معرفی 8 اندیکاتور مهم برای ترید (برترین اندیکاتورها برای معامله گری کدامند؟)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "معرفی 8 اندیکاتور مهم برای ترید (برترین اندیکاتورها برای معامله گری کدامند؟)"


  • 00:02 1403-02-01
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

برترین اندیکاتورها برای معامله گری کدامند؟ در مقاله های قبلی در مورد اندیکاتورها و چگونگی استفاده از اونها صحبت شد. گفتیم که اندیکاتورهای معامله ای در واقع محاسبات ریاضی هستن که به صورت خطوط روی نمودار قیمت رسم میشن و معامله گران با استفاده از اون ها می تونن سیگنال ها و روندهای خاص بازار رو شناسایی کنن و در نتیجه معامله ی خوبی داشته باشن. البته لازمه ی استفاده از اندیکاتورها اینه که با آموزش تحلیل تکنیکال و نمودار قیمت و ... آشنایی کامل داشته باشیم در غیر این صورت اندیکاتورها خطوط بیش نخواهن بود! 
اندیکاتورها انواع مختلفی دارن. برای استفاده درست و بجا از اندیکاتورها باید اونا رو خوب شناخت و با ویژگی هاشون آشنا بود. در این مقاله برترین اندیکاتورها برای معامله گری معرفی و بررسی خواهند شد این مطلب رو از دست ندین.

اندیکاتور چیست؟

اندیکاتور چیست؟

در تعریف اندیکاتورها باید گفت که انها در واقع نمودارهای کمکی هستن که از مواد خام تحلیل تکنیکال که شامل قیمت، زمان و حجم بوده تشکیل شدن و از ترکیب این مواد خام با توابع ریاضی ترسیم میشن. در واقع اندیکاتورها اطلاعاتی از نمودار قیمت و زمان رو استخراج میکنن و اونها رو در توابع ریاضی مشخصی قرار میدن که خروجی این فرآیند اطلاعاتی هستش که جهت تصمیم گیری در آینده رو به تحلیلگران ارائه میده.
به طور کلی به کمک اندیکاتورها سیگنال ها و روندهای بازار شناسایی میشن. بدین ترتیب اندیکاتورها جهت تصمیم گیری در آینده رو به تحلیلگران ارائه میدن.
استفاده از اندیکاتورهای مختلف بخشی از استراتژی معامله ای هر معامله گر تحلیل هستش. با استفاده از این ابزارها معامله گر بینش بیشتری نسبت به روند قیمت بدست میاره. در ادامه مقاله انواع اندیکاتورهای موجود در بازار و کاربردهاشون معرفی خواهند شد:

برترین اندیکاتورها برای معامله گری کدامند

اندیکاتورها به صورت کلی از حیث سیگنال زمانی به دو قسمت تقسیم میشن: اندیکاتورهای پیشرو (leading) و اندیکاتورهای دنباله رو (lagging). اندیکاتور پیشرو یک سیگنال پیش ‌بینی هستش که روند قیمت رو در آینده پیش ‌بینی می‌کن، در حالی که یک انديكاتور دنباله رو (تاخيری) به روندهای گذشته نگاه کرده و مومنتوم رو نشان میدن.
در صورت کلی اندیکاتورها به چهار دسته ی اصلی تقسیم میشن که البته هر کدوم ویژگی های مخصوص خودشونو دارن. این چهار دسته عبارتند از: اندیکاتورهای روندی، اندیکاتورهای نوسانی، اندیکاتورهای حجم و اندیکاتورهای بیل ویلیامز. 
اما از بین این دسته بندی ها و اندیکاتورهای مختلفی که در هر قسمت وجود دارن، که ما برترین اندیکاتورها برای معامله گری هر دسته رو بهتون معرفی خواهیم کرد.
از برترین اندیکاتورهایی که در بازار معاملاتی مورد استفاده ی معامله گران و تحلیلگران هستش میشه به موارد زیر اشاره کرد:

•    میانگین متحرک (MA/EMA)

•    باندهای بولینگر 

•     شاخص قدرت نسبی (RSI)

•    اصلاح فیبوناچی

•    ابر ایچیموکو

•    انحراف معیار

•    شاخص میانگین جهت دار

•    اندیکاتور MACD
در ادامه در مورد ویژگی ها و موارد استفاده ی هریک از این اندیکاتورها گفتگو می کنیم:

اندیکاتور میانگین متحرک ( MA/EMA)

برترین اندیکاتورها برای تحلیل

اولین اندیکاتوری که جزء برترین اندیکاتورها برای معامله گری هست، اندیکاتور میانگین متحرک هستش. میانگین متحرک نوعی اندیکاتور دنبال کننده ی روند هستش و با میانگین گیری از قیمت های گذشته، متوسط قیمت رو در دوره های مختلف مورد ارزیابی قرار میده. اندیکاتور میانگین متحرک قیمت آینده دارایی رو پیش ‌بینی نمی‌کنه، بلکه کاربرد اصلی این اندیکاتور به نوعی مشخص کردن مسیر فعلی دارایی در بازار هست. البته باید این نکته رو هم در نظر داشت که تحرک و نوسان اندیکاتور میانگین‌ متحرک نسبت به قیمت‌ دارایی کمتر هستش چرا که بر اساس میانگین قیمت‌ های گذشته رسم میشه. عموما میانگین متحرک به دو صورت ساده MA و نمایی EMA محاسبه میشه. 
میانگین متحرک MA اندیکاتوریست که برای شناسایی جهت روند قیمت فعلی دارایی، که بدون دخالت افزایش ‌های قیمت کوتاه ‌مدت، استفاده میشه. انديكاتورهای MA نقاط قیمت یک ابزار مالی رو در یک بازه ی زمانی مشخص ترکیب می‌کنه و اون رو بر تعداد نقاط داده تقسیم میکنه تا بتونه یک خط روند واحد رو ارائه بده. اندیکاتور میانگین نمایی یا EMA شکل دیگری از میانگین متحرک هستش. برخلاف MA، این انديكاتور وزن بیشتری رو به نقاط داده ی اخیر میده و داده‌ ها رو نسبت به اطلاعات جدید پاسخگوتر میکنه. هنگامی که EMA با سایر اندیکاتورها استفاده بشه، میتونه به معامله گران کمک کنه تا بتونن حرکت ‌های مهم بازار رو تأیید کنن.

اندیکاتور باندهای بولینگر

اندیکاتور باندهای بولینگر

از برترین اندیکاتورها برای معامله گری میشه به اندیکاتور باند بولینگر اشاره کرد. باند بولینگر انديكاتوری هستش که توسط جان بولینگر توسعه داده شده و شامل دو نوار نوسانی میشه که در قسمت بالایی و پایینی نمودار اصلی در حرکت هستن. این اندیکاتور محدوده‌ی قیمتی كه به طور معمول یک دارایی معامله میشه رو نشان میده و افزایش و کاهش عرض باند، نوسانات اخیر رو منعکس میکنه. زمانی که در بازار هیجانات قالب بشه و دارایی از نظر قیمتی در نوسان ‌های شدید باشه این نوارهای بالا و پایینی پهن‌ تر میشن و زمانی که نوسانات در قیمت دارایی کاهش پیدا کنه، فاصله این دو نوار از هم کمتر خواهند شد. 
باندهای بولینگر برای تشخیص اينکه یک دارایی خارج از سطوح معمول خودش معامله میشه، مفيد هستن و در واقع به عنوان روشی برای پیش ‌بینی روند نمودار قیمت مورد استفاده قرار میگیرن. هنگامی که قیمت به طور مداوم بالای باند بالايی حرکت می‌کنه، میتونه بيانگر اشباع خريد و زمانی که به زیر باند پایینی حرکت میکنه، میتونه بيانگر اشباع فروش باشه. بدین ترتیب با استفاده از اندیکاتور باندهای بولینگر میشه نقاط ورود و خروج رو تشخیص داد و معاملات رو به بهترین شکل ممکن مدیریت کرد. 

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی

در ادامه ی معرفی برترین اندیکاتورها برای معامله گری، می رسیم به یکی از پرکاربردترین اندیکاتورها با نام شاخص قدرت نسبی (RSI). این اندیکاتور که قدرت روند و جهت اون رو به خوبی حدس میزنه، در دسته ی نوسانگرها قرار میگیره و معمولا برای استراتژی‌ های معاملاتی خرید در پایین‌ترین قیمت (over bought) و فروش در بالاترین قیمت (over sold ) استفاده میشه. 
شاخص قدرت نسبی بصورت عددی بین ۰ تا ۱۰۰ بیان میشه. یک دارایی در حدود سطح ۷۰، اغلب اشباع خريد در نظر گرفته میشه و در حدود سطح ۳۰ یا نزدیک به اون، اغلب اشباع فروش. سیگنال اشباع خريد نشون میده که سودهای کوتاه ‌مدت ممکنه به سقف قيمت برسن و دارایی ‌ها در انتظار اصلاح قیمتی باشن. اما یک سیگنال اشباع فروش میتونه به این معنی باشه که کاهش ‌های کوتاه ‌مدت به كف قيمت برسن و ممکنه دارایی ‌ها در آستانه ی صعود باشن. 

اندیکاتور اصلاح فیبوناچی

اندیکاتور اصلاح فیبوناچی

اندیکاتور اصلاح فیبوناچی اندیکاتوریست که میتونه میزان حرکت بازار رو برخلاف روند فعلی اون مشخص کنه. سطوح حمایت و مقاومت رو میشه با این انديكاتور شناسایی کرد، بنابراین معامله گران می تونن به کمک این اندیکاتور تصمیم بگیرن کجا باید توقف و محدودیت اعمال کنن یا چه زمانی باید موقعیت خودشونو باز و بسته کنن. در اصل معامله گرانی که فکر میکنن بازار در شرف حرکت هستش، اغلب از اندیکاتور اصلاح فیبوناچی برای تایید این موضوع استفاده می‌کنن.

اندیکاتور ابر ایچیموکو

اندیکاتور ابرایچیموکو

از برترین اندیکاتورها برای معامله گری میشه به ابر ایچیموکو که به معنی نمودار تعادل در یک نگاه هستش، اشاره کرد. اندیکاتور ابر ایچیموکو، به عنوان یک اندیکاتور مهم و همه ‌‌کاره در فرآیند تحلیل تکنیکال قابل استفاده هستش. این اندیکاتور سطوح حمايت و مقاومت رو شناسایی و در کنار اون روند قیمت رو هم برآورد می‌کنه. بدین ترتیب برای تصمیم گیری به معامله گران، سیگنال هایی رو فراهم میسازه. 
با توجه به مفهومی که از اسم این اندیکاتور برمیاد، اندیکاتور ابر ایچیموکو روندهای بازار رو شناسایی می کنه، سطوح حمایت و مقاومت فعلی رو نشان میده و در نهایت سطوح آینده رو هم پیش بینی میکنه و بر این اساس توسط معامله ‌-گرانی که به اطلاعات زیادی از یک نمودار نیاز دارن مورد استفاده قرار میگیره. 

اندیکاتور انحراف معیار

اندیکاتور انحراف معیار

اندیکاتور انحراف معیار یکی دیگه از برترین اندیکاتورها برای معامله گری هستش. این اندیکاتور به معامله گران در اندازه‌گیری اندازه‌ ی حرکت قیمت کمک می‌کنه. با استفاده از این اندیکاتور معامله گران می تونن تشخیص بدن که نوسانات احتمالی چقدر بر قیمت ‌ها در آینده تاثیر میذارن. 
بسیاری از معامله ‌گران بر این اعتقادن که قیمت‌ های بزرگ از قیمت ‌های کوچک و قیمت ‌های کوچک از قیمت ‌های بزرگ پیروی می‌کنن. بر این اساس از انحراف معیار که روند حرکت قیمت فعلی رو با تاريخچه ی قيمتی مقایسه می‌کنه، استفاده میکنن. انحراف معيار نمی تونه پیش ‌بینی کنه که آیا قیمت بالا خواهد رفت یا پایین، تنها تاثیر نوسانات روی قیمت رو مشخص میکنه.

اندیکاتور شاخص میانگین جهت دار

اندیکاتور شاخص میانگین جهت دار

اندیکاتور شاخص میانگین جهت دار (ADX) یکی دیگه از اندیکاتورهایست که در این مقاله با عنوان برترین اندیکاتورها برای معامله گری کدامند؟ معرفی می کنیم. اندیکاتور ADX قدرت روند قیمت ها رو نمایش میده و با توجه به علايق معامله گران معمولا براساس میانگین متحرک دامنه قیمت در طول 14 روز سنجيده میشه. این اندیکاتوردر مقیاس 0 تا 100 کار میکنه. به این شکل که اگه مقدار روند از 25 بالاتر باشه روند قوی و اگه مقدار اون از 23 کمتر باشه یک دریفت در نظر گرفته میشه. 
اندیکاتور ADX در واقع نشان نمیده که يك روند قیمتی چطور ممکنه ادامه داشته باشه، بلکه به سادگی قدرت روند رو نشون میده. میانگین شاخص جهت دار می می تونه زمانی که قیمت در حال کاهش هستش افزایش پیدا کنه که نشانه ‌ی روند نزولی قوی هست. معامله‌ گران می تونن از اطلاعات بدست اومده از این اندیکاتور برای پيش بينی اینکه روند صعودی يا نزولی ادامه خواهن داشت يا نه، استفاده كنن. 

اندیکاتور MACD

اندیکاتور مکدی، اندیکاتوری مربوط به تعقیب روند و مقدار حرکت هستش. استفاده از این اندیکاتور به این صورت هستش که موقعی که اندیکاتور مکدی در نمودار به سطح بالایی رسیده باشه نشون دهنده ی روند صعودی و زمانی که این اندیکاتور در سطح پایین تری قرار داشته باشه روند نزولی خواهد بود. خطوط متقاطع اندیکاتور MACD، سیگنال محل خرید و فروش رو نمایش میده. 

سخن آخر

ما در این مقاله در مورد برترین اندیکاتورها برای معامله گری کدامند؟ صحبت کردیم. هر معامله گری میتونه از دانش ریسک پذیری خودش به عنوان معیاری برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدوم یک از این اندیکاتورهایی که در این مقاله معرفی شد و یا اندیکاتورهای دیگه برای استراتژی خود مناسب تر هستش، استفاده کنه. تجربه نشون داده که در کل اندیکاتورها در بهبود کیفیت تحلیل تاثیر بسزایی دارن. قطعا با شناخت برترین اندیکاتورها و یادگیری استفاده از اندیکاتورها کیفیت تحلیل معامله گران افزایش قابل توجهی خواهد داشت. موفق و پرسو باشید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد معرفی 8 اندیکاتور مهم برای ترید (برترین اندیکاتورها برای معامله گری کدامند؟)

در مورد معرفی 8 اندیکاتور مهم برای ترید (برترین اندیکاتورها برای معامله گری کدامند؟) نظر دهید
سوال امنیتی :7+84 = ?