تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس 

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس "


  • 23:02 1403-02-12
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس ارز دیجیتال و فارکس دو نمونه از بازارهای مالی هستن که افراد از اونا برای کسب درامد و همچنین خرید و فروش واحد های ارزی استفاده میکنن. 

ممکنه براتون سوال پیش بیاد که چه تفاوتی بین این دو نوع بازار مالی وجود داره؟ و اینکه کدوم از این دو برای سرمایه گذاری بهترین گزینه هستش؟
میزان نوسانات، رقابت بازار، مکان انجام معامله های ارزی، کارمزد معاملات، میزان نقدینگی، حمایت از بازارهای مالی، استفاده اسان از صرافی ها، وضعیت امنیت از جمله تفاوت های بین بازارهای مالی دیجیتال و فارکس هستش که میشه گفت اشاره به این موارد از مهم ترین موضوعات این مقاله به شمار میره.

آشنایی شما با تفاوت های میان هر دو بازار مالی می تونه کمک بزرگی در انتخاب بهترین نوع بازار ارز باشه.
قبل از اینکه وارد بحث تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس بشیم. بهتره یه نگاه گذرایی به این دو نوع بازارمالی بندازیم و کم و بیش باهاشون اشنا شیم.

مقاله پیشنهادی: سرمایه گذاری ارز های دیجیتال و انواع آن

آشنایی با بازار فارکس 

بازار فارکس یکی از دو نوع بازار مالی شناخته شده هستش. فارکس مخفف عبارت foreign exchange market بوده و به معنی تبادل ارز خارجی هست. 
از فارکس برای سرمایه گذاری و کسب درامد از طریق دلار استفاده میشه. طلا، ارز، سهام های کشوری مثل امریکا و حتی نفت از جمله مواردی هستن که برای انجام معامله ی اونا از بازار مالی فارکس استفاده میشه. 

 تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس

این نوع بازار مزیت های خیلی زیادی داره. وجود این نوع از مزیت های عالی و فوق العاده باعث جذب سرمایه گذارها به سمت این نوع بازارمالی میشه.یکی از مهم ترین مزیت های بازار مالی فارکس اینه که مهم نیست چه نوع واحد پولی در دست داشته باشین. شما می تونین با هر نوع واحد پولی مثل دلار، یورو و... وارد فارکس بشین و سرمایه گذاری کنین. 

بازارمالی فارکس هم مثل همه بازارهای خرید و فروش دیگه ساعات کاری خاصی داره. این بازار از روز یکشنبه تا جمعه به صورت 24 ساعته فعالیت میکنه.همونطور که میدونین بازار بورس یکی از بازارهایی هستش که این روزها توجه خیلی از سرمایه گذارها رو به خودش جلب کرده.
اگه شما هم قصد سرمایه گذاری در بازار بورس رو دارین، بهتره بدونین که برای انجام این کار به شرکت های کارگذار نیاز دارین.

حالا ممکنه براتون سوال پیش بیاد که شرکت های کارگزار چی هستن و چه خدماتی در زمینه سرمایه گذاری ارائه میدن؟بهتره بدونین که شرکت های کارگزار به عنوان واسطه هایی بین خریدار و فروشنده شناخته می شن. وجود این نوع شرکت ها برای تسهیل انجام معامله خیلی مهمه. 
اگه فکر میکنین بازار فارکس یه بازار ثابت هستش اشتباه می کنین. این بازار هم مثل همه بازارهای مالی دیگه تحت تاثیر عوامل زیادی مثل بیکاری، تورم و... قرار داره. 

برای همین اگه قصد استفاده از فارکس به عنوان بازارمالی هدف رو دارین، بهتره نسبت به اطلاعات اقتصادی به روز باشین و از تقویم اقتصادی برای این کار استفاده کنین. این نوع بازار مالی، یه بازار غیرمتمرکز هستش که هیچ مکان خاصی نداره. بازارفارکس دارای پلتفرم هایی هستش که شما می تونین از طریق اونا نسبت به خرید و فروش ارز هاتون اقدام کنین. 

آشنایی با بازار ارز دیجیتال 

 ممکنه بارها کلمه ارز دیجیتال به گوشتون خورده باشه اما اطلاعات زیادی در مورد این نوع واحد ارزی نداشته باشین. نگران نباشین. ما تو این مقاله شما رو با بازار ارز دیجیتال اشنا می کنیم. 
همونطور که از اسم بازار دیجیتال میشه فهمید، این نوع از بازار مالی به نوعی از واحد های ارزی دیجیتال مربوط میشه. 

بهتره بدونین که بازار ارز دیجیتال روی پلتفرم های انلاین قرار داره و هیچ نظارتی روی عملکرد اون نیست. درواقع میشه گفت تمامی معامله هایی که تو بازار ارز دیجیتال انجام می شن بدون واسطه هستن و به صورت مستقیم بین خریدار و فروشنده صورت میگیرن. 
بازار ارزدیجیتال، ارزهای متفاوتی داره. از شناخته شده ترین ارزهای اون می تونیم به بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، استلار و... اشاره کنیم. 

آشنایی با بازار ارزهای دیجیتال

شاید براتون سوال باشه که چطور میشه به ارزهای دیجیتال دسترسی پیدا کرد و از اونا برای خرید و فروش یا سرمایه گذاری استفاده کرد؟ بیاین تا بهتون بگم.برای اینکه بتونین تو بازار ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنین نیاز به ارز دیجیتال دارین که می تونین اونا رو از صرافی های معتبر دریافت کنین. 
بهتره بدونین، برای انجام معامله در این نوع از بازارمالی نیاز به کیف پول دارین تا بتونین ارزهای معامله شده رو اونجا ذخیره کنین. 

برای داشتن کیف پول یا والت باید نسبت به حفظ رمز عبور، کلید خصوصی و امنیت اون توجه کافی داشته باشین. در غیر این صورت، با پاک شدن برنامه کیف پول تمام اطلاعات شما هم پاک میشه و دیگه نمی تونین به حسابتون دسترسی داشته باشین.
خب تا اینجا در مورد هرکدوم از بازارهای مالی فارکس و دیجیتال خوندیم و اطلاعات خوبی از هردو نوع بازار مالی به دست اوردیم.

در ادامه می خوایم در مورد تفاوت های سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس صحبت کنیم که یکی از موضوعات اصلی این مقاله هستش. جالبه بدونین بازار ارز دیجیتال و بازار فارکس از بازارهای مالی شناخته شده هستن، با این وجود تفاوت های زیادی از هم دارن که میشه گفت این تفاوت ها باعث ایجاد ویژگی های منحصر به فردی تو هریک از این بازارها شده. 

میزان نوسانات، رقابت بازار، مکان انجام معامله های ارزی، کارمزد معاملات، میزان نقدینگی، حمایت از بازارهای مالی، استفاده اسان از صرافی ها، وضعیت امنیت هریک از بازارهای مالی و افتتاح حساب کاربری از مهم ترین تفاوت های میان ارز دیجیتال و فارکس هستن که در ادامه به توضیح مختصری از هرکدوم می پردازیم. 

  • کارمزد معاملات انجام شده 

 
بازارهای مالی ارز دیجیتال و ارز فارکس دارای کارمزدهای معاملاتی متفاوتی هستن. اگر قصد سرمایه گذاری تو هر کدوم از این بازارهای مالی رو دارین، اشنایی با کارمزدهای اونا یکی از مهم ترین مواردی هستش که توجه ویژه ای می طلبه. 

کارمزد معاملات انجام شده

اگه دنبال کارمزد زیاد نیستین بهترین انتخاب برای شما، استفاده از بازار مالی ارز دیجیتال هستش. این نوع بازار کارمزد زیادی نداره و می تونین حتی با هزینه خیلی کم، سرمایه گذاری رو شروع کنین. بازار فارکس برخلاف بازار ارز دیجیتال، کارمزد خیلی زیادی داره. این نوع بازار مالی دارای واسطه هایی هستش و این امر باعث میشه هزینه بیشتری برای سرمایه گذاری در بازار فارکس پرداخت کنین. 

  • نوسانات بازار 

همونطور که می دونین نوسانات بازار یکی از مهم ترین عواملی هستش که سود و زیان سرمایه گذاری شما رو تعیین میکنه.بهتره بدونین که بازار مالی فارکس نسبت به نوسانات، تغییرات کمتری از خودش نشون می ده و میشه گفت این مورد یکی از بهترین ویژگی های بازار فارکس شناخته میشه.بازار ارز دیجیتال برخلاف ارز فارکس نسبت به نوسانات بازار مقاوم نیست و هرلحظه در حال تغییره. تغییر ارز دیجیتال با توجه به هدف سرمایه گذار به دو دسته تغییر مثبت و تغییر منفی تقسیم میشه. 

اگه شما از اون دسته سرمایه گذارهایی هستین که بیشتر دنبال سرمایه گذاری های کوتاه مدت هستن، پس بهتره بگیم ارز دیجیتال براشون انتخاب خوبیه چون نوساناتی که تو کوتاه مدت صورت می گیرن باعث سود اوری زیادی میشن.اما اگه جزء سرمایه گذارهایی هستین که به ثابت بازار علاقه دارن بهتره از ارز دیجیتال تتر استفاده کنین که نسبت به نوسانات، مقاومت بالاتری از خودش نشون می ده.

  • امنیت بازارهای مالی 

امنیت یکی از مهم ترین مواردی هستش که سرمایه گذارها بهش توجه ویژه ای دارن. از اونجایی که موقع ورود به بازار ارز دیجیتال، اطلاعات کاملی از شما در سامانه ثبت میشه، نسبت به بازار فارکس امنیت بیشتری داره.با این حال، نمیشه گفت که بازار فارکس قابل اعتماد نیست. درواقع این نوع بازار مالی هم از لحاظ امنیت دارای مزیت ویژه ای هستش.

امنیت بازارهای مالی

در این نوع از بازار مالی، دارایی های کاربران بازار فارکس به وسیله دولت بیمه میشن تا ازاین طریق هیچ اسیبی به میزان سرمایه کاربر وارد نشه و ضرر نکنه. 

  • تسهیل امور با استفاده از صرافی

یکی از تفاوت های مهم میان بازارمالی ارزدیجیتال و بازار مالی فارکس، تسهیل امور با استفاده از صرافی هستش.بهتره بدونین در بازارمالی ارز دیجیتال، استفاده از صرافی خیلی اسون تره. البته به یاد داشته باشین که هدف و خواسته سرمایه گذار و میزان سرمایه دو عامل مهمی هستن که در انتخاب بهترین نوع بازارمالی موثر هستن. 

  • میزان نقدینگی بازارمالی

نقدینگی یکی دیگه از مهم ترین تفاوت های این دو نوع بازارمالی هستش. بهتره بدونین که بازارفارکس از لحاظ نقدینگی نسبت به بازار ارز دیجیتال خیلی بهتره.از اونجایی که بازار فارکس نسبت به بازارمالی دیجیتالی قدیمی تره، میشه گفت که میزان نقدینگی بیشتری داره. 

  • پشتیبانی از بازار 

همونطور که در بخش قبل بهش اشاره کردیم، بازار فارکس توسط دولت پشتیبانی میشه. این نوع بازار مالی برعکس بازار ارزدیجیتال تحت حمایت یه شبکه متمرکز هستش. بازار ارزدیجیتال برخلاف بازار فارکس تحت حمایت هیچ یک از اورگان ها وسازمان ها نبوده و تمامی اطلاعات مربوط به حساب کاربر ها به صورت محرمانه حفظ میشن. 

  • رقابت در بازارهای مالی 

رقابت یکی دیگه از مهم ترین تفاوت های میان بازار ارزدیجیتال و بازار فارکس هستش. بهتره بدونین که در بازار مالی ارز دیجیتال هیچ رقابتی بین سرمایه گذار ها وجود نداره.این مورد در بازار فارکس مخالف بازار دیجیتال هستش. سرمایه گذار ها و معامله کننده ها در این نوع از بازار مالی به شدت در حال رقابت با یکدیگر هستن. 

  • مکان انجام تراکنش ها و معاملات مالی 

 مکان انجام تراکنش ها و معاملات مالی

برای انجام خرید و فروش در هر دو بازارمالی ارز دیجیتال و فارکس از اینترنت استفاده می شه. تنها تفاوتی که بین این دو بازار از لحاظ مکان انجام معاملات وجود داره این هستش که در بازار ارز دیجیتال، معامله ها در صرافی ها و در بازار فارکس در پلتفرم های انلاین انجام میشن. 

  • افتتاح حساب کاربری در بازارهای مالی 

نحوه افتتاح حساب در بازارهای مالی فارکس و ارزدیجیتال متفاوت هستش. با ادامه این مقاله با ما همراه باشین تا شما رو با نحوه افتتاح حساب در هر دو نوع از بازارهای مالی آشنا کنیم. برای افتتاح حساب تو بازار ارز دیجیتال باید در یه صرافی ثبت نام کنین. نگران نحوه ایجاد حساب کاربری نباشین.ایجاد حساب کاربری تو بازار ارز دیجیتال درست مثل وب سایت های دیگه هستش. برای افتتاح حساب به یه ایمیل، رمز عبور و تاییدیه ادرس ایمیل نیاز دارین. 

بعد از اینکه ثبت نامتون در صرافی با موفقیت تموم شد، برای سپرده گذاری باید تایید هویت مجدد بشین.برای افتتاح حساب در فارکس، به کارگزاری و یا بروکر نیاز دارین. نحوه افتتاح حساب در این نوع بازارمالی درست مثل ثبت نام در صرافی هستش. 
در هر دو از بازارهای مالی، تایید هویت کاربر خیلی مهمه و میشه گفت اجباری هستش. یکی دیگه از تفاوت های افتتاح حساب بین این دو بازارمالی، نیاز به اسکن مدارک مثل مدارک شناسایی و ادرس در بازار مالی فارکس هستش. 

مقاله پیشنهادی: آشنایی با انواع بازار سرمایه در ایران و جهان

سخن پایانی

شناخت بازار های ارز دیجیتال و بازار مالی فارکس برای سرمایه گذاری خیلی مهمه. ما تو این مقاله شما رو با هرکدوم از این بازار های مالی اشنا کردیم و اطلاعات مختصری از هرکدوم ارائه دادیم.شناخت تفاوت های هردونوع بازارمالی اهمیت خیلی زیادی داره تا شما بتونین با شناخت درست از این تفاوت های بهترین تصمیم رو برای انتخاب یکی از این دونوع بازار ارز برای سرمایه گذاری داشته باشین. 

میزان نوسانات، رقابت بازار، مکان انجام معامله های ارزی، کارمزد معاملات، میزان نقدینگی، حمایت از بازارهای مالی، استفاده اسان از صرافی ها، وضعیت امنیت از جمله تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس هستش که تو این مقاله به طور مختصر و دقیق درمورد هرکدوم از این موارد توضیحاتی ارائه شد. 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس 

  1. فتحی (1401/06/09)

    فعالیت تو بازارهای مالی برای کسایی که میخوان به زندگی با حداکثر رفاه رو داشته باشن، به یه ضرورت تبدیل شده. ممنون از مقاله ای که برای آشنایی با این دو بازار محبوب نوشتین. واقعا مطلب کاملی بود

در مورد تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس  نظر دهید
سوال امنیتی :7+85 = ?