پاداش بلاک(Block Reward) چیست و چه کاربردی دارد؟

  • 11:02 1403-02-29
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

پاداش بلاک(Block Reward)؛ اصطلاحی رایج در صنعت استخراج ارزهای دیجیتال! آیا می خواهین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین پاداش بلاک چیست؟ پاداش بلاک چه ویژگی هایی داره؟ پاداش بلاک با کارمزد تراکنش چه تفاوتی داره؟ اهمیت پاداش استخراج چیست؟ پاداش های بلاک واسه چه مواردی استفاده میشه؟ چه کسی پاداش بلاک رو دریافت می کنه؟

تحلیل بیت کوین و سایر ارزها و ترید رمز ارزها تنها روش واسه کسب سود در بازار ارزهای دیجیتال نیست، بلکه استخراج کردن و دریافت پاداش بلاک هم یکی از روش های تقریبا جدید واسه دستیابی به درآمد رمز ارزهاست. پاداش استخراج بخشی از توکن های جدیدی هست که به ماینرها داده میشه و به تایید تراکنش ها در شبکه های بلاک چینی کمک زیادی می کنه. ماینرهای مختلفی می تونن پاداش بلاک رو به دست بیارن. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد پاداش بلاک یا Block Reward بهتون ارائه بدیم، به بررسی ویژگی های پاداش بلاک بپردازیم و کارمزدهای پاداش استخراج رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این مفهوم آشنا بشین.

پاداش بلاک چیست؟

پاداش بلاک چیست؟

احتمالا این سوال واستون پیش اومده باشه که پاداش بلاک چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که پاداش بلاک یا Block Reward به فرایندی گفته میشه که یه ماینر یا تعدادی از استخراج کننده ها بعد از پیدا کردن یه بلاک جدید، پاداش به دست میارن. پاداش بلاک یا بلاک ریوارد در شبکه های بلاک چینی با ایجاد هر بلاک تولید میشه و به مشارکت کننده ها تعلق می گیره. به عبارت دیگه، پاداش بلاک مقداری از رمز ارزهاست که بعد از اینکه ماینر با موفقیت بلوکی از تراکنش ها رو به شبکه های بلاک چینی اضافی کرد، به حساب اون واریز میشه.

جالب اینجاست که بدونین واسه دریافت پاداش بلاک یا پاداش استخراج، باید از دستگاه ها یا سخت افزارهای ماینینگ رمز ارزها استفاده کنین. توجه داشته باشین که پاداش بلاک قسمتی از فرایند دریافت ارزهای دیجیتال هست که به کاربران داده میشه و به پردازش تراکنش ها در شبکه های بلاک چینی کمک زیادی می کنه. کاربرانی که تراکنش ها رو تایید می کنند، به طور کلی به عنوان اعتباردهنده محسوب میشن، ولی میشه به اون ها ماینر هم گفته بشه. این مسئله به مکانیسم اجماع مورد استفاده به وسیله شبکه های بلاک چینی بستگی داره.

دلایل اهمیت پاداش بلاک کدامند؟

دلایل اهمیت پاداش بلاک کدامند؟

همونطور که گفتیم، پاداش بلاک یا بلاک ریوارد، رمز ارزهای جدیدی هست که به ماینرهای فعال در شبکه های بلاک چیتی تعلق می گیره. واسه اینکه یه بلاک جدید به بلاک چین اضافی بشه، باید ماینرها وقت و انرژی زیادی رو واسه محاسبه کد رمزنگاری درست اختصاص بدن. پاداش استخراج از اهمیت زیادی برخوردار هست. در ادامه برخی از دلایل اهمیت پاداش بلاک رو بررسی می کنیم:

•    یکی از دلایل اهمیت پاداش بلاک این هست که پاداش استخراج(Block Reward) به دلیل تولید رمز ارزهای جدید، امکان پویایی و زیاد شدن اون رو فراهم می کنه.
•    بهتره بدونین پاداش بلاک نوعی پروتکل اقتصادی غیرمتمرکز رو به وجود میاره. ماینرها شبکه بلاک چینی رو غیرمتمرکز می کنند و با سرمایه گذاری های مالی و تکنولوژی خودشون، امنیت این پلتفرم ها و شبکه های بلاک چینی رو تامین می کنند.
•    یکی دیگه از دلایل اهمیت پاداش بلاک این هست که پاداش استخراج به ماینرها انگیزه مورد نیاز رو واسه ایمن نگه داشتن بلوک های ماینینگ خود میده.
•    سرمایه گذاری روی قدرت بیشتر کامپیوترها، به ماینرها کمک می کنه تا بیت کوین و اتریوم ماین کنند، بنابراین رمز ارزهای زیادی تولید می کنند که سایر افراد می تونن از اون ها واسه انجام مبادلات خودشون بهره ببرن.

پاداش بلاک چه ویژگی هایی دارد؟

توجه داشته باشین که میزان پاداش، زمان ساخت بلاک جدید و هش ریت شبکه واسه هر رمز ارزی تفاوت داره. پاداش بلاک می تونه به شکل یه طرفه به وسیله توسعه دهنده های نوعی ارز دیجیتال مشخص بشه. همچنین کاهش اندازه پاداش بلاک یه تکنیک شناخته شده هست. تمایل به کاهش تورم در رمز ارزها، یکی از ترفندهای کاهش پاداش استخراج هست. همچنین مقدار بیت کوین های صادر شده به کمک ثابت های دقیقی که ساتوشی ناکاموتو در زمان توسعه این رمز ارز تعیین کرده، محدود میشه. هر 4 سال یبار پرداخت واسه یه بلاک در بلاک چین اصلی بیت کوین نصف میشه و در مقابل هش ریت شبکه افزایش پیدا می کنه.

پاداش بلاک برای چه موارد استفاده می شود؟

پاداش بلاک چه ویژگی هایی دارد؟

نکته قابل توجه ای هست که شبکه های بلاک چینی به شکل غیرمتمرکز عمل می کنند. به عبارت دیگه، هیچ سازمان یا نهادی روی این شبکه ها نظارت نداره. اینجاست که پاداش های استخراج(Block Reward) به کمک این شبکه ها میان. در اصل، با استفاده از این سیستم میشه به ماینرها واسه امین سازی شبکه ها انگیزه داد. علاوه بر این، پاداش های استخراج یکی از روش های صدور رمز ارزهای جدید در بازار کریپتو هست. 

مثلا در پاداش بلاک واسه اثبات کار، وقتی که یه ماینر با موفقیت یه بلاک رو تایید می کنه، به اون ها پاداش هایی داده میشه که کوین های بومی شبکه هستن. بنابراین، سیستم رمز ارز جدیدی رو عرضه بازار می کنه. پروژه های مختلف، پاداش استخراج متفاوتی دارن. یعنی بیشتر شبکه هایی که عرضه محدود دارن، یه چرخه نصف شده یا هاوینگ رو طی می کنند. بنابراین، پاداشی که یه ماینر به منظور ساخت بلاک جدید به دست میاره، هر 4 سال یبار کم میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد پاداش بلاک یا Block Reward بهتون ارائه بدیم، به بررسی ویژگی های پاداش بلاک بپردازیم و کارمزدهای پاداش استخراج رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این مفهوم آشنا بشین. همونطور که گفتیم، پاداش بلاک یا Block Reward به فرایندی گفته میشه که یه ماینر یا تعدادی از استخراج کننده ها بعد از پیدا کردن یه بلاک جدید، پاداش به دست میارن. پاداش بلاک به ماینرهایی داده میشه که بتونن بلاک های جدیدی رو به شبکه اضافی کنند و کوین هایی رو به عنوان پاداش استخراج دریافت کنند.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد پاداش بلاک(Block Reward) چیست و چه کاربردی دارد؟

در مورد پاداش بلاک(Block Reward) چیست و چه کاربردی دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6+87 = ?