اندیکاتور استوکاستیک Stochastic در تحلیل تکنیکال چیست؟

  • 10:01 1403-01-31
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

ما سعی می کنیم در مقاله اندیکاتور استوکاستیک در تحلیل تکنیکال چیست؟ اطلاعاتی در مورد اندیکاتور استوکاستیک یا Stochastic برای شما ارائه کنیم و به بررسی سیگنال های اندیکاتور استوکاستیک بپردازیم و نحوه استفاده از شاخص استوکاستیک رو برای شما یاد بدیم تا با یکی از پرکاربردترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال آشنا بشین و بتونین تحلیل های خودتون رو با استفاده از این اندیکاتور انجام بدین. بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار نوپا و نوظهور هست که به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که در سال های گذشته داشته، مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران زیادی قرار گرفته و تونسته به یکی از محبوب ترین بازارهای مالی با حجم بازار بزرگ تبدیل بشه. شما نیز می تونین وارد این بازار شده و با خرید و فروش رمز ارزها سود زیادی به دست بیارین.

بازار ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی زیادی داره که شما می تونین از این نوسانات قیمتی سودهای زیادی کسب کنین. برای این کار باید تحلیل تکنیکال بلد باشین و بتونین وضعیت ارزهای دیجیتال رو تجزیه و تحلیل کنین. تحلیل تکنیکال نیز شامل اندیکاتورهای مختلفی هست که باید با اون ها آشنا باشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله اندیکاتور استوکاستیک در تحلیل تکنیکال چیست؟ اطلاعاتی در مورد اندیکاتور استوکاستیک یا Stochastic برای شما ارائه کنیم و به بررسی سیگنال های اندیکاتور استوکاستیک بپردازیم و نحوه استفاده از شاخص استوکاستیک رو برای شما یاد بدیم تا با یکی از پرکاربردترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال آشنا بشین.

توصیه می کنیم برای تسلط به مباحث تحلیل از دوره آموزش تحلیل پرایس اکشن ما استفاده نمایید.

اندیکاتور استوکاستیک در تحلیل تکنیکال چیست؟

اندیکاتور استوکاستیک در تحلیل تکنیکال چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم اندیکاتور استوکاستیک رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این اندیکاتور به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که اندیکاتور استوکاستیک در تحلیل تکنیکال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اندیکاتور استوکاستیک اطلاعاتی درباره مومنتوم و قدرت روند رو در اختیار شما قرار میده. در حقیقت این اندیکاتور، سرعت و قدرت حرکات قیمتی رو تعیین می کنه. همچنین استوکاستیک در خانواده نوسانگرها یا اسیلاتورها هست، ولی در دسته اندیکاتورهای پیشرو قرار می گیره. این اندیکاتور یکی از بهترین ها در تشخیص انتهای روند هست و قبل از برگشت قدرتمند قیمت، سیگنال برگشت قیمتی رو برای معامله گران و تریدرها صادر می کنه.

مقاله پیشنهادی: برترین اندیکاتورها برای معامله گری

جالب اینجاست که بدونین اندیکاتور Stochastic رابطه بیت قیمت بسته شدن ارز دیجیتال و بازه قیمتی اون رو در طی دوره زمانی می سنجه. تا به امروز، این اندیکاتورها از محبوب ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال هستن. این اندیکاتورها قابل فهم هستن و در نشون دادن زمان خرید یا فروش یه ارز دیجیتال دقت بالایی دارن. اندیکاتور استوکاستیک بر این فرض بنا شده که در زمان صعودی شدن روند قیمتی یه ارز دیجیتال، قیمت بسته شدن نزدیک به کران بالای بازه قیمتی ارز دیجیتال هست. توجه داشته باشین که اندیکاتور استوکاستیک از دو خط تشکیل شده و با اون ها سنجیده میشه که یکی از اون مقدار استوکاستیک برای هر دوره و اون یکی میانگین متحرک 3 دوره ای رو نشون میده.

سیگنال های اندیکاتور استوکاستیک

سیگنال های اندیکاتور استوکاستیک

همونطور که گفتیم، اندیکاتور استوکاستیک یا Stochastic مقدار حرکت مومنتوم قیمت ارز دیجیتال رو اندازه گیری می کنه. زمانی که این اندیکاتور در مقادیر بالا قرار داشته باشه، یعنی قیمت بر اساس یه دوره زمانی مشخص و یا طیق تعداد کندل های قیمت در یه محدود مشخص بسته میشه. شما می تونین با استفاده از اندیکاتور استوکاستیک، سیگنال های معاملاتی مختلف رو دریافت کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله به معرفی و بررسی سیگنال های اندیکاتور استوکاستیک بپردازیم.

•    معاملات مبتنی بر بریک اوت(Breakout Trading)

یکی از سیگنال های اندیکاتور استوکاستیک که می تونین از اون برای معامله های خودتون استفاده کنین، معاملات مبتنی بر بریک اوت هست. زمانی که می بینین اندیکاتور استوکاستیک به صورت ناگهانی در یه جهت شتاب می گیره و دو باند اون در حال گسترش هستن، شرایطی به وجود میاد که شروع گر یه روند قیمتی جدید در چارت قیمتی ارزهای دیجیتال هست. در این حالت شما می تونین حتی یه دامنه یا رنج از مسیرهای کناری نیز پیدا کنین.

•    دنبال کننده روند(Trend Following)

یکی دیگه از سیگنال های اندیکاتور استوکاستیک که اکثرا در بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیره، دنبال کننده روند یا Trend Following هست. جالب اینجاست که بدونین تا زمانی که اندیکاتور استوکاستیک در یه جهت کاملا متقاطع قرار بگیره، نشون دهنده این هست که روند همچنان اعتبار خودش رو داره و می تونین در جهت این روند معاملات انجام بدین.

•    روندهای قوی(Strong Trend)

یکی دیگه از سیگنال های اندیکاتور استوکاستیک، روندهای قوی یا Strong Trend هست. هنگامی که شاخص استوکاستیک در منطقه اشباع خرید و اشباع فروش قرار بگیره، با وند قیمتی ارزهای دیجیتال مبارزه نکنین و تلاش کنین هم روند و هم معاملات خودتون رو به بهترین شکل ممکن حفظ کنین. در این صورت می تونین سودهای زیادی از نوسانات بازار به دست بیارین.

نحوه استفاده از شاخص استوکاستیک

نحوه استفاده از شاخص استوکاستیک

شاخص استوکاستیک یا Stochastic بر اساس تنظیمات دوره ای پیش فرض 5 یا 14 انتخاب شده، ولی اکثر تحلیلگران بازار مالی این عدد رو بر روی 5 می ذارن، این اندیکاتور کف و سقف ها مطلق یعنی پایین ترین و بالاترین نقاط نمودار قیمتی شما رو بررسی کرده اون ها رو نسبت به بسته شدن قیمت ارزهای دیجیتال مقایسه می کنه. بنابراین، زمانی که اندیکاتور استوکاستیک به ناحیه بالایی برسه، به این معنی هست که خود قیمت به نزدیکی 5 یا 14 کندل اخیر بسته شده، این اندیکاتور نیز همچون اندیکاتور مکدی و اندیکاتور RSI از اجزای مختلفی تشکیل شده.

استوکاستیک نوعی شاخص از نوع اسیلاتور یا نوسان گیر هست، ولی نکته مهم درباره این اندیکاتور وجود داره که در ردیف اندیکاتورهای پیش رو قرار می گیره. فرض مبدا این اندیکاتور بر یه اصل استوار هست. در روند صعودی قیمت ارز دیجیتال تمایل داره که به سمت بالاترین قیمت در یه دوره معاملاتی حرکت کنه و بالعکس در روند نزولی قیمت ارز دیجیتال به سمت پایین ترین قیمت در یه دوره معاملاتی نزدیک میشه. نوسان این اندیکاتور بین دو عدد 0 تا 100 رخ میده و محدوده تعاملی اون نیز بین 20 تا 80 قرار می گیره.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله اندیکاتور استوکاستیک در تحلیل تکنیکال چیست؟ اطلاعاتی در مورد اندیکاتور استوکاستیک یا Stochastic برای شما ارائه کنیم و به بررسی سیگنال های اندیکاتور استوکاستیک بپردازیم و نحوه استفاده از شاخص استوکاستیک رو برای شما یاد بدیم تا با یکی از پرکاربردترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال آشنا بشین و بتونین تحلیل های خودتون رو با استفاده از این اندیکاتور انجام بدین. همونطور که گفتیم، که اندیکاتور استوکاستیک اطلاعاتی درباره مومنتوم و قدرت روند رو در اختیار شما قرار میده. در حقیقت این اندیکاتور، سرعت و قدرت حرکات قیمتی رو تعیین می کنه.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اندیکاتور استوکاستیک Stochastic در تحلیل تکنیکال چیست؟

در مورد اندیکاتور استوکاستیک Stochastic در تحلیل تکنیکال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :2+50 = ?