Mining Pool یا استخر استخراج ارز دیجیتال چیست؟(معرفی بهترین ماینینگ پول های ارز دیجیتال)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "Mining Pool یا استخر استخراج ارز دیجیتال چیست؟(معرفی بهترین ماینینگ پول های ارز دیجیتال)"


  • 00:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

Mining Pool یا استخر استخراج ارز دیجیتال چیست؟(معرفی بهترین ماینینگ پول های ارز دیجیتال)؛در صورتی که با استخراج ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشین، احتمالا اسم استخر استخراج ارز دیجیتال هم به گوشتون خورده. در این مقاله قصد داریم که شرح بدیم، Mining Pool یا استخر استخراج یا ارز دیجیتال چیست؟ و چه کاربردی رو در صنعت ماینینگ کریپتوکارنسی ها داره؟ در صورتی که به دنبال بهترین استخر ارز دیجیتال و بیت کوین هستین، این مقاله بهتون کمک میکنه که با برترین ماینینگ پول های ارز دیجیتال آشنا بشید.

استخراج بیت کوین یکی از پرسود ترین حوزه های فعالیت در بازار کریپتوکارنسی ها است؛ اما با توجه به افزایش سختی شبکه های بلاک چینی، شانس ماینر ها برای بدست آوردن هش بلاک ها و پاداش بسیار کم شده. یکی از راه هایی که برای سودآوری ماینر ها وجود داره ثبت نام در استخر استخراج بیت کوین است که میتونه سودآوری در این صنعت رو افزایش بده. در ادامه با ما همراه باشین تا بگیم استخر استخراج چیست و چرا بهتره از اونها استفاده کنین؟

مقاله پیشنهادی: 5 روش کسب درامد از ارز های دیجیتال

استخر استخراج ارز دیجیتال چیست

استخر استخراج ارز دیجیتال چیست؟

به زبان ساده در پاسخ یه این سوال که استخر استخراج چیست؟میتونیم اینطور بیان کنیم که، ماینینگ پول (Mining Pool) یا استخر استخراج به عنوان یک محل مجازی برای ماینر ها است که هر کدوم از اون ها قدرت پردازشی دستگاه های خودش رو در اختیار استخر قرار داده. اینکار به ماینر ها کمک میکنه که با ادغام قدرت دستگاه های خودشون، شانس بیشتری رو برای کسب پاداش و بدست آوردن سود از این صنعت داشته باشن.

به عبارت دیگه با توجه به افزایش سختی شبکه های بلاک چینی، رقابت برای بدست آوردن هش بلاک ها و گرفتن پاداش بیشتر شده؛ به همین دلیل هر ماینری که قدرت بیشتری رو داشته باشه، شانسش برای بدست آوردن پاداش بلاک ها بیشتر میشه. برخی از ماینر ها با توجه به این مسئله قدرت استخراج خودشون رو با هم در یک استخر استخراج ارز دیجیتال متمرکز میکنن و پاداش بدست اومده رو هم با هم تقسیم میکنن.

برای اینکه درک بهتری رو از این موضوع داشته باشین، بهتره کمی استخراج ارز دیجیتال و نحوه ماینینگ رمز ارزها رو بهتون توضیح بدیم. تراکنش هایی که بر روی بلاک چین (BlockChain) انجام میشن، توسط ماینر ها در بسته هایی به نام بلاک (Block) قرار میگیرن. حالا برای اینکه این بلاک جدید بتونه به زنجیره بلاک چینی ما متصل بشه، باید هش بلاک بدست بیاد. برای این کار ماینر ها با حدس زدن عدد و انجام معادلات پیچیده ریاضی سعی میکنن جواب مورد نظر رو بدست بیارن.

البته باید به ابن نکته هم توجه کنین که فرآیند استخراج به قدرت پردازشی و انرژی نیاز داره. هر ماینری که بتونه سریعتر جواب هش بلاک ها رو بدست بیاره، پاداش اون بلاک رو که بهش بلاک ریوارد (Block Reward) گفته میشه، دریافت میکنه.میانینگ ارزهای دیجیتال با هدف افزایش امنیت شبکه و جلوگیری از حمله به اون صورت میگیره. هدف از پاداش دادن به ماینر ها اینه که، این افراد برای تایید تراکنش ها و تامین امنیت شبکه انگیزه کافی رو داشته باشن.

مقاله پیشنهادی:

هدف ماینر ها از پیوستن به استخر استخراج

 استخر استخراج ارز دیجیتال چیست

حالا که با مفهوم استخر استخراج ارز دیجیتال چیست؟ آشنا شدین، بهتره کمی در مورد هدف ماینر ها یا استخراج کننده ها از پیوستن به این فضا صحبت کنیم. با توجه به توضیحاتی که دادیم، احتمالا متوجه شدین که هدف ماینر ها از پیوستن به استخر استخراج ارز دیجیتال اینه که شانسش رو برای سود دهی و پیدا کردن پاسخ درست به معادلات هش، افزایش بده.

به طور کلی ماینر های کوچک تری که قدرت کم تری رو هم دارن، قدرت پردازشی خودشون رو در اختیار استخر ماینینگ ارز دیجیتال قرار میدن؛ این استخر ها هم به نمایندگی از همه افرادی که در این فرآبند شرکت کردن، فرآیند ماینینگ رو انجام میده و به این ترتیب شانس دریافت پاداش بیشتر میشه. سپس پاداش بدست اومده با توجه به قدرت هر ماینر و دستگاه هایی که داره، بین تمامی شرکت کننده های استخر استخراج ارز دیجیتال تقسیم میشه.

با پیوستن هر استخراج کننده به ماینینگ پول، توان پردازشی که داره رو به توان بقیه ی اعضای اون استخر اضافه میکنه. با این روش یک ماینر واحد و قوی بوجود میاد که شانس بیشتری رو برای بدست آوردن پاسخ صحیح هش داره. با استفاده از این روش، فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال، سریع و راحت تر میشه و از نظر اقتصادی هم به صرفه تر است.

نکته دیگه ای که در مورد استخر استخراج ارز دیجیتال باید بهش توجه کنین، اینه که این نوع از اجماع دستگاه های ماینر به شکل کاملا مجازی انجام میهش و نیازی به اتصال فیزیکی دستگاه ها بهم وجود نداره. به عبارت دیگه شما در ایران، فقط با دسترسی به اینترنت میتونین به استخری در کشور های دیگه متصل بشین و قدرت پردازشی ماینر های خودتون رو در اختیار اون استخر قرار بدین. در ادامه با ما همراه باشین تا شما رو با استخر استخراج بیت کوین آشنا کنیم و با بهترین استخر استخراج بیت کوین برای ایرانیان آشنا بشید.

استخر استخراج بیت کوین چیست؟

استخر استخراج بیت کوین به زبان ساده محلی است که چندین استخراج کننده مختلف، با به اشتراک گذاشتن قدرت پردازشی خودشون سعی میکنن که فرآیند ماینینگ و پیدا کردن پاسخ هش بلاک ها رو به شکلی سریعتر انجام بدن. همونطور که قبلتر هم اشاره کردیم، در استخراج ارز دیجیتال به ازای هر بلاک پاداشی به ماینر ها داده میشه. این پاداش در شبکه بلاک چینی بیت کوین، به شکل رمز ارز BTC پرداخت میشه. جالبه بدونین که در حال حاضر این پاداش، 6.25 بیت کوین (BTC) به ازای هر بلاک است.

در ماه های اولیه ظهور بیت کوین (Bitcoin) که تعداد ماینر ها بسیار محدود بود، هر استخراج کننده به شکل مستقیم به شبکه متصل میشد و فرآیند ماینینگ رو انجام میداد. اما در شرایط فعلی و با توجه به رقابت بسیار بالایی که برای پیدا کردن هش بلاک ها وجود داره،

استخر های استخراج بوجود اومدن تا شانس ماینر های کوچکتر رو برای کسب سود بیشتر کنن. در حال حاضر با توجه به سودآوری که ماینینگ ارزهای دیجیتال و بیتکوین داره، افراد زیادی وارد این حوزه شدن؛ این موضوع باعث شده که مزرعه های کوچک نتونن با این ماینر ها رقابت کنن.

استخر استخراج بیت کوین چیست 

اگه شما هم قدرت پردازشی بالا و هزاران دستگاه ماینر ندارین، بهتره که از استخر استخراج برای شرکت در ماینینگ رمز ارزها استفاده کنین. در ادامه این مطلب با ما همراه باشین تا شما رو با تعدادی از بهترین استخر ارز دیجیتال دنیا آشنا کنیم.

بهترین استخر ارز دیجیتال کدام است؟

تا به الان در مقاله استخر استخراج ارز دیجیتال چیست؟ سعی کردیم که اطلاعاتی رو در مورد استخر ماینینگ ارز دیجیتال و نحوه کار اون ها بهتون بدیم. همچنین توضیح دادیم که چرا ماینر ها ثبت نام در استخر استخراج بیت کوین رو به استخراج انفرادی ترجیح میدن؟ در صورتی که به دنبال پیدا کردن بهترین استخر استخراج بیت کوین برای ایرانیان هستین، این بخش رو به هیچ عنوان از دست ندین، چرا که در این بخش قصد داریم که شما رو بیشتر با برترین استخرهای استخراج اشنا کنیم.

1.    استخر انت پول (Ant Pool)

انت پول رو میتونیم به عنوان بهترین استخر ارز دیجیتال بدونیم که در کشور چین قرار داره و تقریبا 16 درصد از کل بلاک های بیت کوین رو استخراج میکنه. این استخر در سال 2014 راه اندازی شده و دلیل اینه که در لیست استخرهای ارز دیجیتال ما قرار گرفته اینه که توسط بیت مین (Bitmain)، بزرگترین تولید کننده سخت افزار های استخراج بیت کوین در جهان و شرکت سازنده ماینر های انت ماینر (Ant miner) مدیریت میشه.

توجه داشته باشین که ثبت نام در استخر استخراج بیت کوینِ انت ماینر کاملا رایگان است. از مزیت های دیگه این استخر ماینینگ اینه که امکان استفاده از چند حساب کاربری به شکل همزمان رو به کاربرهای خودش میده. همچنین با توجه به امنیت بالا و تعداد ماینر هایی که در این پلتفرم فعالیت دارن، میتونیم از انت پول به عنوان بهترین استخر استخراج بیت کوین برای ایرانیان نام ببریم.

 استخر انت پول
روش های پاداش دهی در استخر انت پول:

•    پرداخت PPLNS (با کارمزد صفر درصد)
•    پرداخت PPS+ (با کارمزد 4 درصد از پاداش بلاک ها و کارمزد 2 درصد از استخراج)

2.    استخر اف تو پول (F2Pool)

این استخر ماینینگ ارز دیجیتال در سال 2013 تو کشور چین راه اندازی شده ولی با توجه به محبوبیت بالایی که داشت تونست در مدت زمان کوتاهی، در تمامی قاره های دنیا گسترش پیدا کنه. استخر اف تو پول در حال حاضر در ایالات متحده آمریکا، روسیه، کانادا و کشور های دیگه در دسترس است. حدودا 11 درصد از بلاک های بیت کوین توسط این مجموعه اعتبار سنجی و تایید میشه.

جالبه بدونین که در این استخر علاوه بر ارز دیجیتال بیت کوین، رمز ارزهای محبوب دیگه ای مثل اتریوم (Ethereum) و لایت کوین (Lite coin) هم استخراج میشن. البته در حال حاضر تعداد رمز ارزهایی که فرآیند استخراج اون ها در این استخر انجام میشه به بیش از 40 ارز دیجیتال رسیده است. یکی از مهمترین مزیت های این پلتفرم اینه که از ویژگی قفل کیف پول برای تامین امنیت حداکثری ماینر ها استفاده میکنه.

روش پاداش دهی در استخر اف تو پول:

پاداش دهی در این استخر با استفاده از روش PPS+ انجام میشه و از کاربرها 2.5 درصد کارمزد دریافت می شود.

3.    استخر اسلاش پول (Slush Pool)
 

استخر اسلاش پول

پلتفرم بعدی که قصد معرفی اون در مقاله استخر استخراج چیست؟ رو داریم، اسلاش پول نام داره. اسلاش پول به عنوان اولین استخر استخراج ارز دیجیتال شناخته میشه که از سال 2010 در این حوزه فعالیت داره. این استخر ارز دیجیتال که توسط کمپانی ساتوشی لبز (Satoshi Labs) اداره میشه تا به الان در تولید و استخراج 1.2 میلیون واحد ارز بیت کوین نقش داشته. البته شهرت اصلی ساتوشی لبز به دلیل ساخت کیف پول های سخت افزاری ترزور است.

یکی از ویژگی های جالب این استخر اینه که قبل از ثبت نام و ورود به سیستم اون یک حساب کاربری آزمایشی یا دمو رو در اختیار علاقه مندان قرار میده. این ویژگی برای کمک به آشنایی افرادی که به تازگی وارد صنعت استخراج ارز دیجیتال شدن، ایجاد شده. از طرفی با توجه به ساز و کارها و سیاست هایی که این استخر استخراج داره، میتونیم از اسلاش پول رو هم به عنوان بهترین استخر استخراج بیت کوین برای ایرانیان بدونیم.

روش پاداش دهی در استخر اسلاش پول:

سیستم پاداش دهی در این استخر ماینینگ رمز ارزها، از روش پاداش دهی مبتنی بر امتیاز (Score) استفاده میکنه. میزان کارمزد دریافتی در این روش تقریبا 2 درصد از پاداش هر بلاک استخراج شده است. یکی از مزیت هایی که این سیستم پاداش دهی داره، اینه که به عنوان راهکاری برای افزایش وفاداری کاربرها و ماینر ها مورد استفاده قرار میگیره.

4.    استخر وایا بی تی سی (Via BTC)

استخر وایا بی تی سی

وایا بی تی سی یکی از برترین ماینینگ پول های دنیاست که قابلیت استخراج ارزهایی مثل بیت کوین، بیت کوین کش، لایت کوین، اتریوم، اتریوم کلاسیک، زی کش، دش و مونرو در این استخر وجود داره. جالبه بدونین که بیشترین شهرت این استخر به عنوان بهترین استخر برای استخراج بیت کوین کش می باشد. این استخر ماینینگ که در سال 2016 راه اندازی شده، استخراج 7.5 درصد از بلاک های بیت کوین رو به عهده داره و تا به الان به بیش از یک میلیون مشتری مختلف در بیش از 130 کشور دنیا خدمات داده است.
یکی از ویژگی های بسیار جذاب این استخر، ماینییگ ترکیبی ارزهای دیجیتال است. به کمک این ویژگی کاربرهایی که ارز دیجیتال بیت کوین کش رو دارن، ره شکل رایگان ارز سیس کوین (Syscoin) و ماینر های لایت کوین هم دوج کوین (Doge Coin) دریافت میکنن. 
درسته که وایا بی تی سی از نظر وسعت نمیتونه با پلتفرم هایی مثل انت پول و اف تو پول رقابت کنه، اما به عنوان یکی از معروف و معتبر ترین استخر های استخراج دنیا، شناخته میشه؛ به همین دلیل اسم وایا بی تی سی رو هم در لیست استخرهای ارز دیجیتال خودمون قرار دادیم.

روش پاداش دهی در استخر وایا بی تی سی:

در این استخر ماینینگ ارز دیجیتال، سه نوع سیستم پاداش دهی مختلف برای پرداخت پاداشی که ماینر ها بدست میارن وجود داره؛ که موارد زیر هستن:
•    روش PPS (با کارمزد استخراج 4 درصد)
•    روش PPLNS (با کارمز استخراج 2 درصد) 
•    روش SOLO (با کارمز استخراج 1 درصد)

مقاله پیشنهادی: استخر نقدینگی چیست؟

چطور بهترین استخر ماینینگ ارز دیجیتال را پیدا کنیم؟

توجه داشته باشین که تعداد بسیار زیادی از استخر های استخراج ارز دیجیتال در سراسر دنیا و توسط شرکت های مختلفی بوجود اومدن. پیدا کردن یک پلتفرم امن برای ماینینگ ارز دیجیتال با استفاده از استخر ها ممکنه کمی سخت باشه؛ مخصوصا که در حال حاضر با توجه به استقبالی که از این حوزه شده، تعداد کلاهبرداری هایی که از اطلاعات پایین افراد تازه وارد در این حوزه سو استفاده میکنن هم به میزان زیادی افزایش پیدا کرده.

استخر استخراج ارزهای دیجیتال  

سعی کردیم که با معرفی تعدادی از بهترین استخر ارز دیجیتال بهتون کمک کنیم که در دام افراد کلاهبردار این حوزه گرفتار نشین. همچنین در ادامه تعدادی از معیار هایی که برای انتخاب یک استخر ماینینگ مناسب اهمیت دارن رو بهتون معرفی میکنیم تا شخصا اعتبار این پلتفرم ها رو بررسی کنین.

•    روش پرداخت سود ها: آشنایی با انواع روش پرداخت سود استخراج ارز دیجیتال بهتون کمک میکنه تا با توجه به استراتژی که دارین، بهترین استخر ماینینگ رو برای عضویت پیدا کنین.
•    شفافیت استخر استخراج: مهمترین نکته ای که قبل از قرار دادن یک پلتفرم در لیست استخرهای ارز دیجیتال باید مورد بررسی قرار بدین، میزان شفافیت فعالیت اون استخر است. با توجه به این که پلتفرم هایی در این حوزه وجود دارن که با دستکاری آمار خودشون، از کاربرها کلاهبرداری میکنن، اهمیت شفافیت دو چندان میشه.
•    کارمزد استخراج استخر: یکی دیگه از موارد مهم در انتخاب یک استخر ماینینگ اینه که چه میزان کارمزد از ماینر ها دریافت میکنه. هر چقدر میزان این کارمزد کمتر باشه، درآمد حاصل از استخراج ارز دیجیتال ماینر ها بیشتر میشه.
•    امنیت استخر ماینینگ: با توجه به این موضوع که استخر های استخراج در یک فضای مجازی هستن، احتمال هک و سرقت اون ها بالاست. پیشنهاد ما اینه که با بررسی سوابق استخر مورد نظرتون، سابقه هک و یا حملات سایبری رو مورد بررسی قرار بدین و از پلتفرم هایی که قبلا هک شدن، به هیچ عنوان استفاده نکنید.

جمع بندی و نتیجه

یکی از پر سودترین روش های کسب درامد از ارزهای دیجیتال، فعالیت در صنعت ماینینگ یا استخراج رمز ارزها است. امروزه به لطف استخر استخراج، شانس افراد برای کسب سود در این حوزه بیشتر از قبل شده. در این مقاله سعی کردیم که مختصرا بهتون بگیم استخر استخراج ارز دیجیتال چیست؟ همچنین دلیل سودآور تر بودن این روش نسبت به استخراج انفرادی ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار دادیم.

 البته یکی دیگه از مفاهیم مهم این مقاله این بود که استخر استخراج بیت کوین چیست؟ و تعدادی از بهترین پلتفرم هایی که امکان فعالیت در استخر های اون ها براتون فراهم بود رو معرفی کردیم. توجه داشته باشین که پیشنهاد ما استفاده از مواردیه که در لیست استخرهای ارز دیجیتال این مقاله بهتون معرفی شدن؛ اما شما میتونین با استفاده از نکاتی که برای انتخاب بهترین استخر ارز دیجیتال بهتون گفتیم، پلتفرم های مختلف رو بررسی کرده و بهترین اون ها رو انتخاب کنین.

امیدواریم که با مطالعه این مطلب، اطلاعاتی که در مورد استخر های استخراج نیاز داشتین رو بدست بیارین و بتونین بدون هیچ مشکلی در این صنعت فعالیت خودتون رو آغاز کنید. 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد Mining Pool یا استخر استخراج ارز دیجیتال چیست؟(معرفی بهترین ماینینگ پول های ارز دیجیتال)

  1. مهسا (1401/06/08)

    مطلب کامل و جامعی بود. واقعا ممنون

در مورد Mining Pool یا استخر استخراج ارز دیجیتال چیست؟(معرفی بهترین ماینینگ پول های ارز دیجیتال) نظر دهید
سوال امنیتی :4+46 = ?