آموزش ترید ارزهای دیجیتال (آموزش نحوه ترید و معامله گری ارزهای دیجیتال)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "آموزش ترید ارزهای دیجیتال (آموزش نحوه ترید و معامله گری ارزهای دیجیتال)"


  • 10:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 14 دقیقه

موضوع آموزش ترید ارز دیجیتال یکی از بحث های مهمی بود که لازم دونستیم در این مقاله بطور اختصاصی به اون بپردازیم. بازار ارزهای دیجیتال در چند سال گذشته رشد خیلی خوبی داشته و توجهات فراوانی رو به خودش جذب کرده. افراد زیادی در سرتاسر دنیا هستن که وارد این بازار شدن تا از دارایی های خودشون در برابر تورم های افسار گسیخته محافظت کنن. ولی ورود بدون بررسی های لازم و بدون داشتن پیشنیازها و الزامات به این بازار ممکنه تبعات مالی سنگینی برای تریدرهای غیرحرفه ای بوجود بیاره. ما در این مقاله به آموزش ترید و معامله گری در ارزهای دیجیتال می پردازیم. اگر شما هم میخواین وارد این بازار بشین یا از انواع سیگنال ارز دیجیتال استفاده کنین، ابتدا این مقاله رو مطالعه کنین و بعد وارد این بازار بشید.

ترید یا معامله گری یا خرید فروش چیست؟

آموزش ترید در ارزهای دیجیتال

در حالت کلی، ترید Trade یا معامله یه مفهوم پایه اقتصادی به معنی خرید و فروش کالا یا خدمات همراه با پرداخت پول از طرف خریدار به فروشنده یا تبادل کالا یا خدمات بین طرف های معامله هست. معامله میتونه بین تولید کننده، واسطه و مصرف کننده باشه. معاملات بین المللی، به کشورها اجازه میده بازارهاشونو برای عرضه کالا یا خدمات گسترش بدن که در نتیجه اون بازار و قیمت ها رقابتی تر میشه و مصرف کننده میتونه محصول ارزونتری داشته باشه.
در بازارهای مالی، ترید یا معامله اشاره داره به خرید و فروش ابزارهای مالی برای کسب سود. این ابزارهای مالی میتونه شامل دارایی های مختلف از قبیل اوراق بهادار Securities مثل سهام در بازار بورس، یا کالا Commodities مثل فلزات گرانبها، نفت و ...، یا پول مثل پول فیات Fiat Money (دلار، یورو و...) و رمزارز Cryptocurrency )بیت کوین، اتریوم و...)، یا دارایی های مشتقه Derivatives مثل معاملات بازار فیوچرز بشن. در این مقاله تمرکز ما بیشتر بر روی رمزارزها یا اصطلاحا ارزهای دیجیتال خواهد بود. 

برای ترید ارزهای دیجیتال از کجا شروع کنم؟

برای شروع ترید ارز دیجیتال، اولین کاری که باید بکنین اینه که تصمیم بگیرین چجوری میخواین وارد این بازار بشین. دو مسیر برای ترید ارزهای دیجیتال وجود داره: اول، سرمایه گذاری روی قیمت یه رمزارز با استفاده از CFD ها، دوم اینکه خود رمزارز رو در یه صرافی ارز دیجیتال بخرین و منتظر بشین تا قیمتش بره بالا که در ادامه توضیح مختصری از هر کدوم ارائه میشه:

•    ترید ارزهای دیجیتال با استفاده از CFD ها:

CFD یه قراردادیه که شما توافق میکنین تفاوت در قیمت یه رمزارز رو از زمان باز کردن پوزیشن خودتون تا بستن پوزیشن معامله کنین. شما در این روش به جای خریدن رمز ارز و مالکیت بر اونها، روی قیمت بازار سرمایه گذاری میکنی. اگر پوزیشن لانگ (Long) باز کنین و قیمت بالا بره شما سود میکنین و اگر قیمت پایین بیاد ضرر میکنین، برعکس این برای پوزیشن شورت (Short) صادقه. مقاله آموزش کسب سود بدون دانش تخصصی تحلیل هم میتونه برای شما مفید باشه.
ترید ارزهای دیجیتال با استفاده از CFD ها هر چند مزایایی داره ولی برای افرادی که تازه میخوان وارد این بازار بشن و از دانش تحلیلی کافی برخوردار نیستند اصلا توصیه نمیشه، چون کار با CFD ها آنچنان راحت نیست.
نوسان های شارپی قیمت در بازار کریپتوکارنسی، میتونه کل دارایی های شما رو در پوزیشن های لانگ و شورت به خطر بندازه و صفرشون کنه. همچنین با توجه به تحریم هایی که کشور ما باهاشون درگیره انتقال پول به کارگزاری هایی که از CFD ها پشتیبانی میکنن، دردسر های خاص خودش رو داره. بنابراین، اگر مبتدی هستید و یا ساکن ایران هستین یک روش امن تر دیگه برای شما این هست که میتونین به اون طریق تریدهاتونو انجام بدین.

•    ترید ارزهای دیجیتال در یک صرافی:

آموزش ترید ارزهای دیجیتال

یه روش مطمئن تر دیگه اینه که با ایجاد یه حساب کاربری در یکی از صرافی های ارز دیجیتال، خود رمز ارز رو بخرین و مالکیتشو به دست بیارین، در این روش، هدفتون اینه که دارایی کریپتویی خودتون رو نگه دارین تا قیمتش بره بالا. در قسمت بعدی معیارهای مهم برای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال رو آوردیم تا انتخاب راحت تری داشته باشین.

الزامات و پیشنیاز های ترید ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال برای افراد تازه کار و مبتدی و کسایی که تجربه فعالیت در بازارهای مشابه ندارن میتونه پرمخاطره و چالش برانگیز باشه، حتی افراد با تجربه هم مدام باید در حال یادگیری باشند. در ادامه مقاله ترید ارز دیجیتال به چند مورد از پیش نیازهای ورود به بازارهای مالی علی الخصوص بازار ارزهای دیجیتال اشاره میکنیم:

•    نحوه کار بازار ارزهای دیجیتال را یاد بگیرید

بازار ارزهای دیجیتال از جهاتی با بازارهای مالی دیگه متفاوته و مکانیزم های خاص خودشو داره. بنابراین، لازمه که قبل از شروع ترید، وقت بذارین و نحوه کار کردن رمزارزها رو آموزش ببینید، و مفاهیم و اصطلاحات رایج در این حوزه رو یاد بگیرین.
بازار رمزارزها یه بازار تشکیل یافته از شبکه های غیر متمرکز ارز دیجیتال هست، به این معنی که، به جای یه سرور مرکزی در یه سیستم بررسی تراکنش های همتا به همتا (Peer-to-Peer) انجام میشه. وقتی که رمزارزها خرید و فروش میشن، تراکنش ها از طریق یک روندی به اسم ماینینگ Mining یا استخراج به بلاک چین – دفتر کل توزیع شده و به اشتراک گذاشته شده - اضافه میشن.
رمزارزها همچنین به نوسان های شدید شهرت دارند و باید توجه داشته باشین که چه عواملی جهت میدن میدن به بازار. مسائلی مثل عرضه اولیه کوین ها ICO ها، سافت فورک ها و هارد فورک های بلاک چین Blockchain Soft Fork / Hard Fork، اخبار فوری فاندامنتال و مقررات جدید دولتی میتونن از جمله این عوامل باشن.
برای اطلاعات بیشتر میتونین مجموعه ای از مقالات مرتبط رو در وبسایت ما مشاهده و مطالعه کنین تا اطلاعات اولیه رو قبل از شروع کارتون آموزش ببینید.

•    بهترین صرافی ارز دیجیتال را انتخاب کنید

انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال

صرافی های ارز دیجیتال پلتفرم هایی هستن که افراد میتونن رمزارزهایی مثل بیت کوین، اتریوم و... رو خرید و فروش کنن. شما میتونین یه رمزارز رو با یه رمزارز دیگه معامله کنین مثلا بیت کوین رو با اتریوم، یا یه رمزارزی رو با پول فیات مثل دلار و ریال و.. بخرید. کاربرها همچنین میتونن رمزارزهای خریداری شده شون رو دوباره به پول فیات تبدیل کنن و به حساب بانکی شون انتقال بدن.
این صرافی ها قیمت لحظه ای جفت ارزهای لیست شده خودشون رو در قالب چارت و با ابزارهایی برای تحلیل تکنیکال نشون میدن. صرافی های مختلفی ارز دیجیتال در دسترس معامله گرها و سرمایه گذارها هستن. بنابراین، انتخاب بهترین اونها قطعا تصمیم مهم و البته سختیه. با این حال، معیارهای ارائه شده در ادامه مطلب میتونه در انتخاب یه صرافی خوب به شما کمک کنه. 

1.    اعتبار و امنیت

یکی از مهمترین معیارها برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال اعتبار و امنیت صرافی هستش. تحقیق کنین تا مطمئن شین صرافی که انتخاب میکنین پلتفرم امن و مطمئنیه، اعتبار و امنیت پلتفرم کمکتون میکنه اطمینان حاصل کنین پول واریزی شما به این پلتفرم هدف سوء استفاده قرار نمیگیره. معامله گران زیادی بوده اند که میلیون ها دلار خودشون رو وارد پلتفرم های فیک و تقلبی وارد کرده اند و سرمایه شون به سرقت رفته. بنابراین صرافی انتخاب کنین که خوشنامه و شهرت خوبی داره. 
همچنین نکته دیگری که باید در نظر بگیرین اینه که پلتفرم مورد انتخاب شما از چه پروتکل های امنیتی برای حفاظت از اطلاعات و دارایی های شما استفاده میکنه. این پروتکل های امنیتی در وبسایت صرافی، سرمایه و اطلاعات شما در برابر حملات سایبری محافظت میکنه و بستر امنی رو برای معاملات شما فراهم میکنه.

2.    روش خرید

معیار مهم دیگه که در انتخاب صرافی ارز دیجیتال باید در نظر داشته باشین، روش خرید رمزارزهاست. روش خرید ارزهای دیجیتال در پلتفرم های مختلف متفاوته. بعضی از این پلتفرم ها واریز با حساب بانکی یا بعضی دیگه پی پل Pay Pal رو پشتیبانی میکنن، یا ممکنه در برخی صرافی ها صرفا امکان خرید با رمزارزها برای شما فراهم باشه. در نتیجه باید روی این موضوع تحقیق کنید.
با در نظر گرفتن کشور ما ایران، و با توجه به اینکه ریال در صرافی های خارجی پشتیبانی نمیشه، پس ما ناگزیر از انتخاب یک صرافی خوب ایرانی و معامله با ریال هستیم. البته میتونیم پس از انتقال ریال به صرافی خوب و معتبر داخلی و با تبدیل ریال به استیبل کوین و یا رمزارز های دیگه و انتقال اون به صرافی های خارجی، در یکی از اکسچنج مطرح دنیا هم معامله گری کنیم.

3.    جفت ارزهای پشتیبانی شده

یکی دیگه از معیارهای اساسی در انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال تعداد جفت ارزهای پشتیبانی شده توسط صرافی هست. تقریبا همه صرافی ها رمزارزهای اصلی بیت کوین و اتریوم رو پشتیبانی میکنن، ولی برای کسایی که میخوان رمزارزهای دیگه رو معامله کنن صرافی هایی بهتره که تعداد جفت ارزهای ارائه شده بیشتری داشته باشه. صرافی ایران بایننس با پشتیبانی از بیش از 600 جفت ارز بیشترین تنوع را به مشتریان خودش ارئه میکنه. 

4.    کارمز کمتر

ساختار اخذ کارمزد تراکنش ها در صرافی های مختلف فرق میکنه و این مورد هم باید یکی از معیارهای مهم شما برای انتخاب بهترین صرافی دیجیتال باشه. صرافی رو انتخاب کنید که کارمز کمتری اخذ میکنه و کارمزد پنهان هم نداره.

5.    رابط کاربری و تجربه کاربری

اموزش ترید ارزهای دیجیتال

رابط و تجربه خوب کاربری از معیارهای مهمیه که باید در تحقیقات خودتون در نظر داشته باشین، چرا که تعامل راحت با محیط صرافی تمرکز شما رو در معامله هاتون افزایش میده و نقش مهمی در موفقیت شما در ترید داره.

6.    پشتیبانی صرافی

این موضوع هم از موضوعات مهم قابل بررسی در تحقیقات شما هست. دسترسی راحت و اسون به پشتیبانی صرافی و امکان ارتباط به موقع و سریع با اون از نکات مثبت صرافی تلقی میشه.

•    برنامه ترید برای خودتان بسازید

جمله مشهوری هست منسوب به یه ژنرال چینی که میگه «پیروزی در هر جنگی قبل از وقوع جنگ اتفاق میفته». این جمله میخواد اهمیت برنامه ریزی واستراتژی قبل از جنگ رو بیان کنه. به طور مشابهی، تریدرهای موفق این جمله رو نقل قول میکنن: «ترید رو برنامه ریزی کن و برنامه رو ترید کن». مثل جنگ، برنامه ریزی قبل از ترید میتونه عامل موفقیت یا شکست در ترید باشه.
از الزامات و پیش نیازهای مهم ترید ارزهای دیجیتال ساخت یه برنامه مناسب معاملاتیه که برای موفقیت یه تریدر مخصوصا در بازار کریپتو ضروری هستش، به این دلیل که این بازار نوسانات شدیدی داره. این ویژگی یه شمشیر دو لبه است: از طرفی نوسانات بازار رو جذاب میکنه، و از طرفی دیگه، معامله در این جور بازارها سخت هستش. به همین خاطره که برنامه معاملاتی شما باید همراه با ابزارهای مدیریت ریسک باشه به علاوه خلاصه ای از اهداف شما، رمزارزهایی که میخواین ترید کنین، و روشی برای ورود و خروج که بیشتر با عنوان استراتژی معاملاتی شناخته میشه.

برنامه معاملاتی شما باید شامل نحوه تحلیل شما از بازار کریپتو باشه: از طریق تحلیل تکنیکال و یا تحلیل فاندامنتال و یا آنچِین. تحلیل تکنیکال تاکید داره بر حرکت قیمتی یه رمزارز و الگوهای تاریخی اون، ولی تحلیل فاندامنتال نگاه داره به عوامل خارجی و داده های اقتصاد کلان که بر دارایی دیجیتال اثر میذارن، درمقابل تحلیل آنچین اشاره به تحلیل داده های درون شبکه ای بلاک چین هر رمز ارز. در هر روشی که شما انتخاب میکنید، مهمه با اخباری که این بازارو تحت الشعاع قرار میدن به روز باشین، چرا که بازار کریپتوکارنسی شدیدا به احساسات بازار حساس هستش.

•    اولین پوزیشن خودتون رو باز کنید، نظارت کنید، و ببندید

پس از ایجاد حساب کاربری در صرافی و واریز پول بهش میتونین خریدهای خوردتون رو انجام بدین و پوزیشن باز کنید و در موقع مناسب بفروشید و پوزیشن رو ببندید.

تریدر کیست و تفاوت آن با سرمایه گذار

آموزش ترید و معامله گری در ارزهای دیجیتال

تریدر یه فردیه که به خرید و فروش دارایی های مالی در بازارهای مالی می پردازه، یا برای خودش یا برای یه فرد یا موسسه دیگه. عموما برای تریدرهایی که دارایی هاشون رو برای بلند مدت هولد (Hold) یا نگهداری میکنن از عنوان سرمایه گذار استفاده میشه. بین تریدر و سرمایه گذار (Investor) یه سری تفاوت هست که در ادامه به اونها می پردازیم:

تفاوت ترید و سرمایه گذاری

تفاوت اصلی تریدر یا معامله گر و سرمایه گذار در مدتیه که دارایی ها رو نگه میدارن. سرمایه گذار افق زمانی بلند مدت تری برای هولد کردن دارایی هاش داره، این مدت میتونه از یه سال تا چند دهه متغیر باشه. سرمایه گذار به دنبال سود های بیشتر در مدت زمان طولانی تر هستش و هدفش اینه که یه دارایی رو بخره و در بلند مدت هولد کنه. یکی از مزایای سرمایه گذاری در مقابل ترید اینه که کارمز کمتری پرداخت میشه. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال و انواع آن رو مطالعه کنین.
برعکس سرمایه گذار، تریدر دارایی هاشو برای مدت زمان کوتاه تری نگهداری میکنه. هدف تریدر سود های کمتر در تعداد معاملات بیشتر هست. معمولا تریدرها هم از بازار صعودی با باز کردن پوزیشن های لانگ و هم از بازار نزولی با باز کردن پوزیشن های شورت استفاده میکنن. یکی از معایب ترید کردن در مقایسه با سرمایه گذاری کردن اینه که به علت تعداد معاملات بیشتر، کارمز بیشتری هم پرداخت میکنه ولی خوبی تریدر اینه که در کوتاه مدت سیو سود میکنه و میتونه پولشو برداشت کنه.

تریدرها عموما در یکی از شیوه های معامله گری زیر قرار میگیرن:

پوزیشن تریدر Position Trader: مدت زمان نگهداری پوزیشن ها از چند ماه تا چند سال متغیره

سوئینگ تریدر Swing Trader: مدت زمان نگهداری پوزیشن ها از چند روز تا چند هفته متغیره

تریدر روزانه Day Trader: پوزیشن ها در طول روز باز میمونن و تا شب بسته میشن

اسکالپ تریدر Scalp Trader: عمر پوزیشن ها از چند ثانیه تا چند دقیقه متغیره و در طول شب پوزیشن باز نمیمونه.

تریدرها معمولا بر اساس عواملی مثل میزان سرمایه موجود، میزان وقتی که میتونن صرف ترید کنن، میزان تجربه، شخصیت تریدر، میزان تلورانس ریسک و عوامل دیگه، یکی از شیوه های معامله گری بالا رو انتخاب میکنن.

ویژگی های یک تریدر حرفه ای چیست؟

موفقیت به عنوان یه تریدر کار سختی نیست و قطعا با رعایت یه سری اصول قابل دسترس هست. اما تریدرهای زیادی به این مهم نمیرسن چون به 8 نکته مهمی که در ادامه بهش می پردازیم توجهی ندارن:

•    کنترل احساسات

یکی از ویژگی هایی که تریدرهای موفق دارن اینه که با چند بار بستن پوزیشن با سود مغرور نمیشن. تریدرهای موفق نه در روزهای خوبشون مغرور و نه در روزهای بدشون ناامید میشن و سعی میکنن احساسات خودشون رو کنترل کنن. اونهامیدونن تریدر خوب هم روزهای خوب و هم روزهای بد رو تجربه میکنه. 

•    پیشرفت پیوسته

جمله مشهوری هست که میگه «روزی که دست از یادگیری بردارین روزیه که شروع به مردن میکنین». تریدرهای موفق همیشه در حال یادگیری هستن و روی خودشون وقت میزارن. مثلا با خوندن مقالات مرتبط، یاد گرفتن استراتژی های معاملاتی و تمرین اونها، گوش کردن به پادکست های مرتبط و ...

•    میدونن که ممکنه اشتباه کنن

هر تریدری چه حرفه ای چه آماتور ترید های بد و روزهای بد در ترید خواهد داشت، اما چیزی که این دو گروه رو از هم متمایز میکنه اینه که تریدرهای موفق روی اشتباهاتشون اصرار نمیکنن و میدونن کی ضررشونو کمتر کنن. یکی از این راه ها تعریف استاپ لاس برای پوزیشن هاست.

•    ژورنال معاملاتی

تریدر کیست و تفاوت آن با سرمایه گذار

ژورنال معاملاتی یکی از موثرترین ابزارها برای مدیریت عملکرد معاملاتی هستش. در این ژورنال شما معاملات خودتون رو ثبت و بعدا بازبینی میکنید تا با ارجاع به اون خروجی بهتری در آینده داشته باشین. ژورنال معاملاتی به شما کمک میکنه تا پیشرفت خودتون و اشتباهاتتون در ورود به و خروج از پوزیشن ها رو رو ارزیابی کنین. این گزارش ها در بلند مدت میتونه پایه ای برای معاملات بهتر بعدی باشه.

•    میدونن کی باید از بازار دور بمونن

معامله گران حرفه ای در یه نکته استاد هستن که اونها رو یه پله بالاتر از بقیه تریدرها قرار میده، و اون نکته اینه که میدونن چه زمانی نباید سرمایه شونو درگیر بازار کنن. این تریدرها سفت و سخت به استراتژی خودشون وفادارن و هر موقع شرایط استراتژی معاملاتی شون محقق نشه به هیچ عنوان پوزیشنی باز نمیکنن. 

8 نکته مهمی که در ترید ارزهای دیجیتال لازم است بدانید

در ادامه مقاله آموزش ترید ارز دیجیتال به 8 نکته در ترید ارزهای دیجیتال میپردازیم که در موفقیت شما در بازار کریپتوکارنسی میتونن کمک کنن:
لازم به ذکره این نکات ترتیب خاصی ندارن.

•    دلیلی برای ورود به هر معامله داشته باشید

شاید این خیلی بدیهی باشه ولی مهمه که برای ورود به ترید ارزهای دیجیتال یه هدف مشخص داشته باشین. چه شما تریدر روزانه هستین چه اسکالپر هستین باید این موضوع رو جدی بگیرین. در نظر داشته باشین که ترید ارزهای دیجیتال یه بازی با جمع صفر هستش یعنی به ازای هر مقدار سود در این بازار، همان مقدار ضرر هست، یعنی ضرر شما سود دیگرانه. حتما باید یه نفر ضرر کنه تا یه نفر دیگه سود کنه. 
بازار کریپتوکارنسی در تسلط نهنگهاست، همونهایی که هزاران بیت کوین در لیست سفارشات خودشون دارن و صبر میکنن تا تریدرهای نه چندان حرفه ای یه اشتباه کوچیک کنن تا پولهاشون رو بذارن تو جیب نهنگ ها. بنابراین بعضی وقتها معامله نکردن و سود نکردن بهتر از اینه که با عجله در مسیر ضرر قرار بگیرین. 

•    از تارگت و استاپ لاس استفاده کنید

آموزش ترید ارزهای دیجیتال

هر تریدی که انجام میدین مستلزم اینه که بدونین چه زمانی باید از معامله خارج شین. ایجاد تارگت Target بالای نقطه ورود باعث میشه در زمان مناسب و قبل از ریزش قمیت سیو سود کنین. همچنین تعریف استاپ لاس Stop Loss زیر نقطه ورود، از ضررهای بیشتر جلوگیری میکنه. مهمترین نکته در تعریف تارگت و استاپ لاس اینه که نباید از احساسات خودتون متاثر بشین. گاها طمع برای سود بیشتر موجب میشه تریدرها از تعریف تارگت و استاپ لاس منصرف بشن که این کاملا اشتباهه و باید روی احساسات خودتون تسلط کافی داشته باشین.

•    قربانی فومو نشید

فومو FOMO یا ترس از دست دادن Fear of Missing Out یکی از مهمترین دلایل شکست تریدها در بازار ارزهای دیجیتال هستش. از دیدگاه بیرونی، مشاهده سود های لحظه ای با کندل های سبز رنگ بلند توسط بقیه شاید حس خوشایندی نداشته باشه، کندل هایی که ممکنه شما رو هم وادار به ورود به بازار کنه. این همون لحظه ایه که نهنگ ها در کمین هستن تا شما کوین هایی رو بخرین که اونها در قیمت های پایین تر خریده بودن. در این شرایط تریدرهای کوچیک وارد بازار میشن و اتفاقی که بعدش میفته کندل های قرمز ضررهای بزرگی به این تریدرهای طمع ورز تحمیل میکنه.

•    مدیریت ریسک داشته باشید

خوک های کوچیک زیاد میخورن و خوک های بزرگ خورده میشن. این موضوع در مورد سودهای معاملات بازار ارزهای دیجیتال صادقه. تریدرهای باهوش هیچوقت در جهت سودهای هنگفت حرکت نمیکنن. برعکس، هدف اونها سودهای کوچیک والبته با احتمال بیشتر موفقیت در تریدهایی هستش که براساس استراتژی تست شده است. سرمایه گذاری در بازارهای مالی علی الخصوص بازار رمزارزها همیشه همراه با ریسکه و این ریسک شامل از دست دادن سرمایه هست بنابراین باید شما پولی رو وارد بازار کنید که با از دست دادنش به مشکلی برنمیخورین و با متنوع کردن پورتفوی خودتون همه تخم مرغ هاتون رو در یه سبد قرار ندین.

•    صرفا به خاطر قیمت پایین خرید نکنید

معمولا تازه کارها یه اشتباه رایج دارن و اون اینه که یه ارزی رو صرفا به این دلیل میخرن که ظاهرا قیمت پایینی داره. مثلا، به جای اینکه بیت کوین بخرن، میرن ریپل مخرن و استدلالشون اینه که ریپل قیمت پایین تری داره. در واقع قیمت معیار خوبی برای خریدن یا نخریدن یه رمزارز نیست، معیار مهمتر مارکت کپ Market Cap اون ارز هستش.
مثلا تفاوتی بین ارز X با قیمت 10 دلار و با 1 میلیون کوین در بازار با ارز Y با قیمت 100 دلار و با 100 هزار کوین در بازار نیست. چون مارکت کپ اونها یکسانه. بنابراین، مارکت کپ یه ارز شاخص مهمتری از قیمت اون ارز هست. هرچی مارکت کپ ارز دیجیتالی بزرگتر باشه برای ترید یا سرمایه گذاری کردن مناسب تره.

•    مراقب سرمایه گذاری بلندمدت روی آلت کوین ها باشید

خیلی از آلتکوین ها طی یه مدت زمانی ارزش خودشونو ازدست میدن و مهمه که اونهارو برای مدت طولانی هولد نکنین. یکی از معیارهای مهم برای تشخیص اینکه رمزارزی مناسب هولد بلند مدت هست یا نه اینه که حجم معاملات روزانه شو ببینید. هر چی حجم معاملات روزانه بیشتر باشه برای سرمایه گذاری بلند مدت مناسبتره. 

•    پورتفوی خودتون رو متنوع کنید

سرمایه گذاری در بازارهای مالی پر ریسک و غیر قابل پیش بینی هست، حتی اونهایی که در وضعیت فعلی پتانسیل رشد دارن ممکنه در شرایط خاص اقتصادی وضعیت دیگه ای داشته باشن. این در مورد بازار ارزهای دیجیتال حتی بیشتر صدق میکنه. بنابراین بهترین کاری که میتونید بکنید اینه که همه تخم مرغ هاتون رو در یه سبد نذارید و پورتفوی متنوعی داشته باشید. 

•    بیت کوین رو همیشه رصد کنید

چه روی بیت کوین سرمایه گذاری (ترید) میکنید یا نمیکنید، در هر صورت باید قیمت و اخبار حول اون رو رصد کنید. در بازار ارزهای دیجیتال، قیمت تقریبا همه آلتکوین ها متاثر از قیمت بیت کوینه، زمانیکه قیمت بیت کوین در برابر دلار کاهش پیدا میکنه، بقیه ارزهای دیجیتال هم ارزش خودشونو از دست میدن وبر عکس این هم صادقه. 

جمع بندی و نتیجه گیری

در مقاله حاضر، آموزش ترید ارز دیجیتال، مفاهیم اولیه معامله و ترید در ارزهای دیجیتال پرداختیم. الزامات و پیش نیاز های ورود به این بازار رو گفتیم و همچنین معیارهای مهمی رو بحث کردیم که در انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال بابد در نظر گرفت. در گام بعدی به تفاوت ترید و سرمایه گذاری اشاره کردیم و دو موضوع دیگه ای که عنوان شد عبارت بودن از ویژگی های تریدر حرفه ای و نکاتی که در معامله ارزهای دیجیتال باید حواسمون بهشون باشه.


نظرات کاربران در مورد آموزش ترید ارزهای دیجیتال (آموزش نحوه ترید و معامله گری ارزهای دیجیتال)

  1. میثم (1401/05/26)

    با سلام و خسته نباشید خدمت آکادمی ارز سنج ترید یا معامله گری در بازار ارزهای دیجیتال واقعا کار دشوار و ریسک پذیری است ولی میتونیم با دیدم آموزش های درست و اصولی به راحتی ترید کنیم و سود ببریم ممنون از اموزشهای مفید و کاربردیتون

  1. meysam1 (1401/06/13)

    سلام و خدا قوت خدمت تیم ارز سنج تریدرها یا معامله گرهای بازار ارزهای دیجیتال باید علم کافی را داشته باشن تا بتونن در این بازار پر ریسک سود کنن در غیر این صورت تمام سرمایه های خودشونو میتونن در چند ثانیه از دست بدن

  1. الهام (1401/08/23)

    بسیار ممنون از مقاله خوبتون. این اطلاعات برای کسی که تازه وارد بازار میشه هم میتونه خیلی مفید باشه.

در مورد آموزش ترید ارزهای دیجیتال (آموزش نحوه ترید و معامله گری ارزهای دیجیتال) نظر دهید
سوال امنیتی :1+31 = ?