وام آنی Flash Loan دیفای چیست؟

  • 12:02 1403-02-01
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

ما سعی می کنیم در مقاله وام آنی Flash Loan دیفای چیست؟ اطلاعاتی در مورد وام آنی دیفای برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های وام آنی در دیفای بپردازیم و امنیت وام Flash رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بهترین تصمیم رو برای دریافت این وام بگیرین. خیلی از شماها در طول زندگی خود یک یا دو بار به وام های بانکی و شرایط معقول دریافت اون ها برخورد کردین. وام های بانکی که بهره های زیادی دارن، ضامن های زیادی می خوان و خیلی دیرتر از زمان مورد نیاز ما پرداخت میشن. در ضمن کاغذ بازی های زیادی دارن که همین موضوع باعث میشه تا اکثر افراد از دریافت این وام ها منصرف بشن.

در فضای ارزهای دیجیتال، دریافت وام اینجوری نیست و شما می تونین از وام آنی یا Flash Loan استفاده کنین. وامی که بهره و سود قابل قبولی داره و خیلی زود به حساب شما واریز میشه. به عبارت دیگه، وام گرفتن از یه سیستم غیرمتمرکز بسیار راحت تر و عاقلانه تر از وام گرفتن از سیستم های بانکی سنتی هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله وام آنی(Flash Loan) دیفای چیست؟ اطلاعاتی در مورد وام آنی دیفای برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های وام آنی در دیفای بپردازیم و امنیت وام Flash رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم.

شاید برایتان مفید باشد: دیفای DeFi چیست؟

وام آنی دیفای چیست؟

وام آنی دیفای چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال و حوزه DeFi فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم وام آنی دیفای یا Flash Loan رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که وام آنی دیفای چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که به وام سریع یا آنی در حوزه دیفای گفته میشه و در این روش در اصل بدون نیاز به ارائه ضمانت و وثیقه به افراد وام داده میشه. اگرچه ممکنه این نوع وام گیری برای وام گیرنده مطلوب به نظر برسه، ولی وام آنی دیفای مزایا و معایب خاص خودشون رو دارن که همین موارد باعث میشه تا مورد استقبال افراد قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن.

مقاله پیشنهادی: چرا به امور مالی غیر متمرکز نیاز داریم؟

جالب اینجاست که بدونین وام آنی دیفای یا همون Flash Loan به کاربران ارزهای دیجیتال این امکان رو میده تا میلیون ها دلار دارایی دیجیتال در عرض چند ثانیه و بدون نیاز به قفل کردن وثیقه دریافت کنند. این فرایند کاملا غیر متمرکز انجام میشه و به مدارک و اسناد خاصی هم نیاز نداره. طرفداران این نوع وام ادعا می کنند که وام های فلش ابزار جدید و سودمندی برای دنیای مالی فراهم می کنند و معاملات آربیتراژ بسیاری سریعی رو امکان پذیر می کنه که قبل از ظهور بلاک چین امکان پذیر نبودن. همچنین پروتکل دیفای ماربل مفهوم وام آنی رو در سال 2018 معرفی کرد، ولی شهرت اصلی اون مربوط به سال 2020 و ارائه این گزینه وام دهی توسط پلتفرم آوی و صرافی غیرمتمرکز DYDX هست.

ویژگی های وام آنی در دیفای چیست؟

ویژگی های وام آنی در دیفای چیست؟

همونطور که گفتیم، وام فوری یا Flash Loan نوع جدیدی از وام های بدون وثیقه هست که در بعضی از پروتکل های مالی غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه اتریوم محبوب شده. این نوع وام ها مثل سایر وام ها، وام دهنده پول رو به وام گیرنده میده تا در آخر به صورت کامل پس داده بشه و وام دهنده در ازای تقسیم پول موقت پول خودش، از وام گیرنده هزینه دریافت می کنه. وام های آنی حوزه دیفای ویژگی های زیادی دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله به بررسی ویژگی های وام آنی در دیفای بپردازیم.

•    قراردادهای هوشمند

یکی از ویژگی های وام آنی در دیفای این هست که وام های فوری از قراردادهای هوشمند یا اسمارت کانترکت ها استفاده می کنند. قرارداد هوشمند ابزاری هست که توسط بلاک چین فعال میشه و اجازه نمیده وجوه پولی جابجا بشن، مگه اینکه قوانین خاصی رعایت بشه. در مورد وام فوری دیفای قانون این هست که وام گیرنده باید قبل از پایان تراکنش وام رو پس بده، در غیر این صورت قرارداد هوشمند تراکنش رو بر می گردونه.

ویدیوی پیشنهادی: Defi2 (دیفای2) چیست؟ 

•    عدم نیاز به وثیقه

یکی دیگه از ویژگی های وام آنی در دیفای این هست که بدون نیاز به وثیقه انجام میشن. این نبود وثیقه به این معنی نیست که در وام های فوری وام دهنده پول خودش رو پس نمی گیره، بلکه این اتفاق به روش دیگه ای انجام می گیره. در وام های فوری به جای ارائه وثیقه، وام پیرنده باید فورا پول رو پس بده.

•    سریع بودن

یکی دیگه از ویژگی های وام آنی در دیفای این هست که وام دیفای، آنی و سریع هست. قرارداد هوشمند وام باید در یه تراکنش تموم بشه. به عبارت دیگه، یه تراکنش در قرارداد هوشمند باز میشه که فرایند وام دهی و پس دادن وام با هم در یه تراکنش انجام میشه.

امنیت وام Flash چگونه است؟

امنیت وام Flash چگونه است؟

وام های آنی دیفای سوژه چندین حمله سایبری بودن و میلیون ها دلار از سرمایه کاربران بازار ارزهای دیجیتال به دلیل همین حملات به باد رفته. روش های مختلفی وجود داره که هکرها می تونن از طریق اون ها مکانیسم وام دهی رو تحت تاثیر قرار بدن. یکی از مشکلات قراردادهای هوشمند یا اسمارت کانترکت ها نیز همین هست. در صورتی که کدهای قرارداد هوشمند به درستی نوشته نشده باشه یا داده های ورودی به اون ها دستکاری شده باشه، سیستم به راحتی تحت تاثیر قرار می گیره و نمی تونه اونجوری که باید عمل کنه. البته با توجه به اینکه این تکنولوژی تقریبا جدید و نوپا هست، خیلی از کاربران باور دارن که با گذر زمان هم این مشکلات از بین میرن.

در صورتی که وام فوری رو پس ندین، هیچ پولی رو دریافت نمی کنین. همونطور که گفته شد، دریافت و پرداخت وام های آنی فقط در یه تراکنش انجام میشه و در صورتی که یکی از طرفین قرارداد نتونه به تعهدات خودش پایبند باشه، هیچ پولی هم آزاد نمیشه. مزیت قراردادهای هوشمند همین هست که تا زمانی که شرایط قرارداد محقق نشه، هیچ پولی آزاد نمیشه. به همین دلیل در صورتی که در همون قرارداد مبلغ وام رو پس ندین، قرارداد هوشمند هم تراکنش رو برگشت می زنه و پول رو به حساب شخص وام دهنده واریز می کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله وام آنی Flash Loan دیفای چیست؟ اطلاعاتی در مورد وام آنی دیفای برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های وام آنی در دیفای بپردازیم و امنیت وام Flash رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بهترین تصمیم رو برای دریافت این وام بگیرین. همونطور که گفتیم، که به وام سریع یا آنی در حوزه دیفای گفته میشه و در این روش در اصل بدون نیاز به ارائه ضمانت و وثیقه به افراد وام داده میشه. اگرچه ممکنه این نوع وام گیری برای وام گیرنده مطلوب به نظر برسه، ولی وام آنی دیفای مزایا و معایب خاص خودشون رو دارن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد وام آنی Flash Loan دیفای چیست؟

در مورد وام آنی Flash Loan دیفای چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+51 = ?