اندیکاتور VWAP در تحلیل تکنیکال چیست؟

  • 07:02 1403-02-19
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

اندیکاتور VWAP در مباحث آموزش تحلیل تکنیکال؛ یکی از پرکاربردترین اندیکاتورها در بازارهای مالی! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این اندیکاتور به دست بیارین؟ آیا می دونین اندیکاتور VWAP چیست؟ اندیکاتور VWAP چه کاربردی داره؟ دلایل اهمیت اندیکاتور VWAP چیست؟ چجوری می تونیم از اندیکاتور VWAP استفاده کنیم؟ این اندیکاتور چه کمکی به تریدرها و معامله گران می کنه؟

بدون شک شما در زمان انجام معاملات در بازارهای مالی مختلف به ویژه در بازار رمز ارزها، محو کارایی اندیکاتورهای مختلف شدین. یکی از بهترین و البته ایده آل ترین اندیکاتورهایی که در این زمینه وجود داره، اندیکاتور VWAP هست. این اندیکاتور رو میشه جزو اون دسته از ابزارهایی محسوب کرد که می تونه دیدگاه خوبی رو در مورد شرایط قیمت و حجم معاملات اون به ما بده. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب از آموزش ارز دیجیتال، توضیحاتی در مورد اندیکاتور VWAP بهون ارائه بدیم، به بررسی دلایل اهمیت اندیکاتور VWAP بپردازیم و نحوه استفاده از این اندیکاتور رو به شما یاد بدیم.

اندیکاتور VWAP چیست؟

اندیکاتور VWAP چیست؟

آیا می دونین اندیکاتور VWAP چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اندیکاتور VWAP شاخصی هست که معمولا در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی به ویژه بازار ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیره. این اندیکاتور نسبتی هست از قیمت تجمعی رمز ارزها به حجم تجمعی معامله شده در یه دوره زمانی مشخص. به عبارت دیگه، این معیار از نسبت میانگین قیمت ارزهای دیجیتال واسه یه رمز ارز در مقایسه با حجم کلی رمز ارزهای معامله شده در یه بازه زمانی خاصی به دست میاد. شما می تونین با استفاده از این اندیکاتور، ارزهای دیجیتال مورد نظر خودتون رو تجزیه و تحلیل کرده و قیمت این دارایی ها رو پیش بینی کنین.

جالب اینجاست که بدونین اندیکاتور VWAP به تریدرها و معامله گران این امکان رو میده تا قیمت فعلی یه ارز دیجیتال رو بررسی کنند و مشخص کنند که آیا قیمت بیش از حد یا کمتر از میانگین قیمت معاملات در روز هست. بیشتر این اطلاعات واسه تسهیل ورود یا خروج از یه موقعیت استفاده میشه. اندیکاتور VWAP به عنوان یه معیار برای تعیین کیفیت اجراها در سفارش های بزرگ استفاده میشه. به عنوان مثال، اگه یه مدیر سبد سرمایه گذاری بخواد رمز ارزهای زیادی رو بخره، ولی همچنین بخواد موقعیتی رو کمتر از میانگین قیمت روز خریداری کنه، اندیکاتور VWAP معمولا قیمتی هست که باید شکست بخوره.

مقاله پیشنهادی: اندیکاتور پارابولیک سار(Parabolic SAR) چیست؟

اندیکاتور VWAP به چه دلایلی اهمیت دارد؟

اندیکاتور VWAP به چه دلایلی اهمیت دارد؟

همونطور که گفتیم، اندیکاتور VWAP یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد در تحلیل تکنیکال هست که تریدرها و معامله گران زیادی از این اندیکاتور استفاده می کنند. این اندیکاتور به دلایل مختلفی از اهمیت زیادی برخوردار هست و شما می تونین با استفاده از اون قیمت فعلی رمز ارزها رو پیش بینی کنین و معامله پرسودی انجام بدین. در ادامه برخی از دلایل اهمیت اندیکاتور VWAP رو بررسی می کنیم:

•    اندیکاتور VWAP حجم را در نظر می گیرد.

یکی از دلایل اهمیت اندیکاتور VWAP این هست که این شاخص، حجم معاملات رمز ارزها رو در نظر می گیره. از اونجایی که حجم معاملات در نظر گرفته میشه، میشه بیشتر از میانگین حسابی ساده قیمت ها، روی این اندیکاتور حساب کرد. اگه فقط میانگین قیمت در نظر گرفته بشه، ممکنه دچار اشتباه بشین. چون حجم معاملات نادیده گرفته میشه. به همین دلیل، اندیکاتور VWAP حجم رو هم بررسی می کنه.

•    کمک به نوسان گیران در معاملات روزانه

یکی دیگه از دلایل اهمیت اندیکاتور VWAP این هست که این اندیکاتور می تونه به نوسان گیرها در معاملات روزانه هم کمک زیادی کنه. ممکنه در زمان بررسی معامله های خودتون متوجه بشین که رمز ارزی رو که به قیمت بازار خریدین، در قیمتی زیر شاخص VWAP معامله میشه. در این حالت جای نگرانی نیست، چون به کمک VWAP همیشه قیمتی کمتر از میانگین دریافت می کنین.

•    هشدار تغییر در روند بازار

یکی دیگه از دلایل اهمیت اندیکاتور VWAP در تحلیل تکنیکال این هست که می تونه تغییر در روند بازار رو هشدار بده. از اونجایی که شاخص VWAP یه قیمت متعادل رو در بازار  واسه تحلیل تکنیکال شبیه سازی می کنه، زمانی که قیمت یه ارز دیجیتال از سطح شاخص VWAP عبور کنه، میشه تصور کرد که معامله گران و تریدرها دوست دارن پول زیادی رو واسه به دست آوردن رمز ارزها یا سایر دارایی های مالی پرداخت کنند. در نتیجه بازار می تونه رشد کنه.

مقاله پیشنهادی: اندیکاتور کندل تایم چیست و چه کاربردی دارد؟

اندیکاتور VWAP چه کاربردی دارد؟

اندیکاتور VWAP چه کاربردی دارد؟

معامله گران یبا تریدرها می تونن از اندیکاتور VWAP برای پیش بینی روند در بازار ارزها دیجیتال استفاده کنند. مثلا ممکنه وقتی که قیمت بالاتر از سطح VWAP هست، اقدام به خرید ارزهای دیجیتال کنند. همچنین زمانی که قیمت پایین تر از VWAP قرار می گیره، اون رو به عنوان نشونه ای واسه فروش محسوب کنند. به عبارت دیگه، زمانی که قیمت بالاتر از سطح VWAP هست، قیمت در حال افزایش هست و وقتی قیمت زیر VWAP هست، قیمت در حال کاهش هست. بعضی وقت ها تریدرهای همده و صندوق های سرمایه گذاری هم نسبت به این اندیکاتور واسه کمک به ورود یا خروج از ارزهای دیجیتال با کمترین تاثیر ممکن در بازار استفاده می کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد اندیکاتور VWAP بهون ارائه بدیم، به بررسی دلایل اهمیت اندیکاتور VWAP بپردازیم و نحوه استفاده از این اندیکاتور رو به شما یاد بدیم. همونطور که گفتیم، اندیکاتور VWAP شاخصی هست که معمولا در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی به ویژه بازار ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیره. این اندیکاتور نسبتی هست از قیمت تجمعی رمز ارزها به حجم تجمعی معامله شده در یه دوره زمانی مشخص. این اندیکاتور کاربردهای زیادی داره.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اندیکاتور VWAP در تحلیل تکنیکال چیست؟

در مورد اندیکاتور VWAP در تحلیل تکنیکال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6+65 = ?