چطور بهترین تایم فریم را پیدا کنیم؟ (بهترین تایم فریم در ارزهای دیجیتال کدام است؟)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "چطور بهترین تایم فریم را پیدا کنیم؟ (بهترین تایم فریم در ارزهای دیجیتال کدام است؟)"


  • 23:02 1403-02-08
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

چطور بهترین تایم فریم را پیدا کنیم؟ (بهترین تایم فریم در ارزهای دیجیتال کدام است؟)احتمالا به عنوان یک تحلیل گر یا فعال بازار ارزهای دیجیتال به خوبی از اهمیت تایم فریم معاملاتی آگاه هستین. در این مقاله قصد داریم بهتون توضیح بدیم که چطور بهترین تایم فریم را پیدا کنیم؟ و یک استراتژی مولتی تایم فریم برای معاملات خودمون داشته باشیم. استفاده درست از تایم فریم و معامله بر اساس اون ها بهتون کمک میکنه که موقعیت های معاملاتی پرسودتر و بهتری رو پیدا کنین.

در این مقاله قصد داریم که بهترین تایم فریم پرایس اکشن برای معاملات فیوچرز و اسپات رو بهتون معرفی کنیم. همچنین بیان خواهیم کرد که در بازارهای مالی، دلیل اهمیت تایم فریم دیلی چیست؟ و چطور میتونین ترکیب بهترین مولتی تایم فریم رو برای معاملات خودتون پیدا کنین. پس پیشنهاد میدیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشین و تمامی اطلاعاتی که بهتون ارائه میدیم رو در معاملات خودتون به کار بگیرین تا به معجزه استفاده از بهترین تایم فریم پی ببرید.

مقاله پیشنهادی: آموزش تحلیل سیگنال های منتشر شده

Time Frame یا تایم فریم چیست؟

Time Frame یا تایم فریم چیست؟

تایم فریم رو میتونیم به عنوان ابزاری معرفی کنیم که نمودار و چارت قیمت ارز دیجیتال یا یک دارایی رو در بازه های زمانی مشخصی بیان میکنه. مثلا در نمودار بیت کوین که تایم فریم اون روزانه است، هر نقطه، میله و یا کندلی که نمایش داده میشه، نمایانگر قیمت BTC در یک روز است. همچنین در تایم فریم ماهانه و هفتگی هم هر نقطه از نمودار به ترتیب بیانگر یک ماه یا هفته است.

همه معامله گر ها و تریدر ها باید قبل از هر گونه اقدامی در بازارهای مالی، تایم فریم مشخصی رو برای معاملات خودشون مشخص کنن. این تایم فریم ها باید ابتدا و انتهای مشخصی رو داشته باشه. به طور کل باید این نکته رو مورد توجه قرار بدین که تایم فریم یکی از ابزارهای ضروری و مهم معامله گر ها در تمامی بازارهای مالی از جمله بازار کریپتوکارنسی ها برای سبک تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن است.

 برای تحلیل های بنیادی هم میتونین از تایم فریم ها استفاده کنین ولی در این روش باید از بازه های زمانی بلند مدت تر در معاملات خود استفاده کنید. معمولا تحلیل گر های فاندامنتال از تایم فریم های چند ماهه و یک ساله در معاملات خود استفاده میکنن. این در حالیه که شما در تحلیل تکنیکال میتونین با توجه به استراتژی معاملاتی که دارین، از تایم فریم های یک دقیقه ای هم استفاده کنین.

در ادامه با ما همراه باشین که شما رو بیشتر با بهترین مولتی تامی فریمی که میتونین در بازار ارزهای دیجیتال از اون ها استفاده کنین، آشنا کنیم.

چطور تایم فریم مناسبی رو انتخاب کنیم؟

در ادامه مقاله چطور بهترین تایم فریم را پیدا کنیم؟(بهترین تایم فریم در ارزهای دیجیتال کدام است؟) بهتره که کمی در مورد انتخاب بهترین تایم فریم برای تحلیل و معاملات صحبت کنیم. توجه داشته باشین که در معاملاتی که انجام میدین، تایم فریم عامل مهمی برای زمانی است که به هر معامله و پیدا کردن موقعیت های مناسب اختصاص میدین. همچنین استراتژ معاملاتی و سبکی که از اون برای معامله استفاده میکنین هم میتونه بر روی تایم فریم انتخابی شما تاثیر زیادی رو بذاره.

Time Frame یا تایم فریم چیست؟

برای مثال در مورد معامله گر های روزانه یا دی تریدر ها میتونیم با توجه به زمانی که دارن پیشنهاد بدیم که از تایم فریم های 4 یا 1 ساعته برای تحلیل نمودار ها و تایم فریم های 15 تا 5 دقیقه ای هم به منظور پیدا کردن بهترین موقعیت های معاملاتی بهره ببرن. البته در ادامه استراتژی بهترین مولتی تایم فریم در معاملات ارز دیجیتال رو بهتون معرفی میکنیم.

برای پلسخ به این سوال که چطور بهترین تایم فریم را پیدا کنیم؟ باید عوامل مختلفی رو در مورد معامله گری در نظر بگیرین. استرس یکی از مهم ترین عوامل در این مورد است که میتونه معاملات شما رو تا حد زیادی تحت الشعاع قرار بده. معامله گر هایی که استرس زیادی رو دارن، بهتره که از تایم فریم هایی که فشار کمتری از نظر روانی رو بهشون وارد میکنه، برای پیدا کردن موقعیت های معاملاتی و معامله بر اساس اون ها استفاده کنن.

شخصیت معامله گر و زمان او در طول روز، از عوامل مهم دیگه ای هستن که بر روی انتخاب بهترین تایم فریم برای فیوچرز و اسپات ارزهای دیجیتال تاثیر دارن. شما باید از تایم فریم هایی استفاده کنین که با شخصیت و زمان شما مطابقت داشته باشه و فرصت های مناسبی برای تحلیل و بررسی نمودار ها رو بهتون ارائه بده.

میزان سرمایه و استراتژی مدیریت دارایی ها هم از عوامل مهم دیگری است که در انتخاب تایم فریم معاملاتی مناسب اهمیت زیادی رو داره. با استفاده از تایم فریم های بزرگتر، باید نوسانات بزرگتری رو هم مورد بررسی قرار بدین که این موضوع میتونه در معاملاتتون حد ضررهای بزرگی رو براتون تعیین کنه. افرادی که سرمایه ی کمی رو دارن، باید از تایم فریم هایی استفاده کنن که میزان حد ضرر و سود اون ها در هر معامله متناسب با سرمایه ای باشه که دارن.

مقاله پیشنهادی: تایم فریم ها در سیگنالهای خرید چقدر مهم هستند

در ادامه با ما همراه باشین تا در مورد انواع دسته بندی های تایم فریم ها در معاملات ارزهای دیجیتال بیشتر آشنا بشین.

دسته بندی تایم فریم ها بر اساس کاربرد آن ها

هر معامله گر با توجه به استراتژی های معاملاتی خودش، به انواع مختلفی از تایم فریم ها نیاز داره. در واقع شما باید تحلیل و بررسی خودتون رو در سه دسته مختلف از بازه های زمانی انجام بدین تا معاملات بهتری رو داشته باشین و بتونین که نقاط خرید و یا فروش مناسبی رو در بازار پیدا کنین. در ادامه قصد داریم که بهترین مولتی تایم فریم پرایس اکشن رو که میتونه درصد موفقیت معاملات شما رو تا حد زیادی بالا ببره بهتون توضیح بدیم.

البته توجه داشته باشین که هر شخص ممکنه با توجه به ویژگی های شخصیتی، استراتژی معاملاتی، سبک تحلیلی، دیدگاه سرمایه گذاری و. . . از تایم فریم های مختلفی استفاده کنه. در ادامه با ما همراه باشین تا توضیح بدیم که چطور بهترین تایم فریم را پیدا کنیم و بر اساس اون معاملات خودمون رو انجام بدیم؟

Time Frame یا تایم فریم چیست؟

همچنین نوع بازاری که قصد فعالیت و معامله در اون رو دارین هم میتونه روی انتخاب تایم فریم مناسب تاثیر بذاره. برای مثال در بازارهای مالی بین المللی مثل فارکس و ارزهای دیجیتال میتونین از تمامی تایم فریم ها استفاده کنین. اما در مورد بورس ایران با توجه به زمان محدود فعالیت این بازار، بهترین تایم فریم برای معامله، بازه زمانی یک روزه است.

شاید بپرسین که دلیل اهمیت تایم فریم دیلی چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید بگیم که با بسته شدن هر کندل معاملاتی، میتونین تصمیم گیری بهتری رو در این بازار نسبت به معامله داشته باشید.

به طور کلی فعالان بازار ارزهای دیجیتال و مارکت های مالی مختلف، سه دسته تایم فریم رو برای بررسی نمودار قیمت مورد استفاده قرار میدن. این دسته بندی شامل: تایم فریم بررسی ساختار و کلیت بازار، تایم فریم معاملاتی و تایم فریم مدیریت معاملات می باشد. در ادامه با ما همراه باشین تا بهترین استراتژی برای ترکیب تایم فریم های مختلف رو بهتون آموزش بدیم.

  • تایم فریم بررسی ساختار و کلیت بازار:

این دسته از تایم فریم ها به بازه های زمانی اشاره دارن که از اون برای بررسی ساخترا کلی بازار، روند حرکت قیمت، پیدا کردن الگوهای حرکتی و مقاومت ها و حمایت های مهم استفاده میشه. در واقع این تایم فریم رو باید به نحوی انتخاب کنین که دید بازتر و بلند مدت تری رو در مورد کلیت بازار بهتون ارائه بده. همچنین در صورتی که قصد استفاده از اندیکاتور ها (Andicator) و یا اسیلاتور ها (Oscillator) رو دارین، میتونین از این تایم فریم ها برای بررسی اون ها بهره ببرین. 

در صورتی که معامله گر روزانه هستین و نمیتونین زمان زیادی رو پای سیستم معاملاتی خودتون به دنبال پیدا کردن موقعیت های معاملاتی مناسب باشین، پیشنهاد ما اینه که از تایم فریم های هفتگی (1W)، روزانه (1D) و 4 ساعته (4H) به عنوان تایم فریم برری ساختار استفاده کنین. این کار بهتون اجازه میده که موقعیت های موجود در تایم فریم های بزرگتر رو مورد بررسی قرار بدین و در طول روز زمان کافی رو برای ورود به اون ها داشته باشین.

همچنین برای افرادی که نوسانگیر هستن و از تایم فریم های پایین تری برای بررسی نمودار ها استفاده میکنن، پیشنهاد میدیم که از بازه های زمانی کوچکتری مثل 1 ساعته (1H) و یا 30 دقیقه (30 Min) برای بررسی ساختار و کلیت بازار استفاده کنن. البته توجه داشته باشین که این روش برای افرادی مناسب است که زمان زیادی رو پای سیستم معاملاتی خودشون هستن و به همین دلیل میتونن کوچکترین نوسانات بازار رو بررسی کنن.

Time Frame یا تایم فریم چیست؟

 لازم به ذکره که افراد کم صبر و عجولی که تجربه و مهارت کافی رو برای فعالیت رد بازار ارزهای دیجیتال دارن، میتونن از تایم فریم های پایین به عنوان تایم فریم بررسی ساختار و کلیت بازار استفاده کنن. اما در صورتی که شما فرد صبور تری هستین ولی مدیریت احساسات و استرس براتون سخته، بهتره که از تایم فریم های بزرگتر برای این منظور بهره ببرید.

  • تایم فریم معاملاتی:

معامله گر ها از این تایم فریم برای پیدا کردن موقعیت های معاملاتی مناسب برای ورود (Entry) و تارگت های قیمت (Take Profit) و حد ضرر (Stop Loss) مناسب برای هر معامله استفاده میکنن. با توجه به این که یکی از اصول مهم بررسی و تحلیل بازار های مالی حرکت از تایم فریم های بالاتر به بازه های زمانی کوچکتر است، این تایم فریم ها باید کوچکتر از تایم فریم بررسی ساختار بازار باشه.

به این ترتیب میتونین با دید بهتری رفتار قیمت رو مورد بررسی قرار داده و فرصت های معاملاتی دقیق تری رو پیدا کنین. در این نوع تایم فریم ها واکنش های قیمت به محدوده های حمایتی و مقاومتی بهتر معلوم میشه. بهترین حالت ممکن اینه که تایم فریم های معاملاتی خودتون رو به نحوه انتخاب کنین که حدودا 4 تا 10 برابر نسبت به تایم فریم بررسی ساختار بازار کوچکتر باشند.

برای مثال افرادی که برای بررسی کلیت بازار و ساختار های اون از نمودار های یک روزه استفاده میکنن، بهتره که برای پیدا کردن موقعیت های معاملاتی از تایم فریم 4 ساعته استفاده کنن. همچنین افرادی که از تایم فریم 4 ساعته به عنوان تایم فریم معاملاتی خودشون استفاده کردن، میتونن از نمودار های قیمتی در تایم فریم یک ساعته برای موقعیت های معاملاتی خودشون بهره ببرن.

برای افرادی که از تایم فریم های کوچکتر (شامل یک ساعته و 30 دقیقه ای) برای بررسی نمودار های خودشون استفاده میکردن هم توصیه می کنیم که به عنوان تایم فریم معاملاتی از بازه های زمانی 5 دقیقه و 1 دقیقه ای بهره ببرن. توجه داشته باشین که در این نوع تایم فریم ها نوسانات قیمتی بسیار بالاست و به همین خاطر هر کسی نمیتونه احساسات و هیجانات خودش رو تو این معاملات کنترل کنه.

  • تایم فریم مدیریت معاملات:

همونطور که از اسم این نوع تایم فریم ها مشخص است، از اون ها برای مدیریت معاملات و پوزیشن های معاملاتی استفاده میشه. معمولا معامله گر ها بعد از این که وارد یک موقعیت معاملاتی شدن، دو رویکرد مختلف رو اتخاذ میکنن.

گروه اول افرادی هستن که از استراتژی سِت اند فورگت (Set And Forget) یا تنظیم و فراموش کن استفاده میکنن؛ این استراتژی به این افراد کمک میکنه تا استرس کمتری داشته باشن و نیازی نباشه که تمام مدت پشت سیستم خودشون برای بررسی نتیجه معامله بمونن.

در این استراتژی معامله گر بعد از پیدا کردن موقعیت معاملاتی مناسب و بررسی تمامی جوانب اون، سفارش خودش رو بر اساس موقعیتی که وجود داره، ثبت میکنه. همچنین حد سود و حد ضرر مربوط به این معامله رو هم از قبل مشخص میکنه و بعد معامله رو به حال خودش رها میکنه. در این حالت این معامله یا میتونه حد سود خودش رو ببینه و سود مناسبی به معامله گر میده و یا این که حد ضرر خودش رو میزنه و معامله گر با یک ضرر نا چیز از معامله خارج میشه.

 Time Frame یا تایم فریم چیست؟

دسته دوم از معامله گر ها افرادی هستن که اعتقاد دارن وقتی یک معامله رو باز میکنن، باید تا اخر روی اون نظارت داشته باشن و در صورت نیاز تدابیری لازم رو برای جلوگیری از ضرر کردن و یا از دست دادن سود خودشون انجام بدن. این افراد با استفاده از ریسک فری کردن (Risk Free) معامله و یا اصلاح حد ضرر (SL) خودشون، سعی میکنن که شانس کسب سود خودشون رو بیشتر کنن. همچنین ممکنه که این دسته از معامله گر ها تصمیم بگیرن که با توجه به شرایط بازار معامله خودشون رو قبل از رسیدن به حد سود (TP) ببندن.

به همین دلیل هم هستش که این دسته از معامله گر ها اعتقاد دارن که بعد از بازکردن یه معامله و ورد به یک پوزیشن، به شکل فعالانه ای در بازار حضور داشته باشن و تحلیل هایی لحظه ای از موقعیت معاملاتی خودشون رو بدست بیارن. توجه داشته باشین که هر کدوم از این افراد با توجه به استراتژی خودشون جلو میرن و روش یکی به معنی غلط بودن روش فرد دیگه نیست. شما هم میتونین با توجه به شخصیت معامله گری خودتون، یکی از این استراتژی های رو برای مدیریت معاملات خودتون در پیش بگیرید.

برای تعیین تایم فریم مدیریت معاملات میتونین، تایم فریمی که از اون برای معاملاتتون استفاده میکردین رو نصف و یا یک چهارم کنین. برای مثال اگه شما از استراتژی تایم فریم یک ساعته برای ورود به معامله خودتون استفاده کردین، بهتره که از تایم فریم 30 دقیقه ای برای مدیریت معامله خودتون استفاده کنین. همچنین افرادی که برای بررسی ساختار بازار از تایم فریم یک روزه استفاده میکنن، بهتره که برای مدیریت معاملات خودشون از بازه زمانی یک ساعته بهره ببرن.

 

جمع بندی و نتیجه

امیدواریم که بعد از مطالعه مقاله چطور بهترین تایم فریم را پیدا کنیم؟ (بهترین تایم فریم در ارزهای دیجیتال کدام است؟)بتونین به سوال چطور بهترین تایم فریم را پیدا کنیم؟ پاسخ مناسبی رو بدین. تو این مقاله تمام تلاشمون رو کردیم که با استفاده از بهترین مولتی تایم فریم ها، بهتون کمک کنیم که در تحلیل های خودتون رویکرد مناسبی رو در انتخاب بازه های زمانی داشته باشین. توجه داشته باشین که برای رسیدن به درک مناسبی از بازار، حتما باید مهارت مدیریت تایم فریم ها و معاملات خودتون رو کسب کنین که این کار هم مستلزم فعالیت مداوم در بازار های مالی است.
همانطور که برای مدیریت سرمایه و ریسک و همچنین ورود به معاملات خودتون از استراتژی های مختلفی استفاده میکنین، برای پیدا کردن تایم فریم های معاملاتی مناسب هم باید استراتژی داشته باشین. توجه داشته باشین که با توجه به رویکرد های متفاوت معامله گرها، احتمال اینکه استراتژی تایم فریم های شما و نحوه استفاده از اون ها با چیزی که ما بیان کردیم، متفاوت باشه، وجود داره.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد چطور بهترین تایم فریم را پیدا کنیم؟ (بهترین تایم فریم در ارزهای دیجیتال کدام است؟)

در مورد چطور بهترین تایم فریم را پیدا کنیم؟ (بهترین تایم فریم در ارزهای دیجیتال کدام است؟) نظر دهید
سوال امنیتی :5+49 = ?