والت کانکت(WalletConnect) چیست و چه کاربردی دارد؟

  • 02:02 1403-02-23
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

والت کانکت(WalletConnect)؛ پروتکلی که کیف پول های زیادی ازش استفاده می کنند! آیا می خواهین تا اطلاعاتی در مورد این سرویس به دست بیارین؟ آیا می دونین والت کانکت چیست؟ نکات مهم درباره اتصال با والت کانکت کدامند؟ ولت کانکت چه ویژگی هایی داره؟ آیا والت کانکت امن هست؟ آیا استفاده از WalletConnect به فیلترشکن نیاز داره؟

تریدرها و معامله گرانی که به طور حرفه ای در بازار رمز ارزها فعالیت می کنند، با مفاهیم و ابزارهای مختلفی مثل والت کانکت آشنایی دارن. اگه می خواهین اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلفی کنین، باید در زمینه آموزش ارز دیجیتال اطلاعات کسب کنین و کیف پول معتبری رو واسه خودتون تهیه کنین. والت کانکت نوعی مکانیسم واسه برقراری ارتباط بین کیف پول ارز دیجیتال با اپلیکیشن های غیرمتمرکز(Dapps) هست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد ولت کانکت یا WalletConnect بهتون ارائه بدیم، به بررسی نکات مهم اتصال با والت کانکت بپردازیم و ویژگی های والت کانکت رو مورد بررسی قرار بدیم.

والت کانکت چیست؟

والت کانکت چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که والت کانکت چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که والت کانکت یا WalletConnect نوعی پروتکل هست که کیف پول های رمزنگاری شده و برنامه های غیرمتمرکز(Dapps) می تونن با استفاده این مکانیسم به همدیگه متصل بشن. با کلیک روی یه لینک یا اسکن کد QR، پروتکل والت کانکت کیف پول معامله گر رو به صورت امن به یه اپلیکیشن غیرمتمرکز متصل می کنه. والت کانکت همچنین دارای امکان اطلاع رسانی به کاربران واسه اطلاع از تراکنش های ورودی هست.

جالب اینجاست که بدونین شما می تونین با استفاده از پروتکل والت کانکت(WalletConnect) به اپلیکیشن های غیرمتمرکز متصل بشین. در این پروتکل از یه کلید مشترک واسه دو برنامه استفاده میشه تا یه ارتباط رمزنگاری شده بین اون ها به وجود بیاد. این تکنیک نسبت به اتصال مستقیم کیف پول به برنامه غیرمتمرکز امن تر هست و امکان اجرای اون واسه برنامه ها و ولت ها آسون تر هست. با کمک والت کانکت کاربران می تونن بیشتر از 170 ولت رمزنگاری شده مثل متامسک و.... رو به برنامه های غیرمتمرکز مختلفی وصل کنند.

والت کانکت چه ویژگی هایی دارد؟ 

والت کانکت چه ویژگی هایی دارد؟ 

همونطور که گفتیم، والت کانکت(WalletConnect) نوعی سرویسی هست که کیف پول های زیادی ازش استفاده می کنند. این ولت ها با استفاده از قابلیت والت کانکت به شما این امکان رو میدن تا خیلی ساده با برنامه های غیرمتمرکز ارتباط برقرار کنین. پروتکل والت کانکت ویژگی های زیادی داره. در ادامه برخی از قابلیت ها و ویژگی های پروتکل والت کانکت رو بررسی می کنیم:

•    سازگاری با ولت های مختلف

یکی از ویژگی های والت کانکت که باعث میشه تا این پروتکل مورد استفاده افراد زیادی قرار بگیره این هست که با کیف پول های رمزنگاری شده زیادی سازگار هست. والت کانکت قابلیت اتصال بطیف گسترده ای از ولت ها و انواع کیف پول های FreeWallet رو داره. از جمله از این ولت ها می تونیم به مثل ولت، مای اتر ولت، توکن پاکت، Ledger، متامسک، Rainbow، تراست ولت و.... اشاره کنیم.

•    امنیت بالا

یکی دیگه از ویژگی های والت کانکت این هست که استفاده از این پروتکل نسبت به سرویس های دیگه، از سطح امنیت بالایی برخوردار هست. ولی واسه اینکه مطمئن بشیم، رعایت برخی نکات ساده و ابتدایی نیز مهم هست. یکی از نکات این هست که بعد از تموم شدن کار از قطع شدن کامل ارتباط خودتون با هر برنامه غیرمتمرکز(Dapps) دیگه مطمئن بشین. علاوه بر این، باید امنیت برنامه مورد نظر خودتون رو بررسی کنین.

•    قابلیت های چند زنجیره ای

قابلیت های چند زنجیره ای هم یکی دیگه از ویژگی های والت کانکت هست. با استفاده از این پروتکل می تونین به صورت همزمان بین ولت و چند شبکه مختلف ارتباط برقرار کنین. این قابلیت چند زنجیره ای به سازنده ها کمک می کنه تا بدون هیچ سعی و تلاشی شبکه های مختلف رو کنترل کرده و باهاشون ارتباط برقرار کنند. بنابراین، پشتیبانی از شبکه های مختلف، انعطاف پذیری کاربران رو بیشتر می کنه.

آیا پروتکل والت کانکت امن است؟

آیا پروتکل والت کانکت امن است؟

توجه داشته باشین که در پروتکل WalletConnect اتصال بین ولت و برنامه غیرمتمرکز(Dapp) توسط الگوریتم های رمزنگاری امن به وجود میاد، جوری که واسه تایید همه تراکنش ها به تایید کاربران در کیف پول نیاز هست و نرم افزار غیرمتمرکز نمی تونه به کلیدهای خصوصی این افراد دسترسی داشته باشه. به این ترتیب، این پروتکل از امنیت کافی برخوردار هست و پروتکل امنی واسه تعامل در دنیای Web3.0 محسوب میشه.

نکته قابل توجه این هست که شما باید امن بودن والت کانکت بررسی کنین. برای مثال، ممکنه شما به جای اتصال به صرافی پنکیک سواپ، به برنامه غیرمتمرکز کلاهبرداری شبیه اون وصل بشین و با تایید تراکنش های اون، رمز ارزها و دارایی های خودتون رو از دست بدین. در این موقعیت هم والت کانکت امنیت خودش رو حفظ می کنه، ولی تایید یه تراکنش جعلی به وسیله شما باعث از بین رفتن دارایی های شما میشه. دقت کنین که بعد از تموم شدن کار در برنامه غیرمتمرکز یا Dapp دسترسی به اون برنامه رو در والت کانکت قطع کنین.

آیا استفاده از WalletConnect به فیلترشکن نیاز دارد؟

همه کاربران فعال در بازار ارزهای دیجیتال می تونن به صورت آزادانه و بدون نیاز به فیلترشکن از پروتکل والت کانکت(WalletConnect) استفاده کنند، ولی از اونجایی که امکان استفاده از بعضی ولت های ارز دیجیتال و برنامه های غیرمتمرکز واسه کاربران ایرانی فراهم نیست، استفاده از ولت کانکت بدون فیلترشکن واسه این دسته از برنامه ها امکان پذیر نیست و کاربران باید از فیلترشکن قوی واسه کار با این پروتکل استفاده کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد ولت کانکت یا WalletConnect بهتون ارائه بدیم، به بررسی نکات مهم اتصال با والت کانکت بپردازیم و ویژگی های والت کانکت رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، والت کانکت یا WalletConnect نوعی پروتکل هست که کیف پول های رمزنگاری شده و برنامه های غیرمتمرکز(Dapps) می تونن با استفاده این مکانیسم به همدیگه متصل بشن. والت کانکت ویژگی های مختلفی داره. از جمله از این ویژگی ها میشه به امنیت بالا، سازگاری با شبکه های مختلف و... اشاره کرد.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد والت کانکت(WalletConnect) چیست و چه کاربردی دارد؟

در مورد والت کانکت(WalletConnect) چیست و چه کاربردی دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :5+31 = ?