اسلیپ مینتینگ(Sleep Minting) چیست؟

  • 09:02 1403-02-28
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

اسلیپ مینتینگ(Sleep Minting)؛ یکی از کلاهبرداری های رایج در بازار رمز ارزها! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین اسلیپ مینتینگ چیست؟  چرا Sleep Minting مخصوص بازار توکن های NFT هست؟ اسلیپ مینتینگ چه اهدافی داره؟ روش های جلوگیری از اسلیپ مینتینگ کدامند؟ به نظر شما اسلیپ مینتینگ چجوری انجام میشه؟

توکن های غیرمثلی(NFT) رشد قابل توجهی در طی سال 2021 میلادی تجربه کردن. هفته ای بدون شنیدن خبر فروش توکنی با قیمت بالا نمی گذشت. ولی هرجا که پای پول در وسط باشه، سروکله کلاهبرداران بهش باز میشه. هک ها و کلاهبرداری های زیادی به وسیله ترفندهای مهندسی اجتماعی، آسیب پذیری های اسمارت کانترکت ها، دسترسی به داده های مربوط به کمیابی توکن ها پیش افراد و.... صورت گرفته. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب از مباحث آموزش ارز دیجیتال، توضیحاتی در مورد اسلیپ مینتینگ یا Sleep Minting بهتون ارائه بدیم، به بررسی روش های جلوگیری از اسلیپ مینتینگ بپردازیم و نحوه انجام اسلیپ مینتینگ رو مورد بررسی قرار بدیم.

اسلیپ مینتینگ چیست؟

اسلیپ مینتینگ چیست؟

آیا می دونین اسلیپ مینتینگ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اسلیپ مینتینگ یا Sleep Minting یکی از روش های کلاهبرداری و جعل آثار هنری هست که به کمک رشد محبوبیت توکن های غیرمثلی یا NFT در سال گذشته معرفی و مورد سوء استفاده قرار گرفت. در این روش جعل با انجام تغییراتی در اسمارت کانترکت های توکن، توکن NFT رو به کیف پول شخصی معروف ارسال می کنند و اینجوری وانمود می کنه که اون اقدام به مینت یا ساخت توکن غیرمثلی کرده. بعدا با فراخواندن اون به آدرس خود، هویتی جعلی به اثر می بخشه و اون رو به مبلغ بالاتری می فروشه تا کلاهبرداری صورت بگیره.

جالب اینجاست که بدونین یکی از دلایل محبوبیت استاندارد ساخت توکن غیرمثلی(NFT) ثبت قابل اثبات مالکیت و منشا یه اثر هنری هست. در حقیقت این نکته مهم ترین جواب به طرفداران توکن های NFT در مقابل هجوم افرادی که باور داشتن به راحتی یه کلیک راست و فشردن گزینه ذخیره سازی می تونه به اثر دیجیتال دسترسی داشت، بود. ولی اگه بشه با مخفی کردن منشا اصلی اثر، مخاطبان کم دقت رو فریب داد چی؟

مقاله پیشنهادی: 7 راه حفظ امنیت ارز های دیجیتال

روش های جلوگیری از اسلیپ مینتینگ

روش های جلوگیری از اسلیپ مینتینگ

همونطور که گفتیم، اسلیپ مینتینگ(Sleep Minting) روشی هست که با جعل اثر دیجیتال، توکن های غیرمثلی یا NFT رو به صورت کامل توسط اسمارت کانترکت ها می فروشه تا آثار به نظر اصیل به نظر برسن. هکرها با استفاده از اسلیپ مینتینگ کلاهبرداری های زیادی انجام میدن و دارایی ها و سرمایه کاربران بازار رمز ارزها رو به سرقت می برن. شما باید از این کلاهبرداری جلوگیری کنین. در ادامه برخی از روش های جلوگیری از اسلیپ مینتینگ رو بررسی می کنیم:

•    هیچ تضمینی وجود نداره که بتونین یه خریدار رو پیدا کنین. حتی ممکنه در فروش توکن های غیرمثلی(NFT) خودتون محتمل ضررهای بزرگی بشین.
•    یکی از روش های جلوگیری از اسلیپ مینتینگ این هست که اگه شک دارین که یه توکن NFT با اسلیپ مینتینگ ارتباط داره، با مالک واقعی اون تماس بگیرین و از اون ها درخواست کنین مدیریت توکن رو پس بگیرن. در غیر این صورت، ممکنه بتونین توکن رو در یه مبادله با تخفیف بفروشین.
•    یکی دیگه از روش های جلوگیری از اسلیپ مینتینگ این هست که از قانونی بودن NFT خریداری شده اطمینان حاصل کنین. بلاک چین رو واسه شواهد تراکنش های گذشته بررسی کنین و مطمئن بشین که فروشنده معتبر هست. علاوه بر این، می تونین از نمایشگر توکن اتر اسکن کمک بگیرین تا مطمئن بشین کسی که توکنی رو که شما قصد خرید اون رو دارین، اسلیپ مینتینگ نکرده باشه.
•    سازنده ها ممکنه قصد داشته باشن تا از دادن مجوز به افراد مشکوک واسه ساختن توکن غیرمثلی در کیف پولشون خودداری کنند.
•    اگه فردی یه توکن غیرقابل تعویض(NFT) رو به آدرسی که به سازنده ها مربوط نیست، بفرسته باید خیلی سریع وجوه رو برداشت کنه.

مقاله پیشنهادی: 6 روش کلاهبرداری درNFT و جلوگیری از آن

Sleep Minting چگونه انجام می شود؟

Sleep Minting چگونه انجام می شود؟

توجه داشته باشین که افراد سودجو در کلاهبرداری Sleep Minting در مرحله اول توکنی رو توسط آدرس کیف پول یکی از سازنده های مشهور توکن غیرمثلی(NFT) به وجود میاره و بعدا اون رو به کیف پول خودش انتقال میده، در حالی که وانمود می کنه سازنده خودش این تراکنش رو انجام داده. در این تکنیک، هکر یا شخص سودجو قرارداد توکن غیرقابل تعویض سفارش شده ای مشابه سایر قراردادهای رایج در این محیط اجرا می کنه، ولی عمدا کار بررسی و آنالیز امنیت رو انجام نمیده.

نکته قابل توجه این هست که هکر اشتباهی فکر می کنه که به شکل کاملا قانونی توکن غیرقابل تعویض یا NFT با ارزشی رو از سازنده ای معتبر به دست آورده. این در حالی هست که هنرمند اصلی که توکن NFT با اسم اون به وجود اومده، اطلاعی از این اتفاق نداره. در اصل در این روش کلاهبرداری کد مخربی رو با کد اصلی قرارداد توکن ادغام می کنه تا بتونه توکن تقلبی رو بدون نیاز به دریافت مجوز از کیف پول سازنده به ولت خودش بفرسته. بنابراین، شخص کلاهبردار توکن تقلبی رو بدون نیاز به دریافت مجوز، از کیف پول سازنده به کیف پول خودش می فرسته و بعدا اون رو در قالب توکنی معتبر در بازار ثانویه مثل اوپن سی و... می فروشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد اسلیپ مینتینگ یا Sleep Minting بهتون ارائه بدیم، به بررسی روش های جلوگیری از اسلیپ مینتینگ بپردازیم و نحوه انجام اسلیپ مینتینگ رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، اسلیپ مینتینگ یا Sleep Minting یکی از روش های کلاهبرداری و جعل آثار هنری هست که به کمک رشد محبوبیت توکن های غیرمثلی یا NFT در سال گذشته معرفی و مورد سوء استفاده قرار گرفت. شما می تونین با استفاده از روش های مختلفی از اسلیپ مینتینگ جلوگیری کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اسلیپ مینتینگ(Sleep Minting) چیست؟

در مورد اسلیپ مینتینگ(Sleep Minting) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :9+33 = ?