عبارت بازیابی Seed Phrase کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

  • 04:02 1403-02-05
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

ما سعی می کنیم در مقاله عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد کلمات بازیابی یا Seed Phrase کیف پول ارز دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی روش های امن نگه داشتن کلمات بازیابی کیف پول ارز دیجیتال بپردازیم و نحوه عملکرد عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. سرمایه گذاران و معامله گران زیادی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده و اقدام به سرمایه گذاری و خرید رمز ارزها کردن. یکی از چالش ها و دغدغه های این افراد در زمان سرمایه گذاری از ارزهای دیجیتال، پیدا کردن کیف پولی برای نگهداری و ذخیره ارزهای دیجیتال خودشون هست.

کیف پول های زیادی وجود دارن که می تونین از اون ها برای نگهداری و ذخیره ارزهای دیجیتال خود استفاده کنین. یکی از موارد مهمی که در زمان استفاده از یه کیف پول رمز ارزی باید مورد توجه قرار بگیره، کلمات بازیابی یا Seed Phrase هست. تقریبا همه کیف پول های مطرح حوزه ارزهای دیجیتال در زمان ساخت کیف پول توسط کاربر، یه رشته از کلمات رو به کاربر نشون میدن که داشتن اون ها برای دسترسی به ولت ضروری هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد کلمات بازیابی یا Seed Phrase کیف پول ارز دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی روش های امن نگه داشتن کلمات بازیابی کیف پول ارز دیجیتال بپردازیم و نحوه عملکرد عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم.

مقاله پیشنهادی: کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، قطعا در زمان راه اندازی کیف پول با کلماتی به اسم عبارت بازیابی یا Seed Phrase روبرو شدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این عبارات به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که عبارت بازیابی یا Seed Phrase رشته کلماتی هست که کیف پول ارز دیجیتال در اختیار شما می ذاره و از طریق اون دسترسی مجدد به کیف پول  امکان پذیر میشه. این رشته کلمات در همون ابتدای نصب برنامه به شما اعلام میشه و البته در طول استفاده از کیف پول نیز قابل مشاهده هست. هر کیف پول ارز دیجیتال چنین قابلیتی نداره و برخی از اون ها مثل تراست ولت عبارت بازیابی رو تولید می کنند.

جالب اینجاست که بدونین عبارت Seed Phrase فهرستی از کلماتی هست که همه اطلاعات مورد نیاز برای بازیابی وجوه ارز دیجیتال رو ذخیره می کنند. کیف پول نرم افزاری معمولا یه عبارت بازیابی تولید می کنه و به کاربر میگه که اون رو بر روی کاغذ یا هر جای امنی یادداشت کنند. اگه لپ تاپ کاربر یا هارد دیسک اون خراب بشه، می تونه دوباره همون کیف پول نرم افزاری رو دانلود کرده و عبارتی که روی کاغذ نوشته شده و یا هر جای امنی نگهداری شده رو برای برگردوندن رمز ارزهای خودش استفاده کنه. به این ترتیب، هرکس دیگه که این عبارت رو به دست بیاره، می تونه به ارزهای دیجیتال شما دسترسی داشته باشه. بنابراین، باید از این کلمات مراقبت کنین.

شاید برایتان مفید باشد: نکات مهم ساخت کیف پول ارز دیجیتال

روش های امن نگه داشتن کلمات بازیابی کدامند؟

روش های امن نگه داشتن کلمات بازیابی کدامند؟

با داشتن کلمات بازیابی می تونیم کیف پول از دست رفته خودمون رو دوباره راه اندازی کرده و بازهم به دارایی های خودمون دسترسی داشته باشیم. بنابراین، باید از عبارت بازیابی خودمون محافظت کنیم. اگه شخص دیگه ای به غیر از ما به این عبارت دست پیدا کنه، می تونه به راحتی همه دارایی های ما رو سرقت کنه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله به بررسی روش های امن نگه داشتن کلمات بازیابی بپردازیم تا بتونین با استفاده از این روش ها عبارت بازیابی خودتون رو به صورت امن نگه دارین.

•    یکی از روش های امن نگه داشتن کلمات بازیابی این هست که شما باید عبارت Seed Phrase رو کلمه به کلمه کپی کنین، چون کیف پول فقط اون رو نشون میده و کوچیک ترین تغییری در الفبای کلمات دسترسی شما به کیف پول رو قطع می کنه.
•    یکی دیگه از روش های امن نگه داشتن کلمات بازیابی این هست که هیچ وقت نباید عبارت بازیابی خودتون رو در هیچ برنامه یا دستگاهی که به اینترنت متصل هست ذخیره کنین. ذخیره کردن اون ها به صورت آفلاین امن ترین گزینه محسوب میشه.

کاربران معمولا کلمات بازیابی خودشون رو در اسناد یادداشت می کنند یا اون ها رو بر روی کاغذ می نویسن و اون ها رو در کنار سایر یادداشت های خودشون نگه می دارن. اگه هنوز ترجیح می دین عبارت بازیابی خودتون رو بر روی کاغذ یادداشت کنین، باید اون رو در صندوق امانات یا صندوق سگرده بانکی ذخیره کنین. به این ترتیب، زمانی که به اون نیاز دارین، می دونین کجا اون رو پیدا کنین و ازش بهره ببرین.

مقاله پیشنهادی: معرفی امن ترین کیف پول ارز دیجیتال در سال 1401

نحوه عملکرد عبارت بازیابی کیف پول چگونه است؟

نحوه عملکرد عبارت بازیابی کیف پول چگونه است؟

کلمات بازیابی یا Seed Phrase به صورت خودکار از طریق کیف پول ارز دیجیتال مورد نظر به وجود میاد. هیچ کاربری قادر به تغییر اون ها نیست. این کلمات برگرفته از یه فهرست 2048 کلمه ای هستن. در این صورت طول یه عبارت سید چقدره؟ یه رشته طولانی در کلمات تصادفی یه عبارت بازیابی رو تشکیل میده. این عبارت ها ساده سازی شدن تا کاربر بتونه به راحتی اون ها رو به خاطر داشته باشه. یه عبارت بازیابی 12 تا 24 کلمه ای می تونه شامل عبارت هایی مثل Opne، Energy و.... باشه.

این کلمات به صورت تصادفی از جفت های کلمه مثل Man و Men در یه عبارت بذر استفاده نمی کنند تا از اشتباه جلوگیری بشه. این عبارات برای اولین بار در پیشنهاد بهبود بیت کوین در سال 213 مورد استفاده قرار گرفت که همچنین استانداردی رو برای کیف پول های قطعی مشخص کرد. همه کلیدهای خصوصی متصل به یه کیف پول قطعی توسط یه عبارت بازیابی مدیریت میشن. پیشنهاد BIP-39 محبوب ترین کیف پول ها رو با همدیگه سازگار می کنه و به کاربران امکان میده تا عبارت بازیابی رو در یه کیف پول جدید سازگار با BIP-39 بارگذاری کنند تا در صورت مفقود شدن یا در صورت تمایل به انتقال کیف پول به وجوه دسترسی داشته باشن.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد کلمات بازیابی یا Seed Phrase کیف پول ارز دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی روش های امن نگه داشتن کلمات بازیابی کیف پول ارز دیجیتال بپردازیم و نحوه عملکرد عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، عبارت بازیابی یا Seed Phrase رشته کلماتی هست که کیف پول ارز دیجیتال در اختیار شما می ذاره و از طریق اون دسترسی مجدد به کیف پول  امکان پذیر میشه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد عبارت بازیابی Seed Phrase کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

در مورد عبارت بازیابی Seed Phrase کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+89 = ?