کال مارجین چیست؟ آموزش خروج از کال مارجین

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "کال مارجین چیست؟ آموزش خروج از کال مارجین"


  • 02:02 1403-02-03
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

کال مارجین یا Margin Call چیست؟ همونطور که می دونید بازار ارز های دیجیتال، یک بازار پر سود و جذاب هستش که حدود 4 و 5 ساله که رونق زیادی در سطح دنیا پیدا کرده و در حال حاضر میلیون ها کاربر داره. در کشور خود ما ایران، طبق آخرین تخمین که زده شده بیش از 12 میلیون نفر در بازار رمز ارز ها فعالیت دارن. خب گفتیم که بازار رمز ارز ها یک بازار پر سود و جذاب هستش، آیا برای همه کاربرانی که وارد این حوزه میشن، به این شکله ؟ مسلما نه. سود بالا رو کسانی به دست میارن که با اصول و راه و چاه بازار آشنا باشن. بازار رمز ارز ها درسته که یک بازار مالی مثل سایر بازار های مالی نظیر بورس و فارکس و .... هستش، منتهی ضمن داشتن اشتراکاتی، تفاوت های کلیدی هم داره. در بازار کریپتوکارنسی انواع مختلف معامله رو داریم، معاملات اسپات، معاملات فیوچرز و معاملات مارجین. هر کدوم این انواع معاملاتی، مزایا و معایب خاص خودشونو دارن و سطحی از دانش و مهارت رو طلب می کنن. در این مقاله قصد داریم در مورد گزینه آخر صحبت کنیم و ببینیم که معاملات مارجین چیست و به چه شکلی انجام میشه و کلا چه ملزوماتی نیاز داره. سپس به یکی از مفاهیم کلیدی در زمینه معاملات مارجین خواهیم پرداخت و بررسی می کنیم که کال مارجین Margin Call چیست و چه معنا و مفهومی داره و همچنین آموزش خروج از کال مارجین به چه شکل هستش.
با مطالعه این مقاله به یک دید جامع و کامل در مورد سبک معاملاتی مارجین خواهید رسید و با مبانی و مفاهیم اون آشنا خواهید شد. فراموش نکنید که در دنیای ارز های دیجیتال، هر قدر بیشتر یاد بگیرین و مهارت و تجربه کسب کنین، به همون اندازه موفق تر و حاشیه سود شما بالا تر خواهد بود. پس برای یادگیری در این حوزه وقت و انرژی کافی صرف کنید و به دید یک سرمایه گذاری بهش نگاه کنید. مجموعه آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج هم کنار شماست تا با بهره گیری از کادر متخصص آموزشی، به روز ترین و کاربردی ترین آموزش ها رو در قالب مقالات و ویدیو های آموزشی در اختیار تون بذاره. همراه و هم مسیر ارزسنج باشید تا کنار هم این مسیر رو با موفقت طی کنیم.

معاملات مارجین چیست؟

معاملات مارجین چیست ؟

معاملات مارجین چیست؟ همونطور که در مقدمه بحث اشاره کردیم، به طور کلی معاملات در بازار کریپتوکارنسی به سه دسته معاملات اسپات، معاملات فیوچرز و معاملات مارجین دسته بندی میشه که هر کدوم برای خودش اصول و راه و چاهی داره. در این قسمت قصد داریم بررسی کنیم که معاملات مارجین چیست و چه طوری انجام می گیره. خب بپردازیم به شرح و توضیح معاملات مارجین. معاملات مارجین، شیوه ای برای معامله و خرید و فروش یک دارایی مثل ارز دیجیتال هستش که از سرمایه‌ ای که از طرف توسط شخص ثالثی تامین میشه، برای معامله استفاده می کنه. در قیاس با سایر روش‌ های معاملاتی، معاملات مارجین به تریدر ها و معامله ‌گران با استفاده از اهرم‌ ها (Leverage)، امکان دستیابی به مقادیر بیشتری از سود و صد البته ضرر رو میده. به عبارتی همونطور که سود چند برابر میشه و ضریب می گیره، اگر تریدر دچار خطای محاسباتی و تحلیلی بشه، ضرر و زیان اون هم چند برابر خواهد بود. از همین رو عمدتا، افراد با ریسک پذیری بالا، وارد حوزه معاملات مارجین میشن. البته این نکته رو هم باید خاطر نشان کنیم که لازمه ورود به معاملات مارجین برای سود بیشتر، دانش و مهارت بالا در زمینه تحلیل تکنیکال هستش. چون یک کاربر هر قدر هم که ریسک پذیر باشه ولی از دانش و مهارت کافی رو نداشته باشه، در زمان کوتاهی متضرر میشه و ممکنه که اصلا کل سرمایه شو از دست بده و در نتیجه مایوس و سر شکسته مجبور به ترک بازار بشه. 
پس به عنوان نکته اول و شاید مهم ترین نکته در این زمینه، به هیچ عنوان هیجانی عمل نکنید و قبل از ورود به پوزیشن معاملاتی مارجین، همه جوانب رو بسنجید و از تحلیل خودتون اطمینان بالایی داشته باشین. پس متوجه شدیم که معاملات مارجین با استفاده از اهرم یا لوریج، می تونن از لحاظ تئوری سود بسیار بالایی داشته باشن و همچنین ممکنه نقطه مقابل اون هم اتفاق بیفته و باعث ضرر کلان و از دست رفتن سرمایه بشه. با توجه به جذابیتی که معاملات مارجین برای خیلی از کاربران دارن، بعضی از صرافی ‌های ارز دیجیتال، انتظار بیشتری از تریدر های مارجین دارن و در احراز و تایید هویت اونا هم سخت ‌گیری بیشتری به خرج میدن و یا حتی شرط هایی رو برای واجد شرایط بودن شون تعیین می کنن.

معاملات مارجین چگونه انجام می گیرد؟

معاملات مارجین چیست ؟

خب حالا که فهمیدیم کلیات، و همچنین مزایا و معایب معاملات مارجین چیست، بهتره نگاه اجمالی هم به سبک خود معامله مارجین داشته باشیم. معاملات مارجین تفاوت بخصوصی با سایر نوع معاملات نداره و اصلی ترین تفاوت اون با بقیه انواع معاملاتی، در شیوه تامین سرمایه مورد نیاز برای معامله و ترید هستش. تامین سرمایه در این نوع از معامله به شکل امانی هستش که عمدتا صرافی ها هستن که این سرمایه رو قرض میدن. به عنوان نمونه، سپرده گذاری 5 دلاری به‌ وسیله یک اهرم با نسبت یک به پنج یا به عبارتی با ضریب 5 (X5) این معنی رو میده که کاربر در بازار به میزان 25 دلار شرط می بنده. نکته ‌ای که هست اینه که کاربر باید در هر حال، پول قرض گرفته شده رو پس بده (صرافی که محض رضای خدا پول قرض نمیده). از این رو در همه معاملات مارجین، سود به ‌دست اومده باید طوری تخمین زده بشه که علاوه بر وام دریافت شده، کارمزد مربوط به پول قرض یا وام گرفته ‌شده رو هم پوشش بده. پس میبینیم که صرافی ها خودشون هم ذی نفع هستن و برای پولی که قرض میدن، کارمزد و سود می گیرن. معاملات مارجین می‌ تونن برای هر دو پوزیشن معاملاتی لانگ (Long) و شورت (Short) مورد استفاده قرار بگیرن. پوزیشن Long نشان‌ دهنده این فرض هستش که با افزایش قیمت ارز دیجیتال، تریدر سود می‌کنه و پوزیشن Short هم کاملا عکس پوزیشن لانگ، با کاهش ارزش رمز ارز مورد نظر، تریدر به سود میرسه.
برای درک بهتر تصور کنید شخصی یک واحد بیت کوین داره. این شخص طبق تحلیلی که می کنه، پیش بینی داره که قیمت بیت کوین از 3000 دلار به 5000 دلار در هر واحد خواهد رسید و یک معامله مارجین با اهرم یا ضریب 5 انتخاب می کنه. در چنین حالتی، شخص مورد نظر حالا 5 بیت کوین داره و چنان چه قیمت به 5000 دلار برسه، سودش 5 برابر بیشتر از زمانی هستش که با یک بیت کوین سرمایه ‌گذاری کنه. اما از طرفی هم، همونطور که پیش تر هم اشاره کردیم، چنان چه این شخص در تحلیل و ارزیابی خودش اشتباه کرده باشه و قیمت بجای افزایش با کاهش مواجه بشه، صرافی از پول اولیه کاربر، نسبت به ضرر رخ داده کم می کنه که حتی ممکنه به قیمت برداشتن همه پولش تموم بشه.

بخش های معاملات مارجین

کال مارجین چیست.

دو بخش اصلی برای بازار مارجین وجود داره. اولین بخش، معاملات مارجین در بازار نقدی هستش. در این ‌گونه از معاملات، مبلغ وام گرفته شده باید بلافاصله از تموم شدن معامله، برگشت داده بشه. این مکانیزم معمولا توسط صرافی ‌های ارز دیجیتال و از طریق سیستم واه دهی همتا به همتا یا Peer to peer انجام می گیره. به عبارتی، یک نهاد داد و ستد مجزا مبالغ وام گرفته شده رو تامین کرده و انتظارات از این نهاد برای ت مین پرداخت‌ ها (با بهره یا کارمزد معامله) بالاست. این مورد در جای خودش باعث ایجاد آستانه تسویه خواهد شد. چنان چه میزان بدهی تریدر بیشتر از ارزش کل تضمین باشه، وام ‌دهنده که صرافی باشه، می‌ تونه فراخوان مارجین یا مارجین کال انجام بده تا اطمینان حاصل کنه که خواهد تونست پول وام داده شده خودش رو پس بگیره. در ادامه مفصل تر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد که

کال مارجین Margin Call چیست.

دومین بخش اصلی معاملات مارجین، مبادله مشتقات هستش. مشتقات، همونطور که از اسم شون هم مشخصه، ابزار های مالی هستن که در یک لایه بالا تر از دارایی اصلی ایجاد میشن که آشنا ترین نوع اون، معاملات فیوچرز هستش. زمانی که تریدر یک معامله مارجین رو در بازار مشتقات انجام میده، اصل دارایی دست ‌نخورده باقی‌ می مونه و طرفین متقابل قرارداد فیوچرز انتخاب میشن.

نکات مهم در معاملات مارجین

کال مارجین چیست.

خب تا اینجا متوجه شدیم که ذات معاملات مارجین چیست. معامله مارجین شبیه سایر نوع معاملات هستش با این تفاوت که سرمایه مورد نیاز معامله از شخص ثالثی مثل صرافی قرض گرفته میشه. به علاوه در معاملات مارجین، از اهرم ها هم می تونیم استفاده کنیم که همونطور که گفتیم سود یا زیان ما رو چند برابر می کنه. اولین و مهم ترین نکته در ورود به معاملات مارجین، مدیریت احساسات و هیجانات هستش. درسته که سود این معاملات بالاست منتهی باید در نظر داشته باشید که شمشیر دو لبه هستش و به همون اندازه ریسک ضرر شما رو هم بالا میبره. از همین رو اگر قصد ورود به این حوزه رو دارید باید در زمینه تحلیل تکنیکال حسابی دانش و مهارت کسب کنین. تحلیل تکنیکال، دانش مطالعه تاریخچه قیمت ها و استخراج الگو های تکرار شونده در گذشته هستش برای تعمیم دادن اونا به آینده. در تحلیل تکنیکال، ارزش ذاتی یک دارایی مهم نیست، چیزی که اهمیت داره، شناسایی نوسانات کوتاه مدتی هستش. دانش تحلیل تکنیکال، عرصه بسیار وسیعی هستش و برای تسلط مناسب بر اون باید زمان و انرژی صرف کنید. از مجموعه مقالات و دوره آموزش ارز دیجیتال ارزسنج هم می تونین برای بالا بردن سطح دانش و مهارت خودتون در حوزه تکنیکال استفاده کنید. مورد بعدی در مورد معاملات مارجین اینه که در استفاده از اهرم ها طمع نکنید و مدیریت ریسک و یک دید منطقی اقدام به انتخاب ضریب و اهرم کنید. مجددا تاکید داریم که ضرایب و اهرم ها در معاملات مارجین، شمشیر دو لبه هستن. پس باید منطقی و اصولی به کار گرفته بشن. در ارتباط با اهرم در معاملات و معاملات اهرمی یک مقاله مجزا تالیف شده که در بخش مقالات آموزشی آکادمی ارزسنج در دسترسه و می تونید برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، اون رو هم مطالعه کنید. خب تقریبا به طور کامل بررسی کردیم که معاملات مارجین چیست و در ادامه میریم سراغ یکی از مفاهیم مهم در این زمینه تحت این عنوان که کال مارجین چیست. پیش تر اشاره کوتاهی به این مفهوم مهم داشتیم ولی در ادامه کامل تر و با جزییات بیشتر بررسی خواهیم کرد که کال مارجین چیست و همچنین آموزش خروج از کال مارجین به چه شکلی می باشد.

وضعیت حساب کاربری و ارتباط آن با کال مارجین چیست؟

کال مارجین چیست.

برای فعالیت در بازار مارجین، لازمه که حتما کاربران قبل از هر چیزی به عنوان ضمانت، حساب خودشون رو تا یک اندازه ای شارژ کنن و به عبارتی وجه تضمین داشته باشن. در بازار هایی که وام دهی و اهرم در اونا موجودیت داره، معمولا حساب ها رو به سه دسته کلی تقسیم می کنن. این دسته بندی ها عبارتند از :

1.    حساب عادی یا نرمال : 

چنان چه بعد از بسته شدن پوزیشن و تسویه ‌حساب معامله، عددی با عنوان سود برای تریدر و معامله گر در نظر گرفته‌ شده باشه، این امر رو شاهد خواهیم بود که موجودی حساب عملیاتی مساوی یا بیشتر برابر مقدار مبلغ تضمین اولیه هستش. این موضوع یک حالت عادی یا نرمال خواهد بود و به اون حساب تا این جای کار میگیم یک حساب عادی یا نرمال.

2.    حساب at risk :

چنان چه وضعیت حسابی عادی یا نرمال نباشه، به طبع یا at risk هستش و یا مارجین کال. حساب at risk  رو اینجا و حساب مارجین کال رو در پاراگراف بعدی بررسی می کنیم. وضعیت at risk به کاربر نشون میده که ضرر کرده و باید مبلغی رو تحت عنوان حق پرداختی، پرداخت کنه. در این مورد دقت داشته باشین که موجودی حساب شما نباید تحت هیچ شرایطی تا 30 درصد نسبت به وجه تضمین اولیه شما کاهش پیدا کنه. به عبارتی دیگه برای این ‌که تضمین وجه شما در حساب وجود داشته باشه، همیشه باید اطمینان حاصل کنین که تا 70 درصد مبلغ و میزان تضمین وجه در حساب شما موجودیت داره. اگر موجودی حساب از 70 درصد وجه تضمین ‌شده به‌ دلیل بروز ضرر خاصی کاهش پیدا کنه، کاربر وارد وضعیتی میشه با نام کال، اما این که کال مارجین چیست در ادامه بهش خواهیم پرداخت.

3.    مارجین کال (Margin call) :

وضعیت سوم از حساب کاربری. وضعیت کال مارجین هستش. این وضعیت نشون میده که موجودی حساب کاربر بعد از بروز یک زیان به زیر 70 درصد مبلغ تضمین ‌شده رسیده. مد نظر داشته باشین که حتی اگر یک سنت هم وجه تضمین حساب کاربری زیر 70 درصد برسه، حالت و وضعیت کال مارجین رخ میده. به بیانی ساده تر، این وضعیت نشون میده که کاربر بیش از حد مجاز (30 درصد) وارد ضرر شده و ممکنه اصل پولی که صرافی ارز دیجیتال وام داده به خطر بیفته و صرافی هیچ وقت نمیذاره که پول هایی که وام میده از بین برن و ساز و کار هایی برای تضمین امنیت سرمایه خودش تدارک میبینه. در چنین وضعیت اگر کاربر اطمینان به بازگشت روند داشته باشه باید وجه تضمین حساب خودش رو شارژ کنه تا دوباره حساب از وضعیت کال مارجین خارج بشه و به اون حاشیه امن 70 درصد برسه. چنان چه این وضعیت ادامه پیدا کنه، سیستم تا جایی که وجه تضمین کاربر، ضرر رو پوشش میده، به کارش ادامه میده ولی زمانی که به حد آستانه رسید، پوزیشن بسته میشه و کل وجه تضمین کاربر، به عنوان ضرر و زیان صرافی برداشته میشه. در ادامه آموزش خروج از کال مارجین Margin call رو هم ارائه خواهیم داد. همراه با باشید.

آموزش خروج از کال مارجین Margin Call

کال مارجین چیست.

تا اینجای مقاله با کلیات معاملات مارجین آشنا شدیم و فهمیدیم که کال مارجین (Margin Call) چیست؟ حالا اگر حساب کاربری کال مارجین شده باشه باید چه کاری انجام داد ؟ در این قسمت آموزش خروج از کال مارجین رو بهتون ارائه خواهیم داد. چنان چه کاربری دچار وضعیت کال مارجین بشه، برای خروج از کال مارجین، سه راه بیشتر نداره. 
•    واریز وجه بیشتر : یکی از راه حل ها واریز مقدار وجه تضمین بیشتر هستش تا حد 70 درصد وجه تضمین همچنان حفظ بشه. این کار معمولا زمانب اتفاق میفته که کاربر به تحلیل خودش اطمینان کافی داشته باشه و با این کار همچنان امید به پیش بینی خودش داره.
•    بستن پوزیشن ها باز : در این حالت طبیعتا وجه تضمین سایر پوزیشن ها، بازگشت داده میشه و کاربر می تونه از اونا برای افزایش وجه تضمین وضعیت مارجین کال خودش استفاده کنه.
•    ترکیب دو راه حل قبلی : در این حالت کاربر می تونه هم بخشی از پوزیشن های باز خودش رو ببنده و هم مقداری واریز کنه. برآیند این دو باعث میشه تا وجه تضمین مورد نیاز برای وضعیت مارجین کال تامین بشه.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد یکی از سبک های معاملاتی در بازار های مالی مثل بازار ارز های دیجیتال صحبت کردیم. معاملات مارجین، نوعی از معاملات هستش که در اون کاربر از شخص ثالثی مثل صرافی، مقداری پول وام می گیره تا با اون معامله و ترید کنه. در معاملات مارجین میشه از اهرم ها برای ضریب دادن و چند برابر کردن سرمایه استفاده کرد که در صورت شناسایی سود، مقدار این سود هم بر حسب ضریب چند برابر خواهد بود. البته مکررا اشاره و تاکید کردیم که همونطور که سود چند برابر میشه، ضرر احتمالی هم چندین برابر میشه و از همین رو باید با احتیاط و اطمینان و دست پر از لحاظ دانش تحلیل تکنیکالی اقدام کرد. چنان چه در این دسته از معاملات، ضرر کاربر بیش از 30 درصد وجه تضمینش بشه، حالتی فعال میشه به نام مارجین کال. در این مقاله بررسی کردیم که مارجین کال چیست و همچنین آموزش خروج از کال مارجین رو هم بهتون ارائه دادیم. امیدوارم که این مقاله براتون مفید بوده باشه و استفاده لازم رو برده باشید. حتما به بخش مقالات آموزشی ما در آکادمی ارزسنج سر بزنید و از مقالات و ویدیو های آموزشی متنوع استفاده کنید. پشتیبانی آنلاین آکادمی هم پاسخگو سوالات و نظرات شماست. امیدواریم که همیشه معاملات پر سودی داشته باشین و هیچ وقت در وضعیت مارجین کال در معاملات تون قرار نگیرین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد کال مارجین چیست؟ آموزش خروج از کال مارجین

در مورد کال مارجین چیست؟ آموزش خروج از کال مارجین نظر دهید
سوال امنیتی :1+59 = ?