مزایا و معایب صرافی های متمرکز و غیر متمرکز

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "مزایا و معایب صرافی های متمرکز و غیر متمرکز"


  • 07:02 1403-02-25
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

مزایا و معایب صرافی های متمرکزو غیر متمرکز؛ برای شروع خرید و فروش ارزهای دیجیتال و سایر دارایی های دیجیتال، رایج ترین راه، تراکنش با صرافی های کریپتو هست. صرافی های کریپتو کارنسی، پلت فرم هایی با مالکیت خصوصی هستن که تجارت ارزهای دیجیتال رو برای سایر دارایی های رمز نگاری شده ازجمله ارزهای دیجیتال و فیات و NFT ها تسهیل میکنن. در ادامه با ما همراه باشید تا جوانب مثبت و منفی این صرافی ها رو بررسی کنیم. 

مقاله پیشنهادی: دوره آموزش صرافی های غیرمتمرکز

صرافی های متمرکز ارزهای دیجیتال(CEX)

 صرافی های متمرکز ارزهای دیجیتال به عنوان یک واسطه بین خریدار و فروشنده عمل میکنن و از طریق کمیسیون و کارمزد تراکنش کسب درآمد میکنن. شما میتونین CEX رو شبیه به بورس ولی برای دارایی های دیجیتال تصور کنین. صرافی های ارز دیجیتال محبوب، Crypto.com، Coinbase، Gemini و Binance هستند.

مزایا و معایب صرافی های متمرکز و غیر متمرکز

مثل وب سایت ها یا اپلیکیشن های معاملات سهام، این صرافی ها به سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال اجازه میدن تا دارایی های دیجیتال رو با قیمت رایج، که نقطه ای نامیده میشه بخرن و بفروشن یا سفارش هایی رو ترک کنن که زمانیکه دارایی به هدف قیمتی موردنظر سرمایه گذار میرسه، به نام سفارش های محدود، اجرا میشن. صرافی های متمرکز، با استفاده از یک سیستم دفترچه سفارش کار میکنن. به این معنی که سفارش های خرید و فروش فهرست شده و براساس قیمت خرید یا فروش موردنظر مرتب میشن.

سپس موتور تطبیق صرافی، خریداران و فروشندگان رو براساس بهترین قیمت قابل اجرا، مطابقت میده. از این رو، قیمت یک دارایی دیجیتال، به عرضه و تقاضای اون دارایی در مقابل دیگری بستگی داره، خواه ارز فیات باشه یا ارزدیجیتال. صرافی ها تصمیم میگیرن که در کدوم دارایی

 های دیجیتال اجازه داد و ستد میدن، که این امر باعث میشه که دارایی های دیجیتالی، بی پروا از صرافی ها کنار گذاشته بشن. 

مقاله پیشنهادی: صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال(DEX)

 در این قسمت از مقاله مزایا و معایب صرافی های متمرکز و غیر متمرکز نوبت به بررسی صرافی غیرمتمرکز رسید. صرافی غیرمتمرکز نوع دیگه ای از صرافیه که امکان انجام تراکنش های همتا به همتا رو مستقیما از کیف پول دیجیتالی شما بدون انجام یک واسطه فراهم میکنه. نمونه هایی از این صرافی ها عبارتند از Uniswap، dYdX، PancakeSwap و Kyber. این صرافی های غیرمتمرکز بر قرارداد های هوشمند تکیه میکنن که قطعات کد خودشون رو بر روی یک بلاک چین اجرا میکنن.

مزایا و معایب صرافی های متمرکز و غیر متمرکز

این قرارداد های هوشمند به حفظ حریم خصوصی بیشتر و لغزش کمتر(اصطلاح دیگه ای برای هزینه های تراکنش) نسبت به صرافی متمرکز ارزهای دیجیتال اجازه میدن. از سوی دیگر، اگرچه قراردادهای هوشمند مبتنی بر قوانین هستن، فقدان شخص ثالث واسطه به این معنیه که کاربر به حال خودش رها میشه، بنابراین این صرافی ها برای سرمایه گذاران پیچیده درنظر گرفته شدن. 

مزایای صرافی های متمرکز ارزهای دیجیتال

 1.    کاربر پسند

مزایا و معایب صرافی های متمرکز و غیر متمرکز

صرافی های متمرکز به سرمایه گذاران مبتدی روشی آشنا و دوستانه برای تجارت و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال ارائه میدن. برخلاف استفاده از کیف پول های کریپتو و تراکنش های همتا به همتا که میتونن پیچیده باشن،‌ کاربران صرافی های متمرکز میتونن وارد حساب های خود بشن، موجودی حساب های خود را مشاهده کنن و از طریق برنامه ها و وب سایت ها تراکنش انجام بدن. 

2.    قابل اعتماد 

صرافی های متمرکز لایه ای از امنیت و قابلیت اطمینان رو درمورد معاملات ارائه میدن. با تسهیل تراکنش از طریق یک پلت فرم توسعه یافته و متمرکز،‌ صرافی های متمرکز،‌ سطوح بالاتری از راحتی رو ارائه میدن. 

3.    اهرم

یکی از مزایای دیگر صرافی های متمرکز،‌ گزینه اهرم سرمایه گذاری با استفاده از پول قرض گرفته شده از صرافی هست که به اون معامله مارجین میگن. این به سرمایه گذاران اجازه میده تا بازدهی بیشتری کسب کنن اما زیان رو هم میشه افزایش داد. 

معایب صرافی های متمرکز ارزهای دیجیتال

مزایا و معایب صرافی های متمرکز و غیر متمرکز

 
1.    خطر هک

صرافی های متمرکز توسط شرکت هایی اداره میشن که مسئول نگهداری مشتریان خودشون هستن. صرافی های بزرگ معمولا میلیاردها دلار بیت کوین رو در خود نگه میدارن که اونها رو به هدفی برای هکرها و سرقت تبدیل میکنه. نمونه ای از چنین حادثه ای،‌ Mt.Gox هست که زمانی بزرگترین شرکت مبادلات ارزهای دیجیتال در جهان بود قبل از اینکه گزارش سرقت ۸۵۰۰۰۰ بیت کوین رو منتشر کنه که منجر به سقوط آن شد.

2.    کارمزد معاملات

برخلاف تراکنش های یک به یک،‌ صرافی های متمرکز اغلب برای خدمات و راحتی خود، کارمزد تراکنش های بالایی دریافت میکنن که به ویژه در معاملات در مقادیر زیاد میتونه بالا باشه.

3.    نگهبانی دارایی های دیجیتال

درنهایت و مهمتر از همه اکثر صرافی های متمرکز دارایی دیجیتال شما رو به عنوان نگهبان در کیف پول دیجیتال خود نگه داری میکنن تا اینکه به شما اجازه بدن کلید های خصوصی خودتون رو در کیف پول دیجیتال خود ذخیره کنین. درحالیکه وقتی میخواهید معامله کنین، راحت تره اما معایبی وجود داره یعنی خطر شکست صرافی متمرکز ارز دیجیتال و تقلب.

مزایای صرافی های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال

1.    حضانت

کاربران صرافی های غیرمتمرکز نیازی به انتقال دارایی های خود به شخص ثالث ندارن. بنابراین خطر هک شدن یک شرکت یا سازمان وجود نداره و کاربران از امنیت بیشتری در برابر هک،‌ شکست، کلاهبرداری یا سرقت اطمینان دارن. 

2.    جلوگیری از دستکاری بازار

صرافی های غیرمتمرکز به دلیل ماهیت اجازه مبادله یک به یک ارزهای دیجیتال،‌ از دستکاری بازار جلوگیری میکنن و از کاربران دربرابر تجارت جعلی محافظت میکنن. 

مزایا و معایب صرافی های متمرکز و غیر متمرکز

3.    سانسور کمتر

صرافی های غیرمتمرکز به مشتریان نیازی ندارن که فرم های شناخت مشتری (KYC) را پر کنن و حریم خصوصی و ناشناس بودن رو به کاربران ارائه بدن. از اونجایی که صرافی های ارزدیجیتال غیر متمرکز سانسور نمیکنن،‌ ارزهای دیجیتال و دارایی های دیجیتال بیشتری نسبت به صرافی های متمرکز ارز دیجیتال در دسترس هستن. در واقع بسیاری از کوین ها فقط در صرافی های غیرمتمرکز در دسترس هستند. 

معایب صرافی های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال

1.    پیچیدگی

کاربران صرافی های غیرمتمرکز باید کلید ها و رمزهای عبور کیف پول خود رو به خاطر بسپارن درغیرر اینصورت دارایی های آنها برای همیشه از دست میره و قابل بازیابی نیست. آنها برخلاف صرافی های متمرکز که فرایند راحت تر و کاربرپسند تری رو ارائه میدن، از کاربر میخوان که پلتفرم و فرایند رو یاد بگیره و با اون آشنا بشه. 

2.    عدم پرداخت فیات

صرافی های غیرمتمرکز ارزدیجیتال برای سرمایه گذارانی که به دنبال تغییر از یک دارایی دیجیتال به دیگری هستن،‌ بهترین هستن و برای افرادی که به دنبال خرید یا فروش دارایی های دیجیتال با ارز فیات هستند مناسب نیستند. این باعث میشه که برای کاربرانی که قبلا ارزهای دیجیتال رو در اختیار ندارن، راحت تر باشن. 

3.    مبارزه نقدینگی

حدود ۹۹ درصد از تراکنش های کریپتو توسط صرافی های متمرکز تسهیل میشن. که نشون میده آنها مسئول اکثر حجم معاملات هستن. به دلیل کمبود حجم، صرافی های غیرمتمرکز اغلب فاقد نقدینگی هستند و زمانی که حجم معاملات کمه، یافتن خریدار و فروشنده دشواره. 

۱۰ صرافی متمرکز و غیر متمرکز برتر ارزهای دیجیتال 

مزایا و معایب صرافی های متمرکز و غیر متمرکز

صرافی های متمرکز برترکدامند؟

موارد زیر براساس ترافیک، نقدینگی و حجم معاملات، برترین صرافی های ارزدیجیتال متمرکز هستند.
•    Binance
•    Coinbase Exchange
•    FTX
•    OKX
•    KuCoin
•    Gate.io
•    Houbi Global
•    Kraken
•    Binance US
•    Bitfinex
•    Crypto.com Exchange

صرافی های غیرمتمرکز برترکدامند؟

در زیر بالاترین رتبه بندی صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال را براساس ترافیک، نقدینگی و حجم معاملات مشاهده میکنین.
•    Uniswap (V3) 
•    DODO
•    PancakeSwap (v2)
•    Curve (Ethereum)
•    Uniswap (Polygon)
•    Kwenta
•    Uniswap (v2)
•    Balancer
•    Uniswap (Optimism)
•    Shibaswap

 

کلام پایانی

در این مقاله صرافی های ارزدیجیتال رو مورد بررسی قرار دادیم و صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز رو معرفی کرده و معایب هرکدوم رو ذکر کردیم. حتما قبل از ایجاد حساب کاربری در صرافی موردنظر خود، از صداقت، امنیت و امکانات اون صرافی اطمینان حاصل کنید. فراموش نکنین که یکی از مهم ترین عوامل برای یک سرمایه گذاری لذت بخش، انتخاب یک بستر استاندارد هست.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد مزایا و معایب صرافی های متمرکز و غیر متمرکز

در مورد مزایا و معایب صرافی های متمرکز و غیر متمرکز نظر دهید
سوال امنیتی :5+56 = ?