مقایسه شبکه های متمرکز و غیرمتمرکز

  • 02:02 1403-02-23
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

مقایسه شبکه های متمرکز و غیرمتمرکز؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین؟ آیا می دونین شبکه متمرکز(Centralized) چیست؟ شبکه غیرمتمرکز(Decentralized) چطور؟ شبکه متمرکز چجوری کار می کنه؟ عملکرد شبکه غیرمتمرکز چجوریه؟ مهم ترین تفاوت های شبکه های متمرکز با غیرمتمرکز کدامند؟ شبکه های غیرمتمرکز چه مزیت هایی به همراه دارن؟

در زمان صحبت در مورد فناوری نوظهور بلاک چین، بیشتر مفهوم شبکه غیرمتمرکز بیان میشه. ولی خیلی از افراد همچنان در مورد اینکه شبکه غیرمتمرکز چیه و چه تفاوتی با شبکه های متمرکز داره سردرگم هستن. شما واسه اینکه بتونین در حوزه بلاک چین و وب 3 فعالیت های بهتری داشته باشین، باید اطلاعاتی در مورد این شبکه ها در زمینه آموزش ارز دیجیتال به دست بیارین و سازوکار هر کدوم از این شبکه ها رو بدونین. در ادامه همراه ما باشین، چون قصد داریم تا شما رو با مفاهیم شبکه متمرکز و شبکه غیرمتمرکز آشنا کنیم و به بررسی مهم ترین تفاوت های شبکه های متمرکز با غیرمتمرکز بپردازیم.

آشنایی با شبکه متمرکز(Centralized)

آشنایی با شبکه متمرکز(Centralized)

آیا می دونین شبکه متمرکز چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که شبکه متمرکز به شبکه ای گفته میشه که در اون یه نهاد مرکزی فعالیت ها و تراکنش های انجام شده در اون رو نظارت می کنه. این موسسه ممکنه یه شخص، تعداد از افراد یا یه سازمان باشه. معمولا موسسه متمرکز وظیفه نگهداری از شبکه، افراد و تنظیم مقررات رو بر عهده داره. ساختار یه شبکه متمرکز بر روی یه سرور مشخص ایجاد شده که در اون همه فرایندهای مهم اجرا میشن. بنابراین، اگه سرور دیگه کار کنه، شبکه هم از کار می افته. خیلی از پروتکل های دیجیتالی که روزانه باهاشون کار می کنیم، مثل فیسبوک و یوتیوب به صورت متمرکز فعالیت می کنند.

مقاله پیشنهادی: هویت غیرمتمرکز چیست؟ کاربرد آن در بلاک چین

آشنایی با شبکه غیرمتمرکز(Decentralized)

جالب اینجاست که بدونین شبکه غیرمتمرکز به شبکه بلاک چینی گفته میشه که به وسیله هیچ نهاد یا سازمانی مدیریت نمیشه. در مقابل، کنترل این شبکه بین کاربران اون توزیع میشه. هیچ سرور یا نقطه فرمان مشخصی در شبکه های غیرمتمرکز وجود نداره. در عوض شبکه غیرمتمرکز یا Decentralized به شکل همتا به همتا اجرا میشه و هر کاربر قدرت و مسئولیت یکسانی داره. یه مثال خوب در مورد شبکه غیرمتمرکز، خود اینترنت هست که به وسیله یه مرجع مشخص مدیریت نمیشه و کاربران مسئول مدیریت فعالیت های خودشون هستن.

نمونه دیگه از شبکه های غیرمتمرکز(Decentralized) ارز دیجیتال بیت کوین یا سایر رمز ارزهای موجود در بازار کریپتوکارنسی هست. ساختار شبکه بلاک چینی بیت کوین بعد از بحران بزرگ مالی سال 2008 به وجود اومده. به عبارت دیگه، بیت کوین به عنوان یه شبکه غیرمتمرکز شناخته میشه که هیچ نهاد یا سازمانی تراکنش های انجام شده در این شبکه رو کنترل نمی کنه.

مقاله پیشنهادی: برنامه غیر متمرکز یا DApp چیست؟

مهم ترین تفاوت های شبکه متمرکز با غیرمتمرکز

مهم ترین تفاوت های شبکه متمرکز با غیرمتمرکز

توجه داشته باشین که علاوه بر منبع کنترل این شبکه ها، تفاوت های مهم و زیادی بین شبکه های متمرکز و شبکه های غیرمتمرکز به صورت جدایی ناپذیری وجود داره که شما حتما باید با این تفاوت ها آشنا بشین. بهتره بدونین یه شبکه متمرکز به منظور حفظ کنترل و ثبات مورد استفاده قرار می گیره، در حالی که شبکه غیرمتمرکز واسه آزادی و ارتباط بین کاربران ایجاد شده. در ادامه برخی از مهم ترین تفاوت های شبکه متمرکز با غیرمتمرکز رو بررسی می کنیم:

•    یکی از مهم ترین تفاوت ها این هست که در شبکه متمرکز یه واسطه واسه آسون شدن ارتباط بین گره های مختلف لازم هست، ولی در شبکه غیرمتمرکز به واسطه نیاز نیست. چون هر گره می تونه به صورت مستقیم با هر گره دیگه ای در شبکه تعامل داشته باشه.
•    شبکه های متمرکز واضح نیستن، چون همه داده ها در یه فضای مرکزی ذخیره و نگهداری میشن. با این وجود، تمرکززدایی میزان شفافیت رو به کمک فناوری دفتر کل توزیع شده بیشتر می کنه.
•    شبکه های متمرکز در مقابل حمله های سایبری آسیب پذیر هستن، ولی شبکه های غیرمتمرکز امن هستن، چون اگه یه گره در معرض خطر قرار بگیره، بقیه گره ها تحت تاثیر قرار نمی گیرن.
•    یکی دیگه از مهم ترین تفاوت ها این هست که شبکه های متمرکز فقط با اضافی کردن سرورهای زیاد به سیستم مقیاس پذیری به دست میارن. انجام این کار با شبکه های غیرمتمرکز سخت تر هست، چون هر کدوم از گره ها باید توانایی مدیریت ترافیک زیادی رو داشته باشن.
•    شبکه های متمرکز کارمزدهای زیادی واسه انجام تراکنش ها از افراد دریافت می کنند، چون واسطه های زیادی در این تراکنش کار می کنند. این واسطه ها در شبکه های غیرمتمرکز وجود ندارن و بنابراین، هزینه های کارمزد تراکنش ها پایین هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد شبکه متمرکز و شبکه غیرمتمرکز بهتون ارائه بدیم و به بررسی مهم ترین تفاوت های شبکه های متمرکز با غیرمتمرکز بپردازیم. همونطور که گفتیم، شبکه های متمرکز و غیرمتمرکز دو نوع بستر برای انجام تراکنش های مالی هستن که در شبکه های متمرکز همه فعالیت ها توسط سازمان ها و نهادهای مرکزی کنترل میشن، ولی در شبکه های غیرمتمرکز هیچ سازمانی تراکنش ها رو پیگیری نمی کنه و امنیت این شبکه ها به خودش کاربران بستگی داره.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد مقایسه شبکه های متمرکز و غیرمتمرکز

در مورد مقایسه شبکه های متمرکز و غیرمتمرکز نظر دهید
سوال امنیتی :5+36 = ?