رمپ دی فای(Ramp DeFi) چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "رمپ دی فای(Ramp DeFi) چیست؟"


  • 17:02 1403-02-12
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

ما سعی می کنیم در مقاله رمپ دی فای چیست؟ اطلاعاتی در مورد Ramp DeFi برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع بخش های رمپ DeFi بپردازیم و مزایای استفاده از رمپ دیفای رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

بهتره بدونین بازار مالی سنتی به شدت متمرکز هست و همین موضوع باعث شده تا فرصت خوبی برای پروژه های DeFi یا امور مالی غیر متمرکز به وجود بیاد. همچنین دیفای نیز به معنی سیستم مالی غیر متمرکز هست که شامل دارایی های دیجیتال، پروتکل، قراردادهای هوشمند و نرم افزارهای غیر متمرکز بر بستر فناوری بلاک چین هست و با توجه به انعطاف پذیری اتریوم در حال حاضر بهترین گزینه برای پیاده سازی دیفای هست.

جالب اینجاست که بدونین بازار ارزهای دیجیتال و امور مالی غیر متمرکز یا DeFi دارای مفاهیم و اصطلاحات زیادی هست. توصیه میشه تا قبل از وارد شدن به بازار ارزهای دیجیتال و امور دیفای آموزش های لازم رو فرا بگیرین و با انواع مفاهیم و اصطلاحات رایج بازار اشنایی داشته باشین. یکی از این مفاهیم پرکاربرد در امور مالی غیر متمرکز، رمپ دی فای یا Ramp DeFi هست.

نکته قابل توجه این هست که رمپ دیفای سعی می کنه تا فرصت های ییلد فارمینگ رو برای کاربرانی که قبلا توکن های خودشون رو در پلتفرم های غیر ERC-20 ذخیره کردن، بیشتر کنه و به این ترتیب اون ها رو قادر کنه تا پوزیشن های لوریج خودشون رو به حداکثر برسونن.

رمپ دیفای قصد داره تا رویه استیکینگ رو تغییر بده و به کاربران اجازه بده تا به صورت انعطاف پذیر از نقدینگی خودشون استفاده کنند، حتی زمانی که سرمایه اون ها در استیکینگ قفل شده باشه. ما سعی می کنیم در مقاله رمپ دی فای چیست؟ اطلاعاتی در مورد Ramp DeFi برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع بخش های رمپ DeFi بپردازیم و مزایای رمپ دیفای رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

رمپ دی فای چیست؟(Ramp DeFi)

 رمپ دی فای(Ramp DeFi) چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال یا امور مالی غیر متمرکز(DeFi) فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم مفهوم رمپ دیفای رو شنیدین و خواستین که اطلاعاتی در مورد این اصطلاح به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که رمپ دی فای چیست؟

ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که رمپ دی فای نوعی پروتکل میان زنجیره ای نقدینگی هست که برای شناسایی فرصت های استیکینگ یا سپرده گذاری ارزهای دیجیتال به کاربران که از توکن های غیر ERC-20 بر روی بلاک چین اتریوم استفاده می کنند، تمرکز داره.

به این ترتیب، اگه شما نیز قصد استیکینگ یا سپرده گذاری توکن های مبتنی بر شبکه های بلاک چینی به غیر از استاندارد ERC-20 رو دارین، می تونین از رمپ دیفای استفاده کرده و بهترین گزینه های استیکنیگ رو پیدا کنین.

بهتره بدونین نحوه کار پلتفرم رمپ دیفای از طریق استیبل کوین اون یعنی Rusd انجام میشه که به عنوان یه پل بین پلتفرم های غیر ERC-20 و زنجیره بلاک چین اتریوم عمل میکنه. همچنین کاربران این امکان رو دارن تا توکن های مبتنی بر شبکه ERC-20 خودشون رو در استخرهای نقدینگی رمپ به استیبل کوین eUSD تبدیل کرده و از فرصت های شناسایی شده توسط رمپ دیفای استفاده کنند.

چون همونطور که گفتیم، پلتفرم رمپ DeFi از توکن های مبتنی بر ERC-20 پشتیبانی نمیکنه. به این ترتیب، دارنده های استیبل کوین های rUSD و eUSD می تونن به خدمات مالی رمپ مثل وام دهی، وام گیری و مبادله بین rUSD و eUSD دسترسی داشته باشن.

پلتفرم Ramp DeFi قصد داره تا روش استیکینگ ارزهای دیجیتال رو تغییر بده و به کاربران این امکان رو بده تا به صورت انعطاف پذیر و بدون هیچ محدودیتی از نقدینگی خودشون استفاده کنند، حتی زمانی که سرمایه اون ها در استیکینگ قفل شده باشه. تا الان نیز اولین فروش خصوصی این پلتفرم تونسته بیش از 1 میلیون دلار درآمد کسب کنه و برخی از سرمایه گذاران خصوصی اون شامل Alameda Research، Blockwater Management و... هست.

انواع بخش های رمپ DeFi کدامند؟
 

رمپ دی فای(Ramp DeFi) چیست؟

جالب اینجاست که بدونین پلتفرم رمپ دیفای خدمات و امکانات زیادی رو برای کاربرانی قصد استیکینگ ارزهای دیجیتال خودشون به غیر از توکن های ERC-20 دارن، ارائه می کنه. همچنین اکوسیستم دمپ DeFi از چندین بخش اصلی تشکیل شده. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله رمپ دی فای چیست؟ به بررسی انواع بخش های رمپ DeFi بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

•    rStake و rMint

یکی از انواع بخش های رمپ DeFi، بخش rMint و rStake هست. رمپ دیفای پلتفرمی هست که در اون میشه از توکن های غیر ERC-20 به عنوان وثیقه استفاده کرد تا توکن rUSD رو وام گرفت. وثیقه های مشخص شده برای rStake توسط نودهای مختلف در بلاک چین همکار و غیر ERC-20 جمع میشن. همچنین اونها برای به دست آوردن پاداش استیکنیگ نیز مورد استفاده قرار می گیرن.

•    rFarm و eMint

یکی دیگه از بخش های رمپ DeFi، بخش eMint و rFarm هست. بهتره بدونین بخش eMint اجازه میده تا واریز استیبل کوین های ERC-20 کاربران برای ایجاد eUSD انجام بشه. این توکن های به دست اومده نشون دهنده مقدار واریز شده توسط کاربران هست و برای ایجاد فرصت های ییلد فارمینگ به کاربران rFarm واریز میشه.

•    rFinance

یکی دیگه از بخش های رمپ DeFi، بخش rFinance هست. خدمات وام دهی و وام گیری در این پلتفرم توسط این بخش انجام میشه. دارنده های توکن های rUSD و eUSD می تونن به صورت آزادانه از همدیگه قرض و وام بگیرن. علاوه بر این، از طریق فرمول هایی که توسط شاخص های عرضه و تقاضا و نسبیت بازار به دست میان، به تنظیم نرخ بهره در سطح عادلانه کمک می کنند.

•    rPool

rPool نیز یکی دیگه از بخش های رمپ DeFi هست. بهتره بدونین رمپ دیفای استخر نقدینگی مخصوص خودش رو داره که به کاربران اجازه میده تا برای دارایی های خودشون بیمه وثیقه نحوه اجرا نقدینگی و مبادله بین زنجیره مشخص کنند. rPool از طریق پاداش های استیکنیگ و ییلد فارمینگ و دریافت کارمزدها کسب درآمد می کنه که در این درآمدها بعدا بین دارنده های توکن های رمپ توزیع میشه.

•    rSwap

rSwap نیز یکی دیگه از بخش های رمپ دیفای هست. کاربران این امکان رو دارن تا استیبل کوین های ERC-20 خودشون رو با هر توکن غیر ERC-20 دیگه مبادله کنند، به شرطی که این توکن ها بخشی از بلاک چین های همکار رمپ باشن. اون ها این کار رو با مبادله استیبل کوین های ERC-20 با ارزهای دیجیتال ذخیره شده در استخر rPool انجام میدن و نرخ تبدیل قیمت توسط اوراکل مشخص میشه.

مقاله پیشنهادی: شبکه دیفای چین چیست؟

نحوه پیدایش رمپ دیفای چگونه است؟

رمپ دی فای(Ramp DeFi) چیست؟

موفقیت زیاد پلتفرم دیفای با پشت سر گذاشتن 13 میلیارد دلار ارزش بازار باعث شد تا چندین پروژه در پاسخ به تقاضاهای زیاد در اون به وجود بیان که اکوسیستم Ramp DeFi نیز یکی از این پروژه هاست. با این حال امور مالی دیفای هنوز از نظر راحتی، قابلیت دسترسی و انعطاف پذیری با مشکلاتی روبرو هست. 

ولی رمپ دیفای سعی داره تا این مشکلات رو برطرف کنه. بنیانگذار رمپ دی فای، این اکوسیستم رو به عنوان مفهومی که به کاربران این فرصت رو بده تا با انعطاف پذیری بهینه تر ارزش دارایی های استیکنیگ خودشون رو به حداکثر برسونن، به وجود اورد. هم اکنون اکوسیستم رمپ دیفای توانایی آزادسازی 22 میلیارد دلار از دارایی های ذخیره شده در فضای دیفای رو داره.

مزایای استفاده از رمپ دیفای چیست؟ 

رمپ دی فای(Ramp DeFi) چیست؟

جالب اینجاست که بدونین استفاده از اکوسیستم رمپ دیفای مزایای زیادی به همراه داره و همین موضوع باعث میشه تا مورد استقبال سرمایه گذاران و استیکرهای زیادی قرار بگیره و محبوبیت زیادی به دست بیاره. شما نیز می تونین با استفاده از رمپ دیفای از این مزایا برخوردار بشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله Ramp DeFi چیست؟ به بررسی مزایای استفاده از رمپ دیفای بپردازیم.

•    یکی از مزایای استفاده از رمپ دیفای این هست که rUSD هدف مشخصی داره. تیم توسعه دهنده اکوسیستم Ramp اعلام کرده که تصویب یه استیبل کوین کار راحتی نیست. برای مثال، مدت زمان زیادی طول کشید تا میکر دائو بتونه استقبال زیادی از دای رو جذب کنه. به این ترتیب، اون ها استیبل کوین rUSD رو با یه ابزار اصلی به عنوان پلی برای ثبات ارزش این اکوسیستم صادر کردن.
•    یکی دیگه از مزایای استفاده از رمپ دیفای این هست که rUSD نیازی به کارمزد نداره. بهتره بدونین در زمان تولید rUSD اکوسیستم Ramp هیچ کارمزدی رو در نظر نگرفته که این امکان رو برای کاربران فراهم می کنه تا با حساسیت کمتری به اکوسیستم رمپ دسترسی داشته باشن.
•    یکی دیگه از مزایای استفاده از رمپ دیفای این هست خسارات رو در مواقع خرابی های ناگهانی جبران می کنه. منظور از خرابی های ناگهانی یه اتفاق غیرمحتمل هست که در اون ممکنه ارزش دارایی ها در مدت زمان بسیار کمی به طور قابل توجه کاهش پیدا کنه.
•    یکی دیگه از مزایای استفاده از رمپ دیفای، مقیاس پذیری سریع اون هست. اکوسیستم Ramp برای ترغیب بیشتر به تصویب خود در دسترس توصعه دهنده های مختلف قرار گرفته که این کار بنیادها رو قادر می کنه تا به راحتی استیبل کوین بومی خودشون رو در اکوسیستم Ramp ادغام کنند.
•    یکی دیگه از مزایای استفاده از رمپ دیفای این هست که شما می تونین نقدینگی خودتون رو که در استیکنیگ قفل کردین، مورد استفاده قرار بدین و بتونین با استفاده از نقدینگی خودتون سایر سرمایه گذاری های خودتون رو انجام بدین.

استیبل کوین rUSD چیست؟

 رمپ دی فای(Ramp DeFi) چیست؟

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله Ramp DeFi چیست؟ استیبل کوین rUSD رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. بهتره بدونین rUSD استیبل کوین بومی پلتفرم رمپ دیفای هست که توسط توکن های غیر ERC-20 پشتیبانی میشه و برای ارتباط با استیبل کوین های ERC-20 مثل USDT، USDC و TUSD طراحی شده هست.

همچنین برای اطمینان از حمایت کامل از توکن rUSD نسبت به وثیقه ای مشابه با میکردائو انتخاب شده. حداقل نسبت وثیقه گذاری 200 درصد هست. برای مثال یه توکن غیر ERC-20 به ارزش 200 دلار می تونه برای تهیه 100 دلار rUSD استفاده میشه. نسبت نقد شدن اون نیز از 120 درصد شروع میشه. در صورت لیکوئید شدن توکن های وثیقه شده به rPool فروخته میشن و سپس این توکن ها برای بازپرداخت rUSD تولید شده توسط کاربرانی که پوزیشن اون ها از بین رفته مورد استفاده قرار می گیره.

توکن بومی اکوسیستم رمپ دی فای چیست؟

جالب اینجاست که بدونین توکن Ramp توکن بومی و اصلی اکوسیستم رمپ دی فای هست که برای تامین ارزش کل پلتفرم و همسویی با رفاه همه شرکت کننده ها در این شبکه مورد استفاده قرار می گیره. در فروش عمومی رمپ دی فای 10 میلیون توکن RAMP به شرکت کننده ها فروخته میشه. تاریخ این فروش عمومی هنوز اعلام نشده و بعد از اعلام این زمان، توکن RAMP قراره در صرافی غیر متمرکز یونی سواپ لیست بشه.

توکن RAMP توسط یه پلتفرم متشکل از پروژه های مختلف دیفای تامین میشه که باعث افزایش ارزش میان زنجیره ای اون میشه. بخش هایی از اکوسیستم اون برای پاسخگویی به هرگونه تعامل معاملاتی بین کاربران و بلاک چین طراحی شده. برای آگاهی از آخرین اخبار مربوط به این اکوسیستم و زمان فروش این توکن می تونین به کانال تلگرامی اون یعنی rampdefiofficial مراجعه کنین.

مقاله پیشنهادی: دیفای لاما DeFi Liama چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله Ramp DeFi چیست؟ اطلاعاتی در مورد Ramp DeFi برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع بخش های رمپ DeFi بپردازیم و مزایای استفاده از رمپ دیفای رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

همونطور که گفتیم، رمپ دی فای نوعی پروتکل میان زنجیره ای نقدینگی هست که برای شناسایی فرصت های استیکینگ یا سپرده گذاری ارزهای دیجیتال به کاربران که از توکن های غیر ERC-20 بر روی بلاک چین اتریوم استفاده می کنند، تمرکز داره.

شما می تونین با استفاده از اکوسیستم رمپ دیفای، نقدینگی خودتون رو که در استیکینگ قفل کردین، مورد استفاده قرار بدین. توکن RAMP نیز توکن اصلی و بومی اکوسیستم رمپ دیفای هست که قراره بعد از فروش عمومی در صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز یونی سواپ لیست بشه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد رمپ دی فای(Ramp DeFi) چیست؟

در مورد رمپ دی فای(Ramp DeFi) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :8+72 = ?