هویت غیرمتمرکز چیست؟ کاربرد آن در بلاک چین

  • 22:02 1403-02-13
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

هویت غیرمتمرکز(DID)؛ یه مفهوم جدید و البته بسیار جذاب و کاربردی در فناوری بلاک چین! چیزی در مورد این مفهوم شنیدین؟ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد هویت غیرمتمرکز به دست بیارین؟ اهمیت هویت غیرمتمرکز در بلاک چین چیست؟ هویت غیرمتمرکز چه کاربردهایی در بلاک چین و دنیای ارزهای دیجیتال داره؟ هویت غیرمتمرکز که با عنوان DID هم شناخته میشه، چجوری کار می کنه؟

هویت غیرمتمرکز یه اصطلاح جدید هست که می تونه برای خیلی از افراد کاربردی و جذاب باشه. این سیستم ها کاملا متفاوت با سیستم های احراز هویت سنتی عمل می کنند و راحتی رو برای کاربران به همراه میارن. سیستم هویت مستقل به کاربران این امکان رو میده تا بتونن داده ها و اطلاعات شخصی و حساس خودشون رو ذخیره، مدیریت و کنترل کنند. توصیه می کنیم تا حتما با هویت غیرمتمرکز آشنا بشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله هویت غیرمتمرکز چیست؟ اطلاعاتی در مورد هویت غیرمتمرکز یا DID به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای هویت غیرمتمرکز بپردازیم و کاربردهای هویت غیرمتمرکز رو مورد بررسی قرار بدیم.

هویت غیرمتمرکز چیست؟

هویت غیرمتمرکز چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال یا حوزه بلاک چین فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم هویت غیرمتمرکز یا DID رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش بیاد که هویت غیرمتمرکز چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که هویت غیرمتمرکز یا DID روشی هست که افراد می تونن با استفاده از این تکنیک هویت خودشون رو مدیریت کنند. در این نوع از هویت سنجی، در چارچوبی غیرمتمرکز، کاربرد اعتبارنامه ها رو از تعداد صادرکننده دریافت کرده و اون ها رو یه کیف پول دیجیتال ذخیره می کنند. هویت غیرمتمرکز به افراد کمک می کنه تا در برخی از صرافی های ارز دیجیتال احراز هویت انجام بدن.

جالب اینجاست که بدونین هویت غیرمتمرکز نوعی شناسه دیجیتالی برای چیزهایی هست که در دنیای فیزیکی وجود داره. این شناسه دیجیتال روی بلاک چین قرار می گیره و شامل توضیحات کاملی از ویژگی ها، قابلیت ها و مالکیت هست. همچنین هویت غیرمتمرکز یه مفهوم نوظهور Web3 بر اساس چارچوب اعتماد برای مدیریت هویت هست. DID شامل رویکردی برای مدیریت هویت و دسترسی هست که به افراد این امکان رو میده تا اطلاعات شناسایی شخصی خودشون رو بدون نیاز به شخص ثالث متمرکز مثل اداره ثبت، ارائه دهنده هویت یا مرجع صدور گواهی و.... کنترل کنند.

مقاله پیشنهادی: وب 3 چیست؟

کاربردهای هویت غیرمتمرکز کدامند؟

کاربردهای هویت غیرمتمرکز

همونطور که گفتیم، هویت غیرمتمرکز سیستم جدیدی هست که وظیفه بالا بردن امنیت اطلاعات شخصی کاربران رو بر عهده داره. این سیستم جوری طراحی شده تا به افراد این امکان رو میده تا به اطلاعات شخصی و حساس خودشون دسترسی کامل داشته باشن و اون با روشی ایمن کنترل و مدیریت کنند. هویت غیرمتمرکز کاربردهای زیادی داره و در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی کاربردهای هویت غیرمتمرکز بپردازیم تا با این موارد آشنا بشین.

  • احراز هویت KYC

یکی از کاربردهای هویت غیرمتمرکز در بلاک چین یا بازار ارزهای دیجیتال، احراز هویت KYC یا چند مرحله ای هست. امروزه بیشتر پلتفرم های آنلاین برای ارائه خدمات، احراز هویت دو مرحله ای انجام میدن و کاربران باید برای استفاده از خدمات و امکانات این پلتفرم ها باید احراز هویت انجام بدن. احراز هویت KYC کار رو برای کاربران راحت کرده. چون دیگه لازم نیست برای دسترسی به خدمات آنلاین مدارکی مثل کارت ملی، پاسپورت و... ارائه بدن.

  • لاگین های جهانی

یکی از کاربردهای هویت غیرمتمرکز، لاگین های جهانی هست. بیشتر فرم های لاگین بر اساس رمز عبور ثابت کار می کنند و سیستم identity مستقل می تونن یه جایگزین مناسب برای این لاگینن ها باشه. مثلا کاربران می تونن به جای رمز عبور یا گذرواژه برای وارد شدن به پلتفرم های مورد نظر خودشون از کیف پول اتریوم یا NFT خاص به فضای آنلاین دسترسی داشته باشن.

  • استفاده در سیستم های رای گیری

یکی دیگه از کاربردهای هویت غیرمتمرکز، استفاده در سیستم های رای گیری هست. سیستم های رای گیری محبوبیت زیادی پیش کاربران دارن و در رسانه های اجتماعی و جوامع آنلاین مورد استفاده قرار می گیرن. در این سیستم ها امکان تقلب و دستکاری وجود داره و این موضوع باعث میشه تا رای گیری نا عادلانه باشه. برای جلوگیری از این مشکلا افراد از هویت غیرمتمرکز یا DID استفاده می کنند.

مزایای هویت غیرمتمرکز چیست؟

مزایای هویت غیرمتمرکز چیست؟

سیستم هویت غیرمتمرکز یا DID یکی از مکانیسم هایی هست که به دلیل کارایی و کاربردی بودن، تونسته مورد استفاده خیلی از پلتفرم ها و صرافی های ارز دیجیتال قرار بگیره. هویت غیرمتمرکز مزایای زیادی به همراه داره. برخی از مزایای هویت غیرمتمرکز عبارت هستن از:

  • استفاده از تکنولوژی بلاک چین و افزایش اعتماد بین افراد
  • امکان کنترل و مدیریت اطلاعات برای شناسایی کاربران
  • کمک به محافظت از حریم خصوصی افراد و جلوگیری از فاش شدن اطلاعات شخصی
  • قابلیت تایید شناسه ها و گواهی های غیرمتمرکز بدون نیاز به تایید مقامات یا خدمات شخص ثالث
  • امکان ایجاد ذخیره و به اشتراک گذاری داده های شخصی

آینده هویت غیرمتمرکز چگونه است؟

در آینده هویت غیرمتمرکز، شناسه اصلی ما میشه! ما در حال حاضر به سیستم های شناسایی که برای نسل قبل از اینترنت به وجود اومدن، اعتماد می کنیم. هویت غیرمتمرکز، هویت دیجیتال ما میشه و برای دنیای اینترنت ساخته شده. DID هنوز در روزهای ابتدایی خودش قرار داره. بنابراین، در مورد انعقاد زودرس یه استاندارند مناسب، هنوز مورد توافق قرار نگرفته. اساس اینترنت، TCP/IP در سال 1982 به طور استاندارد انجام شد. به این ترتیب ما هنوز برای دیدن استاندارد راه اندازی DID در سطح بین المللی راهی طولانی در پیش داریم.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله هویت غیرمتمرکز چیست؟ اطلاعاتی در مورد هویت غیرمتمرکز یا DID به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای هویت غیرمتمرکز در بلاک چین بپردازیم و مزایای هویت غیرمتمرکز رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، هویت غیرمتمرکز نوعی سیستم دیجیتال برای شناسایی کاربران هست که باعث میشه تا سطح امنیت حریم خصوصی افراد افزایش پیدا کنه. هویت غیرمتمرکز کاربردهای زیادی داره که از جمله از اون ها میشه به احراز هویت KYC، سیستم های رای گیری ولاگین های جهانی اشاره کنیم.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد هویت غیرمتمرکز چیست؟ کاربرد آن در بلاک چین

در مورد هویت غیرمتمرکز چیست؟ کاربرد آن در بلاک چین نظر دهید
سوال امنیتی :2+44 = ?