منظور از معاملات OTC در ارز دیجیتال چیست؟

  • 09:02 1403-02-10
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

معاملات OTC در بازار ارز دیجیتال چیست؟ امروز قصد داریم که به این سوال پاسخ بدیم. همونطور که میدونین یکی از اصلی ترین ویژگی های کریپتوکارنسی ها، غیر متمرکز بودن آن ها است؛ بسیاری از افراد آزادی که رمز ارزها در اختیارشون قرار میدن رو به عنوان یکی از مزیت های بزرگ این حوزه میدونن.

اما همونطور که میدونین انواع صرافی ارز دیجیتال احراز هویت رو برای معامله گرهای خودشون اجباری کردن و این موضوع باعث شده ناشناس بودن در بازار ارزهای دیجیتال تا حد زیادی زیر سوال بره. از طرفی برای معامله مقادیر بالای ارزهای دیجیتال، مشکلات متعددی برای سرمایه گذارها پیش میاد. البته هنوز هم روش هایی برای دور زدن این محدودیت ها وجود داره که معاملات و بازار OTC یا Over The Counter یکی از همین روش ها است.

در صورتی که علاقه مند هستین بدونین منظور از OTC چیست؟ و این روش چطور برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار میگره؟، در ادامه این مقاله ما رو همراهی کنین. البته در این مقاله یک صرافی OTC ایرانی برای معامله ارزهای دیجیتال رو هم بهتون معرفی میکنیم.

منظور از معاملات OTC در ارز دیجیتال چیست؟

معنی واژه OTC یا Over The Counter چیست؟

احتمالا شما هم در نگاه اول متوجه شدین که کلمه OTC مثل هزاران عبارت دیگه ای که در بازار ارزهای دیجیتال مود استفاده قرار میگیره، مخفف شده ی یک عبارت طولانی تر هستش. واژه OTC کوتاه شده Over The Counter است که به معنی بدون نسخه یا پیشخوان هستش.

اما در بازار ارزهای دیجیتال برای توصیف معامله هایی که خارج از صرافی ارزهای دیجیتال صورتی میگیرن، از این عبارت استفاده میکنیم. البته این نوع از معامله ها تنها به بازار رمز ارزها اختصاص ندارن و در بازار سهام و بورس هم دارایی ها رو میتونیم به این روش به فروش برسونیم.

بازار OTC چیست؟

همونطور که قبل تر هم اشاره داشتیم منظور ما از عبارت Over The Counter در بازارهای مالی، آن دسته از معامله هایی هستن که در خارج از سیستم صرافی ها یا بروکر ها انجام میشن.

در واقع برای انجام گرفتن تمامی مبادلات مالی، خرید و فروش ها، ساختارهایی در بازارهای مالی وجود دارن که خریدار و فروشنده را به هم متصل میکنن؛ اما معامله های OTC در خارج از چنین ساختارهایی صورت میگیرن و حاصل ارتباط مستقیم بین خریداران و فروشنده ها هستن.

بیشتر بخوانید: صرافی ارز دیجیتال چیست؟

بازار OTC چیست؟

 نکته مهمی که در مورد این نوع معامله ها وجود داره، عدم نظارت افراد یا سازمان های مختلف به نحوه صورت گرفتن این معامله ها است. زمانی که شما با استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال یا کارگزاری معامله های خودتون رو انجام میدین، صرافی یا کارگزاری مثل یک نهاد واسطه است که سفارش خریدها و فروش ها رو بررسی کرده و آن ها را به هم متصل میکنه.

در بازارهای Over The Counter هیچ نوع واسطه ای برای انجام گرفتن معامله ها وجود نداره و خریدار و فروشنده به شکل مستقیم با هم معامله انجام میدن. البته این نوع بازارهای مالی برای تمامی سرمایه گذارها مناسب نیستن و بیشتر فعالان این بازار افرادی هستن که سرمایه های کلان دارن.

کاربرد بازارهای OTC

شاید برای شما هم سوال باشه که کاربرد معاملات و بازار OTC چیست؟ و چه کسانی بیشتر از این بازارها برای معامله های خودشون استفاده میکنن؟ به همین دلیل در این بخش از مقاله خود قصد داریم که توضیحاتی رو در رابطه با بازار Over The Counter و کاربرد هایی که داره بهتون ارائه بدیم.

به طور کلی معامله های OTC شامل دارایی های بسیار متنوع و گسترده ای است؛ از دارایی های فیزیکی گرفته تا بازار سهام و ارزهای دیجیتال. برای دارایی های فیزیکی و کالا ها این بازار به شکل فیزیکی هستش ولی در مورد دارایی های دیجیتالی مثل ارزهای دیجیتال، یک بستر تحت وب برای انجام دادن معامله ها کافی است.

بیشتر دارایی هایی که در این نوع بازارها معامله میشن، رمز ارزهایی هستن که در صرافی های بزرگ لیست نشدن و به همین دلیل معامله کردن اون ها در صرافی های ارز دیجیتال کمی سخت هستش. در مورد سهام شرکت ها هم باید بگیم که در چنین بازاری، سهام شرکت هایی که شرایط لازم برای لیست شدن در بورس رو نداشتن، مورد معامله قرار میگیره. در ایران به این بازار، فرابورس گفته میشه.

جالبه بدونین که معامله در بازار OTC تنها به سرمایه گذاران خردی که قصد خریدن ارزهای کمتر شناخته شده رو دارن، اختصاص نداره؛ بسیاری از شرکت های بزرگ سرمایه گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال برای استفاده از آزادی عمل بالا و بهره مند شدن از فرصت های سرمایه گذاری بیشتر، این بازار رو برای فعالیت و معامله های خودشون انتخاب میکنن.

با این تفاسیر پیدا کردن غول های سرمایه گذاری و تریدرهای معروف و حرفه ای در چنین بازارهایی کار سختی نیست. اما باید این نکته را به خاطر داشته باشین که ریسک معامله در این بازارها بسیار بالا است. در ادامه بیشتر در مورد مزیت ها و معایب این نوع معاملات صحبت خواهیم کرد.

مطالعه پیشنهادی: بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی

معاملات OTC در بازار ارز دیجیتال

معاملات OTC در بازار ارز دیجیتال

حالا که میدونین منظور از OTC چیست؟ بهتره که کمی هم در مورد بازار Over The Counter و معامله هایی که از این نوع هستن، بیشتر صحبت کنیم. افرادی که از بازار OTC برای معاملات ارزهای دیجیتال خودشون استفاده میکنن، بسیار کم تعداد هستن، اما در صنعت ارزهای دیجیتال معامله های OTC به عنوان بخش مهمی از مبادلات کریپتوکارنسی ها رو به خودشون اختصاص دادن.

ماینرها و سرمایه گذاران بزرگ بازار ارزهای دیجیتال به عنوان مهمترین مشتریان این بازار ها هستن. همچنین شرکت های بزرگ سرمایه گذاری که قصد خرید یا فروش مقدار قابل توجهی ارز دیجیتال رو دارن هم، از این بازارها برای معاملات خودشون استفاده میکنن. مهمترین مزیت بازار Over The Counter برای این افراد، مخفی بودن هویت آن ها است.

به طور کلی بازار خارج از صرافی ها در بین خریدارن و فروشنده های رمز ارزها مورد توجه قرار گرفته و بستر مناسبی برای داد و ستد این دارایی ها است. در حال حاضر صرافی های بزرگی مثل بایننس و کوین بیس هم پلتفرم هایی رو برای این نوع از معامله ها توسعه دادن تا کاربرها در فضایی امن معامله های خودشون رو انجام بدن.

اما شاید برای شما هم سوال شده باشه که چرا بیشتر کاربرهای این نوع پلتفرم های معاملاتی ارز دیجیتال، نهنگ ها یا سرمایه داران بزرگ بازار هستن؟ در پاسخ به این سوال باید بگیم که با توجه به سرمایه های هنگفتی که این افراد دارن، در صورتی که در پلتفرم های عادی معاملات خودشون رو انجام بدن، احتمال بهم ریختن بازار و تاثیر گذاشتن بر قیمت رمز ارزها در صرافی ها، افزایش پیدا میکنه.

مثلا فردی که قصد داره ده هزار واحد بیت کوین رو بفروشه، در صورتی که از سیستم صرافی های عادی استفاده کنه، احتمالا با مشکلاتی مثل نقدینگی پایین روبرو میشه. از طرفی فشار فروش این معامله گر باعث میشه که قیمت بیت کوین در این صرافی به شکل غیرطبیعی کاهش پیدا کنه. در چنین مواقعی تنها راهی که برای معامله حجم بالایی از ارزهای دیجیتال وجود داره، بازارهای OTC است که به کاربر ها اجازه میده به شکل مستقیم با یکدیگر معامله کنن.

لازم به ذکره که عدد دقیقی در مورد حجم معامله های صورت گرفته در بازار Over The Counter در دسترس نیست اما تخمین زده میشه که حجم معامله های صورت گرفته در این بازار بیشتر از معامله هایی باشه که توسط صرافی ها انجام میشن.

معاملات OTC در بازار ارز دیجیتال

مزایا و معایب معاملات OTC ارز دیجیتال چیست؟

بازار و معامله های خارج از صرافی هم مثل تمامی بخش های بازار ارزهای دیجیتال دارای مزیت ها و معایبی هستن؛ حالا که میدونیم بازار و معامله OTC چیست؟ بهتره که کمی هم در مورد مزایا و ایرادات این نوع معامله ها در بازار ارزهای دیجیتال صحبت کنیم.

مزایای معاملات OTC

مزیت هایی که برای بازار و معامله های خارج از صرافی میتونیم ذکر کنیم، موارد زیر هستن:

  • کارمزد پایین معاملات

اولین مزیتی که میتونیم برای معامله های OTC عنوان کنیم، کارمزد بسیار پایین این صرافی ها است. دلیل این موضوع اینه که شخص سوم یا سازمان واسطه ای وجود نداره که برای انجام دادن معامله ها از خریدار  فروشنده کارمزد دریافت کنه. تنها مبلغی که کاربرهای این نوع بازارها پرداخت میکنن، هزینه انتقال ارزها است.

  • از بین رفتن واسطه ها

مزیت دیگه ای که میتونیم برای معامله های Over The Counter مطرح کنیم، از بین رفتن نهادهای واسطه ای و سوم شخص ها از معاملات صورت گرفته است. در یک بازار OTC خریدار و فروشنده به شکل مستقیم با هم معامله میکنن.

  • اختلاف قیمت خرید و فرش ارزها

در صرافی های ارز دیجیتال برای معامله دارایی ها فاصله ای بین قیمت خرید و فروش وجود داره. به این فاصله اسپرد (Spread) میگن. در پلتفرم های معاملاتی خارج از صرافی ها اختلاف قیمت بین خرید و فروش ارزهای دیجیتال به کمترین مقدار ممکن میرسه و به این ترتیب معامله گرها هزینه اضافی رو برای خریدن مجدد دارایی هاشون پرداخت نمیکنن.

  • احراز هویت

همونطور که میدونین ما ایرانی ها به دلیل اجباری بودن احراز هویت در بیشتر صرافی های معتبر، نمیتونیم از خدمات آن ها استفاده کنیم؛ اما در پلتفرم های OTC هیچ اجباری برای احراز هویت وجود نداره و به همین دلیل اطلاعات هویتی معامله گرها کاملا مخفی میمونه.

  • نقدینگی بیشتر

همونطور که گفتیم انجام دادن معامله های بزرگی که به نقدینگی بالایی نیاز دارن در صرافی های معمولی، پلتفرم مورد نظر رو با مشکل نقدینگی مواجه میکنه؛ اما در بازارهای OTC به دلیل معامله مستقیم بین خریدار و فروشنده، چنین مشکلی بوجود نمیاد.

  • دستکاری کردن قیمت ارز دیجیتال در صرافی

همونطور که گفتیم ثبت سفارش های خرید توسط نهنگ ها و یا سرمایه گذاران بزرگ بازار در صرافی های ارز دیجیتال، ممکنه سفارش های خرید و فروش بقیه سرمایه گذاران رو تحت تاثیر قرار بده. به همین دلیل افرادی که قصد انجام دادن معامله هایی با حجم بالا رو داشته باشن، بهتره که از صرافی های OTC استفاده کنن.

مزایا و معایب معاملات OTC ارز دیجیتال

معایب معاملات OTC

ایرادات بازار و معامله های OTC چیست؟؛ درسته که استفاده از بازارهای Over The Counter مزیت های متعددی رو داره، اما بدون ایراد نیست. به طور کلی بیشتر کلاهبرداری هایی که در دنیای ارزهای دیجیتال انجام میشه، به وسیله معامله های مستقیم بین خریداران و فروشنده ها صورت میگیره. به همین دلیل افرادی که قصد دارن از بازارهای OTC برای مبادله دراایی های دیجیتال خودشون استفاده کنن، باید حواس جمع باشن.

متاسفانه بسیاری از افردی که این نوع معامله ها رو برای خرید یا فروش دارایی های دیجیتالی انتخاب میکنن، نسبت به اعتبار و امنیت پلتفرم های معاملاتی، توجه کافی رو ندارن. همین موضوع هم زمینه را برای فعالیت هکرها و کلاهبردارن در این حوزه فراهم کرده.

به همین دلیل تاکید میکنیم که قبل از انتخاب یک پلتفرم برای انجام دادن معامله های خودتون، به طور کامل در مورد امنیت و اعتبار پلتفرم معاملاتی مورد نظر خودتون اطمینان پیدا کنین. توجه داشته باشین که در بازار OTC ارزهای دیجیتال، هویت تمامی افراد ناشناس است و در صورتی که کلاهبرداری صورت بگیره، هیچ کاری نمیتونین برای برگشتن سرمایه های خودتون انجام بدین.

یکی دیگه از راه هایی که برای کلاهبرداری در این بازارها وجود داره، وسوسه افراد با قیمت های کمتر از بازار هستش. در چنین حالتی فرد کلاهبردار با نشون دادن کیف پولی که مبلغ قابل توجهی ارز دیجیتال داره، سعی میکنه تا اعتماد دیگران رو جلب کنه. سپس با دادن پیشنهاداتی برای معامله با مبلغی کمتر از نرخ فعلی بازار، زمینه رو برای هدف خودش فراهم میکنه.

در صورتی که قصد داریم در چنین فضایی معامله ارزهای دیجیتال خودتون رو انجام بدین، باید نسبت به کلاهبرداران این حوزه هوشیار باشین و فریب افرادی که قصد جلب اعتماد شما رو دارن، نخورید. همچنین پیشنهاد میدیم که از پلتفرم های معاملاتی Over The Counter که توسط صرافی های معتبر و معروف توسعه پیدا کردن، برای معامله های خارج از صرافی خودتون استفاده کنین.

معرفی بهترین صرافی OTC ایرانی

معرفی بهترین صرافی OTC ایرانی

حالا که به انتهای مقاله منظور از معاملات OCT چیست؟ رسیدیم و با احتمال کلاهبرداری ها و سرقت دراایی های دیجیتالی در این پلتفرم ها آشنا شدیم، شاید بهتر باشه که یک پلتفرم ایرانی معتبر رو که امکان معامله های Over The Counter برای کاربرهای ان فراهم شده رو بهتون معرفی کنیم.

صرافی اینانس یک پلتفرم داخلی است که مثل یک پیشخوان یا Over The Counter برای معامله ها عمل میکنه. در واقع شما یا ثبت سفارش خودتون در این صرافی میتونین بدون دخالت هیچ واسطه ای دارایی های خودتون رو بفروشید و یا خرید ارز دیجیتال رو انجام بدین.

این صرافی با بیش از 700 ارز دیجیتال مختلف، یکی از متنوع ترین لیست های خرید و فروش رمز ارزها رو در اختیار شما قرار میده. توجه داشته باشین که تمامی معامله ها در این پلتفرم به صورت اتوماتیک انجام میشه و به همین دلیل میتونین در هر ساعت از شبانه روز معامله های خودتون رو به سریعترین شکل ممکن انجام بدین.

میزان کارمزد دریافتی این صرافی هم بسیار ناچیز است، چرا که به صورت OTC فعالیت داره و هزینه زیادی رو به عنوان کارمزد از کاربرهای خودش دریافت نمیکنه. البته برای استفاده از خدمات معاملاتی این پلتفرم، احراز هویت ضرورت داره. هر سوالی که در مورد این صرافی داشته باشین رو میتونین از بخش پشتیبانی آن که به صورت 24 ساعته فعالیت داره، بپرسین.

جمع بندی و نتیجه

تو این مقاله توضیح دادیم که منظور از OTC در ارز دیجیتال چیست؟ و معامله ها در پلتفرم هایی که خارج از صرافی هستن، به چه صورتی انجام میشن. همچنین در این مطلب در مورد افرادی که از این نوع پلتفرم ها برای معامله ارزهای دیجیتال خودشون استفاده میکنن هم صحبت کردیم و گفتیم که این افراد به چه دلایلی باید معامله های OTC رو انتخاب کنن.

در نهایت هم بهتون یک صرافی OTC ایرانی رو معرفی کردیم که به کمک آن میتونین معاملات رمز ارزهای خودتون رو بدون واسطه انجام بدین. امیدواریم که مطالب ذکر شده براتون مفید واقع شده باشن و بتونین از آن ها بهره ببرین. در صورتی که سوالی در مورد معامله یا بازار Over The Counter یا OTC دارین، در قسمت نظرات با ما در میان بذارین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد منظور از معاملات OTC در ارز دیجیتال چیست؟

در مورد منظور از معاملات OTC در ارز دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :9+77 = ?