چرا به امور مالی غیر متمرکز نیاز داریم؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "چرا به امور مالی غیر متمرکز نیاز داریم؟"


  • 00:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 12 دقیقه

چرا به امور مالی غیر متمرکز نیاز داریم؟ امور مالی غیر متمرکز که به نام Defi نیز شناخته میشه، یه اکوسیسیتم مالی مبتنی بر فناوری بلاک چین هست. از فناوری ارز دیجیتال و بلاک چین برای مدیریت تراکنش های مالی استفاده میکنه. 
این به کاربران اجازه میده تا دارایی ها و خدمات مالی رو به عنوان نوعی سرمایه گذاری یا تامین مالی بدون واسطه خریداری بفروشن. در ادامه با من همراه باشین تا با امور مالی غیر متمرکز بیشتر آشنا بشیم و بفهمیم چرا به امور مالی غیر متمرکز نیاز داریم.

مقاله پیشنهادی: دیفای DeFi چیست؟ 

 امور مالی متمرکز

در امور مالی متمرکز، پول شما توسط بانک ها نگهداری میشه، شرکت هایی که هدف اصلیشون کسب درآمد هست. سیستم مالی مملو از اشخاص ثالثی هست که جابجایی پول بین طرفین را تسهیل میکنن و هر یک برای استفاده از خدمات خود هزینه دریافت میکنن. بازارهای مالی میتونن ایده های بزرگ رو فعال کنن و باعث رونق جامعه بشن. با این حال، قدرت در این بازارها متمرکز هست. 

هنگامی که مردم در سیستم مالی فعلی سرمایه گذاری میکنن، دارایی های خود رو به واسطه هایی مانند بانک ها و موسسات مالی واگذار میکنن. این امر ریسک و کنترل را در مرکز این سیستم ها نگه میداره. از لحاظ تاریخی، بانک ها و موسسات را در مدیریت ریسک ها در بازار مشاهده کردیم. 
بحران مالی 2008 مصداق فاجعه بار این موضوع بود. بدون شک وقتی مقامات مرکزی پول رو کنترل میکنن، ریسک در مرکز جمع میشه و کل سیستم رو به خطر میندازه.

جرا به امور مالی غیر متمرکز نیاز داریم؟ 

تامین مالی غیر متمرکز به سرعت به عنوان جایگزینی امن تر، شفاف تر و کار آمدتر برای خدمات مالی سنتی در حال رشد هست. با حذف نیاز به موسسات مالی متمرکز، ما یه سیستم مالی بازتر و قابل اعتمادتر ایجاد می کنیم و سیستمی بسیار  قابل دسترس تری هست. تامین مالی غیر متمرکز که توسط فناوری بلاک چین تضمین میشه، خطرات تقلب، فساد و سوء مدیریت دارایی های ما رو کاهش میده. امور مالی غیر متمرکز با اجازه دادن به افراد، بازرگانان و مشاغل برای انجام تراکنش های مالی از طریق فناوری نو ظهور، واسطه ها رو حذف میکنه.

این امر از طریق شبکه های مالی نظیر به نظیر که از پروتکل های امنیتی، اتصال، نرم افزار و پیشرفت های سخت افزاری استفاده میکنن، انجام میشه. از هر جایی که به اینترنت متصل هستیم، میتونیم با استفاده از نرم افزاری که اقدامات مالی را در پایگاه های اطلاعاتی مالی توزیع شده ثبت و تایید میکنه، قرض بدیم، تجارت کنیم و وام بگیریم. یه پایگاه داده توزیع شده در مکان های مختلف قابل دسترسی هست. 

داده ها رو از همه کاربران جمع آوری میکنه و از مکانیزم اجماع برای تایید آن استفاده میکنه. امروزه اکثر برنامه های امور مالی غیر متمرکز با استفاده از شبکه اتریوم ساخته میشن، اما بسیاری از شبکه های عمومی جایگزین در حال ظهور هستن که سرعت، مقیاس پذیریف امنیت و هزینه های کمتری رو ارائه میدن. 

جرا به امور مالی غیر متمرکز نیاز داریم؟

ویژگی های اصلی امور مالی غیر متمرکز Defi

1.    همیشه در دسترس هست: هرکسی که به اینترت متصل باشه میتونه در هر زمان ازش استفاده بکنه.
2.    بدون کارمزد یا هزینه: هر تراکنشی که از طریق این رسانه انجام میشه، بدون هزینه هایی هست که بانک ها متحمل میشن
3.    پول همیشه با ماست: این ارز به جای سپرده گذاری در بانک، امن هست و در یه کیف پول دیجیتال نگهداری میشه.
4.    حرکت سریع پول: معاملات سریع انجام میشه زیار نیازی به دخالت بانک نیست.

بلاک چین

بلاک چین یه پایگاه داده یا دفتر کل توزیع شده هست که بین گره های یه شبکه کامپیوتری به اشتراک گذاشته شده هست. به عنوان یه پایگاه داده، یه بلاک چین اطلاعات را به صورت الکترونیکی در قالب دیجیتال ذخیره میکنه.
 بلاک چین ها بیشتر به دلیل نقش حیاتی خود در سیستم های ارز های دیجیتال، مانند بیت کوین، برای حفظ رکورد ایمن و غیرمتمرکز تراکنش ها شناخته میشن.

 نوآوری در بلاک چین این هست که وفاداری و امنیت رکورد داده ها رو تضمین میکنه و بدون نیاز به شخص ثالث قابل اعتماد، اعتماد ایجاد میکنه. یکی از تفاوت های کلیدی بین یه پایگاه داده معمولی و یه بلاک چین، نحوه ساختار داده ها هست. 

یه بلاک چین اطلاعات را در گروه هایی به نام بلوک ها جمع آوری میکنه که مجموعه ای از اطلاعات را در خودش نگهداری میکنن. بلوک ها ظرفیت های ذخیره سازی خاصی دارن و هنگامی که پر میشن، بسته میشن و به بلوک پر شده قبلی متصل میشن و زنجیره ای از داده ها رو تشکیل میدن که به زنجیره بلوک معروف هست. تمام اطلاعات جدیدی که دنبال آن بلوک تازه اضافه شده هست در یه بلوک جدید تشکیل میشه که پس از پر شدن به زنجیره اضافه میشه.

 یه پایگاه داده معمولا داده های خودش رو در جداول ساختار میکنه، درحالی که یه بلاک چین، همانطورکه از اسمش پیداست، داده های خودش رو به قطعات یا بلوک هایی که در کنار هم قرار گرفتن ساختار میده.

جرا به امور مالی غیر متمرکز نیاز داریم؟ 

  • مکانیزم اجماع

مکانیزم اجماع یه مکانیزم تحمل و خطا هست که در سیستم های رایانه ای و بلاک چین برای دستیابی به توافق لازم بر روی یه مقدار داده یا وضعیت واحد شبکه در میان فرآیندهای توزیع شده یا سیستم های چند عاملی، مانند ارز های دیجیتال، استفاده میشه. از جمله موارد دیگر در ثبت سوابق مفید هست.
 به عنوان مثال، در بلاک چین بیت کوین، مکانیزم اجماع به  عنوان اثبات کار (POW) شناخته میشه، که به اعمال قدرت محاسباتی برای حل یه معمای دشوار اما دلخواه برای صادق نگه داشتن تمام گره های شبکه نیاز داره.

  •  اتریوم

اتریوم یه پلتفرم بلاک چین غیر متمرکز هست که یه شبکه همتا به همتا ایجاد میکنه که به طور ایمن کد برنامه ها رو اجرا و تایید میکنه که قرارداد های هوشمند نامیده میشه. قرارداد های هوشمند به شرکت کنندگان اجازه میده تا بدون یه مقام مرکزی قابل اعتماد با یکدیگر معامله بکنن.
 سوابق تراکنش تغییر ناپذیر، قابل تایید و به طور ایمن در سراسر شبکه توزیع میشن و به شرکت کنندگان مالکیت و مشاهده کامل داده های تراکنش رو میده. تراکنش ها از حساب اتریوم ایجاد شده توسط کاربر ارسال و دریافت میشن. یه فرستنده باید تراکنش ها رو امضا بکنه و اتر، ارز دیجیتال بومی اتریوم رو به عنوان هزینه پردازش تراکنش ها در شبکه خرج بکنه. 

مقاله پیشنهادی: دیفای لاما DeFi Liama چیست؟

امور مالی غیر متمرکز Defi چگونه کار میکند؟

مکانیسم کار تامین مالی غیر متمرکز مبتنی برفناوری بلاک چین هست. بلاک چین یه دفتر کل توزیع شده هست که توسط اعضای مجاز برای ردیابی و تراکنش دارایی های موجود در شبکه قابل دسترسی هست. دفتر کل غیر قابل تغییر هست و برای همه شرکت کنندگان در دسترس هست. 
یه تراکنش به عنوان یه بلوک از داده ها شناسایی میشه. بلوک داده تمام اطلاعات مربوط به تراکنش را در خودش نگه میداره. این بلوک به بلوک های قبل و بعد ش مرتبط هست. اونا باهم پیوند دارن تا زنجیره برگشت نا پذیری از داده ها رو در مورد مالکیت دارایی که از مکانی به مکان دیگ منتقل میشه، تشکیل بدن. امور مالی غیر متمرکز از ارزهای رمز نگاری شده و قرار دادهای هوشمند برای ارائه خدمات مالی استفاده میکنه تا نیاز به واسطه هایی مثل ضامن نداشته باشه.

امور مالی غیر متمرکز Defi کی و چگونه شروع به کار کرد؟ در ادامه مقاله چرا به امور مالی غیر متمرکز نیاز داریم؟اینگونه استدلال میشه که امور مالی غیر متمرکز در سال 2009 با راه اندازی بیت کوین، اولین دارایی دیجیتال p2p که بر روی شبکه بلاک چین ساخته شده آغاز شد. 

بیت کوین امکان متصور شدن یه تحول در دنیای مالی ستی رو فراهم کرد. فناوری بلاک چین به گام بعدی اساسی در تمرکز زدایی سیستم های مالی قدیمی تبدیل شد. راه اندازی اتریوم در سال 2015 و به طور خاص، قراردادهای هوشمند همه چیز رو ممکن کرد. شبکه اتریوم یه بلاک چین نسل دوم هست که پتانسیل این فناوری رو در صنعت مالی به حداکثر میرسونه.

 کسب و کارها و شرکت ها رو تشویق به ساخت و استقرار پروژه هایی کرد که اکوسیستم امور مالی غیر متمرکز Defi رو تشکیل میدادن. برای تسهیل تراکنش های تجاری همتا به همتا، کاربران از dApps استفاده میکنن که بیشتر اونا رو میتونیم در شبکه اتریوم بیابیم. 
از جمله سرویس های امور مالی غیرمتمرکز Defi و dApps که بیشتر مورد استفاده قرار میگیره، سکه ها، استیبل کوین ها، توکن ها، کیف پول های دیجیتال، استخراج Defi که معروف به نقدینگی هست، سهامداری، تجارت و استقراض، وام دادن و پس انداز با استفاده از قراردادهای هوشمند.


 جرا به امور مالی غیر متمرکز نیاز داریم؟

مزایا و معایب امور مالی غیر متمرکز Defi کدامند؟

علیرغم شهرت سریع، فناوری امور مالی غیر متمرکز Defi هنوز در مراحل ابتدایی خودش هست. سال ها تست استرس در مقیاس رو برای حل مسائل انجام نداده. این بدین معنی هست که وجوه ممکنه از بین بره یا در معرض خطر قرار بگیره. و امور مالی غیر متمرکز در غیاب قوانین و مقررات پیشرفت کرده. که به معنای عدم حمایت از مصرف کننده هست.
 دفتر کل بلاک چین نیز سوالاتی رو در مورد فعالیت غیر قانونی مطرح کرده. یه پروتکل امور مالی غیر متمرکز میتونه به عنوان یه پلتفرم ارائه بشه که در اون تامین مالی مشکوک میتونه بدون هیچ مقام مرکزی برای بررسی علیه اون رخ بده. به عنوان مثال. در آگوست 2021، هکر های پیچیده از آسیب پذیری قرارداد های هوشمند سوء استفاده کردن و 610 میلیون دلار از پلتفرم Defi Poly Network رو به دست آوردن. خوشبختانه این بار تمام وجوه برگردانده شد، اما ممکنه همیشه اینطور نباشه.

معایب امور مالی غیر متمرکز Defi

  • تجربه کاربری ضعیف:

 از اونجایی که امور مالی غیر متمرکز Defi نسبتا جدید هست. مشارکت مستلزم تلاش بیشتری از جانب کاربر هست. یافتن بهترین برنامه برای نیاز های خاص شما میتونه به تحقیقات زیادی نیاز داشته باشه. هچنین به دانستن نکات کلیدی ارزهای رمز نگاری شده و به طور کلی بلاک چین کمک میکنه تا بتونیم از تصمیمات خودمون مطلع بشیم.

  • عدم نظارت:

مردم امور مالی غیر متمرکز Defi رودوست دارن، به این دلیل که نظارت نهادی و دولتی به مراتب کمتره. با این حال، این قوانین و ساختار ها مزایایی رو برای امور مالی متمرمز فراهم میکنن که امور مالی غیر متمرکز فاقد اون هستن.

  • نوسانات و ریسک:

 تقریبا همه میدونن که ارزش های دیجیتال میتونه افزایش داشته باشه. به همین دلیل هست که بیت کوین و کریپتو در سال های اخیر به دانش عمومی تبدیل شده. با این حال، این روند صعودی با جنبه های منفی نیز همراه هست. واقعیت اینه که کریپتوکارنسی ها عموما بسیار نوسان تر از ارزهای فیات یا ارز های دولتی هستن. در حالی که هر ارز، دارایی یا سایر ذخیره سازی ارزش ها دارای خطراتی هست، نگهداری پول در رمز ارز احتمالا ما رو در معرض خطرات بسیار بیشتر قرار میده.

مزایای امور مالی غیر متمرکز Defi

  • دسترسی:

 ابزار های امور مالی غیر متمرکز نسبت به سیستم های سنتی موانع کمتری برای ورود دارن. اکثر ابزار های امور مالی غیر متمرکز Defi برای پیوستن به اسناد گسترده نیاز ندارن. اگر اونها به اطلاعات شناخت مشتری نیاز دارن، ممکنه با استفاده از ابزار های بلاک چین، این اطلاعات با امنیت بیشتری ذخیره بشه.

  • امنیت:

داده های مالی یکی از حساس ترین اطلاعات در جهان هست. با استفاده از امور مالی غیر متمرکز، داده ها رو میتوان در صد ها یا هزاران گره مختلف ذخیره کرد، که از حمله یا نفوذ هکرها به سیستم برای به دست آوردن کنترل جلوگیری میکنه.

  • خودمختاری:

 با امور مالی غیر متمرکز، کاربران کنترل بیشتری روی پول خود دارن و میتونن تراکنش ها رو به صورت ناشناس تر پردازش کنن. در حال حاظر، بانک ها از داده های شما برای هدف قرار دادن محصولات مالی، تعیین کارمزدها و نرخ ها و فروش اون به اشخاص ثالث استفاده میکنن. اما در مقیاس بزرگ، امور مالی غیر متمرکز انحصار طلبی نهادی در داده ها رو از بین میبره. 

  • سودآوری:

 امور مالی غیر متمرکز به کاربران این امکان رو میده ه نرخ های بهره بسیار بالاتری نسبت به پخت های سنتی دریافت کنن. نرخ ها در سیستم عامل های امور مالی غیر متمرکز بسیار بالاتر از بانک های سنتی هست.

 جرا به امور مالی غیر متمرکز نیاز داریم؟

آینده امور مالی غیر متمرکز Defi

این احمقانه نیست که فکر کنیم آینده ما تقریبا به هرچیزی اجازه میده تا ارزش گذاری و معامله بشه. از این رو اصطلاحی که ما به آن مبادله ارزش یکپارچگی میگیم؛ سیستمی که در آن بسیاری از اشکال ارزش را میتونیم به صورت دیجیتالی با هزینه نسبتا کم و اصطکاک در شبکه های غیر متمرکز مبادله بکنیم. ما امروز این قابلیت رو داریم که تقریبا هرچیزی رو به عنوان یه نشانه ارائه کنیم و از اون کسب درآمد کنیم و یا معامله کنیم. 

مشکل اصلی که ما را از دستیابی به این امر باز میداره نقدینگی هست. آیا بازاری برای توکن هایی وجود داره که واقعا بتونیم اونارو بخریم یا بفروشیم؟ با نوآوری استخرهای نقدینگی برای ایجاد بازارها پایه و اساس امور مالی غیر متمرکز Defi تبادل ارزش بین دارایی ها بسیار قابل دسترس تر میشه. در امور مالی غیر متمرکز Defi، نقدینگی در بسیاری از ارزهای رمز پایه مختلف تجمیع میشه تا تجارت غیر متمرکز رو امکان پذیر بکنه. ایجاد استخر های نقدینگی را می تونیم به جای تطبیق خریدار و فروشنده در زمان معامله، فورا استخراج بکنیم. 

امور مالی غیر متمرکز به افرادی که نقدینگی اولیه را برای ایجاد بازار بین دارایی ها ارائه میکنن، تشویق میکنه. هنگامی که بخواهیم به بخشی از این نقدینگی دسترسی داشته باشیم، یه الگوریتم تعیین میکنه که معامله چگونه کار بکنه. یعنی درواقع چه مقدار از یه دارایی رو باید دریافت بکنیم و با چه قیمتی برای دیگری. به این الگوریتم ها بازار سازان خودکار AMM گفته میشه. 

نکته جالب در مورد این پدیده اینه که این استخر های نقدینگی رو میتونیم به هم گره بزنیم. مجموعه های نقدینگی ممکنه در دارایی های مختلف وجود داشته باشه اما لزوما بین هر دارایی خاص وجود نداره. به عنوان مثال یه مجموعه یا یه بازار ممکنه بین دارایی A و دارایی B و همچنین بین دارایی B ودارایی C وجود داشته باشه. اما اگر بخواهیم دارایی A را به دارایی C تبدیل کنیم، چی میشه؟

 به طور سنتی ممکنه مجبور بشیم یه خریدار یا فروشنده برای دارایی B پیدا کنیم، اون معامله رو انجام بدیم، سپس بریم یه خریدار یا فروشنده برای دارایی C پیدا کنیم. این میتونه گران و زمان بر باشه و هنگام تلاش برای انجام این فرآیند به صورت دیجیتالی اصطکاک ایجاد بشه. نوآوری امور مالی غیر متمرکز Defi برای فرصت ها آماده هست و راه های جدید و بهتری رو برای ارائه خدمات به مشتریان باز میکنه. و به جای از بین بردن بانکداری متمرکز، امور مالی غیر متمرکز ممکنه چیزی باشه که آینده اون را اثبات میکنه.

چگونه میتوان با امور مالی غیر متمرکز Defi کسب درآمد کرد؟

یه راه ساده،خرید توکن های مربوطه مانندSunshiwap(SUSHI)، Aave(AAVE) یا Maker(MKR) هست. که به این ترتیب میتوانیم در پروژه ها و پروتکل های دیفای سرمایه گذاری بکنیم. در این نوع سرمایه گذاری از طریق افزایش قیمت میتونیم منتفع بشیم. راه دیگر برای کسب درآمد اینه که در این پلتفرم ها به عنوان اپراتور فعالیت کنیم و از قسمت های مختلفش درآمد داشته باشیم.

ارز امور مالی غیر متمرکز Defi

رمز ارز ها، ارزهای دیجیتال یا مجازی هستن که زیر بنای سیستم های رمز نگاری دارن. آنها امکان پرداخت آنلاین امن رو بدون استفاده از واسطه های شخص ثالث فراهم میکنن.
کریپتو کارنسی به الگوریتم های رمز گذاری مختلف و تکنیک های رمز نگاری اشاره داره که از این ورودی های محافظت میکنن، مانند رمزگذاری منحنی بیضی، جفت های کلید های عمومی- خصوصی و توابع درهم سازی. ارز های دیجیتال رو میتونیم استخراج بکنیم یا از صرافی های ارز دیجیتال خریداری بکنیم.
همه سایت های تجارت الکترونیک امکان خرید با  استفاده از ارز های دیجیتال رو ندارن. درواقع، ارزهای دیجیتال، حتی ارز های محبوب مانند بیت کوین، به سخت برای معاملات خرده فروشی استفاده میشن. با این حال، ارزش سرسام آور ارز های دیجیتال باعث محبوبیت اونا به عنوان ابزار معاملاتی شده. به میزان محدودی از اونا برای نقل و انتقالات برون مرزی نیز استفاده میشه.

جرا به امور مالی غیر متمرکز نیاز داریم؟ 

کریپتوکارنسی چیست؟

کریپتوکارنسی یه ارز دیجیتال یا مجازی هست که توسط رمزنگاری ایمن میشه و تقلب یا خرج کردن اون رو تقریبا غیر ممکن میکنه. بسیاری از ارزهای دیجیتال شبکه های غیر متمرکز مبتنی بر فناوری بلاک چین هستن. دفتر کل توزیع شده که توسط شبکه ای متفاوت از رایانه ها اجرا میشه. یکی از ویژگی های مشخص ارز های دیجیتال اینه که معمولا توسط هیچ مرجع مرکزی صادر نمیشن. و از نظر تئوری از دخالت یا دستکاری دولت مصون میمانن.

چرا به امور مالی غیر متمرکز نیاز داریم؟

امور مالی غیر متمرکز قول داده به هرکسی که در سراسر جهان به اینترنت متصل هست اجازه میده به هر ارز جهانی دسترسی پیدا کنه، سود سپرده ها رو کسب کنه یا فورا به وام دسترسی پیدا کنه، در برخی از بازارهای نوظهور، حتی دستیابی به یه ارز ثابت با پشتوانه دلار آمریکا انقلابی هست. جنبه های امیدوار کننده مربوط به بحث های امور مالی غیر متمرکز به مشاهده موثر مزایا و معایب امور مالی غیر متمرکز Defi اشاره میکنه.

هدف جنبش امور مالی غیر متمکز معرفی مزایای مختلف برای مشتریان و سرمایه گذاران هست. برخی از مزایای قابل توجه شامل حذف واسطه ها در کنار کنترل متمرکز هست. علاوه بر این، هدف اون بهبود دسترسی به بازار های مالی برای سرمایه گذاران نهادی هست.
 در همان زمان، امور مالی غیر متمرکز همچنین روی ایجاد فرصت های سرمایه گذاری جدید کار میکنه که میتونه این مفهوم رو به سطوح جدیدی برسونه. برای دستیابی به مزایا، راه حل های Defi تا حد زیادی بر ویژگی های اساسی مرتبط با فناوری بلاک چین متکی هستن.

مقاله پیشنهادی: شبکه دیفای چین چیست؟

کلام آخر

در مقاله چرا به امور مالی غیر متمرکز نیاز داریم؟ دونستیم که سرمایه گذاری بدون خطرات خاص خود انجام نمیشه. در دنیای بی اعتماد و بدون اجازه امور مالی غیر متمرکز، هیچ حکومتی برای شناسایی خوب و بد وجود نداره. همانطور که در روز های توسعه ارز دیجیتال مشاهده کردیم، امور مالی غیر متمرکز در نهایت تثبیت خواهد شد. تا آن زمان، سرمایه گذاران هنگام سرمایه گذاری در فضای امور مالی غیر متمرکز باید با احتیاط قدم بردارن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد چرا به امور مالی غیر متمرکز نیاز داریم؟

  1. فرید فتحی (1401/06/09)

    به نظر من که دیفای میتونه خیلی زود جای سیستم های بانکی رو بگیره، به همین خاطر هم یاد گرفتن این حوزه و استفاده درست از اون خیلی مهم شده.

در مورد چرا به امور مالی غیر متمرکز نیاز داریم؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+34 = ?