الگوریتم X11 در استخراج ارزهای دیجیتال چیست؟

  • 16:02 1403-02-25
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

الگوریتم X11 در استخراج ارزهای دیجیتال؛ یکی از امن ترین الگوریتم های ماینینگ رمز ارزها در دنیا! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این الگوریتم به دست بیارین؟ آیا می دونین الگوریتم X11 چیست؟ الگوریتم X11 چه مزایا و معایبی به همراه داره؟ بلاک چین هایی که از الگوریتم X11 استفاده می کنند کدامند؟ الگوریتم X11 در ماینینگ رمز ارزها چجوری کار می کنه؟

همونطور که می دونین، الگوریتم های استخراج یا ماینینگ یکی از مهم ترین راه های کسب درآمد در ارزهای دیجیتال به شمار می رود. این الگوریتم ها در حقیقت توابع هش رمزنگاری شده ای هستن که میزان امنیت بلاک های موجود در شبکه بلاک چینی رو تامین می کنند. یکی از این الگوریتم های قدرتمند که سطح امنیت بالایی داره، الگوریتم X11 هست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد الگوریتم X11 در استخراج ارزهای دیجیتال از مباحث مربوط به آموزش ارز دیجیتال بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایا و معایب الگوریتم X11 بپردازیم و عملکرد الگوریتم X11 رو مورد بررسی قرار بدیم.

الگوریتم X11 چیست؟

الگوریتم X11 چیست؟

آیا می دونین منظور از الگوریتم X11 چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که X11 یکی از امن ترین و قوی ترین الگوریتم ها در فرایند استخراج ارزهای دیجیتال هست که کمک زیادی به فرایند ماینینگ رمز ارزها می کنه. الگوریتم X11 از رشته ای از توابع هش مختلف واسه ایجاد بهترین سطح امنیت ممکنه در استخراج رمز ارزها استفاده کرده. طراحی الگوریتم X11 کاملا با الگوریتم های شناخته شده شبکه های بلاک چینی دیگه تفاوت داره. این الگوریتم فقط یه تابع هش نیست، بلکه از مجموع 11 تابع هش مختلف ایجاد شده.

جالب اینجاست که بدونین الگوریتم X11 نوعی هش اثبات کار هست که به وسیله شخصی به اسم Evan Duffield ایجاد شده. این شخص توسعه دهنده اصلی ارز دیجیتال دش(DASH) هست و اولین رمز ارزی هست که از الگوریتم X11 واسه استخراج و ساخت بلاک های جدید استفاده می کنه. مهم ترین هدف ساخت الگوریتم X11 این هست که از استخراج کننده های ASIC جلوگیری کنه. ماینرهای ASIC همیشه تهدیدی واسه اکوسیستم های استخراج رمز ارزها محسوب میشن، چون دلیل اصلی تمرکز قدرت هش هستن.

مقاله پیشنهادی: الگوریتم اثبات کار چیست؟

مزایا و معایب الگوریتم X11 چیست؟

مزایا و معایب الگوریتم X11 چیست؟

همونطور که گفتیم، الگوریتم X11 یکی از الگوریتم های استخراج ارزهای دیجیتال هست که از امنیت بالایی برخوردار هست. این الگوریتم از 11 تابع هش استفاده می کنه. یکی از رمز ارزهایی که برای اولین بار از این الگوریتم واسه ساخت بلاک های جدید استفاده کرد، ارز دیجیتال دش(DASH) هست. این الگوریتم مزیت و معایب زیادی داره. در ادامه برخی از مزایا و معایب الگوریتم X11 رو بررسی می کنیم:

مزایای الگوریتم X11

•    یکی از مزایای الگوریتم X11، بالا بودن سطح امنیت این الگوریتم هست. امنیت بالای الگوریتم X11 به دلیل استفاده از 11 تابع هش مختلف به جای استفاده از یه تابع هش هست. این ویژگی باعث میشه تا بلاک هایی به وجود بیان که امن هستن و امکان انتشار اون ها خیلی سخته.
•    برنامه نویسی ساده هم یکی دیگه از مزایای الگوریتم X11 هست. برنامه نویسی این الگوریتم به اندازه ایجاد یه تابع هش جدید سخت و پیچیده نیست. در عوض، از تابع های امن موجود واسه ایجاد و تشکیل یه سیستم امن تر استفاده میشه.
•    الگوریتم X11 از لحاظ مصرف انرژی و قدرت محاسباتی بهتر کار می کنه. تابع اولیه Blake نسبت به تابع SHA-256 سرعت بالای داره و از نظر محاسباتی هم مقرون به صرفه هست و در نتیجه همین مصرف محاسباتی و انرژی پایین در توابع دیگه هم حفظ میشه.
•    یکی دیگه از مزیت های الگوریتم X11 این هست که این الگوریتم استخراج کارایی خوبی در ماینینگ با CPU و GPU داره و گزینه خوبی واسه کسایی هست که از این ابزارها واسه استخراج رمز ارزها استفاده می کنند.

معایب الگوریتم X11

•    یکی از معایب الگوریتم X11 این هست که این الگوریتم وقتی ایجاد شد، به شکل یه الگوریتم استخراج مقاوم در برابر دستگاه ASIC عمل می کرد، ولی در حال حاضر ماینرهای ASIC مختلفی در بازار وجود دارن که می تونن قدرت استخراج بالایی رو واسه این الگوریتم ارائه بدن.
•    یکی دیگه از معایب الگوریتم X11 این هست که از اونجایی که تابع هش های مختلفی در این الگوریتم وجود داره، ویرایش و تغییر الگوریتم X11 واسه برنامه نویس ها سخت و دشوار هست.

عملکرد الگوریتم X11 چگونه است؟

عملکرد الگوریتم X11 چگونه است؟

توجه داشته باشین که الگوریتم X11 برای استخراج ارزهای دیجیتال به کمک توابع هش مختلفی کار می کنه و هدف این توابع این هست که یه Block ID یا هش بلاک واسه دستگاه ماینر به وجود بیارن. در قدم اول، با استفاده از تابع BLAKE یه هش بر اساس میزان سختی شبکه به وجود میاد. بعد از ساخت این هش و سنگین تر شدن روند اثبات کار، تابع هش های دیگه روی این میزان هش جدید اعمال میشن تا مقدار اون تغییر کنه. به این ترتیب، هربار که تابع هش جدیدی مورد استفاده قرار می گیره، یه مقدار هش متفاوت به وجود میاد و این فرایند تا انتها ادامه پیدا می کنه.

نکته قابل توجه این هس که تابع هش های موجود در الگوریتم X11 استخراج ارزهای دیجیتال با بالاترین سطح امنیت ممکن به وجود اومدن. همه این توابع به وسیله مکانیسم NIST از نظر امنیتی مورد تایید قرار گرفته. این الگوریتم بیشتر از هر چیزی توسط تعداد از شبکه های بلاک چینی و رمز ارزهای جایگزین که ممکنه شت کوین محسوب بشن، به دلیل تعامل کمتر به کار گرفته میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد الگوریتم X11 در استخراج ارزهای دیجیتال بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایا و معایب الگوریتم X11 بپردازیم و عملکرد الگوریتم X11 رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، X11 یکی از امن ترین و قوی ترین الگوریتم ها در فرایند استخراج ارزهای دیجیتال هست که کمک زیادی به فرایند ماینینگ رمز ارزها می کنه. الگوریتم X11 مزیت ها و مشکلات زیادی به همراه داره که شما باید به این مسئله توجه کنین. این الگوریتم برای اولین بار توسط ارز دیجیتال دش مورد استفاده قرار گرفت.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد الگوریتم X11 در استخراج ارزهای دیجیتال چیست؟

در مورد الگوریتم X11 در استخراج ارزهای دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+66 = ?