5 روش مرسوم کلاهبرداری ارز دیجیتال (ترفند کلاهبرداران ارز دیجیتال چیست؟)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "5 روش مرسوم کلاهبرداری ارز دیجیتال (ترفند کلاهبرداران ارز دیجیتال چیست؟)"


  • 17:02 1403-02-04
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال و سرقت دارایی های دیجیتالی سرمایه گذاران این حوزه، در سال های گذشته به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده. افرادی که دانش و اطلاعات پایینی رو در این زمینه دارن، بهترین طعمه ها در برابر کلاهبرداران ارز دیجیتال هستن؛ به همین دلیل قصد داریم که امروز 5 روش مرسوم کلاهبرداری ارز دیجیتال رو بهتون معرفی کنیم تا میزان هوشیاری کاربران ارزسنج رو نسبت به این مسئله بالا ببریم.

با توجه به این نکته که پلیس فتا ارز دیجیتال و کلاهبرداری های انجام شده در این حوزه رو نمیتونه پیگیری کنه، باید خودتون دست به کار بشید و امنیت ارزهای دیجیتال خودتون رو بالا ببرین. همونطور که میدونین پیشگیری بهتر از درمانه! به همین دلیل بهتره که در اولین قدم از سرقت ارزهای دیجیتالی که دارید، جلوگیری کنین. آشنایی با روش های کلاهبرداری ارز دیجیتال میتونه در این راستا بهتون کمک کنه.

را های کلاهبرداری ارز دیجیتال 

راه های کلاهبرداری ارز دیجیتال

بازار رمز ارزها یک پدیده نو ظهور است که تونسته توجه سرمایه گذاران بسیاری رو به خودش جلب کنه. اما افرادی سودجو در این حوزه وجود دارن که به دنبال سرقت ارزهای دیجیتال فعالان این حوزه هستن. آشنایی با نحوه سرقت ارزهای دیجیتال به میزان قابل توجهی شما رو در این مورد آگاه میکنه. امیدواریم که این مطلب بتونه در جهت حفظ امنیت دارایی هاتون، به شما کمک کنه.

نکته بسیار مهمی که در کلاهبرداری ارزهای دیجیتال وجود داره، غیر قابل برگشت بودن تراکنش هاست. در صورتی که رمز ارزهاتون رو از دست بدین، هیچ راهی برای بازگشتشون وجود نداره. حتی پلیس فتا ارز دیجیتالتون رو نمیتونه بر گردونه. از طرفی امکان شکایت هم وجود نداره؛ چرا که هیچ ارگان و سازمانی به این حوزه نظارت نداره. البته احتمالا با افزایش تعداد جرایمی که در این حوزه اتفاق میفته، در آینده شاهد دادگاه و وکیل کلاهبرداری ارز دیجیتال، برای پیگیری شکایات سرمایه گذاران باشیم.

در این مطلب تعدادی از روش های مرسوم کلاهبرداری در دنیای رمز ارزها رو بهتون معرفی خواهیم کرد. همچنین در انتهای همین مطلب روش هایی برای اجتناب از این روش ها رو بهتون ارائه کردیم که توجه به اون ها میتونه تا حد زیادی به امنیت ارزهای دیجیتالی که دارین کمک کنه.

روش اول: کیف پول و صرافی های جعلی

در دنیای ارزهای دیجیتال پلتفرم ها، کیف پول و صرافی های متقلب و جعلی بسیار زیادی وجود داره که بیشترشون یک شبه بوجود میان و یک شبه هم نابود میشن. به همین دلیل قبل از اینکه فعالیت در چنین پلتفرم هایی رو آغاز کنین، باید از اعتبار اون ها مطمئن بشین و نهایت احتیاط رو رعایت کنین؛ چرا که یک لحظه غفلت میتونه به قیمت از دست دادن تمام رمز ارزهاتون باشه.

البته در صورتی که از پلتفرم ها معتبر و کار ازموده ای مثل صرافی بایننس یا پلتفرم داخلی اینانس استفاده میکنین، جای هیچ گونه نگرانی نیست. مشکل اصلی از جایی منشا میگیره که عده ای فریب تبلیغات های گسترده و جذاب پلتفرم های ناشناس رو میخورن. نمونه ای از چنین کلاهبرداری در سال 2017 در کشور کره جنوبی اتفاق افتاده. به گزارش مقامات این کشور یک صرافی نوظهور به نام BitKRX خودش رو به عنوان بخشی از یک پلتفرم معاملاتی بزرگ معرفی کرده بود و به میزان قابل توجهی از دارایی های مردم عادی رو به سرقت برده بود.

کیف پول و صرافی جعلی

البته برخی از صرافی های آنلاین ارز دیجیتال هم وجود دارن که کارمزد های هنگفتی رو از کاربرانشون دریافت میکنن. این موضوع میتونه شما رو هنگام برداشت پول با مشکل مواجه کنه. همچنین در برخی از پلتفرم ها با لیست کردن توکن های جعلی و ترغیب کاربر ها به خرید اون توکن، دارایی مردم رو به تاراج میبرن.

در صورتی که مقالات ما رو دنبال کنین، به خوبی در مورد تاکیدی که نسبت به نگهداری ارزهای دیجیتال در کیف پول های شخصی داریم، آگاه هستین؛ اما هر کیف پولی برای نگهداری دارایی های شما مناسب نیست. عده ای از سود جویان حوزه رمز ارزها، با ساخت و طراحی کیف پول های جعلی به دنبال سرقت رمز ارز از کاربر ها هستن.

روش دوم: طرح پانزی

روش دومی که میخوایم درمقاله 5 روش رایج کلاهبرداری ارز دیجیتال بهتون معرفی کنیم، طرح های پانزی هستن. بزرگترین کلاهبرداری ارز دیجیتال انجام شده تا به امروز معمولا با استفاده از این روش صورت میگیره. در این روش سرمایه گذاران رو با استفاده از وعده ی سود های هنگفت و بسیار بالا فریب میدن. توجه داشته باشید که طرح های پانزی و هرمی با هم تفاوت های بسیاری رو دارن و نباید اشتباه گرفته بشن.

در طرح های هرمی پول از سرمایه گذاران جدید دریافت میشه و سود سرمایه گذاران قدیمی تر پرداخت میشه. این روند تا جایی که دیگه سرمایه گذار جدیدی وجود نداشته باشه ادامه پیدا میکنه. از معروفترین طرح های پانزی برنی مدوف است. همچنین یکی از معروفترین پروژه های پانزی در دنیای ارزهای دیجیتال مربوط به پروزه بیت تورنت بود که تونست بیش از 2 میلیارد دلار سرمایه جذب کنه. قیمت هر واحد از ارز این پروژه در روز های اوج خودش، بییش از 450 دلار بود. اما بعد از سقوط پروژه و مشخص شدن فریبی که پشت اون وجود داشت، قیمت این کوین تا 6 دلار کاهش پیدا کرد. توصیه میکنیم حتما مقاله کلاهبرداری پانزی چیست رو مطالعه کنین.

در سال 2019 سه مرد به خاطر دست داشتن در یک پروژه کلاهبرداری بیت کوین به ارزش 722 میلیون دلار دستگیر شدن. این افراد شبکه ای به نام BitClub رو اداره میکردن. این پروژه مدعی بود که سرمایه گذاران به ازای رمز ارزی که پرداخت میکنن، سهم هایی از استخر های ماینینگ ارز دیجیتال بهشون اختصاص پیدا میکنه. همچنین در این پروژه به ازای جذب سرمایه گذاران جدید، پاداشی به افراد داده میشد. اما این پروژه هم مثل سایر طرح های پانزی نتیجه ای جز نابود کردن سرمایه های مردم نداشت.

روش پانزی 


روش سوم: توکن و ارزهای دیجیتال جعلی

شاید به نظرتون ساخت یه ارز یا توکن دیجیتالی کار بسیار سخت و پر زحمت باشه که فقط از دست برنامه نویس های بسیار خبره بلاک چین بر میاد؛ اما این طور نیست و همه ی افراد حتی با کمترین سطح دانش از رمز ارزها هم میتونن یک رمز ارز بسازن. حتی میتونیم بگیم که کلاهبرداری ارزهای دیجیتال با ساخت توکن و ارزهای دیجیتال بی ارزش، ساده ترین روش این لیست هستش.

تقریبا روش تبلیغاتی تیم های بازرگانی تمامی این پروژه ها یکسان و به این شکل می باشد که: دیگه برای سرمایه گذاری روی بیت کوین دیر شده و این رمز ارز قادر به رشد های چند صد درصدی نیست؛ به همین خاطر بهتره که روی پروژه هایی جدید و پیشرفته تر سرمایه گذاری کنید.

البته به این نوع کلاهبرداری ها، کلاهبرداری ICO یا عرضه اولیه ی کوین هم گفته میشه. همونطور که میدونین هدف بیشتر پروژه های بلاک چینی از ارائه توکن اختصاصی خود، جذب سرمایه بیشتر است. در واقع یکی از بهترین روش های معرفی یک پروژه، فروش ارزهای اون قبل از تکمیل تمامی بخش های اون پروژه است. اما تمامی ICO ها قابل اعتماد نیستن.

معمولا کلاهبردار هایی که قصد دارن با استفاده از این روش از سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال سو استفاده کنن، یک وایت پیپر (White Paper) جعلی درست و منتشر میکنن. سپس با استفاده از کمپین های تبلیغاتی مختلف در شبکه های اجتماعی و سایت های کلاهبرداری ارز دیجیتال، پروژه و توکن جعلی خودشون رو معرفی میکنن. بیشتر افراد نا آگاه هم فریب این افراد و کمپین های رنگارنگشون رو میخورن و به امید سود های نجومی در ICO اون پروژه شرکت میکنن.

یک نکته بسیار مهمی که در مورد این نوع رمز ارزها وجود داره و تقریبا در 99 درصد اون ها مشترکه، استفاده از شبکه بلاک چین اتریوم و ترون برای ساخت توکنشون هست. دلیل استفاده از این دو شبکه رو میتونیم در نرخ پایینی که برای ساخت توکن دریافت میکنن و کارمزد کمتر شبکه اون ها بدونیم.

روش چهارم: کلاهبرداری های سنتی

درسته که دنیای رمز ارزها کاملا دیجیتالی و آنلاین است، اما همه ی کلاهبردار های این حوزه در فضای تحت وب نیستن. همچنان افرادی وجود دارن که با استفاده از روش های قدیمی به دنبال کلاهبرداری و سرقت اطلاعات و دارایی های شما باشن. به همین جهت باید حواستون رو کاملا جمع کنین و تمامی خطر هایی رو که ممکنه در فضای مجازی و یا حقیقی دارایی هاتون رو تهدید کنن، شناسایی کنین.

کلاعهبرداری سنتی

 در صورتی که فردی با شما تماس بگیره و یا ایمیلی مشکوک رو دریافت کنین که محتوای اون ها به این شکل باشه که: باید مالیات یا هزینه ای رو برای اشتراک و یا. . . پرداخت کنین، بهتره اندکی دست نگهدارید و بلافاصله پرداخت مد نظر رو انجام ندین. در چنین شرایطی بهتره که خودتون شخصا با پلتفرمی که تماس یا ایمیل رو از طرفش دریافت کردین، تماس بگیرید و از صحت اون اطمینان پیدا کنین.

تجربه ثابت کرده که بیشتر این نوع تماس و پیام ها، به منظور کلاهبرداری هستن. متاسفانه عده زیادی در دام کلاهبردارهای ارز دیجیتال میفتن. معمولا در این روش به جای یک آدرس رسمی، ازتون خواسته میشه که پرداخت هزینه ها و مالیات رو به یک آدرس ولت ناشناس انجام بدین. از طرفی با توجه به اینکه تراکنش های انجام شده روی بلاک چین غیر قابل برگشت هستن، هیچ راهی برای برگردوندن ارزهاتون وجود نداره.

بهتون توصیه میکنیم که برای جلوگیری از هر نوع کلاهبرداری با این روش، به هیچ یک از تماس ها و ایمیل های ناشناسی که دریافت میکنین، اعتماد نکنید. همچنین نباید به هر پلتفرمی اعتماد کنید چرا که نمیدونیم قصد کدوم سایت کلاهبرداری ارز دیجیتال است. همچنین به آدرس کیف پولی برای پرداخت بهتون داده شده توجه کنین.

روش پنجم: بدافزار ها و باج افزار ها

روش پنجم و آخری که در مقاله 5 روش مرسوم کلاهبرداری ارز دیجیتال میخوایم بهتون معرفی کنیم، بدافزار ها و باج افزار های مختلف هستن. بد افزار به نرم افزار هایی گفته میشه که با هدف جاسوسی یا سرقت داده های کاربران و یا خرابکاری در سیستم طراحی شده. این نوع نرم افزار ها هم بر روی گوشی های موبایل و هم در سیستم های کامپیوتری قابل نصب هستن.

گاهی اوقات ممکنه بدون اینکه متوجه بشین، یک بد افزار رو نصب کنین و تمامی اطلاعاتتون رو از دست بدین. برای مثال همونطور که در بخش کیف پول های جعلی اشاره مختصری کردیم، برخی از کلاهبردار ها با ساخت یک برنامه تقلبی که شباهت بسیار زیادی به برنامه اصلی داره، کاربر ها رو فریب میده. به این ترتیب به محض اینکه دارایی هاتون رو به این کیف پول منتقل کنین، در واقع دارایی هاتون رو دو دستی تقدیم کلاهبردار ها کردین.

باج افزار ها به عنوان نوعی بد افزار شناخته میشن که نحوه عملکردشون کمی متفاوت تره. این نوع نرم افزار ها بیشتر با هدف آلوده کردن سیستم شرکت ها و کمپانی های بزرگ کاربرد داره. این نرم افزار با محدود کردن دسترسی به فایل های مهم به وسیله قفل کردن اون ها، به دنبال راهی برای اخاذی و دریافت باج است. مقاله هک بیت کوین چگونه است ؟ هم میتونه برای شما مفید باشه.

معمولا دانلود و نصب یک نرم افزار به شکل اتوماتیک و در اثر کلیک روی یک لینک یا ایمیل آلوده صورت می گیره. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم که هیچ کدوم از ایمیل، پیامک ها و لینک های مشکوک رو باز نکنین تا از آلوده شدن دستگاه هاتون به هر نوع باج افزاری جلوگیری کنین.

همچنین بهتره که برای دانلود برنامه و اپلیکیشن های مربوط به صرافی های ارز دیجیتال و کیف پول ها، حتما از سایت رسمی اون پلتفرم استفاده کنین. گوگل پلی و اپ استور هم گزینه های مناسبی برای اینکار هستن، اما برخی از کلاهبردار ها راهی برای فریب سرورهای این پلتفرم ها پیدا کردن.

برای مثال چند سال پیش یک برنامه تقلبی به نام لجر لایو که که مربوط به کیف پول سخت افزاری لجر است، در گوگل پلی وجود داشت. با توجه به اینکه لجر لایو به دلیل تحریم ها برای ایرانیان قابل دسترس نبود، با جستوجوی Ledger Live این برنامه جعلی به ایرانیان نمایش داده میشد.

چطور قربانی کلاهبرداری ارزهای دیجیتال نشویم؟

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال به اندازه کافی پر ریسک است و بهتره که با شرکت در پروژه های مشکوک ریسکتون رو بیشتر از این نکنین. همواره مراقب افراد سود جو در حوزه رمز ارزها باشین و طرح ها و پروژه های مختلف رو شخصا مورد بررسی قرار بدید تا هیچ خطری سرمایتون رو تهدید نکنه. مقاله 5 راه افزایش امنیت در ارزهای دیجیتال هم در این زمینه می تونه برای شما مفید باشه.

همچنین برای اینکه سرتون کلاه نره، بهتره به مواردی که در ادامه اشاره کردیم توجه کنید؛ خصوصا که بیشتر کلاهبرداری ها در این حوزه به هم شبیه هستن:

چطور قربانی کلاهبرداری ارزدیجیتال نشویم
 

1.    وعده سود های نجومی

در صورتی که با مشارکت در یک پروژه، یک سود نجومی و مشخص به شکل ماهانه بهتون پرداخت میشه، باید با اطمینان گفت که اون پروژه کلاهبرداریه. همچنین پروژه هایی که ادعا میکنن سود های چند صد و چند هزار درصدی بهتون میدن هم کلاهبرداری هستن. همواره توجه داشته باشید که سرمایه گذاری یک کار پر ریسک است و هیچ تضمینی برای موفقیت پروژه ای که در آن سرمایه گذاری کردین وجود نداره.

2.    دوستاتو دعوت کن، سود بگیر! 

در بعضی از پروژه ها از سرمایه گذار خواسته میشه که حتما تعدادی از دوستانش رو وارد پروژه کنه. این نوع پروژه ها از یک سیستم پانزی استفاده میکنن و به همین دلیل کلاهبرداری هستن. البته تمامی برنامه ها و پلتفرم های معتبر هم سیستم دعوت از دوستان رو دارن. تفاوتی که در این بین وجود داره مربوط به اجباری بودن این سیستم در پروژه های پانزی است، در حالی که در بقیه ی پلتفرم و سایت ها اینکار کاملا داوطلبانه انجام میشه.

3.    درخواست پسورد

رمز عبور، کلید های خصوصی و عبارات امنیتی که دارین رو به هیچ عنوان با افراد دیگه ای به اشتراک نذارین. هر فرد، شرکت، سایت و پلتفرمی که ازتون میخواد این اطلاعات حساس رو بهشون بدین، کلاهبرداره و به دنبال راهی برای سرقت دارایی های شماست.

4.    سابقه دار بودن اعضای پروژه

سابقه کاری تیم سازنده و توسعه دهنده تیم پروژه مورد نظر رو بررسی کنین. در صورتی که توسعه دهندگان یا سازندگان یک پروژه سابقه کلاهبرداری داشته باشن، بهتره قبل از سرمایه گذاری یه بار دیگه فکر کنین.

5.    قیمت ارز در آینده

در برخی از پروژه ها، سازندگان به شکل کاملا تضمینی وعده میدن که قیمت این ارز در فلان تاریخ، فلان قدر خواهد بود. اما قیمت در بازار های مالی توسط عرضه و تقاضا تعیین میشه و هیچ فردی قدرت غلبه بر کل بازار رو نخواهد داشت. به همین دلیل میشه با اطمینان گفت که چنین پروژه هایی کلاهبرداری هستن.

جمع بندی

افرادی که با دنیای کریپتو کارنسی ها آشنا نیستن، ممکنه براشون سوال باشه که آیا ارز دیجیتال کلاهبرداری است یا نه؟ در پاسخ به این افراد باید بگیم که در این بازار مالی هم مانند هر حوزه ی دیگه ای، افراد سود جو و کلاهبردار وجود دارن؛ اما نمیشه این افراد رو به کل این مارکت تعمیم داد. تو این مقاله سعی کردیم که 5 روش مرسوم کلاهبرداری ارز دیجیتال رو بهتون معرفی کنیم تا دست کلاهبردارهای این حوزه براتون رو بشه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد 5 روش مرسوم کلاهبرداری ارز دیجیتال (ترفند کلاهبرداران ارز دیجیتال چیست؟)

در مورد 5 روش مرسوم کلاهبرداری ارز دیجیتال (ترفند کلاهبرداران ارز دیجیتال چیست؟) نظر دهید
سوال امنیتی :3+33 = ?