اندیکاتورهایی که برای تولید سیگنال استفاده میشود

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "اندیکاتورهایی که برای تولید سیگنال استفاده میشود"


  • 10:02 1403-02-12
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

اندیکاتورهایی که برای تولید سیگنال استفاده میشود، بازار ارزهای دیجیتال پر از فرصت هایی هستش که افراد با به کارگیری ابزار های تشخیص روند و پیشبینی قیمت، میتونن کسب درامد داشته باشن و سرمایه خودشون رو افزایش بدن؛ یکی از این ابزار ها، اندیکاتور هست که به جهت پیشبینی قیمت و تشخیص روند در معامله به کارگرفته میشه.
 سرمایه گذاران و تریدر های بسیاری از اندیکاتورها استفاده میکنن، با این کار زودتر از همه قبل از تغییرناگهانی روند، اونها رو تشخیص میدن و اقدامات لازمه رو انجام میدن. ما دراین مقاله میخوایم به اندیکاتورهایی که برای تولید سیگنال استفاده میشود رو بیان کنیم و به شاخص های اندیکاتورها بپردازیم تا شما با یادگیری و به کارگیری اونا، تشخیص درستی از روند های قیمتی در آینده رو داشته باشین و نسبت به این روند ها به معامله کردن بپردازین.

مقاله پیشنهادی: آموزش اعتبار سنجی سیگنال ارز دیجیتال

اندیکاتور چیست؟

معامله گران و سرمایه گذاران برای اینکه در سبد سرمایه گذاری خود باقی بمونن، همیشه بر اساس عواملی مانند الگوهای بازار، قیمت تاریخی، حجم و جنبه نوسان یک دارایی، تصمیم معاملاتی میگیرن. اندیکاتور ها یا شاخص‌های تحلیل تکنیکال، همه این عوامل رو در نظر میگیره و اطلاعات مهمی رو از طریق محاسبات ریاضی در مورد نحوه رفتار دارایی در آینده کوتاه ارائه میده.

اندیکاتورها برای پیش بینی در مورد اینکه قیمت ارزهای دیجیتال به کدوم سمت حرکت میکنن، استفاده میشه. اندیکاتورها ابزارهای ریاضی هستن که ممکنه به معامله گران در پیش بینی حرکت قیمت ارزهای دیجیتال با دقت بیشتر کمک کنن و داده‌های فرمول‌ها بر روی یک نمودار رسم میکنن و در کنار یا روی نمودار معاملاتی قرار می‌گیرن ک به معامله‌گران اجازه میده تا تصمیم‌گیری کنن که در آینده بر اساس این اندیکاتور ها چه کارهایی رو انجام بدن.

اندیکاتورهایی که برای تولید سیگنال استفاده میشود:

1.    RSI

اندیکاتورهایی که برای تولید سیگنال استفاده میشود

RSI یا Relative Strength Index بیشتر برای کمک به معامله گران در شناسایی حرکت شرایط بازار و سیگنال های هشدار دهنده برای حرکات خطرناک قیمت استفاده می شه. RSI به صورت رقمی بین 0 تا 100 بیان می شه. اگه RSI به عدد 70 برسه به این معنی هستش که بیش از حد خرید صورت گرفته و قیمت هر لحظه امکان داره ریزش کنه؛ در حالی که اگه در سطح 30 یا نزدیک به 30 باشه یعنی بیش از حد فروش شده و امکان صعود قیمت وجود داره.

سیگنال خرید بیش از حد نشان می‌ده که سودهای کوتاه‌مدت ممکنه در حال رسیدن به نقطه سررسید و دارایی‌ها باید در انتظار اصلاح قیمت باشن؛ در مقابل، سیگنال فروش بیش از حد می‌تونه به این معنا باشه که کاهش‌های کوتاه‌مدت در حال رسیدن به بلوغ هستن و دارایی‌ها ممکن هست در آستانه صعود قرار بگیرن. پس باید در تحلیل های خودمون چه بلند مدت و چه کوتاه مدت به عدد RSI توجه داشته باشیم تا دچار اشتباه نشیم و سرمایمون رو وارد ضرر نکنیم.

مقاله پیشنهادی: اندیکاتور RSIچیست؟

2.    MACD

اندیکاتورهایی که برای تولید سیگنال استفاده میشود

MACD به عنوان واگرایی میانگین متحرک همگرایی شناخته میشه و یک اندیکاتور نوسان ساز هست که مورد اعتماد سرمایه گذاران هست. MACD نقطه مقایسه بین دو میانگین متحرک رو در اختیار شما قرار میده. با ارزیابی رابطه بین دو میانگین متحرکی که MACD نشان میده، میتونین بفهمین که آیا احساسات بازار ادامه خواهد داشت یا فروکش خواهد کرد؟

همگرایی میانگین ها نشان دهنده کاهش حرکت هست که به این معنیه که احساسات نزولی در پی خواهد داشت. در مقابل، افزایش فاصله بین میانگین ها که به عنوان واگرایی نیز شناخته میشه، معمولاً نشان دهنده بازار صعودی هست. معامله گران اغلب از MACD در ترکیب با RSI برای تأیید پیش بینی خود استفاده میکنن.

3.    نوسانگر تصادفی

نوسانگر تصادفی یک راه متداول برای برنامه ریزی استراتژی ورود و خروج برای تجارت یک دارایی کریپتو یا هر ابزار مالی و ارزیابی فشار خرید و فروش اون دارایی هست. نوسانگر تصادفی که یکی دیگه از شاخص های حرکت قیمت هست، محاسبه میکنه که آیا یک ابزار مالی بیش از حد خرید شده یا بیش از حد فروخته شده؟

بر اساس این داده ها، احساسات بازار با دو خط نشان داده میشه:

  •     یک خط ارزش واقعی یک دارایی رو نشان میده.
  •     خط دیگر میانگین متحرک ساده قیمت دارایی رو طی سه روز نشان میده.

این خطوط به موازات یکدیگر زمانی که یک احساس خاص در بازار ادامه داره، قرار می گیرن. با این حال، عبور از این خطوط نشان دهنده یک حرکت قیمتی معکوس میباشد.یک نوسان ساز تصادفی قرائت های بین 0 تا 100 رو نمایش میده. مقادیر کمتر از 20 به عنوان بازار بیش از حد فروش در نظر گرفته میشه که نشان دهنده احساسات نزولی هست. از سوی دیگر، ارزش‌های بالای 80 نشان‌دهنده یک بازار بیش از حد خرید یا صعودی میباشد.

4.    باند بولینگر

اندیکاتور باند بولینگر 

باندهای بولینگر یک شاخص ارز دیجیتال هستن که پیش‌بینی قیمت رو براساس نوسانات یک دارایی استوار میکنن که توسط سه گروه قابل نمایش هستش:

  •     باند میانی - میانگین متحرک ساده رو در بیش از 20 روز محاسبه می کنه.
  •    باند بالایی - به عنوان میانگین متحرک ساده به اضافه دو برابر انحراف استاندارد قیمت محاسبه میشه.
  •     باند پایین - به عنوان میانگین متحرک ساده به اضافه دو برابر انحراف استاندارد قیمت محاسبه میشه.

قیمت یک دارایی که از باندهای بالا و پایین خارج میشه نشان دهنده معکوس شدن بازار هست. باندهای وسیعتر به معنای افزایش نوسانات و باندهای باریکتر نشان دهنده نوسانات محدود میباشد.

5.    اندیکاتور MYC

اندیکاتورmyc 

شاخص معاملاتی MYC یک اندیکاتور محرمانه هست که تجزیه و تحلیل روند و نوسانگرهای مومنتوم رو ترکیب میکنه تا مشخص کنه که چه زمانی یک ارز دیجیتال با دقت وارد فاز روند صعودی یا نزولی میشه؟خط روند یک عنصر حیاتی از اندیکاتور هست که نشان میده آیا هنگام افزایش قیمت سیگنال طولانی تولید میشه یا نه، و آیا هنگام کاهش قیمت سیگنال کوتاه چاپ میشه یا خیر.

MYC، بر خلاف RSI یا Bollinger Bands، نه تنها یک نقطه خروج پیشنهادی رو برای تمرکز معامله گران توصیه میکنه، بلکه یک نقطه ورود توصیه شده رو نیز ارائه میده.

6.    Moving Averages

اندیکاتور میانگین متحرک نوعی هموارسازی هست که بیشتر در بازار ارزهای دجییتال استفاده میشه. میانگین متحرک (MA) یک شاخص تشخیص روند هست که حرکت قیمت رو از روزهای قبل پیش بینی میکنه. همچنین میانگین های متحرک به عنوان حمایت یا مقاومت در بازارها عمل می کنن. به طور کلی دو نوع میانگین متحرک وجود دارد: ساده و نمایی.

میانگین متحرکی که انتخاب می کنین به سبک معاملاتی شما بستگی داره؛ به عنوان مثال، اگر شما یک معامله گر کوتاه مدت هستین، یک معامله کوتاه تر برای شما مفیدتر خواهد بود. هنگامی که MA به سمت بالا شیب داره، به این معنیه که دارایی در قیمت به سمت بالا حرکت می کنه و اگه MA شیب رو به پایین باشه، نشان دهنده اینه که که دارایی مورد نظر شما در حال کاهش میباشد.

7.    فیبوناچی

 اندیکاتور فیبوناچی

این شاخص سطوح حمایت و مقاومت بالقوه رو برای عملکرد قیمت دارایی پیش بینی می کنه. کلمه فیبوناچی از دنباله فیبوناچی میاد که توسط لئوناردو پیزا، ریاضیدان قرن یازدهم به وجود اومد. دنباله فیبوناچی از مجموع دو عدد قبلی به دست میاد که هر عدد تقریباً 1.618 بزرگتر از عددی هستش که قبل از اون اومده. این اعداد نتیجه مقداری هستن که به نام «فی» یا «نسبت طلایی» شناخته میشن که تقریباً با همه چیز در طبیعت رابطه شگفت‌انگیزی ایجاد میکنن.

این پدیده حتی زمانی که معامله‌گران اقدام قیمت رو تجزیه و تحلیل می‌کنن، در معاملات نیز گسترش پیدا میکنه. این اندیکاتور به فرد اجازه میده تا سطوحی رو در روند پیدا کنن که در اون قیمت احتمالا روند تغییر پیدا کنه یا واکنش نشون بده.

نحوه عملکرد فیبوناچی به این صورت هست که با تقسیم فاصله اوج به پایین یا فاصله از فرود به قله بر فی و سایر نسبت‌های دنباله به دست میاد. برخی از نسبت های مهم دیگر عبارتند از 0.382 و 0.236. با کسب تجربه در تجارت، متوجه میشین که قیمت به طور مرتب به این سطوح واکنش نشان میده. 

بنابراین، میتون به شما نقاط ورود و خروج بهینه ای رو ارائه بده. با این حال، قبل از استفاده از فیبوناچی در بعضی مواقع خلاف تصورات حرکت میکنه،بنابرین شما باید در کنار اون، از اندیکاتورهای دیگه ای هم برای ترید و سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنین تا دچار ضرر مالی نشین.

8.    اندیکاتور ایچی موکو

 اندیکاتور ایجوموکو

اندیکاتور Ichimoku Cloud شامل پنج خط هست که هر خط میانگین‌هایی رو در دوره‌های خاص نشان میده و معامله‌گران میتونن تعیین کنن که این فواصل زمانی که چقدرطول میکشه. اونا برخی از بصری ترین شاخص های بیت کوین رو نشان میدن و این باعث میشه درکشون آسان تر بشه. همچنین، اونا به وضوح سطوح حمایت و مقاومت رو تعریف میکنن و جهت روند رو شناسایی میکنن و چندین سیگنال معاملاتی رو ارائه میدن.

به عبارت دیگه هنگامی که دو خط از هم عبور میکنن، ناحیه ای که بین اوان قرار داره سایه میندازه و یک ابر تشکیل میشه. وقتی قیمت بالای ابر هست، به این معنیه که روند صعودی هست و اگر قیمت زیر ابر باشه، روند نزولی هست. اگر متوجه شدید که خود ابر در جهتی حرکت می کنه که قیمت در حال حرکت هستش، میتونیم این نتیجه رو بگیریم که روند در آینده با شتاب بیشتری حرکت خواهد کرد.

9.    اندیکاتور ADX

 اندیکاتورadx

آخرین اندیکاتوری که ما مورد بررسی قرار میدیم و از نظر ما یکی از بهترین اندیکاتور ها برای معامله گری هستش، شاخص جهت دار متوسط یا ADX میباشد. ADX قدرت روند قیمت رو نشان میده و در مقیاس 0 تا 100 کار می کنه؛ زمانی که عدد بیش از25 در یک روند قوی در نظر گرفته باشه و یا عدد زیر 25 یک رانش در نظر گرفته باشه، معامله گران می تونن از این اطلاعات برای جمع آوری اینکه آیا احتمال ادامه روند صعودی یا نزولی ادامه دار هست یا نه، استفاده کنن.

ADX معمولاً بر اساس میانگین متحرک محدوده قیمت در طی 14 روز مورد استفاده قرار میگیره که میتونه بسته به فرکانسی که معامله‌گران ترجیح میدن، عمل کنه. توجه داشته باشین که ADX هرگز نشان نمیده که چگونه یک روند قیمت ممکن هست افزایش پیدا کنه، بلکه صرفاً قدرت روند رو نشان میده. میانگین شاخص جهت دار می تونه زمانی که قیمت در حال کاهش هست، افزایش پیدا کنه که نشان دهنده روند نزولی قوی هستش.

شاخص های اندیکاتورها

1.    روند

این اندیکاتورهای رمزنگاری که به عنوان نوسانگرها نیز شناخته میشن، نشان دهنده اینن که بازار به کدوم سمت حرکت می‌کنه و چه مقدار خرید و چه فروش در بازار انجام میشه.

2.    مومنتوم

یک اندیکاتور کریپتو مومنتوم به معامله‌گر می‌گوید که روند بازار تا چه مدت ممکنه ادامه داشته باشه یا اینکه آیا حرکت قیمتی معکوش میشه یا نه. شاخص قدرت نسبی یک شاخص حرکت هست که اغلب همراه با شاخص های روند برای تقویت پیش بینی استفاده میشه.

3.    حجم

ارزیابی حجم معاملات عاملی هست که در تحلیل تکنیکال نیز به این مورد توجه زیادی میشه. تغییرات در حجم معاملات بر قیمت دارایی کریپتو بسیار تأثیر گذار هست. شاخص‌های ارز دیجیتال مبتنی بر حجم، قدرت حرکت بازار رو بر اساس حجم زمانی که تغییر قیمت رخ میده، نشون میده.

4.    نوسان

نوسان، چهارمین نوع نشانگر رمزنگاریه که میتونین از اون برای درک زمان احتمالی تغییر جهت بازار بر اساس پایین ترین و بالاترین قیمت های تاریخی استفاده کنین.

مقاله پیشنهادی: تاثیر زمان انتشار و انقضا سیگنال در اعتبار آن 

جمع بندی
ما در این مقاله به اندیکاتورهایی که برای تولید سیگنال استفاده میشود و همچنین شاخص های اندیکاتورها اشاره کردیم تا شما با کسب دانش و یادگیری در این حوزه، بتونین در معاملاتتون تصمیمات درست و منطقی بگیرین.

شاخص‌های رمزنگاری یا شاخص‌های تحلیل تکنیکال برای ارزهای دیجیتال به تأیید مجدد تصمیم معاملاتی شما کمک میکنن و ابزارهای ضروری در استراتژی تجارت کریپتو شما هستن. اندیکاتورهای رمزنگاری به شما کمک میکنن سیگنال های بازار رو بر اساس زمان ارزیابی کنید و پیش بینی قیمت رو دقیق تر و آسان تر انجام بدین.اندیکاتورهایی بسیاری در بازار ارزهای دیجیتال وجود داره که میتونین نتایج و نشانه‌های اونا رو با هم ترکیب و مقایسه کنین تا به یک نتیجه مشترک برسید. 

برای تصمیم گیری صحیح به حداکثر 6 اندیکاتور به طور هم زمان پایبند باشین و استفاده بیش از حد همزمان برای تعیین روند قیمت، میتونه شما رو تحت فشار قرار بده و شما تصمیمات اشتباه بگیرین.اما اگه به درستی از شاخص های فنی برای ارزهای دیجیتال استفاده بشه، میتونه سود شما رو به حداکثر برسونه.

برای هر معامله‌گری که به دنبال راه‌حلی رایگان و شایسته با تعداد زیادی ابزار مفید هست، TradingView C-trade یک گزینه خوب هم برای مبتدیان و هم برای معامله‌گران با تجربه میباشد. مطالب آموزشی TradingView همچنین برای دسترسی به تمام اصول ضروری نمودار و تجزیه و تحلیل فنی به طور کامل رایگان هست

 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اندیکاتورهایی که برای تولید سیگنال استفاده میشود

در مورد اندیکاتورهایی که برای تولید سیگنال استفاده میشود نظر دهید
سوال امنیتی :3+70 = ?