ربات معامله گر چیست؟ ایا می توان به ربات ها اعتماد کرد؟ 

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "ربات معامله گر چیست؟ ایا می توان به ربات ها اعتماد کرد؟ "


  • 23:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 12 دقیقه

ربات معامله گر چیست؟ ایا می توان به ربات ها اعتماد کرد؟، ربات معامله گر یا ربات تریدر یکی از مفاهیم جدید ارز دیجیتال هستش که اشنایی با این ربات خالی از لطف نیست. همونطور که می دونین ارز دیجیتال به یکی از گسترده ترین مفاهیم و واحد های ارزی در دنیا تبدیل شده.

اگر میخواین سررشته ای تو این حوزه داشته باشین باید با اکثریت مفاهیم و عبارات مورد نیاز در این حوزه اشنایی کامل به دست بیارین. حالا بیاین ببینیم این ربات معامله گر چیه و چه کارهایی میکنه؟ میشه به این ربات اعتماد کرد یا نه؟ تو ادامه این مقاله می خوایم در مورد ماهیت ربات تریدر، نحوه عملکرد، ویژگی ها و مزایای استفاده از این نوع نرم افزارها، کارایی و قابلیت اعتماد به اون ها صحبت کنیم. خب پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشین. 

مقاله پیشنهادی: ویژگی های ارز دیجیتال معتبر

ربات معامله گر چیست؟

دنیای ارز دیجیتال پر از مفاهیم جدید و کاربردیه که ربات معامله گر یکی از این مفاهیمی هستش که اشنایی با اون می تونه کار شمارو تو دنیای ارز دیجیتال خیلی اسون تر کنه. 

حالا ممکنه این سوال براتون پیش بیاد مگه میشه یه ربات بتونه تو دنیای ارز دیجیتال اینقدر مهم باشه و بتونه کمک بزرگی تو انجام تراکنش های ارزی داشته باشه؟ خب پس بیاین ببینیم ربات معامله گر چیه و چطوری عمل می کنه ؟

ربات معامله گر به اسم ربات تریدر هم شناخته میشه. این نوع ربات یه نرم افزاره که به شما تو انجام راحت تر معاملات و تراکش های ارزی کمک می کنه. این نرم افزار اونقدر سریع کارها رو انجام می ده که دیگه نیازی نیست وقتتون رو صرف انجام معاملات ارزی طولانی مدت کنین.

افرادی که تو کار ارز دیجیتال هستن، نرم افزار معامله گر رو ابزاری برای افزایش ثروتشون میدونن. این افراد باید طوری ربات هارو تنظیم کنن که به صورت اتوماتیک کار کنه تا بتونه بدون نیاز به حضور فیزیکی معامله گر، معامله و تراکنش رو انجام بده. 

حالا اصلا این ربات چطوری به وجود اومده و کی اونو ساخته؟ اگه میخواین بدونین ربات تریدر از کجا اومده پس بیاین ادامه مطلب و همراه ما باشین. 

تاریخچه به وجود امدن ربات معامله گر 

ربات معامله گر

مفهوم سیستم تریدر خودکار برای اولین بار توسط ریچارد دونچیان به وجود اومد. ریچارد دونچیان در سال 1949، سیستم تریدر رو به وجود اورد که مجموعه ای از قوانین خرید و فروش وجوه بودن. اما این برنامه تا سال 1980 ناشناخته بود.

ربات معامله گر در سال 1980 توسط تریدر های مشهوری مثل جان هنری مورد استفاده قرار گرفت. از این سیستم و نرم افزار تو معاملات مربوط به سهام و فارکس استفاده می شد که الان چندین سال هستش که راهش رو به سمت ارزهای دیجیتال هم باز کرده. 

خب حالا چه دلایلی باعث شده که ربات های معامله گر اینقدر شناخته شده بشن و روز به روز به استفاده از اونا توسط تریدر ها اضافه شه؟ 

امکانات ربات های معامله گر 

ربات های معامله گر از جمله بهترین نرم افزارهایی هستن که از اونا برای تسهیل انجام معاملات ارزی استفاده می شه. این نوع نرم افزار ها به شما این امکان رو فراهم می کنن که بدون تعقیب معامله، به راحتی از صحت انجام معاملات و تراکنش های خودتون اطمینان لازم رو داشته باشین.

یکی از امکانات دیگه این نوع اپلیکیش، دانلود رایگان اون هستش. اما بعضی سایت ها اون رو با هزینه بالایی هم می فروشن. عوامل زیادی، ویژگی های یه ربات معامله گر رو نشون می دن که از این عوامل می تونیم به میزان کارایی نرم افزار، سطح تحلیل اون و تعداد سفارشاتش اشاره کنیم. 

بهتره بدونین ممکنه که خیلی از برنامه هایی مثل نرم افزار ربات تریدر رایگان، نه تنها فایده زیادی نداشته باشن بلکه ضرر زیادی هم به شما و معامله تون وارد کنن. 

خیلی از تریدر ها و کسایی که از ربات های معامله گر استفاده می کنن از برنامه نویس ها می خوان که یه ربات مخصوص خودشون براشون طراحی کنن. 

امکانات ربات های معامله گر 

با طراحی تخصصی برنامه، میتونین اطمینان لازم از عملکرد این نوع ربات رو داشته باشین. بعضی از نرم افزار ها خودشون معامله گر های خوبی هستن ولی بعضی از اونا از معامله گر های حرفه ای کپی می کنن و از کارایی اونارو مورد استفاده قرار می دن. برنامه ریزی ربات ها خیلی مهمه. همونطور که گفتیم برنامه نویس ها هستن که این نوع ربات ها رو طراحی می کنن. پس میشه گفت انجام معامله خوب با این نوع نرم افزار ها به مهارت برنامه نویس ها و اشنایی اونا با واحد ها و ارزهای دیجیتالی بستگی داره. 

ربات های ساده برای افراد ماهر مناسب نیست. چون باعث محدودیت استفاده از این ربات ها می شه. افراد ماهر نمی تونن معامله شون رو با ربات های ساده انجام بدن. یکی از معایب این اپلیکیشن در این هستش که هنگام خرید و انجام معامله نمی تونه پیش بینی درستی از نتیجه اون بکنه چون براساس اندیکاتور های تکنیکال ساخته شده. 

کپی تریدینگ چیست؟

کپی تریدینگ چیست؟

ربات های معامله گر طوری برنامه ریزی شدن که بتونن معامله ها رو به صورت اتوماتیک بدون حضور فیزیکی معامله گر انجام بدن. بعضی از این ربات ها برای اینکه بتونن معامله خوبی رو به انجام برسونن از ربات های ماهر استفاده می کنن. به این عمل کپی تریدینگ می گن. وقتی می خواین واحد ارزی تون رو با استفاده از این برنامه به فروش برسونین، باید موقعیت فروش اون رو فعال کنین. 

یادتون نره اگه دیدین تو یه معامله دارین ضرر می کنین توقف ضرر یا stop loss رو بزنین که ضرر زیادی بهتون وارد نشه. تا حالا درمورد ماهیت این نوع نرم افزار و نحوه ایجادش صحبت کردیم.

اما سوال اینه که چرا استفاده از برنامه ربات معامله گر اینقدر افزایش یافته و روز به روز هم به میزان استفاده از اون تو دنیای ارز دیجیتال اضافه میشه ؟ خب بریم در مورد مزایای استفاده از ربات تریدر اطلاعات بیشتری به دست بیاریم. 

مزایای استفاده از ربات معامله گر 

ربات معامله گر مزایای خیلی زیادی داره. از مزایای این برنامه می تونیم به موارد زیر اشاره کنیم: 

  • ربات تریدر به دلیل داشتن اندیکاتورهای حرفه ای، به راحتی میتونه موقعیت های جدید رو شناسایی کنه. 
  • این برنامه می تونه بعد از یافتن موقعیت جدید، سرمایه گذاری های انجام شده رو بررسی کنه. 
  • با استفاده از این ربات، دیگه طعمه احساسات و طمع زیاد هنگام خرید و فروش واحد های ارزی و انجام معاملات نمی شین. 
  • بعضی از ربات ها در مورد تحلیل های پیچیده بازار ارز  اطلاعات کافی دارن و این یکی از ویژگی های مثبت این نوع نرم افزاره. 

همونطور که می دونین تو دنیای ارز دیجیتال، ارتباط با صرافی های مناسب حرف اول رو میزنه. ولی با استفاده از برنامه معامله گر چطور می تونیم با صرافی های ارز دیجیتال ارتباط برقرار کنیم؟ خب جوابش پیش ماست. بیاین بریم در ادامه مقاله ربات معامله گر چیست؟ ایا می توان به ربات ها اعتماد کرد؟تا ببینیم چطور میشه ارتباطی بین صرافی ها و نرم افزار ایجاد کرد.

کارایی API چیه؟ 

کارایی API

ایجاد ارتباط بین صرافی و ربات تریدر برای انجام معامله خیلی مهمه. برای اینکه بتونین این ارتباط رو بین ربات و صرافی ایجاد کنین باید از صرافی کلید API رو دریافت کنین و اونو در اختیار نرم افزار قرار بدین تا بتونه به حساب شما دسترسی داشته باشه. بعد از وارد کردن کد API، ربات می تونه کارشو شروع کنه و نسبت به خرید و فروش ارز و معامله اقدام کنه. API علامت اختصاری application programming interface هستش که رابط میان اتصال ربات و صرافی شناخته می شه. 

API نقش یه رابط برای دریافت و ارسال اطلاعات رو ایفا می کنه. الان ممکنه بپرسین که ایا استفاده از ربات معامله گر در صرافی ها قانونی هست یا نه؟ در ادامه مقاله با ما همراه باشین تا پاسخ سوالتون رو بدونین. 

ایا استفاده از ربات معامله گر در صرافی های دیجیتالی قانونی هست یا نه؟

برای پاسخ به این سوال باید بگیم بله، می تونین از ربات های تریدر تو صرافی های دیجیتالی استفاده کنین. صرافی ها هیچ مخالفی با این نوع نرم افزار ندارن. استفاده از ربات برای صرافی ها هم مفیده چون با استفاده از این نرم افزار مانع از کاهش سرمایه موقع نزول ارز در بازار می شن. 

وقتی سرمایه کاهش پیدا می کنه، تریدر ها از بازار خارج می شن و بازار کار صرافی ها افت می کنه. ربات معامله گر از این اتفاق جلوگیری کرده و باعث میشه که صرافی ها نسبت به استفاده از این برنامه مشتاق باشن. 

مقاله پیشنهادی: مزایا و معایب استفاده از سیگنال های ارز های دیجیتال

وظایف ربات معامله گر چیست؟

این روز ها، تریدر ها و صرافی ها نسبت به استفاده از ربات های معامله گر مشتاقن و به دلیل حجم کم بازار و سود کم اون، تمایل به استفاده از این نوع نرم افزار ها دارن. صرافی ها به مشترکین خودشون اجازه دریافت و استفاده از API رو میدن تا بتونن از این نوع برنامه ها به راحتی استفاده کنن و از مزایای عالی اون بهره مند بشن. 
علاوه بر این، تریدر ها اطلاعات مربوط به قیمت لحظه ای، حجم معامله های انجام شده، میزان دارایی در گردش صرافی، بهترین قیمت برای خرید، بهترین قیمت برای فروش و اخرین قیمت رو از صرافی ها دریافت کنن. تریدر ها بعد از دریافت همه اطلاعات نسبت به خرید و فروش ارز و معاملات و ارزشی با استفاده از نرم افزار ربات معامله گر اقدام می کنن. 

هر ربات تریدر سه وظیفه اصلی داره که عبارتند از : 
•    تولید سیگنال 
•    بررسی ریسک 
•    انجام معامله 

تو بخش های بعدی می خوایم در مورد هر کدوم از وظایف ربات تریدر بیشتر بدونیم. 

وظایف ربات معامله گر

وظیفه تولید سیگنال توسط ربات 

گفتیم که یکی از وظایف اصلی ربات معامله گر، تولید سیگنال هستش. حالا ببینیم تولید سیگنال چیه و به چه دردی می خوره. پیش بینی حرکت بازار برای تولید سیگنال خیلی مهمه. ربات معامله گر براساس اطلاعات خودش و الگوریتم های تعریف شده، بازار ارز رو بررسی می کنه و سیگنال هایی رو برای خرید یا فروش ایجاد می کنه. 

بهتره از ربات های تریدری که چند تا شاخص رو با هم ترکیب می کنن تا به یه سیگنال خوب برای خرید و فروش واحد های ارزی برسن دوری کنین چون این ربات ها خیلی خطرناکن و ریسک زیادی می خوان.

وظیفه بررسی ریسک توسط ربات معامله گر 

دومین وظیفه ربات معامله گر، بررسی ریسک هستش. تو این مرحله، میزان هزینه ای که روش سرمایه گذاری می کنیم، تعیین میشه. تو این بخش می خوایم ببینیم چه مقدار هزینه و سرمایه برای این نوع واحد ارزی و یا انجام معامله و تراکنش خوبه. یکی از سوالات مهم عنوان این مقاله در مورد اعتماد کردن و یا نکردن به ربات های تریدر هستش. شما چی فکرمیکنین؟ بنظر شما ربات های معامله گر قابل اعتماد هستن؟ خب بریم با هم بخونیم. 

ایا می توان به ربات ها اعتماد کرد؟

یکی از سوالات مهمی که همیشه در مورد ربات های معامله گر مطرح میشه، اعتماد و یا عدم اعتماد به اوناست. باید بدونین که استفاده از ربات گاهی باعث سود میشه و گاهی باعث ضرر. ربات ها نرم افزارهای هوشمندی هستن که عملکرد خوبی دارن ولی بهتره اول کار با سرمایه کم شروع کنین تا با کارکردش اشنا بشین.

از ربات هایی استفاده کنین که بروز هستن و خطای برنامه نویسی ندارن. در این صورت می تونین یه معامله خوب پرسود داشته باشین. هدف اصلی از استفاده از این نوع نرم افزار ها رسیدن به بالاترین حد سوددهی هستش. 

یادتون نره کلاهبرداران زیادی هستن که از این نوع نرم افزارها برای سرقت حساب شما استفاده می کنن پس نسبت به خریداری ربات معامله گر از فروشگاه های معتبر اطمینان لازم رو داشته باشین. 

ویژگی ها و مشخصات ربات معامله گر 

ویژگی ها و مشخصات ربات معامله گر 

ربات های معامله گر هم مثل همه نرم افزار های دیگه از یه الگو های خاصی ایجاد شده و مشخصات منحصر به فردی دارن که می تونیم به موارد زیر اشاره کنیم: 

•    ربات معامله گر یه ربات نوظهور هستش که با توجه به یه الگوریتم خاص، معامله ارزی رو انجام می ده. تو این اپلیکیشن برای انجام معامله نیازی به حضور فیزیکی معامله گر نیستش. 
•    این نوع ربات با توجه به الگوریتم های خاص خودش معامله خرید یا فروش رو به صورت خودکار انجام می ده. 
•    ربات تریدر به وسیله برنامه نویس های حرفه ای ایجاد میشه. 
•    بیشتر معامله گر های حرفه ای از ربات هایی استفاده می کنن که اختصاصی برای خودشون تولید شدن. 
•    استفاده از این نوع ربات ها باعث افزایش حجم معاملات روزانه میشه. 
•    بهتره همه کارهاتون رو به این نوع ربات ها نسپرین چون توانایی رقابت با ذهن انسان رو ندارن. 

از ربات معامله گر استفاده کنم یا نه؟

شاید یکی از مهم ترین سوال هایی که با خوندن مقاله ربات معامله گر چیست؟ ایا می توان به ربات ها اعتماد کرد؟براتون پیش بیاد اینه که از این نوع ربات های معامله گر استفاده کنم یا نه؟ خب بهتره بگیم که این نوع نرم افزار ها معاملات رو به صورت اتوماتیک انجام میدن و باعث تسهیل روند معامله میشن.
اما نکته حائز اهمیت اینه که این نوع نرم افزار ها یه دستیار کمکی هستن که به شما تو انجام معامله کمک می کنن. این برنامه ها توانایی تصمیم گیری در هر شرایطی رو ندارن و نمی تونن مثل ذهن انسان شرایط رو تجزیه و تحلیل کنن. 

اما خب بهتره اینم بدونین که یکی از مزایای استفاده از این نوع ربات ها این هستش که بدون احساس وارد معامله میشه. در حقیقت، سعی کنین زیاد به استفاده تنها از این ربات اکتفا نکنین بلکه از تجربیات خودتونم استفاده کنین تا بتونین یه معامله پر سود داشته باشین. بهتره وقتی از این برنامه استفاده کنین که به طور دقیق با کار ارز دیجیتال و بازار اون اشنا شدین و می تونین به تنهایی بازار این نوع واحد های ارزی رو تجزیه و تحلیل کنین. همونطور که قبلا هم گفتیم، بهتره زیاد از ربات های معامله گر رایگان استفاده نکنین. چون کلاهبردار های زیادی اون بیرون منتظر هستن تا حساب های شما رو با استفاده از برنامه های رایگان بدزدن. 

معایب استفاده از ربات های معامله گر

 ربات های معامله گر

تا حالا در مورد مزایای این نوع ربات ها و یا نرم افزار ها صحبت کردیم اما این برنامه هم مثل هر برنامه دیگه ای، معایب خودش رو داره. 
یکی از معایب اصلی استفاده از این نوع نرم افزارها این هستش که باعث تغییر بازار ارز می شن. اگه زیاد از این ربات استفاده شه یه تهدید جدی برای دنیای ارز دیجیتال به شمار میاد. استفاده زیاد از ربات ها باعث می شه که بازار غیرفعال نشون داده بده و بهش به چشم پولشویی نگاه کنن. یکی دیگه از معایب استفاده از این نوع ربات ها در این هستش که موسسه ها از این برنامه ها برای رسیدن به سودهای غیرمنطقی استفاده می کنن. 

ربات های معروف معامله گر 

ربات های معروف معامله گر زیادی تو بازار وجود دارن که اشنایی با بعضی از این ربات ها خالی از لطف نیست. برخی از این نرم افزار ها عبارتند از: 

•     همیار تریدر ارزسنج

•     تری کاماز ( 3commas) 

•    کریپتو هاپر ( cryptohopper)
•    شرمپی ( shrimpy)
•    هاس بات ( hassbot)
•    ترید سانتا( tradesanta)
•    کریپتو تریدر ( cryptotrader)
•    گکو ( GEKKO)
•    گان بات( gun bot) 
•    مارجین ( margin) 
•    زیگنالی ( zignaly)
•    بیتس گپ ( bitsgap)
•    لایو تریدر( live trader) 
•    زن بات( zen bot)
•    کپ کلاب ( cap.club) 
•    پروفیت تریلر( profit trailer) 
•    بوتی ترید( bootee.trade) 

نکات مهم به هنگام انتخاب بهترین نوع ربات معامله گر 

تو انتخاب بهترین نوع ربات معامله گر باید به نکات ویژه ای توجه کنین. 

•    ربات های تریدر باید امنیت بالایی داشته باشن. از خریداری ربات های رایگان خودداری کنین چون ممکنه طعمه کلاهبردار های شیاد بشین.
•    در مورد سازنده برنامه تحقیق کنین که ایا برنامه توسط شخص ماهری ساخته شده یا نه. 
•    در مورد کد نویسی ربات تحقیق کنین چون اگر برنامه کد نویسی خوبی نداشته باشه مشکلات زیادی به وجود می یاره. 
•    ربات تریدر باید بتونه تو شرایط مختلف بازار، استراتژی مناسب رو انتخاب کنه. 
•    ربات باید طوری باشه که همه مراحل رو به خوبی نشون بده تا کاربر در جریان همه مراحل باشه. 
•    رابط کاربری ربات خیلی مهمه تا بتونین از طریق اون ارتباط برقرار کنین. 

تفاوت های ربات معامله گر با انسان 

همونطور که گفتیم ربات معامله گر یه نرم افزار هوشمنده ولی تفاوت هایی با انسان داره. حالا می خوایم ببینیم چه تفاوت هایی بین این دو وجود دارن. 

•    سرعت:

یکی از تفاوت های میان ربات معامله گر و انسان تو سرعت انجام معامله و پردازش اطلاعاته. مغز انسان نمی تونه تو مدت زمان کوتاه اطلاعات رو به طور کامل پردازش کنه ولی ربات ها این توانایی رو دارن که در زمان کوتاه، داده هایی با حجم بالا رو دریافت کرده و اون رو به خوبی پردازش کنن. 

•    احساس: 

انسان ها موجوداتی هستن که بیشتر بر روی احساسشون تصمیم گیری می کنن. ولی ربات ها هیچ احساسی ندارن و منطقی تر به معاملات توجه می کنن چون از الگوریتم های خاصی به وجود اومدن و هوش مصنوعی شناخته می شن. 

•    ظرفیت پردازش: 

مغز انسان برخلاف ربات نمی تونه حجم زیادی از اطلاعات رو در چند ثانیه پردازش کنه. پس برنامه های معامله گر در ظرفیت پردازش خیلی بهترن. 

•    زمان معامله:

انسان نمی تونه کل 24 ساعت رو معامله کنه. ربات ها توانایی این رو دارن که تمام ساعات شبانه روز فعالیت کرده  و به ادامه معامله مشغول باشن. 

مقاله پیشنهادی: پشتیبانی سیگنال های ارز های دیجیتال چگونه است؟

نتیجه گیری کلی 

تو این مقاله در مورد ربات های معامله گری صحبت کردیم که افراد سرمایه گذار از اون ها برای تسهیل انجام معاملات ارزی خودشون استفاده می کنن. این ربات ها توسط برنامه نویس های ماهری تولید میشن که می تونن 24 ساعت شبانه روز به طور اتوماتیک به انجام معاملات بپردازن و سود خوبی رو به دست فرد سرمایه گذار بدن. انتخاب نوع ربات اهمیت زیادی داره. اگه از ربات رایگان استفاده می کنین مواظب کلاهبردارهایی باشین که در کمین دزدیدن اطلاعات حساب شما هستن. 

تو این مقاله اطلاعات کلی در مورد ماهیت ربات های تریدر، نحوه عملکرد، تفاوت اون ها با انسان، انواع ربات های معامله گر، معایب و مزایا، وظایف و کارکرد های اون ارائه شد. یکی از موارد مهمی که تو این مقاله به بحث در مورد اون پرداختیم، قابلیت اعتماد به این نوع ربات ها بود. نرم افزار های معامله گر، برنامه های هوشمندی هستن که به خوبی بازار رو تحلیل کرده و براساس اون معامله رو انجام می دن.

اما نمی تونیم به تنهایی به استفاده از این نوع ربات ها تکیه کنیم. چون ممکنه برخی مواقع نتونن شرایط رو به خوبی بررسی کنن و نه تنها سوددهی خوبی بدست نمی دن بلکه ضرر زیادی هم وارد می کنن. پس بهتره در کنار استفاده از ربات های معامله گر از تجربیات خودتونم استفاده کنین تا به بهترین میزان سوددهی برسین. 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد ربات معامله گر چیست؟ ایا می توان به ربات ها اعتماد کرد؟ 

  1. مهسا (1401/06/15)

    همیار تریدر ارزسنج هم یه نوع ربات معامله گر هستش؟ یا اینکه فقط سیگنال میده؟

    1. پشتیبان سلیمی (1401/06/15)

      همیار تریدر ارزسنج فقط سیگنال دهی انجام میده و ربات معامله گر نیست.

در مورد ربات معامله گر چیست؟ ایا می توان به ربات ها اعتماد کرد؟  نظر دهید
سوال امنیتی :1+51 = ?