نهنگ ارز دیجیتال کیست؟ نقش نهنگ ها در بازار ارز های دیجیتال چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "نهنگ ارز دیجیتال کیست؟ نقش نهنگ ها در بازار ارز های دیجیتال چیست؟"


  • 07:02 1403-02-04
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

نهنگ ارز دیجیتال کیست؟ مطمئنا بار ها واژه نهنگ رو در ارتباط با ارز های دیجیتال شنیدین. که مثلا فلان نهنگ فروخته، فلان نهنگ خریده و نهنگ ها این طور کردن و .... . احتمالا با توجه به شنیده هایی که داشتین، معنا و مفهومی از نهنگ های ارز دیجیتال در ذهن تون نقش بسته. در این مقاله از سری مباحث آموزش ارز دیجیتال قصد داریم در مورد این موضوع صحبت کنیم که نهنگ ارز دیجیتال کیست و چه ویژگی هایی داره. بررسی این مسئله از جایی حائز اهمیته که نهنگ ها نقش تعیین کننده ای در بازار ارز های دیجیتال دارن و می تونن روی قیمت ها و روند بازار، تاثیر بسزایی داشته باشن. در این مقاله از مقدمه شروع خواهیم کرد و بحث رو به مطالب تخصصی تر خواهیم رسوند. در ابتدا شما رو با قانون عرضه و تقاضا در بازار ها که بازار کریپتوکارنسی هم یکی ازشون هستش، آشنا می کنیم تا متوجه بشید که عرضه و احیانا تقاضا برای حجم زیادی از یک دارایی چه تاثیراتی می تونه در قیمت ها و روند بازار داشته باشه. سپس وارد بحث نهنگ های ارز دیجیتال خواهیم شد و بررسی می کنیم که نهنگ ارز دیجیتال کیست ؟ این مقاله رو تا انتها همراهی کنید تا با صفر تا صد مفهوم نهنگ های ارز دیجیتال و نقش شون و همچنین ردیابی نهنگ ها در بازار ارز های دیجیتال آشنا بشید.

قانون عرضه و تقاضا در بازار

قانون عرضه و تقاضا

قانون عرضه و تقاضا یا Demad and Supply یک قانون بسیار ساده ولی تعیین کننده در جهت دهی به بازار هاست. همه بازار ها هم از این قانون پیروی می کنن و استثنایی در کار نیست. با این وجود در بازار ارز های دیجیتال هم قانون عرضه و تقاضا عنصر اصلی تعیین قیمت و جهت بازار خواهد بود. همونطور که از اسم این قانون پیداست، نوسانات قیمتی، عمدتا ناشی از تغییر در حجم عرضه و تقاضا هستش. زمانی که تقاضا برای یک دارایی افزایش پیدا می کنه، هم موجودی اون دارایی کمتر میشه و برای به دست آوردنش رقابت شکل می گیره و هم از طرفی فروشندگان تحریک به فروش با قیمت بالا تری میشن، چرا که می دونن تقاضا برای کالا شون وجود داره همچنان.

دوره پیشنهادی مکمل: آموززش تحلیل فاندامنتال

در مقابل با بالا رفتن عرضه یک دارایی، چند تا مسئله رخ میده. اول این که با افزایش موجودی یک دارایی همواره و در کل طول تاریخ، کاهش قیمتی دارایی مذکور رو شاهد بودیم چرا که با فراوانی یک کلا و یک دارایی، دیگه توجیهی برای افزایش قیمت وجود نداره و بین خریداران رقابتی برقرار نیست که بخوان احیانا قیمت های بالاتری رو پیشنهاد بدن. مورد دیگه هم که هست، از نقطه نظر روان شناسی بازار می باشد. وقتی عرضه یک دارایی بالا و قیمت ها کمی کاهش پیدا می کنه، این هیجان و احساس در بازار و بین فعالان بازار به وجود میاد که قیمت ها قراره بیشتر ریزش داشته باشن و از ترس ریزش بیشتر در فروش سریع تر شروع به رقابت با ما می کنن و برای اینکه سریع تر بفروشن، قیمت ها رو پله ای پایین میارن.
خب حالا این قانون عرضه و تقاضا، چه ارتباطی با موضوع اصلی مقاله ما یعنی نهنگ های ارز دیجیتال داره. ربطش در اینه که مدیریت اصلی در قانون عرضه و تقاضا در بازار رمز ارز ها، دست همین نهنگ هاست. نهنگ ها با فروش ناگهانی می تونن عرضه رو به شدت افزایش بدن و یا با خرید شون، تقاضا رو بالا تر ببرن و اثرات اون رو اعمال کنن. در ادامه بیشتر در مورد نهنگ های ارز دیجیتال صحبت خواهیم کرد و می بینیم که نهنگ ارز دیجیتال کیست. برای اینکه این موضوع رو کامل درک کنین، مقاله مفهوم عرضه و تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال چیست ؟ رو مطالعه کنین.

نهنگ ارز دیجیتال کیست؟

نهنگ ارز دیجیتال کیست؟

خب میرسیم به موضوع اصلی این مقاله یعنی نهنگ ارز دیجیتال کیست و چه کار هایی می تونه یکنه. همونطور که می دونید، نهنگ ها (Whales) یکی از بزرگ ترین موجودات زنده در سطح زمین هستن. در دنیای ارز های دیجیتال هم این مفهوم زیاد بیراه نیست. چرا که در بازار ارز های دیجیتال، نهنگ به کسی اطلاق میشه که حجم بالایی از یک ارز دیجیتال رو داشته باشه. برای مثال، برای ارز دیجیتال بیت کوین، به آدرس کیف پولی که بیش از 1000 واحد بیت کوین داشته باشه، نهنگ بیت کوین گفته میشه. کاملا واضحه که 1000 واجد بیت کوین، چه حجم بالایی از این رمز ارز هستش که قیمت هر واحد اون بالای 40 هزار دلار هستش. یک نهنگ ارز دیجیتال، می تونه یک شخص ثروتمند، یک شرکت، سازمان و .... باشه که در آدرس کیف پولش، حجم زیادی از یک رمز ارز بخصوص وجود داره. برای نمونه از نهنگ‌ های قدرتمند مشهور در بازار ارز می تونیم به صندوق ‌های سرمایه‌گذاری PanteraCapital و Fortress Investment Group اشاره کنیم.
از اونجایی که رمز ارز ها طوری طراحی شدن که دارای سطوح بالایی از ناشناس موندن هستن، ارتباط دادن مستقیم حساب‌ ها با افراد یا نهاد های مشخص سخت و حتی غیر ممکن هستش. منتهی، با رصد داده‌ های بلاکچینی و با توجه افرادی که آدرس عمومی خودشون رو اعلام کردن، برخی از این اشخاص یا شرکت ها رو شناسایی کرد و برای مثال در مورد نهنگ بیت کوین، خیلی از این نهنگ ها معروف و شناخته شده هستن. تخمین زده میشه که ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) خالق ناشناس بیت کوین، حدود 1 میلیون واحد بیت کوین داشته باشه و بزرگ ترین نهنگ بیت کوین، همون ساتوشی ناکاموتو هستش. یا مثلا دو قلو های وینکلووس، در یک بازه زمانی، مالک 1 درصد کل بیت کوین های موجود بودن. خب با توضیحاتی که ارائه شد، مطمئنا متوجه شدید که نهنگ ارز دیجیتال کیست و به چه کسی اطلاق میشه. در ادامه به بررسی نقش نهنگ ها در بازار ارز های دیجیتال خواهیم پرداخت و می بینیم که تحرکات نهنگ ها ارز دیجیتال، چه تاثیری روی بازار داره.

نقش نهنگ ها در بازار ارز های دیجیتال چیست ؟

نهنگ ارز دیجیتال کیست؟

متوجه شدیم که نهنگ ارز دیجیتال کیست و با دو نمونه از بزرگ ترین نهنگ بیت کوین در طول تاریخ این صنعت هم آشنا شدیم. حالا بریم ببینیم که نقش نهنگ ها در بازار ارز های دیجیتال چیه. همونطور که پیش تر و در اوایل بحث اشاره کردیم، قانون عرضه و تقاضا، یکی از تعیین کننده ترین عناصر در جهت دهی به قیمت ها هستش. با تعریفی هم که از نهنگ های ارز دیجیتال داشتیم، پر واضحه که همین نهنگ ها هستن که بیشتر از هر کس دیگه، عرضه و تقاضا در بازار ارز های دیجیتال رو دستخوش تغییرات کنن. برای نمونه گفتیم که اگر فرد یا شرکت و سازمانی بیش از 1000 واحد بیت کوین داشته باشه، در عرف دنیای رمز ارز ها، بهش گفته میشه نهنگ بیت کوین، حالا فرض کنید که این نهنگ بیت کوین قصد فروش بیت کوین های خودش رو داشته باشه. مسلما تاثیری که فروش 1000 واحدی یک نهنگ بیت کوین می تونه بر قیمت این رمز ارز داشته باشه، با تاثیر فروش یک فروشنده خرد که مثلا 0.2 یا 0.5 واحد بیت کوین داره، قابل مقایسه نیست.

مقاله پیشنهادی: رابطه بازارهای مالی با یکدیگر و رابطه آن ها با ارزهای دیجیتال 

از این رو غالبا فعالیت ها و تحرکات نهنگ هاست که بیشتر عرضه و تقاضا رو در بازار، دستخوش تغییرات و دگرگونی قرار میده. در نقطه مقابل فروش بیت کوین، فرض کنید که یک نهنگ قصد خرید 10 هزار واحد بیت کوین رو داشته باشه، طبق مثال قبلی، باز تاثیری که خرید 10 هزار واحد بیت کوین می تونه در افزایش تقاضا داشته باشه، قابل مقایسه نیست با تاثیر درخواست خرید یک خریدار خرد که قصد خرید 1 یا 2 بیت کوین رو داره. این نقش نهنگ ها در بازار ارز ها دیجیتال، باعث شده تا همواره رصد حرکت نهنگ ها و تحرکات شون، پای ثابت تحلیل ها و توجه تریدر ها و تحلیل گران بازار باشه. چرا که مشخص شده حرکت نهنگ ها، می تونه قیمت بیت کوین رو تغییر بده. البته این همه ماجرا نیست و گاها نهنگ های ارز دیجیتال، با وانمود کردن برای خرید و فروش، قیمت ها رو دستکاری می کنن تا برای خرید و فروش، قیمت رو به حد انتظار خودشون برسونن.

برای درک این مسئله به یک مثال توجه کنید. اگه یک نهنگ قصد داشته باشه رمز ارز بیشتری رو با قیمت پایین تری بخره، چی میشه ؟ کاری که نهنگ ها انجام میدن اینه که اقدام به فروش بخشی از دارایی‌ های موجود در کیف پول خودشون می کنن و به قولی عرضه رو افزایش میدن. این افزایش عرضه قیمت ها رو تا حدودی کاهش میده و یک روند نزولی ایجاد می کنه، در این بین برخی از کاربران خرد هم از ترس از دست دادن سود بیشتر، در یک اقدام رقابتی، شروع به فروش می کنن و روند نزولی و افت قیمت ها رو تسهیل می کنن. این کاربران خرد، ندانسته در زمین نهنگ ها و در راستای هدف گذاری اونا بازی کردن. بعد اینکه قیمت رمز ارز مذکور در حد قابل توجهی کاهش پیدا کرد و به حد انتظار نهنگ ها رسید، اونا به پولی که در مرحله اول و از فروختن مقدار کمی از دارایی خودشون به دست آورده بودن، اقدام به خرید در قیمت های پایین می کنن و نسبت به مرحله اول فروش شون، می تونن مقدار ارز دیجیتال بیشتری رو بخرن. یعنی با چنین ترفندی، قیمت ها رو مصنوعی پایین میارن و دارایی کاربران خرد رو با یک قیمت پایین کاذب از چنگ شون بیرون میکشن.

ردیابی نهنگ ها در بازار ارز های دیجیتال

نهنگ ارز دیجیتال کیست؟

ردیابی نهنگ ها در بازار ارز های دیجیتال، تا حدودی امکان پذیره و بدین وسیله میشه از یک سری از تحرکات آگاه شد و در تحلیل ها مد نظر قرار داد. بسیار مهم هستش که بدونیم نهنگ‌ ها چه رفتار ها و تحرکاتی دارن. این آگاهی کمک می‌ کنه بهمون تا تحرکات بعدی این بازیگران مهم بازار رو پیش بینی کنیم. البته این مسئله هم هست که ارزیابی و آنالیز رفتار نهنگ‌ ها کار چندان ساده ‌ای هم نیست و همونطور که قبل تر هم در موردش صحبت کردیم، نهنگ ها گاها دست به اقدامات کذایی و فریب کارانه میزنن. برای این کار یعنی ارزیابی و پیش بینی دقیق رفتار نهنگ های ارز دیجیتال باید بازار رو لحظه به لحظه و دقیق زیر نظر بگیریم. آنالیز و ارزیابی هر اتفاق کوچک یا بزرگ در بازار، در نهایت به آنالیز رفتاری نهنگ ‌ها ختم میشه.

چنین تسلطی روی بازار برای هیچ کاربری در عمل امکان نداره و در واقع نائل شدن به چنین سطحی از تسلط و تاثیر گذاری مستلزم منابع مالی قدرتمند و صرف زمان بسیار زیادی می باشد. خب پس راه حل چی می تونه باشه ؟ گروهی از توسعه دهندگان ابزار ها و پلتفرم هایی رو طراحی کردن که با صرف وقت و هزینه بسیار کم‌ تر نسبت به حالت عادی، نهنگ‌ های بازار رو زیر نظر می‌ گیرن. در ادامه چند نمونه ازشون رو براتون معرفی می کنیم. البته لازم به ذکر هست که در این زمینه یعنی ردیابی حرکت نهنگ ها در بازار ارز های دیجیتال، به دلیل اهمیت موضوع یک مقاله به همراه ویدیو آموزشی توسط آکادمی ارزسنج تهیه شده که با مراجعه به بخش آموزش رایگان ارز دیجیتال، می تونید از محتویات و آموزش های مفیدش بهره مند بشید.

•    Whale – alert :

یکی از اصلی ترین و مهم ترین مراجع بررسی و ارزیابی رفتار نهنگ ها، پلتفرم Whale – alert هستش. این پتلفرم رایگان با کمک داده ‌های بلاکچین تمام تراکنش‌ ها رو بررسی و ارزیابی می‌کنه. Whale - alert تراکنش‌ های بزرگ یا تراکنش‌ هایی که از کیف پول های قدیمی انجام بشن رو اطلاع رسانی می کنه. با توجه به حجم معاملات و اطلاعاتی که وب سایت پلتفرم Whale - alert ارائه می کنه، به آسانی می تونیم متوجه تغییرات بزرگ حجمی در ارز های دیجیتال و یا حرکت نهنگ ها بشیم.

•    Whale map :

پلتفرم Whale map از دیگر امکانات بررسی و آنالیز رفتار و تحرکات نهنگ ها می باشد منتهی این پلتفرم رایگان نیست و برای استفاده از امکانات اون باید حق اشتراک پرداخته بشه. با پرداخت حق اشتراک و افتتاح حساب کاربری در Whale map، کاربران می تونن به اطلاعات دقیق و موثقی از رفتار و تحرکات نهنگ ها دسترسی داشته باشن و این اطلاعات رو معیار معاملات و خرید و فروش هاشون قرار بدن.

انواع حرکت نهنگ ها

چنان چه رفتاری رو از نهنگ های ارز دیجیتال مشاهده کردیم، چه طور باید اونا رو تحلیل و ارزیابی کنیم ؟ معمولا این کار چند تا حالت بیشتر نداره. اگه مشاهده کنین که صد ها میلیون دلار ارز دیجیتال از یک کیف پول به کیف پول صرافی وارد میشه، این یعنی ممکنه میزان فروش اون رمز ارز افزایش داشته باشه و به طبع باعث کاهش قیمتش بشه. در مقابل چنان چه رصد کنیم میلیون ها دلار از آدرس کیف پول یک صرافی، یه یک کیف پول دیگه منتقل میشه. می تونیم این تحلیل رو داشته باشیم که حجم زیادی از خرید صورت گرفته و به احتمال زیاد دارنده این حجم از رمز ارز، در آینده نزدیک قصد فروش اونا رو نخواهد داشت. اگه حرکت های نهنگی کافی برای یک ارز دیجیتال به خارج از صرافی و همچنین به داخل کیف پول ها جریان داشته باشه، چنین کاهشی در میزان عرضه می تونه حکم استارت رو برای افزایش قیمت ها داشته باشه. 

تأثیرات این دو حرکت نهنگی گفته شده بالعکس خواهند بود، موقعی که شامل استیبل کوین ها بشن. برای مثال اگه میلیون ها دلار تتر یا USDT و احیانا استیبل کوین های دیگه از یک کیف پول خارجی به کیف پول یک صرافی وارد بشه، بدین معنی هستش که که نهنگ ها قصد خرید دارن و بازار در آستانه پامپ شدن می باشد. در نقطه مقابل چنان چه میلیون ها دلار استیبل کوین از کیف پول صرافی ها خارج بشه، حاکی از این امر هستش که نهنگ ها قصد ندارن در آینده نزدیک خرید داشته باشن که این مسئله می تونه باعث رکود و درجا زدن در بازار و حتی حالت خرسی بازار بشه. 

سخن پایانی

یک مقاله جامع در مورد مفهوم نهنگ های ارز دیجتال و فعالیت شون براتون ارائه شد. با مطالعه این مقاله متوجه میشیم که نهنگ ارز دیجیتال کیست و چه طور با اعمال تغییر در قانون عرضه و تقاضا، می تونه قیمت ها رو بالا و پایین کنه و اصطلاحا باعث پامپ و دامپ شدن بشه. همچنین باید از این جهت هم مراقب باشیم که رفتار نهنگ ها گاها فریبنده هستش و سعی در فریب کاربران خرد دارن تا با فشار خرید و یا فروش اونا، به اهداف خودشون برسن. دو پلتفرم مهم و اصلی در رصد و آنالیز رفتار و تحرکات نهنگ ها رو هم بهتون معرفی کردیم که یکی شون رایگانه و دومی نیاز به پرداخت حق اشتراک داره و همونطور که اشاره شد برای اطلاعات بیشتر در این مورد می تونید به مقاله تخصصی تشخیص حرکت نهنگ ها در بخش آموزش رایگان آکادمی ارزسنج مراجعه کنید. بعد از ردیابی نهنگ ها در بازار ارز های دیجیتال، می تونیم رفتارشون رو تحلیل کنیم و نکاتی پیرامون این مسئله هم توضیح داده شد. در پایان امیدواریم که این مقاله براتون مفید بوده باشه و نهایت استفاده رو برده باشید. در انتهای صفحه و در بخش نظرات هم می تونید نظرات تون در مورد این مقاله رو با ما به اشتراک بذارید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد نهنگ ارز دیجیتال کیست؟ نقش نهنگ ها در بازار ارز های دیجیتال چیست؟

در مورد نهنگ ارز دیجیتال کیست؟ نقش نهنگ ها در بازار ارز های دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :9+87 = ?