایه گذاری به جای اینکه رو سهام سرمایه گذاری بکنه، این سهام رو خرید و فروش می کنه و ازش نوسان می گیره.

به این ترتیب استفاده از دارایی های مصنوعی به این شرکت سرمایه گذار این امکان رو میده تا از دارایی های مالی مختلفی به جای یه دارایی سرمایه گذاری واحد استفاده بکنه که مزیت های زیادی رو به همراه داره.

ممکنه درک مفهوم دارایی های مصنوعی در ابتدا برای شما یکم پیچیده باشه، ولی برای درک بهتر مفهوم دارایی های مصنوعی، اولین چیزی که باید بدونین این هست که این دارایی ها، مشتقاتی از یه مجموعه هستن. مشتق نیز به هر نوع دارایی گفته میشه که ارزش خودش رو از یه دارایی یا شاخص پایه به دست میاره. همچنین بهتره بدونین که دارایی های مصنوعی به جای استفاده از قراردادهای مختلف برا ایجاد زنجیره بین یه دارایی زیرساخت مجموعه، ارتباط بین این دو حوزه رو توکنیزه می کنه. یعنی این دارایی می تونه با هر دارایی موجود در جهان و در اکوسیستم ارزها ارتباط ایجاد کنه.

دارایی های مصنوعی کریپتویی چیست؟

دارایی های مصنوعی کریپتویی چیست؟

در این قسمت از مقاله دارایی مصنوعی چیست؟ به بررسی دارایی های مصنوعی کریپتویی می پردازیم. بهتره بدونین که هدف دارایی مصنوعی مبتنی بر ارزهای دیجیتال یا رمز ارزها این هست که بدون اینکه نیاز داشته باشن تا دارایی های اساسی کاربران رو نگهداری کنن، این امکان رو به کاربران میدن تا در برابر انواع دارایی ها قرار بگیرن. همچنین نکته قابل توجه این هست که دارایی هایی که در مقابل کاربران قرار می گیره می تونه از ارزهای فیات مثل دلار آمریکا یا ین ژاپن تا دارایی ها یا کالاهایی مثل طلا یا نقره و شاخص های سرمایه گذاری و بقیه دارایی های دیجیتال باشه.

با توجه به مطالبی که گفتیم، سرمایه گذاران و معامله گران می تونن با استفاده از دارایی های مصنوعی منحصر به فرد و ویژه، بدون اینکه اکوسیستم ارز دیجیتال رو ترک کنند، توکن هایی رو نگهداری و ذخیره کنند که ارزش برخی از دارایی های رو شبیه سازی می کنند. همچنین بهتره بدونین که دارایی های مصنوعی کریپتویی همه مزیت ها و ویژگی های غیر متمرکز بودن رو هم به کاربران و سرمایه گذاران ارائه میده، چون اون ها با استفاده از قراردادهای هوشمند و بقیه ابزارهای امن برای همه، در سراسر مرزها باز هستن و داده ها در دفترکل توزیع شده نگهداری میشن.

دارایی های مصنوعی یا Synthtic Asset ترکیبی از رمز ارزها و دارایی های مشتقه سنتی هستن. همچنین بهتره بدونین در دنیای مالی سنتی، مشتقات نمایشی، سهام یا اوراق قرضه ای هستن که تاجر، مالک و صاحب اون ها نیست ولی می خواد اون ها رو بخره یا بفروشه. به عبارت دیگه اگه می خواهین از نوسانات قیمت سهامی که مالک اون نیستین سود به دست بیارین، می تونین این کار رو از طریق یه مشتقه انجام بدین.

نکته قابل توجه این هست که دارایی های مصنوعی یا مشقات توکن شده، با اضافی کردن رکورد مشتتقات در بلاک چین و در اصل ایجاد یه ارز دیجیتال برای اون، این فرایند رو یه قدم جلوتر پیش می برن که یکی از ویژگی های دارایی های مصنوعی هست.

مزایای دارایی های مصنوعی

 

دارایی های مصنوعی مزیت های زیادی در مقابل مشتقات سنتی دارن و امروزه دارایی های مصنوعی کریپتویی در حال انتقال دادن دسترسی نقدینگی به مرحله کاملا نوین هستن. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله دارایی مصنوعی چیست؟ به بررسی مزایای دارایی های مصنوعی می پردازیم.

همه افراد قادر به صادر کردن آن ها هستند

یکی از مزایای دارایی های مصنوعی این هست که همه افراد می تونن این دارایی ها رو صادر کنند. به عبارت دیگه دارایی های مصنوعی مبتنی بر بلاک چین با استفاده از پروتکل های متن باز مثل Synthetix و Mirror می تونن توسط افراد مختلف به وجود بیان.

نقدینگی در سراسر دنیا

یکی دیگه از مزایای دارایی های مصنوعی این هست که در سراسر دنیا امکان نقدینگی دارن. به عبارت دیگه دارایی های مصنوعی رو می تونیم در هر کدوم از صرافی های ارز دیجیتال در سراسر دنیا معامله کنیم و این شامل صرافی های غیر متمرکز نیز میشه.

انتقالات بی حد و مرز

یکی دیگه از مزایای دارایی های مصنوعی این هست که میشه این دارایی ها رو بدون محدودیت انتقال داد. به عبارت دیگه دارایی های مصنوعی دارایی های بلاک چینی مثل توکن ها ERC20 هستن و شما می تونین اون ها رو در بین کیف پول های ارز دیجیتال استاندارد ارسال و یا دریافت کنین. برای داشتن اطلاعات بیشتر در مبحث کیف پول ها به مقاله کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟ مراجعه کنید.

انواع دارایی های مصنوعی کریپتویی

انواع دارایی های مصنوعی کریپتویی

همونطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، دارایی مصنوعی انواع مختلفی دارن و شناخت هر کدوم از این دارایی می تونه به شما در درک مفهوم دارایی مصنوعی کمک کنه. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله دارایی مصنوعی چیست؟ به معرفی انواع دارایی های مصنوعی می پردازیم.

پلتفرم Abra

یکی از انواع دارایی های مصنوعی، پلتفرم Abra هست. پلتفرم Abra نوعی پلتفرم سرمایه گذاری غیر متمرکز هست که به کابران این اجازه رو میده تا از ارزهای دیجیتال خودشون به عنوان وثیقه برای درست کردن دارایی های مصنوعی خودشون استفاده کنند. همچنین بهتره بدونین که مدل دارایی مصنوعی Abra از قراردادهای هوشمند بیت کوین و لایت کوین استفاده می کنه.

به عبارتی اگه یه سرمایه گذار بخواد از طریق پلتفرم Abra سهام گوگل رو به ارزش 1000 دلار بخره، این شرکت 1000 دلار از بیت کوین کاربر رو در مقابل قیمت سهام گوگل پشتیبانی می کنه.

پلتفرم Synthtix برای ترید دارایی مصنوعی

بهتره بدونین که پلتفرم Synthetix نوعی پلتفرم مبتنی بر اتریوم هست که به سرمایه گذاران این اجازه رو میده تا دارایی های مصنوعی رو در روی پلتفرم همتا به همتای اون ترید و معامله کنند. همچنین این موضوع به کاربران این امکان رو میده تا به دارایی های مصنوعی دسترسی داشته باشن و به طور همزمان در برابر دارایی های غیر ارز دیجیتالی مثل طلا، دلار و سهام قرار بگیرن. نکته قابل توجه این هست که در حال حاضر و در زمان نوشتن این مقاله 69 میلیون دلار در قراردادهای اوراق مشتقه مصنوعی در جریان هست.

اهمیت دارایی های مصنوعی

 

همونطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، اهمیت دارایی های دیجیتال روز به روز در حال افزایش هست و افراد زیادی بر روی دارایی های دیجیتال سرمایه گذاری می کنند که همین موضوع باعث شده تا رقابت در حوزه دارایی های مصنوعی افزایش پیدا کنه. بهتره بدونین که مدل های دارایی های مصنوعی با وثیقه ارز دیجیتال که با قراردادهای هوشمند فعالیت می کنند، می تونه پیامدهای بزرگی رو در صنعت مالی سننتی به وجود بیاره.

همچنین این دارایی ها، به دارندگان ارز دیجیتال برای معامله دارایی های سنتی و اوراق مشتقه اون ها لوریج رو پیشنهاد می کنن، که این موضوع نیز باعث افزایش اهمیت دارایی های مصنوعی شده.همونطور که گفتیم، دارایی های مصنوعی غیر متمرکز هستن و این موضوع باعث میشه تا به یه جامعه سرمایه گذاران امکان دسترسی ازاد وجود داشته باشه و قبل از اینکه انواع دارایی های مصنوعی مقل دارایی Abra، سینتتیکس و UMA در دسترش افراد قرار بگیرن، فقط تعداد معدودی از سرمایه گذاران سازمانی می تونستن به بازار جهانی اوراق مشتقه دسترسی داشته باشن.

ولی در حال حاضر هر کسی که یک گوشی هوشمند داره و مفهوم دارایی های مصنوعی رو درک کرده، می تونه به این دارایی ها دسترسی داشته باشه. همین موضوع نیز باعث شده تا به اهمیت دارایی های مصنوعی افزوده بشه.

 جمع بندی و نتیجه

ما سعی کردیم در مقاله دارایی های مصنوعی چیست؟ اطلاعاتی در مورد Synthetic Asset برای شما ارائه کنیم. همونطور که گفتیم، دارایی مصنوعی یا Synthtic Asset به ترکیبی از دارایی هایی گفته میشه که ارزش همسانی با دارایی دیگه دارن.

همچنین اگه بخواهیم از نظر سنتی تعریفی از دارایی های سنتی داشته باشیم، می تونیم بگیم که دارایی های مصنوعی، اوراق مشتقه متفاوتی رو مثل معامله بیت کوین یا قراردادهای آتی رو ترکیب می کنه تا نوعی دارایی اساسی مثل سهام، اوراق قرضه، کالاها، شاخص ها، ارزها یا نرخ بهره رو شبیه سازی بکنه. همچنین در این مقاله به بررسی انواع دارایی های مصنوعی و دارایی های مصنوعی کریپتویی پرداختیم وانواع اون ها رو توضیح دادیم و از مزایای دارایی های مصنوعی و اهمیت دارایی های صحبت کردیم.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد دارایی مصنوعی (Synthetic Assets) چیست؟

در مورد دارایی مصنوعی (Synthetic Assets) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6+43 = ?