توکن اجتماعی (Social Token) چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "توکن اجتماعی (Social Token) چیست؟"


  • 23:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

توکن اجتماعی (Social Token) چیست؟توکن های اجتماعی نوعی از ارزهای دیجیتال هستن که توسط یک فرد، گروه، انجمن، برند و برای ارائه خدمات یا مهارت ساخته میشن. توکن اجتماعی رو میشه نوعی از مالکیت دیجیتالی دونست که امنتیش وابسته به فناوری بلاک چین هست و به سازنده ها و برندها اجازه میده تا خدمات و تجربه هاشون رو به کسب و کاری پول ساز تبدیل کنن.

 این نوع از مالکیت رو میشه مثل دارایی ای دونست که میشه اون رو بارها و بارها خرید و فروش کرد و گذشت زمان هم بر ارزشش اضافه میکنه. در این مقاله قصد داریم توکن اجتماعی رو بررسی کنیم و کاربرد و مزایای این توکن رو بدونیم.

مقاله پیشنهادی: ارز دیجیتال چیست؟

توکن اجتماعی چیست

توکن اجتماعی چیست؟

توکن های اجتماعی شکلی از مالکیت دیجیتالی هستند که توسط بلاک چین تضمین میشن و به سازندگان،تاثیرگذاران و یا برندها اجازه میده تا از تجربیات یا خدمات، کسب درآمد کنن. سپس این مالکیت به دارایی تبدیل میشه که میتونه مجددا به فروش بره و ممکنه ارزشش افزایش پیدا کنه. 

برای مثال اگر فردی یک دنبال کننده اجتماعی داره و قصد داره یک انجمن عضویت ایجاد کنه، میتونه یک نشانه اجتماعی رو بفروشه که حقوق خاصی رو میده(یعنی دسترسی به پاتوق های اون فرد مشخص، جلسات پرسش و پاسخ زنده و غیره). 

این فرد میتونه توکن اجتماعی رو بفروشه و دارنده این توکن میتونه به اون مزایا دسترسی پیدا کنه. با این حال، اون توکن میتونه به عنوان دارایی دوباره فروخته بشه. از طریق یک قرارداد دیجیتال، اون فرد حتی میتونه شرط کنه درصدی از فروش مجدد رو دریافت کنه.
 
 این به این معنیه که اگه برند اون فرد رشد کرد، مزایای توکن اجتماعی اون میتونه ارزش بیشتری پیدا کنه. توکن های اجتماعی دو نوع هستن: توکن های شخصی و توکن های اجتماعی. این توکن ها غیرمتمرکز و توسط بلاک چین ایمن شدن. آنها براساس همون مدل ارزهای دیجیتال رایج مثل بیت کوین یا اتریوم ساخته شدن.

توکن اجتماعی جیست

توکن های اجتماعی رو میتوان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

  • توکن های شخصی 

توکن های شخصی که به عنوان توکن های سازنده نیز شناخته میشن، توسط افراد برای مبادله اشکال کار و خدمات ایجاد میشن. این افراد معمولا شخصیت های عمومی مثل کارآفرینان یا هنرمندان هستن. برخی از اینفلوئنسرها درحال فروش توکن های اجتماعی هستن و به طرفداران خود امکان دسترسی به مکالمات ماهانه با اونها رو برقرار میکنن.

  • توکن های انجمن

توکن های انجمن به عنوان وسیله ای برای دسترسی به یک اجتماع یا انجمن ایجاد میشن. این کارت ها مشابه کارت های عضویتن ولی براساس بلاک چین هستن. 

در واقع هدف این توکن ها جذب اعضای جامعه از طریق محتوای انحصاری و مزایایی مثل، دسترسی به کالاهایی با نسخه محدود، دسترسی اولیه به محتوا و وروز به رویدادهای خصوصی هست. توکن های انجمن همچنین راهی برای دسترسی به یک جامعه خاص هستند و توسط یک گروه، معمولا یک سازمان مستقل غیرمتمرکز کنترل میشن.

  • توکن های پلتفرم اجتماعی

توکن ها همچنین میتونن نشون دهنده کنترل روی پلتفرمی باشن که صدور و مبادله توکن های اجتماعی رو تسهیل میکنه و به دارندگان اجازه میده از رشد توکن های صادر شده یا سوزانده شده در شبکه سود ببرن. پاداش ها و ارزشی که با هر توکن همراه میشه توسط صادرکننده تعیین میشه و بسته به بخش میتونه متفاوت باشه. اما دارندگان میتونن انتظار داشته باشن که تعداد زیادی از مزایا به آنها ارائه بشه. 

مزایای توکن اجتماعی

 توکن های اجتماعی چگونه کار میکنند؟

یک خواننده بااستعداد، کمدین یا اینفلوئنسر رسانه های اجتماعی به راحتی میتونن جامعه ای از فالورهای وفادار رو تشکیل بدن. در اینجا فرصتی برای چنین تولیدکنندگان محتوا وجود داره تا توکن اجتماعی خودشون رو راه اندازی کنن که در اون محتوای مرتبط رو میشه با دنبال کنندگان خود به اشتراک گذاشت. 
علاوه بر این، افراد مشهور میتونن از توکن های اجتماعی به عنوان مکانیزم نگهبانی با ارائه دسترسی برتر به محتوا فقط برای دارندگان توکن خود استفاده کنن. بهتره این موضوع رو با یک مثال، بهتر درک کنیم:

اگر ایمان دارین که کار یک هنرمند خاص در سال های آینده دنبال کنندگان بیشتری خواهد داشت، میتونین توکن صادر شده رو در اوایل عرضه خریداری کنین. 

هر توکن جدیدی که هنرمند صادر میکنه معمولا دارای اارزش بالاتری نسبت به قبلیه. ارزش توکن شما با رشد جامعه و انتشار توکن های بیشتر افزایش پیدا میکنه. 

مقاله پیشنهادی: ارز های دیجیتال چگونه کار میکنند؟

مزایای توکن های اجتماعی:

حالا که میدونیم توکن اجتماعی چیه، بیایین نگاهی دقیق تر به این موضوع بندازیم که چرا آنها یک نوآوری ارزدیجیتال هستن و مزایای زیادی رو برای صنعت و جوامع درون اون به ارمغان میارن:

•    مزایای جامعه

دارندگان توکن میتونن به چت ها و انجمن های خصوصی، کلکسیون های انحصاری و دسترسی زودهنگام به محتوا، دسترسی داشته باشن و نه تنها آخرین اخبار درمورد برند تاثیرگذار که دنبال میکنن رو با سایر اعضای جامعه به اشتراک بذارن بلکه به تصمیماتی که بر گروه تاثیر میذاره رای بدن. مانند اینکه چه کسی میتونه به عنوان مدیر جامعه استخدام بشه.

مزایای توکن اجتماعی

•    مالکیت مشترک محتوا

ظهور توکن های اجتماعی نقش مقامات متمرکزی را که بر محتوا کنترل دارن و توانایی سانسور یا محدود کردن خلاقیت و همچنین تعیین نرخ یا حتی غیرفعال کردن سازندگان رو دارن حذف میکنن. به این ترتیب، دارندگان توکن کسانی هستن که کنترل اقتصاد خالق دنیای آنلاین رو در دسترس دارن.

•    مالکیت مشترک درآمد منفعل

با تامین مالی یک نام تجاری یا شخصی، کاربران توکن های اجتماعی میتونن NFT هایی رو که ممکنه چندین بار دوباره فروخته بشن رو داشته باشن و هربار که این اتفاق میفته ممکنه از فروش کاسته بشه. به همین ترتیب، سازندگان محتوا ممکنه از قرارداد های هوشمند برای ایجاد حق امتیاز مرتبط با آنها و تعیین درآمدهای آتی برای زمانیکه NFT هایشان دست به دست میشه استفاده کنن.

•    کسب درآمد منصفانه 

به جای تکیه بر کمک های مالی از طریق پلتفرم هایی مثل یوتیوب، که ممکنه باعث کاهش تراکنش ها و درآمدهای سازندگان بشه، ممکنه طرفداران انگیزه اقتصادی برای کمک به موفقیت سازندگان مورد علاقه شان داشته باشن، زمانیکه بدونن سرمایه گذاریشون مستقیم به حساب هاشون میره. از سوی دیگر، این روش شفاف تر و منصفانه تر برای سازندگان برای کسب درامد هستش .

توکن اجتماعی چیست

•    رای اعتماد 

داشتن یک توکن اجتماعی میتونه راهی برای طرفداران برای نشان دادن وفاداری و حمایت مداوم درمورد حرفه سازنده محتوای مورد علاقه اونها باشه. همونطور که آنها محبوب تر میشن و نمایه خودشون رو افزایش میدن، ارزش توکن هم افزایش پیدا میکنه.
 هرچه توکن بیشتری خریداری بشه، شرط بندی بزرگتر روی سازنده میشه. برای مثال، یک نوازنده مشتاق، میتونه یک توکن اجتماعی منتشر کنه که به طرفدارانش اجازه میده تا در حرفه شون سرمایه گذاری کنن و در عین حال با افزایش شهرت، سود ببرن.

•    کنترل بیشتر بر درآمد  

برای سازندگان، توکن های اجتماعی راه ارزشمندی برای ایجاد رابطه نزدیکتر با فالووراشون هست اما همچنین یک راه سودآور جدید برای کسب درآمده که اکنون به معنای درآمد بالاتر اما کنترل بیشتر بر آنهاست.

•    ایمنی

از اونجایی که توکن اجتماعی بر روی بلاک چین ایجاد میشه، هک شدن شبکه یا انجام تراکنش های جعلی در آن عملا غیرممکنه. دارندگان میتونن مطمئن باشن که توکن هاشون معتبره. در حالیکه سازندگان و کسب و کارها میدونن که با طرفداران واقعی درگیر هستن. 

مقاله پیشنهادی: اصطلاحات کاربردی در ارزهای دیجیتال

چه چیزی توکن های اجتماعی را ارزشمند میکند؟

توکن های اجتماعی به عنوان دارایی های دیجیتال، در حال حاضر با پذیرش گسترده در میان هنرمندان و افراد مشهور، نقش مهمی در اکوسیستم سازنده، بازی میکنن. ما در حال حاضر شاهد انفجار انواع مختلف آزمایش هستیم. 
همانطور که فناوری درحال تکامل مداومه، توکن های اجتماعی توسط جوامع بزرگتر مانند ناشران بزرگ یا جوامع آنلاین ساخته شده براساس محصولات یا مارک ها پذیرفته میشن.

 چه چیزی توکن های اجتماعی را ارزشمند میکند

 علاوه بر این، آنها پتانسیل عظیمی برای بازتعریف روشی که شرکت ها میتونن فرصت های تجاری هدفمند ایجاد کنن، دارن. با ایجاد یک اکوسیستم غیرمتمرکز و ایمن که فقط به مشتریان یا طرفداران واقعی آنها پاسخ میده، درنهایت منجر به چشم انداز های رشد بلندمدت میشه که به طور مستقیم بر ارزش توکن مربوطه آنها تاثیر میذاره.

کلام پایانی

توکن های اجتماعی ممکنه در دنیایی که سازندگان و کسب و کارها راه های بی پایانی برای کسب درآمد دارن، ایده ای عجیب به نظر برسه اما این مفهوم نه تنها جذابه بلکه در زمینه تکرار بعدی اینترنت که هدفش برقراری ارتباط مستقیم تر با مردمه، بسیار مرتبط هستش.

 به این ترتیب، در پاسخ به سئوال توکن اجتماعی (Social Token) چیست؟ باید بگیم توکن های اجتماعی درحال تبدیل شدن به یک دارایی مهم در این اقتصاد جدید مالکیت بر حضور دیجیتالی مردم و خلاقیت های دیجیتال هستن. 

در حال حاضر، آنها بیشتر یک آزمایش هستن تا یک روش پذیرفته شده، اما ممکنه در آینده نزدیک تغییر کنه. زیرا ناشران، تاثیر گذاران و جوامع آنلاین بیشتری روی آن کار میکنن و توکن های اجتماعی ایجاد میکنن و در این فرآیند دنبال کنندگان قابل توجهی رو جذب میکنن.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد توکن اجتماعی (Social Token) چیست؟

در مورد توکن اجتماعی (Social Token) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+33 = ?