عرضه اولیه بازی یا IGO چیست؟ آموزش مشارکت در IGO

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "عرضه اولیه بازی یا IGO چیست؟ آموزش مشارکت در IGO"


  • 23:01 1403-01-30
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

عرضه اولیه یا IGO چیست؟ سوالی هستش که در این مقاله پاسخ خواهیم داد. عموم مردم وقتی که اسم بلاکچین میاد، ناخودآگاه ذهنشون میره سمت ارز های دیجیتال و این طور باور دارن که بلاکچین صرفا برای رمز ارز ها یا ارز های دیجیتال هستش. البته این سوء برداشت رو میشه این طور هم تعبیر کرد که چون، تابحال بیشترین کاربرد بلاکچین، در رمز ارز ها بوده و تو این حوزه نمود پیدا کرده، عمدتا مردم هم این دو تا رو یکی می دونن. بر خلاف باور عامه، کاربرد بلاکچین فقط به صنعت ارز های دیجیتال ختم نمیشه و هر جا که شبکه های اطلاعاتی و جریان گردش اطلاعات برقرار باشه، میشه از بلاکچین استفاده کرد. در اصل، بلاکچین، نوع جدیدی از شبکه ها و پایگاه های اطلاعاتی هستش که توجه ویژه ای به تمرکز زدایی داره. در یک شبکه بلاکچینی، یک شرکت یا یک فرد خاص مالک سرور ها و پایگاه های اطلاعاتی نیست و مدیریت و اداره شبکه بر عهده اعضای اون شبکه هستش.
خب پس متوجه شدیم که فناوری بلاکچین، به عنوان یک تکنولوژی نوظهور، مختص ارز های دیجیتال نیست و کاربرد های فراوانی می تونه داشته باشه. یکی از کاربرد های بلاکچین در صنعت گیمینگ و بازی سازی هستش. در این مقاله از آموزش ارز دیجیتال قراره کاربرد بلاکچین در بازی سازی ویدیویی رو بررسی کنیم و همچنین ببینیم که عرضه اولیه بازی چیست . با دنبال خوندن این مقاله، با یکی از حوزه های جذابی که بلاکچین می تونه در اون نقش ایفا کنه، آشنا میشیم و خواهیم فهمید که IGO چیست. این مقاله رو تا انتها همراهی کنید و در پایان نظرات تون رو با ما به اشتراک بذارید.

انواع عرضه های اولیه در دنیای ارز های دیجیتال

به طور کلی 4 نوع عرضه در دنیای ارز های دیجیتال خواهیم داشت که در ادامه بررسی شون می کنیم

ICO یا عرضه اولیه کوین

ICO به عرضه اولیه کوین یا توکن گفته میشه. در این حالت، یک پروژه جدید بلاکچینی، برای جذب سرمایه مورد نیاز خودش، بخشی از توکن های خودش رو می فروشه. برای اطلاعات بیشتر در این مورد، می تونید به مقاله تخصصی آموزش شرکت در ICO ها در وب سایت آکادمی ارزسنج مراجعه کنید.

IEO عرضه اولیه توسط صرافی ارز دیجیتال

همان ICO هستش با این تفاوت که عرضه اولیه توکن، توسط یک صرافی انجام میشه و خود تیم توسعه دهنده پروژه، متولی عرضه اولیه نیست. این مدل از عرضه های اولیه ارز دیجیتال، نسبت به ICO ها، اعتبار بیشتری دارن چرا که صرافی های ارز دیجیتال برای اعتبار خودشون هم که شده معمولا پروژه هایی رو اجازه عرضه اولیه در صرافی شون میدن که اعتبار و صحت بالایی دارن.

IDO یا عرضه اولیه توسط صرافی غیر متمرکز

مخفف Initial DEX Offering هستش و به معنای عرضه اولیه یک صرافی غیر متمرکز هستش. در IDO ها برای جذب سرمایه مورد نیاز افتتاح صرافی های غیر متمرکز، از کاربران نقدینگی دریافت میشه و معمولا توکن بومی صرافی، به کاربران و سرمایه گذاران فروخته میشه.

IGO یا عرضه اولیه بازی

پروژه های بازی های بلاکچینی هم می تونن با فروش توکن های بومی خودشون، سرمایه مورد نیاز برای توسعه و پیشرفت پروژه رو جذب کنن و این مدل از عرضه اولیه برای پروژه های بلاکچین در صنعت گیمینگ هستش که به طور مفصل تر در بخش های بعدی در موردش صحبت خواهیم کرد.

بلاکچین در صنعت بازی سازی یا گیمینگ

عرضه اولیه بازی چیست ؟

شاید خیلیا ندونن که بلاکچین در صنعت بازی سازی هم حضور فعالی داره. خیلی از صاحب نظران دنیای تکنولوژی، بر این باورن که بعد از اینترنت، بلاکچین می تونه بیشترین تاثیر رو بر صنعت بازی سازی و گیمینگ داشته باشه. همچنین عده ای زیادی معتقدن که با بهره گیری از فناوری بلاکچین، امنیت و اقتصاد صنعت گیمینگ هم بسیار رشد می کنه. پرداخت های درون برنامه ای در بازی های دیجیتال، به بخش مهمی از این صنعت تبدیل شدن و ارز های دیجیتال نقش مهمی می تونن در این زمینه داشته باشن. برای مثال، تصور کنید در یک گیم، بتونید آواتار ها، سلاح یا ساختمان های مخصوص خودتون رو بسازید و همین طور امکان این رو داشته باشید که این چیز ها رو خرید و فروش هم بکنید. مسلمه که چنین چیزی برای گیمر ها بسیار جذاب خواهد بود.
در دنیای ارز های دیجیتال، نوعی از رمز ارز ها رو داریم که بهشون توکن های غیر مثلی یا NFT میگیم. NFT ها بیشتر برای توکنیزه کردن آثار هنری مورد استفاده قرار می گیرن و میشه امکانات داخل بازی رو هم به شکل توکن های NFT در آورد و به فروش رسوند. اخیرا هم با تغییر نام شرکت فیسبوک سابق به متا و مطرح شدن مفهوم متاورس و طرح های فیس بوک برای تحقق متاورس با استفاده از واقعیت مجازی و اینترنت سریع، بحث بلاکچین و ارز های دیجیتال اون مخصوصا NFT ها، بیش از پیش پر رنگ تر شد و حتی ارز های متاورسی، با توجه و رشد خوبی هم مواجه شدن. در متاورس، میشه قطعه زمین های مجازی و ساختمان های اون رو به شکل توکن های NFT در آورد و خرید و فروش کرد.

عرضه اولیه بازی چیست؟

عرضه اولیه بازی چیست ؟

خب میرسیم به اینکه عرضه اولیه بازی چیست یا IGO چیست. IGO مخفف Initial Game Offering و داغ‌ترین روند در جهان ارزهای دیجیتال است. این مفهوم بسیار شبیه به اصطلاحات دیگه ای مثل ICO یا IDO هستش. تنها تفاوت این دو اینه که در IGO، عرضه پلتفرم میزبان بازی، معمولا مبتنی بر NFT هستش. بازی های مبتنی بر بلاکچین در دو سه سال اخیر رشد و توسعه خوبی داشتن. پلتفرم های بازی مثل اکسی اینفنیتی، دسنترالند، سند باکس، انجین و گالا از معروف ترین این پلتفرم ها هستن. منتهی این تازه شروع ماجرا هستش و به نظر میرسه که به عصر بازی های بلاکچینی، نزدیک و نزدیک تر میشیم. در این مقاله و در ادامه کار ضمن تبیین این موضوع که IGO چیست، قصد داریم در مورد یکی از شیوه ‌های کسب درآمد و حضور فعال در بستر رقابتی گیمینگ صحبت کنیم و خواهیم فهمید که عرضه اولیه بازی چیست. پروسه شرکت در عرضه اولیه بازی یا IGO کاملا شبیه به ICO یا عرضه اولیه کوین و توکن هستش. تفاوت اصلی این دو در چیزی است که بر روی اون سرمایه‌گذاری می‌کنیم. در عرضه اولیه بازی یا IGO، سرمایه گذار روی یک پروژه بازی سازی مبتنی بر بلاکچین، سرمایه گذاری می کنه ولی در ICO، سرمایه گذاری بر روی یک ارز دیجیتال هستش و توکن های اون رو پیش خرید می کنید. در این مقاله مورد اول یعنی عرضه اولیه بازی (IGO) مورد بحث و بررسی ما خواهد بود. از همین رو کمی در این مسئله و کم و کیف اون دقیق تر میشیم.
سرمایه ‌گذاری افراد در این حوزه در راستای توسعه بازی های دیجیتال مبتنی بر بلاکچین هستش. بسیاری از پروسه های IGO از طریق لانچ‌ پد‌ها یا پنل ‌های راه‌انداز به اجرا در میان. لانچ‌ پد پلتفرمی هستش که کل فرآیند عرضه اولیه بازی (IGO) رو تسهیل می کنه. البته نحوه زمینه سازی برای اجرای IGO کمی هم به خود پلتفرم بستگی داره. معمولا میشه این کار رو در ابتدای کار با خریداری کردن توکن‌ ها از لانچ‌ پد انجام داد. حتی کاربران می تونن پول شون رو در استخر راه اندازی یک پروژه، سرمایه گذاری کنن. برای مشارکت کردن در این پروسه باید توکن ‌های بومی رو در این استخر قفل یا Lock کنین. پس از راه ‌اندازی، توکن‌ ها و پاداش‌ های کاربر عموما به شکل مرحله ‌ای عرضه میشه. یکی از تفاوت ‌های مهم در مقدار استیکینگ (سپرده گذاری) توکن‌ ها هستش که در پروسه های IGO به وسیله تعداد ثابتی از توکن ‌ها کار می‌کنن و باید اونا رو خریداری کنین و یا اینکه باید در قالب سیستمی با لایه ‌های مشخص و متفاوت کار رو پیش ببرید. در این راستا میشه با تعداد متفاوتی از توکن ‌ها وارد پروسه شد. سیستم پاداش ‌دهی معینی هم برای هر کدوم از لایه ‌ها تعیین شده. طبیعتا هر مقدار سرمایه ‌گذاری شما بیشتر باشه، پاداش دریافتی هم بیشتر خواهد بود. پس به طور جمع بندی در پاسخ به این که IGO چیست. میگیم که فرآیند عرضه اولیه بازی، جذب سرمایه ای هستش برای پیشبرد اهداف پروژه و تامین بودجه مورد نیاز اون. در اصل یک IGO زمانی اجرا میشه که تیم توسعه دهنده اون بازی، اهدافی در سر داره ولی بودجه و سرمایه لازم رو در اختیار نداره، در اینجا با عرضه اولیه بازی، مثل این می مونه که قدری از محصول و توکن هاش رو پیش فروش می کنه و سرمایه جذب می کنه. خب تا اینجا از نقش بلاکچین در صنعت بازی سازی آگاه شدیم و متوجه شدیم که IGO چیست.

معتبر ترین پلتفرم های IGO

عرضه اولیه بازی چیست ؟

تا اینجا با مفهوم این که عرضه اولیه بازی چیست، آشنا شدیم و دیدیم که بلاکچین در صنعت بازی سازی هم در حال نفوذ و گسترش هستش. بد نیست تعدادی از پلتفرم های معتبر در این زمینه رو هم با بررسی کنیم. پلتفرم هایی که بهتون معرفی خواهند شد، معتبر ترین و مطرح ترین ها در حوزه IGO هستن و می تونین اطلاعات خوبی ازشون کسب کنین.

بایننس NFT

Binance NFT به شکل رسمی اولین IGO یا همون Initial Game Offering خودش رو در بیست و ششم اکتبر راه ‌اندازی کرد. یک سری از NFT ها و IGO هایی که در پلتفرم Binance NFT ارائه میشن، به شکل انحصاری تحت امتیاز بایننس NFT هستن و از این رو میشه اعتبار خوبی رو واسشون متصور بود.

اسپیدفای (Speedify)

از دیگر پلتفرم های خوب برای آشنایی با IGO ها و عرضه اولیه بازی های بلاکچینی هستش. که در اکتبر سال گذشته میلادی یعنی سال 2021 راه اندازی شد. 

گیم فای (Gamefi)

از دیگر پلتفرم های عرضه اولیه بازی یا IGO هستش. این پلتفرم علاوه بر ارائه IGO ها قصد داره بورسیه های تشویقی هم برای گیمر ها ارائه کنه و از این رو یکی از پلتفرم های حامی بازی های بلاکچینی به حساب میاد. 

انجین استارتر (EnjinStarter)

از پلتفرم های معروف ارائه دهنده IGO ها هستش که البته بیشتر پروژه های مبتنی بر NFT رو معرفی می کنه.

آموزش مشارکت در IGO 

عرضه اولیه بازی چیست ؟

چنان چه این حوزه براتون جذابیت داره و قصد مشارکت در IGO رو دارید، در این قسمت آموزش مشارکت در IGO رو بهتون ارائه میدیم. در ابتدا باید بگم که پیدا کردن پروژه های IGO یا عرضه اولیه بازی بلاکچینی بسیار راحت و ساده هستش و حتی در شبکه های اجتماعی مثل توییتر هم با سرچ هشتگ IGO، می تونید کلی پروژه در این زمینه گیر بیارید. مورد دوم برای یافتن IGO ها استفاده از پلتفرم هایی هست که سابقا براتون معرفی شد، با سرچ اسم هر کدوم تو اینترنت، می تونید به وب سایت شون دسترسی داشته باشین و اونجا با لیست IGO های حال و آینده مواجه میشین که اطلاعات هر کدوم نمایش داده میشه. همونطور که در مقاله آموزش ICO هم گفته بودیم، پروژه های عرضه اولیه فراوانه و به راحتی می تونید در اونا شرکت کنید، منتهی چیزی که اهمیت داره اینه که بتونید پروژه های قوی بنیاد رو که در آینده بتونن سود خوبی بدن تشخیص بدید، وگرنه اکثر پروژه هایی که ارائه میشن بعد از مدتی از ارزش میفتن و ممکنه که مالک خودشون رو هم متضرر کنن. پس چنان چه یک پروژه IGO براتون جذابیت داشت، به هیچ عنوان احساساتی یا هیجانی عمل نکنید و حسابی در موردش تحقیق کنید. بررسی مواردی مثل اعضای تیم توسعه دهنده و سوابق شون، وایت پیپر پروژه، نظرات افراد معروف و مطرح پیرامون پروژه و همچنین برنامه هایی که برای آینده ترسیم کرده، می تونن گزینه خوبی برای اعتبار سنجی یک پروژه IGO باشن. از همین رو ضمن ارائه آموزش مشارکت در IGO، نکات مهمی رو هم در تحلیل بنیادی یک طرح یا پروژه بلاکچینی بهتون خاطر نشان کردیم.

سخن پایانی

عرضه های اولیه یکی از ارکان بازار های مالی هستش. شرکت ها، استارت آپ ها و پروژه های مختلف برای جذب سرمایه مورد نیاز کار شون، گاها اقدام به ارائه بخشی از سهام یا توکن های بومی خودشون می کنن. غالبا قیمت یک دارایی که عرضه اولیه میشه، جهت جذابیت بیشتر برای کاربران، پایین تر از ارزش واقعی ارائه میشه و از همین رو چنان چه پروژه های مستعد با بنیان قوی، به خوبی شناسایی بشن، می تونه سود خوبی عاید سرمایه گذارش بکنه. در این مقاله یکی از چهار فرم عرضه اولیه در ارز دیجیتال یعنی عرضه اولیه بازی رو توضیح دادیم و دیدیم که عرضه اولیه بازی یا IGO چیست. از ورود بلاکچین در صنعت گیمینگ چند سال معدودی بیش نمیگذره و مطمئنا این مسئله در آینده بیشتر پر رنگ میشه. علی الخصوص که غول های فناوری مثل متا (فیس بوک سابق) ورود کردن به این حوزه و با معرفی متاورس، فصل جدیدی رو گشودن و توجهات بیشتری رو جلب کردن. از همین رو اگر قصد سرمایه گذاری در این حوزه رو دارید، در متن مقاله آموزش مشارکت در IGO براتون داده شده و می تونید با پلتفرم های معرفی شده این کار رو انجام بدید. مجددا تاکید داریم که هیجانی و چشم بسته عمل نکنین و قبلش حسابی در مورد فاکتور های بنیادی پروژه تحقیق کنید. امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه و استفاده کرده باشین. در پایان می تونید نظرات تون رو هم با ما در بخش نظرات در قسمت انتهایی صفحه به اشتراک بذارید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد عرضه اولیه بازی یا IGO چیست؟ آموزش مشارکت در IGO

در مورد عرضه اولیه بازی یا IGO چیست؟ آموزش مشارکت در IGO نظر دهید
سوال امنیتی :1+76 = ?