Privacy Coin یا پرایوسی کوین چیست؟(هر آنچه که باید در مورد کوین های حریم خصوصی بدانید!)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "Privacy Coin یا پرایوسی کوین چیست؟(هر آنچه که باید در مورد کوین های حریم خصوصی بدانید!)"


  • 08:02 1403-02-13
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

Privacy Coin یا پرایوسی کوین چیست؟ (هر آنچه که باید در مورد کوین های حریم خصوصی بدانید!)به لطف فناوری بلاک چین در دنیای ارزهای دیجیتال انواع مختلفی از دارایی ها وجود داره؛ که امروز قصد داریم در این مطلب در مورد این موضوع که Privacy Coin یا پرایوسی کوین چیست؟ اطلاعاتی رو بهتون بدیم. این دسته از ارزهای دیجیتال بحث های زیادی وجود داره.

فعالان بازار ارزهای دیجیتال کوین های حریم خصوصی رو به عنوان ابزاری برای آزادی مالی بیشتر و ارزهای غیر قابل ردیابی می شناسن. در ادامه لیست ارزهای پرایوسی رو برای آشنایی بیشتر با این گروه از ارزهای دیجیتال و بهترین پرایوسی کوین ها بهتون ارائه میکنیم.

مهمترین مزیت پرایوسی کوین ها اینه که تراکنش هایی که با کمک این نوع از رمز ارزها انجام میشه، کاملا ناشناس هستن؛ که این ویژگی در ارزهایی مثل بیت کوین وجود نداره. اهمیت این موضوع با توجه به تحریم هایی که علیه ایران وجود داره، برای سرمایه گذاران ایرانی دو چندان شده. در صورتی که قصد دارین بدونین ویژگی های پرایوسی کوین چیست؟ و چه چیزی این دسته از ارزهای دیجیتال رو متمایز کرده است؟ بهتره تا انتهای این مقاله با ما همراه باشین تا بیشتر در مورد این نوع از رمز ارزها صحبت کنیم.

مقاله پیشنهادی: 7 راه حفظ امنیت ارز های دیجیتال

Privacy Coin یا پرایوسی کوین چیست؟  

Privacy Coin یا پرایوسی کوین چیست؟

ارزهای دیجیتال حریم شخصی یا پرایوسی کوین ها رو میتونیم به عنوان دسته ای از ارزهای دیجیتال معرفی کنیم که با مخفی کردن آدرس های مبدا و مقصد در تراکنش هایی که در بلاک چین این ارزها انجام میشن رو ناشناس و مخفی نگه داره. پرایویسی کوین ها دو جنبه مختلف دارن که عبارت است از: غیر قابل شناسایی بودن و غیر قابل ردیابی بودن.

ویژگی ناشناس بودن، در بیشتر موارد هویت فردی که تراکنش رو انجام میده، مخفی نگه میداره. ویژگی غیر قابل ردیابی بودن هم رهگیری ارزهای دیجیتالی که در یک تراکنش جا به جا شدن رو غیر ممکن میکنه. به همین دلیل به این دسته از ارزهای دیجیتال، ارزهای غیر قابل ردیابی گفته میشه. جالبه بدونین که به لطف این دو ویژگی، اقداماتی مثل تحلیل بلاک چین و برای شخص ثالث غیر ممکن میشه.

به طور کلی میتونیم پرایوسی کوین ها رو به دو دسته تقسیم کنیم. دسته اول رمز ارزهایی هستن که به شکل پیش فرض حریم خصوصی کاربرهای خودشون رو حفظ میکنن و اطلاعات مربوط به اون ها رو نمایش نمیدن. رمز ارزهایی مونرو در لیست ارزهای پرایوسی این گروه قرار میگیرن. گروه دوم Privacy Coin، به کاربرهای خودشون اجازه میدن که خودشون تصمیم بگیرن که کدوم اطلاعات تراکنش های خودتون رو پنهان و یا اشکار کنن. از این دسته رمز ارزها میتونیم به زی کش اشاره کنیم.

همچنین ممکنه که هنگام فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال با اصطلاح پرایوت کوین هم روبرو بشین. در رابطه با این موضوع که Private Coin چیست؟ میتونیم اینطور عنوان کنیم که پرایوت کوین ها همان پرایوسی کوین ها هستن و تمامی توضیحایت که در مورد Privacy Coin ها ارائه کردیم، در مورد این ارزها هم صدق میکنه.

وجه تمایز پرایوسی کوین چیست؟

در ادامه مقاله Privacy Coin یا پرایوسی کوین چیست؟ (هر آنچه که باید در مورد کوین های حریم خصوصی بدانید!) می خواهیم به وجه تمایز پرایوسی کوین بپردازیم. همونطور که میدونین تمامی ارزهای دیجیتال از شبکه بلاک چین برای انجام تراکنش های خودشون استفاده میکنن که این فناوری باعث شده که تراکنش های ارز دیجیتال ناشناس باشن.
 این در حالی است که در ارزهای دیجیتال پرایوسی کوین، با استفاده از روش ها و الگوریتم های مختلفی، از افشای عمومی اطلاعات کاربرهای خودشون جلوگیری کنن. به همین دلیل حریم خصوصی کاربرها در این دسته از ارزهای دیجیتال بیشتر است.

ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین اطلاعات مختلفی مثل آدرس فرستنده و گیرنده، مقدار ارز جا به جا شده و. . . رو در یک دفتر کل توزیع شده به شکل عمومی منتشر میکنن. به همین دلیل تمامی افراد میتونن به راحتی به این داده ها دسترسی داشته باشن که باعث ردیابی این دسته از ارزهای دیجیتال میشه. از طرف دیگه با توجه به تراکنش های همتا به همتا (P2P) ارزهای دیجیتال، با کمی زمان و بررسی آدرس ها میشه که با مالک اصلی هر آدرس دست یافت.

وجه تمایز پرایوسی کوین چیست؟
 

رهگیری تراکنش ها با استفاده از این روش زمانی راحت تر است که تراکنش ها با استفاده از یک صرافی متمرکز انجام شده باشه. دلیل این موضوع هم اینه که برای فعالیت در این نوع صرافی ها، کاربرها باید احراز هویت انجام بدن و اطلاعات خودشون رو در اختیار شبکه بذارن. درسته که بررسی تک به تک آدرس ها کار سخت و زمان گیری است، اما غیر ممکن نیست.

شاید براتون سوال باشه که پرایوسی کوین ها چطور داده های کاربرهای خودشون رو مخفی نگه میدارن؟ برای بررسی این موضوع باید به این نکته توجه داشته باشین که در این دسته از ارزهای دیجیتال هم از یکدفتر کل برای ثبت تراکنش ها استفاده میشه؛

 اما وجه تمایز پرایوسی کوین ها اینه که آدرس فرستنده و گیرنده و حتی گاهی اوقات میزان ارز جا به جا شده در هر تراکنش، به شکل عمومی منتشر نمیشه. به همین دلیل هم هستش که در این شبکه نمیشه که تراکنشی رو به کاربر خاصی نسبت داد و ردیابی تراکنش ها غیر ممکنه.

مقاله پیشنهادی: راهکار هایی برای افزایش امنیت در بازار کریپتوکارنسی ها

بررسی انواع کاربرد پرایوسی کوین

احتمالا الان که میدونین پرایوسی کوین ها چطور کار میکنن، براتون سوال باشه که کاربرد پرایوسی کوین چیست؟ و به چه دلیلی این دسته از ارزهای دیجیتال بوجود اومدن. به همین دلیل قصد داریم که در این بخش از مقاله در مورد کاربرد این دسته از ارزهای دیجیتال اطلاعاتی رو بهتون ارائه بدیم.

از Privacy Coin ها در شرایط و موقعیت های خاصی استفاده میشه. ممکنه بسیاری از افراد فک کنن که از این دسته از ارزهای دیجیتال با اهداف پولشویی و انجام تراکنش های مجرمانه استفاده بشه، اما این دسته از رمز ارزها در بسیاری از تراکنش ها مورد استفاده قرار میگیرن.

 برای مثال ممکنه که یکی از طرفین تراکنش تمایلی نداشته باشه که طرف دیگه و یا سایر افراد فعال در بلاک چین از میزان موجودی و اطلاعات مربوط به حساب کاربریش، اطلاع پیدا کنن؛ در چنین شرایطی استفاده از یک پرایوسی کوین میتونه گزینه مناسبی برای کاربر باشه.

در واقع با استفاده از یک پرایوسی کوین کاربرها و فعالان بازار ارزهای دیجیتال اثر خودشون رو در بازار و معاملاتشون مخفی میکنن و کسی نمیتونه ارتباط بین اون رو با یک صرافی غیر متمرکز (مثل یونی سواپ)، پلتفرم دیفای یا DeFi (مثل آوی) و یا صرافی متمرکز (کوین بیس) رو ثابت کنه.

دلایل محبوبیت پرایوسی کوین چیست؟

ارزهای حریم خصوصی به دلیل کاربردی که بین فعالان بازار ارزهای دیجیتال دارن، تونستن به محبوبیت بالایی در حوزه کریپتوکارنسی ها برسن. دلیل اصلی این محبوبیت رو میتونیم ناشناس بودن تراکنش ها در نظر بگیریم. با توجه به پیشرفت حوزه داده های آن چین و بررسی تراکنش ها بر روی شبکه بلاک چین، تعدادی از معامله گر ها ترجیح میدن که تاریخچه تراکنش های خودشون رو مخفی نگه دارن و امکان ردیابی تراکنش هاشون وجود نداشته باشه.

دلایل محبوبیت پرایوسی کوین چیست 

از طرفی فعالیت هایی که در بازارهای دارک وب (Dark web) و دیپ وب (Deep web) انجام میشن هم تقاضا رو برای این دسته از ارزهای دیجیتال افزایش دادن. بیشتر افراد برای کارهای خلاف و پولشویی از این دسته از ارزهای دیجیتال استفاده میکنن. این کار به این افراد کمک میکنه تا علاوه بر افزایش امنیت تراکنش های خودشون، ردیابی پول های جا به جا شده، امکان پذیر نباشد. البته این موارد جزو ویژگی های منفی این ارزهای دیجیتال محسوب میشن.

یکی دیگه از دلایلی که برای افزایش برتری و محبوبیت پرایوسی کوین ها میتونیم مطرح کنیم، کاربرد این دسته از رمز ارزها برای فرار مالیاتی فعالان بازار ارزهای دیجیتال است. در حالی حاضر در بیشتر کشور های جهان، مقامات و دولت ها به دنبال راهی برای دریافت مالیات از سود های معامله گر ها هستن. همچنین برخی از مقامات اعتقاد دارن که با افزایش مالیات رمز ارزها میتونن محبوبیت رمز ارزها رو کمتر کنن.

Privacy Coin ها در این زمینه میتونن به سرمایه گذارها کمک کنن تا اطلاعات مربوط به دارایی های دیجیتال خودشون رو از دولت ها مخفی نگه دارن و به این ترتیب مالیات بیشتری رو به دولت ها پرداخت نکنن. در حال حاضر این مورد هم یکی از دلایل اصلی محبوبیت پرایوسی کوین ها در بین فعالان بازار کریپتو است.

بزرگترین ایراد Privacy Coin ها

با توجه به توضیحاتی که تا به الان در مقاله پرایوسی کوین یا Private Coin چیست؟ بهتون دادیم، احتمالا به خوبی با ماهیت این دسته از ارزهای دیجیتال آشنا شدین. رمز ارزها حریم شخصی در کنار مزیت ها و کاربرد های متعددی که در صنعت کریپتوکارنسی ها دارن، ضعف ها و ایراداتی بهشون وارد شده. در ادامه نظر تعدادی از منتقدان ارزهای پرایوسی کوین رو بیان می کنیم تا با دیدگاه این افراد نسبت به ارزهای غیر قابل ردیابی آشنا بشید.

عده ای از فعالان بازار ارزهای دیجیتال معتقد هستن که با وجود پرایوسی کوین ها انجام تخلفات و جرایم مالی مثل پولشویی راحت تر انجام میشه. در واقع این افراد اینطور عنوان میکنن که این پنهان سازی اطلاعات میتونه در جهت اقدامات مجرمانه مورد استفاده قرار بگیره؛ در صورتی که چنین اتفاقی رخ بده با توجه به ماهیتی که پرایوسی کوین ها دارن، امکان پیدا کردن فرد متخلف غیر ممکن میشه.

البته در پاسخ به این افراد و ایراداتی که از Privacy Coin ها میگیرن، دیدگاه های مختلفی وجود داره. برای مثال گروهی از افراد وجود دارن که فکر میکنن مسائل مالی مثل میزان دارایی ها و موجودی که هر فرد داره، کاملا شخصی است و به همین دلیل باید مخفی بمونه.

 این دسته از افراد اعتقاد دارن که نباید در دنیای ارزهای دیجیتال فضایی وجود داشته باشه که همه افراد بتونن به راحتی به دارایی های که هر فرد در کیف پول خودش ذخیره کرده، دسترسی پیدا کنن. همچنین این افراد اعتقاد دارن که فعالیت هر فرد در فضای کریپتو و سرمایه گذاری باید مخفی بمونه تا سایر افراد نتونن به معاملات اون ها دسترسی پیدا کنن و اون ها رو رصد کنن.

در مقابل افرادی هم وجود دارن که مخالفت خودشون رو با این موضوع به این شکل مطرح کردن که: دنیای ارزهای دیجیتال از یک سیستم غیر متمرکز برای جلوگیری از نظارت و وجود واسطه در معاملات استفاده میکنه. در صورتی که همه افراد بتونن به فعالیت و دارایی های همدیگه تو این بازار دسترسی داشته باشن، ویژگی غیر متمرکز بودن این بازار زیر سوال میره. همچنین این افراد ادعا میکنن که هر فردی باید بتونه هر طور که میخواد در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشه و به همین دلیل نباید ازادی عمل رو از فعالان این حوزه گرفت. 

بررسی و معرفی بهترین پرایوسی کوین ها

در ادامه مقاله پرایوسی کوین چیست؟ قصد داریم که لیست ارزهای پرایوسی معروف و مطرحی که بیشترین کاربرد رو در بین معامله گر ها و فعالان بازار ارزهای دیجیتال دارن، بهتون معرفی کنیم. این ارزها ادعا میکنن که با ارائه ویژگی های امنیتی پیشرفته و ویژه ای که دارن، بهترین ارزهایی هستن که برای مخفی نگه داشتن هویت و فعالیت کاربرها در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارن.

بررسی و معرفی بهترین پرایوسی کوین ها

•    ارز دیجیتال مونرو (XMR)

مونرو رو میتونیم به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال حریم شخصی در بازار رمز ارزها بدونیم. این ارز دیجیتال با استفاده از مجموعه ای قدرتمند از ابزارهای محرمانگی مختلف مثل تراکنش های محرمانه حلقوی، آدرس های مخفی و امضاهای حلقوی چندگانه، تا حد زیادی به ناشناس بودن کاربرها کمک میکنه.

سطح امنیتی و محرمانگی تراکنش ها بر روی این شبکه بسیار بالاست. جالبه بدونین که سازمان خدمات درآمد های داخلی آمریکا برای افرادی که بتونن به این تکنولوژی نفوذ کنن، جایزه ای 625 هزار دلاری رو تعیین کرده. به همین دلیل هم هستش که اولین انتخاب طرفدار های پرایوسی کوین ها، رمز ارز مونرو است.

•    ارز دیجیتال دش (DASH)

دش هم یکی دیگه از ارزهای دیجیتال ناشناس و پرایوسی کوین های محبوب است که از سال 2014 فعالیت خودش رو در بازار ارزهای دیجیتال آغاز کرده. این پرایوسی کوین در ابتدا با اسم XCoin شناخته میشد و بعد ها به Dark Coin و در نهایت به Dash تغییر نام داد. این رمز ارز دارای ویژگی های مختلفی مثل ناشناس بودن کاربرها، گزینشی بودن داده ها و ارسال محرمانه می باشد.

گروه سازنده و توسعه دهنده های این ارز ادعا میکنن که دش تمرکز اصلی خودش رو به کاربرد بالا و محافظت از کاربرها اختصاص داده است. ارز دش یک رمز ارز اختصاصی نیست و جزئیات مختلف تراکنش ها از جمله موجودی کیف پول و آدرس رو به شکل عمومی در بلاک چین انتشار میده، مگر این که کاربری با استفاده از ارسال محرمانه یا Private Send این اطلاعات رو محدود کنه.

•    ارز دیجیتال زی کش (ZCash)

اگه دوس دارین بدونین که ارز زی کش چیست؟ بایداینطور بهتون بگیم که؛ این رمز ارز هم یکی از محبوب ترین پرایوسی کوین های بازار کریپتوکارنسی ها به حساب میاد که در سال 2016 به بازار عرضه شده. جالبه بدونین که این ارز دیجیتال با دش ریشه مشترکی رو داره؛ چرا که یک فورک از بیت کوین محسوب میشه. کمپانی الکتریک کوین سرپرستی این ارز دیجیتال رو به عهده گرفته.

ارز دیجیتال زی کش برای تایید تراکنش های خودش از مکانیسم اثبات کار یا POW استفاده میکنه که فرآیندی است که به انرژی بالایی نیاز داره. این ارز دیجیتال برای اینکه تراکنش های خودش رو مخفی نگه داره، از الگوریتم ها و مکانیسم های محرمانگی و ممانعت از ردگیری تراکنش ها استفاده میکنه.

•    ارز دیجیتال هوریزان یا زن کش (Zen Cash)

رمز ارز زن کش که در حال حاضر به هوریزان تغییر نام داده، هم ارز بعدی در لیست ارزهای پرایوسی است. دلیل محبوبیت این رمز ارز رو میتونیم در تمرکز اون بر روی حریم خصوصی کاربرها بدونیم. 

 Privacy Coin یا پرایوسی کوین چیست؟

جالبه بدونین که اسم مستعار این رمز ارز نوه بیت کوین است. همچنین این رمز ارز نسبت به سایر مواردی که تو مقاله پرایوسی کوین چیست؟ بهتون معرفی کردیم، جدیدتره و در سال 2017 راه اندازی و به بازار ارزهای دیجیتال عرضه شده.

مقاله پیشنهادی: کلاهبرداری ارز های دیجیتال با استفاده از اپلیکیشن ها


جمع بندی و نتیجه

در این مقاله سعی کردیم که بهتون شرح بدیم Privacy Coin یا پرایوسی کوین چیست؟ و این دسته از ارزهای دیجیتال چه کاربردی رو در دنیا کریپتوکارنسی ها دارن. همچنین در مورد دلایل محبوبیت این نوع از دارایی ها هم صحبت کردیم تا شما رو بیشتر با ماهیت ارزهای غیر قابل ردیابی آشنا کنیم. همچنین تعدادی از بهترین پرایوسی کوین ها رو در این مقاله بهتون معرفی کردیم تا بیشتر با این حوزه آشنا بشین.

امیدواریم که این مقاله تونسته باشه اطلاعات شما رو در مورد ارزهای دیجیتال حریم خصوصی بالا ببره. توجه داشته باشین که اطلاعات ارائه شده در این مطلب تنها به منظور آموزش و آشنایی شما با مفاهیم بازار ارزهای دیجیتال است و نباید به عنوان مبنایی برای معاملات خودتون در نظر بگیرید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد Privacy Coin یا پرایوسی کوین چیست؟(هر آنچه که باید در مورد کوین های حریم خصوصی بدانید!)

در مورد Privacy Coin یا پرایوسی کوین چیست؟(هر آنچه که باید در مورد کوین های حریم خصوصی بدانید!) نظر دهید
سوال امنیتی :4+42 = ?